Modelář: Petr Zelenka dává průchod pocitu společenské frustrace ve svém nejpolitičtějším filmu [recenze filmu]

9. února 2020
TWEET SDÍLET
Hodnotový střet idealismu a pragmatického konformismu. Boj proti nespravedlnosti radikálním gestem. Co dělat, když pokojné občanské protesty nefungují?

Plusy

  • Herecké výkony obou hlavních představitelů, z nichž u Jiřího Mádla je třeba vyzvednout, že nedovolí, aby jeho postava sklouzla ke karikatuře.

Minusy

  • Nedotažení všech linií a vykreslení některých ženských postav v souvislosti s jejich sexualitou.
7/10
Hodnocení

Scenárista, režisér a dramatik Petr Zelenka je držitelem tří Českých lvů za režii (Knoflíkáři, Rok ďábla, Karamazovi) a dvou za scénář (Knoflíkáři, Ztraceni v Mnichově). Přípravě svých autorských projektů věnuje dlouhý čas a v mezičase se věnuje psaní divadelních her, divadelní režii nebo práci pro televizi (seriál Terapie pro HBO, Dabing Street pro Českou televizi).

Když občanské protesty nestačí

U toho nejnovějšího si přibral i práci producenta a jde v jeho filmografii o titul nejvážnější, nejpolitičtější, nejvíc angažovaný a také s největším globálním přesahem, co se týče tématu, které v něm rozvíjí. A možná také nejosobnější z hlediska toho, jak prostřednictvím něj artikuluje své vlastní názory na stav společnosti. Zelenka rád svými filmy vyvolává polemiku a tento by širší diskuzi vzbudit mohl, protože se v něm pracuje s tématy jako vymahatelnost práva, spravedlnost, aktivismus a terorismus.

Zelenka se ptá, co dělat nejen u nás, ale v celém světě, když demonstrace, happeningy a různé další formy občanského protestu, jimiž nás provádí, nikam nevedou. Představitelé establishmentu na ně nereagují nebo se jim vysmívají a odvolávají se přitom na vůli voličů z demokratických voleb. K jakému gestu nebo formě odporu za této situace sáhnout, když nenásilný vzdor nevyvolává potřebnou odezvu u těch, proti nimž je namířen?

S tím na druhé straně souvisí morální otázka, jak moc se člověk liší od těch, jež kritizuje za nedodržování práva, když sám sáhne ke krajním prostředkům, aby na tento stav upozornil. Všechna tato dilemata v sobě nese postava Pavla (Kryštof Hádek), kterého v tomto ohledu poznamenala osobní zkušenost, již učinil v Izraeli.

Firma na natáčení za pomocí dronů

Třicátník Pavel zde pracoval jako chemik ve farmaceutickém průmyslu a prošel si tu traumatizujícím zážitkem, který ho přivedl nejen zpět do vlasti, ale i k odhodlání dostat před české soudy představitele bushovské administrativy jako je Dick Cheney a Donald Rumsfeld, kteří jsou podle něj zodpovědní za zadržování a mučení lidí, podezřelých z terorismu, ve věznici Guantánamo.

Ztraceni v Mnichově: recenze filmu

Ztraceni v Mnichově: recenze filmu

Může Daladierův papoušek vyvolat diplomatický skandál? Režisér Knoflíkářů Petr Zelenka zábavně i polemicky chrastí kostlivci ve skříni naší národní povahy.

Pavlovo vnímání spravedlnosti a problémů současného světa je naivní, značně černobílé, trochu v duchu Dostojevského Idiota. Jednoznačnou odpověď na to, zda jeho vnímání reality ovlivňuje posttraumatický stresový syndrom nebo vyplývá z jeho hlubšího ustrojení, které vykazuje asociální znaky, přitom režisér nedává.

Po návratu do Čech začne Pavel pracovat jako správce sdílených elektrických koloběžek, bydlí u své starší sestry (Helena Dvořáková) a projevuje zájem o domácí politiku, i když se v ní moc neorientuje. Slovy o vládě spravedlnosti a práva ho zaujme prezidentský kandidát JUDr. Zavadil (Richard Stanke), do jehož volebního štábu se zapojí. Seznámí se v něm s jeho tajemnicí, právničkou Evou (Veronika Khek Kubařová), s níž naváže vztah.

