Mio MiVue 388: autokamera s GPS

23. srpna 2013
TWEET SDÍLET
Zatímco monitorovací kamery do auta startují s cenou kolem patnácti set, tato kamera útočí na pět tisíc. Vyplatí se?

Kamery do auta, které neustále snímají dění před vozem a poskytují argumenty pro jednání s pojišťovnou nebo zdroj pro zábavná videa na YouTube, se pomalu prosazují i u nás. Nemusí se nijak obsluhovat, ovládat, zkrátka se jen dají do auta a hotovo.

Kamery se liší výbavou i cenou. Testovaná Mio MiVue 388 je u značky Mio nejvyšším modelem a seženete ji za cenu pod pět tisíc. Je tedy víc jak dvakrát dražší, než základní autokamery.

Mio MiVue 388 cenu pochopitelně musí zdůvodnit nadstandardní výbavou. V hlavní roli je tu vestavěná GPS a gyroskopický snímač zrychlení. GPS tu není pro navigaci nebo zobrazování map. Pouze monitoruje polohu a rychlost, kterou ukládá k nahranému videu. Umí ale při jízdě upozornit na stacionární radary. Jejich databázi si můžete aktualizovat nahráním malého souboru na paměťovou kartu a Mio slibuje pravidelnou aktualizaci (současná je z 18. června). Sami ale vlastní radar přidat nemůžete.

Přímo ve videu díky GPS vidíte aktuální souřadnice a rychlost. Další informace se ukládají do textového logu a na počítači v programu MiVue Manager pak vidíte i trasu a zrychlení v jednotlivých osách. Při nehodě tedy jasně uvidíte, z jakého směru přišel náraz a kde se vše stalo. Textový log je ale propojený s videosoubory, když je tedy nutné kvůli místu na paměťové kartě smazat starší záznam, smaže se i GPS log. Proto nejde MiVue 388 použít pro záznam celé trasy případně jako podklad pro knihu jízd.

Instalace kamery do auta je snadná, malý držák nezabírá příliš prostoru a napájecí kabel má 3 metry, dost na vedení kabelu podél okna a dveří k zásuvce na středové konzoli. Kamera je do držáku jen zasunutá, takže vyjmutí při odchodu je snadné. Kamera si nehraje na žádné noční vidění, nemá žádné infradiody, ale upřímně přes upravovaná čelní skla aut to stejně nefunguje. V noci vidí stejně jako vy, tedy osvětlenou vozovku před autem. Ač je na těle kamery několik tlačítek, používat stačí jedno - OK - které při natáčení označí časový okamžik a aktuální videosoubor přesune do složky Emergency. Ten se tak při nedostatku místa nesmaže a zůstane tam.

Oproti levným kamerám vás nečeká žádná záludnost u formátů, pro 1080p i 720p se používá H.264 v Quicktime, 1080p znamená zhruba 288 MB na tři minuty videa, 720p přibližně 200 MB.  Na 8 GB kartu tak umístíte 80 minut videa v 1080p. V obou případech je stejně široké ohnisko se záběrem 120 stupňů, z čelního skla je tedy v záběru levý i pravý blatník.

Autokamery jsou zvláštní kategorií zboží. Myslíte si, že je to přece zbytečná investice, a přitom dokáží ušetřit víc než jejich pořizovací cenu. Mio MiVue 388 je ale přece jen na horní hranici. Za polovinu ceny můžete mít od Mio stejně vypadající MiVue 358 sice bez GPS a hlášení radarů, ale stále s gyrosenzorem, který mi přijde pro roli autokamery důležitější.

Témata článku: Testy, Video, Videokamery