Současně ho s nabídkou práce osloví jeho spolužák ze střední školy Plech (Jiří Mádl), který má firmu na natáčení za pomocí dronů. Ta poskytuje své služby jak politikům, tak aktivistům nebo pořadatelům módních přehlídek. Pavel býval nadšeným modelářem (odtud název filmu), což Plech vyhodnotil jako dobrou průpravu pro pozici navigátora dronů, v níž se opravdu osvědčí.

Vlastníci: česká komedie roku jako obraz rozhádané společnosti [recenze filmu]

Vlastníci: česká komedie roku jako obraz rozhádané společnosti [recenze filmu]

Společenství vlastníků bytových jednotek jako v karikaturní hyperbole vyvedený obraz celé české společnosti a stavu demokratického rozhodování v ní.

Dokonce přivede do firmy zakázku v podobě kampaně pro kandidáta Zavadila. Co na tom, že jeho komunistická minulost soudce je dost v rozporu s ideály, které hlásá. Plech o ní, protože se dotýká jeho otce, ví, přesto nechce otázku morálky a byznysu směšovat a přistupuje k němu jako ke každému jinému zákazníkovi.

Hodnotový střet idealismu a pragmatického konformismu

A právě na hodnotovém střetu těchto dvou postav je film do velké míry postav. Je to střet idealismu a konformismu. Plech sice po večer vystupuje jako rapper s politicky laděnými protestsongy, ale jinak to dokonale přizpůsobivý pragmatik, pro něhož jsou peníze na prvním místě, protože mu dávají svobodu v jeho pojetí.

Staříci: revenge road movie o vyrovnání se s komunistickou minulostí i vlastní fyzičností [recenze filmu]

Staříci: revenge road movie o vyrovnání se s komunistickou minulostí i vlastní fyzičností [recenze filmu]

Skutečným případem odplaty za komunistické zločiny inspirovaná road movie, v níž se nemohoucnost fyzická dvou starých mužů pojí s jejich pocitem nemožnosti dobrat se spravedlnosti.

Jeho racionální uvažování tu stojí proti tomu Pavlově, který se jen obtížně smiřuje s lhostejností, pohodlností nebo rezignovaností lidí okolo sebe. Pavel, jehož postava byla inspirována Scorseseho Taxikářem, kolem sebe vidí spoustu nespravedlnosti a hledá ty, s nimiž by tímto stavem mohl pohnout. S americkým právníkem sbírá poklady pro žalobu na členy bushovské administrativy, u státní zástupkyně Lenky (Kristýna Frejová) zjišťuje možnosti realizace tohoto záměru, který ale naráží na realitu českého právního systému a společenskou a politickou nevoli tuto otázku otevírat. V oblasti justice máme přece svých domácích problémů dost a proč se dívat za hranice, když máme dost práce s udržením demokracie doma.

Porozumění nachází i u slovenské tlumočnice z ruštiny Jany (Zuzana Fialová), s níž se seznámil při jedné ze zakázek s drony. S ní se noří do tvorby sibiřské básnířky a zpěvačky Janky Djagilevy, nonkonformní představitelky ruské punkové a undergroundové scény.

Národní třída: portrét sídlištního rváče, frustrovaného polistopadovými poměry [recenze filmu]

Národní třída: portrét sídlištního rváče, frustrovaného polistopadovými poměry [recenze filmu]

Portrét sídlištního rváče, který nezvládl adaptaci na polistopadovou svobodnou společnost a cítí z ní jen frustraci. Hynek Čermák v adaptaci knihy Jaroslava Rudiše.

Její písně, vyjadřující existenciální smutek i vzdor tváří v tvář establishmentu, dobře rezonují s tématem filmu, kdy se Pavel snaží přijít se svým celosvětovým příspěvkem ke zlepšení chápání spravedlnosti. Domácí politika v podobě přimknutí se k prezidentskému kandidátovi, který ale nenabízí víc než marketingový populismus, se tu míchá s tou globální.

Ventilování společenské frustrace

Pavel se svou vlastností říkat každému po pravdě, co si myslí, si svou prostořekostí přidělává čím dál problémů a postupně se radikalizuje. S tím souvisí i jak vnímáme drony, kdy se z technické hračky a profesního nástroje mění v nebezpečnou zbraň.

Drony ve filmu nám umožňují zavítat do mnoha sfér společenského života a kameraman Alexander Šurkala je zároveň využívá ke svým nápaditým obrazovým kompozicím. Hudba k filmu, na níž se podílel i rapper Kato, který se stal se svou specifickou mluvou předobrazem pro postavu, již hraje Jiří Mádl, tu koresponduje s tématy, jež film nastoluje.

Nemožnost dobrat se spravedlnosti nebo změny v současném zabetonovaném klientelistickém systému vede k pocitu deziluze a společenské frustrace, již Petr Zelenka ventiluje. Politické reálie Česka posledních let se tu míchají s těmi celosvětovými po roce 2000, jako je kauza týrání vězňů v Abu Ghraib.

Teroristka: Iva Janžurová a její vzpoura proti aroganci mocných [recenze filmu]

Teroristka: Iva Janžurová a její vzpoura proti aroganci mocných [recenze filmu]

Iva Janžurová se rozhodne vzít spravedlnost do svých rukou a postavit se aroganci moci, ztělesněné Martinem Hofmannem. V černohumorné tragikomedii Radka Bajgara, která s nadsázkou otevírá vážné téma.

Modelář tak svým politickým přesahem sympaticky míří za hranici České republiky, i když mnoho věcí v něm zůstalo nedotažených (jednotlivé linie, spjaté s postavami) či jinak problematických (vykreslení některých ženských postav v souvislosti s jejich sexualitou). Oba protagonisté ale velmi dobře hrají a zvlášť u Jiřího Mádla je třeba vyzvednout, že nedovolí, aby jeho postava sklouzla ke karikatuře.

Důležitá je zde pak ona výzva k diskuzi o tom, co dělat, když pokojné občanské protesty nefungují, což je téma, které souzní s debatami okolo aktivit spolku Milion chvilek pro demokracii. V tom je Modelář filmem ryze současným, byť jeho vyznění se asi nedočká všeobecného přijetí a na mnoho diváků bude působit rozporuplně.

Modelář

  • Žánr: psychologický thriller
  • www.modelarfilm.cz/
  • Česko, 2020
  • Scénář: Petr Zelenka
  • Režie: Petr Zelenka
  • Hrají: Kryštof Hádek, Jiří Mádl, Veronika Khek Kubařová, Zuzana Fialová, Richard Stanke, Helena Dvořáková, Miroslav Hanuš, Jiří Štrébl, Kristýna Frejová, Kamil Halbich
  • Distribuce: Falcon
  • Distribuční premiéra v ČR: 06. 02. 2020

Témata článku: Filmy, Recenze filmů, Recenze, Trailer

Určitě si přečtěte

EISA: nejlepší audio a Hi-Fi zařízení pro rok 2020/2021

EISA: nejlepší audio a Hi-Fi zařízení pro rok 2020/2021

Jaké reproduktory jsou letos nejlepší? Jaký zesilovač si odnesl ocenění EISA? Podívejme se na kategorii Hi-Fi produktů, jejichž cílem je nabídnout kvalitní zvuk.

9 Jaromír Puk

Jaromír Puk
EISA
15 skvělých filmů česky a zdarma. Víme, kde je najdete online

15 skvělých filmů česky a zdarma. Víme, kde je najdete online

Když se chcete podívat na povedený film zdarma a česky, nemusíte "pirátit". Vybrali jsme 15 filmů, které najdete na YouTube či Seznam.cz, jsou zcela zdarma a přitom určitě stojí za shlédnutí. Najdete zde zástupce více žánrů, takže si určitě vyberete (a případně rozšíříte rozhled).

16 Jaromír Puk

Jaromír Puk
Filmy zdarma
30 ženských hereckých sex symbolů současnosti

30 ženských hereckých sex symbolů současnosti

Léa Seydoux, Lizzy Caplan, Alicia Vikander, Amber Heard, Joanna Kulig, Riley Keough, Lily James, Dakota Johnson, Bella Thorne, Alexandra Daddario a erotické scény, v nichž se objevily ve filmech a seriálech.

1 Marek Čech

Marek Čech
Filmy
Jak levně připojit mobil v autě k napájení i reproduktorům

Jak levně připojit mobil v autě k napájení i reproduktorům

Jednoduché tipy na co se zaměřit a co vybrat, když chcete přehrávat hudbu z mobilu přes vaše autorádio.

35 Tomáš Holčík

Tomáš Holčík
Video