25
Fotogalerie

Monitor Audio Bronze 50 (6G): malé, hezké a dostupné regálové Hi-Fi reprosoustavy [test]

Nejde o audiofilskou lahůdku, spíše o zvuk pro „normální uši“, které chtějí příjemně poslouchat hudbu nebo si pustit film s dobrým zvukem. Pokud tak hledáte něco malého a hezkého (vizuálně i zvukově), pak Bronze 50 spadají přesně do takové škatulky.

Plusy
Moderní estetika
Fortelný, plný zvuk z malého objemu
Snadno se rozehrávají
Minusy
Někdy pocit trochu disproporčně těžkého basu
9  /10

Když Mo Iqbal v roce 1972 zakládal značku Monitor Audio, rozhodně si nepředstavoval, že firma bude o bezmála padesát let později patřit mezi jednoho z největších výrobců reprosoustav (už pár let ale díky převzetí britské klasické výroby Roksan i mezi výrobce elektroniky a gramofonů). Inu, přesto se stalo. Jedním z nejaktuálnějších přírůstků je již šestá generace dostupné série Bronze.

ma_bronze_50_walnut_tablescales.jpg

Vzhled a konstrukce

Jejím základem je kompaktní regálovka Bronze 50, která ctí stejné designové principy jako celá řada Bronze a vlastně i všechny ostatní současné série. Čelní panel je oddělený (barevně i fyzicky), oba osazené měniče jsou zakomponovány bez viditelných šroubů. U středobasu za to může krycí kroužek a mírné zapuštění, u výškáče výrazná krycí mřížka.

Kabinety jsou čistě pravoúhlé, čisté a jednoduché, zadní stěna lehounce vpadlá. Bassreflex HiVe II má typické prořezávání na koncích, díky němuž se proudící vzduch zklidňuje. Použitý plastik je dostatečně pevný. Dva páry reproduktorových terminálů jsou zasazeny do hruškovitě tvarovaného panýlku.

ma_bronze_50_front_white.jpg

Přestože jsou Bronze 50 (6G) nejkompaktnějším modelem firemní nabídky (alespoň mezi klasickou hi-fi nabídkou), stále nejsou úplně maličké – jejich ozvučnice z MDF panelů mají šířku 16,6 cm, výšku 28,1 cm a hloubku 26,5 cm, přičemž váží v podstatě obvyklých 5 kg.

Pod hustě a esteticky výrazně perforovanou krytkou se ukrývá kopulka standardního průměru 2,5 cm, firemní materiál C-CAM (hliníkový základ potažený vrstvičkou keramiky) tu má zlatavou barvu. Vyzařování uzpůsobuje malý zvukovod. Středobas má průměr 14 cm a hladký kónus na malém závěsu, opět se tu používá materiál C-CAM. Z výhybky do reproduktorů vedou postříbřené kablíky z bezkyslíkaté mědi.

ma_bronze_50_back_white.jpg

Dvoupásmový systém s přechodovou frekvencí na 2 500 Hz má psaný frekvenční rozsah 62 – 25 000 Hz (-6 dB) s tím, že „v místnosti“ (tedy patrně u zdi) mají dosáhnout na 40 Hz na spodním konci rozsahu a 30 000 Hz v horním rozsahu. Monitor Audio specifikuje dále také minimální impedanci na 4,4 ohm a charakteristickou citlivost na 85 dB / 2,83 V / m.

Pokračování 2 / 3

Měříme

Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m v ose mezi tweeterem a středotónovým měničem a to v uzavřeném semireverberantním prostoru s podlahovou plochou cca 50 metrů čtverečních, standardním zatlumením (basové pasti a absorpčně-difúzní panely Sonitus Acoustics, koberce, velké plochy sedaček, rozlehlá knihovna, podhled vyplněný vatou, záclony a těžké závěsy,...), byť bez rozsáhlých akustických úprav.

2021-05-31-TST-Monitor-Audio-Bronze-50-m1.png
Frekvenční odezva - v ose (červená) a pod úhlem 30° (černá)

Měření lze pokládat za 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 - 200 Hz je vidět vliv akustiky místnosti. Měřeno bylo pomocí software Clio Pocket a kalibrovaného mikrofonu, reprosoustavy byly umístěny v poslechové pozici patrné z doprovodných fotografií.

2021-05-31-TST-Monitor-Audio-Bronze-50-m2.png
Frekvenční odezva na poslechovém místě (FFT) - levý kanál (červená) a pravý kanál (černá)

Software neměří anechoickou odezvu, ale frekvenční odpověď s přihlédnutím k zůstatku energie v čase - jde tedy nikoliv o změřený teoretický ideál toho, co reprosoustavy umí, ale o to, jak se reprosoustavy chovaly v konkrétních akustických podmínkách.

2021-05-31-TST-Monitor-Audio-Bronze-50-m3.png
Waterfall

Na poměry malých a velmi dostupných reprosoustav nabízí Bronze 50 velmi pěkně vyrovnanou frekvenční odezvu, byť to platí od 100 Hz výše. Reprosoustavy stály ve volném prostoru, kde první tóny vyzářily zhruba kolem 50 Hz (byť s úrovní -6 dB) V přímé ose je vidět trochu výraznější podíl výšek, stačí ale lehce vytočit Bronze 50 (nebo je rovnou nechat rovnoběžně se zdí, jak je dnes běžné) a energie se srovná. Celkově je basová odezva kultivovaná.

2021-05-31-TST-Monitor-Audio-Bronze-50-m4.png
Impedance (červená) a elektrická fáze (černá)

Impedance se drží na velmi civilizované hodnotě 5 ohm a výše, to je u takhle kompaktních reprosoustav dobrý výsledek. Bassreflex je viditelně naladěný kolem 55 Hz. Na celém průběhu nikde není vidět náznaky rezonancí nebo jiných nežádoucích artefaktů. Také elektrická fáze „funguje“, nevybočuje z přijatelných mezí a celkově Bronze 50 (6G) nejsou nijak velkou zátěží pro zesilovač.

Pokračování 3 / 3

Jak to hraje

Bronze 50 (6G) jsme poslouchali v pražském studiu Rodel Audio, kde jim společnost dělal Marantz PM7000N, případně Cambridge CXA81 / CXC / CXN v2 – porovnávat jsme mohli primárně s Bronze 1 (tedy minulou generací), ale také s ostatními modely nové řady (Bronze 100, Bronze 200, Bronze 500) i několika dalšími modely reprosoustav.

Baskytara v „Hiccups“ (Harry Sacksioni | „STS Test Demo CD Vol. 1“ | 2014 | STS Digital | STS-6111134) působila poměrně dost výrazným způsobem, na danou velikost jsou spodní tóny docela efektní, byť mohou být v některých momentech až trochu dominantní – důvod je celkem jednoznačný, výrobce chtěl nabídnout co nejplnější zvuk z co nejmenšího objemu.

Středů – konkrétně zpěvu Karen Matheson v „Ailein Duinn“ („L’Héritage Des Celtes“ | 2011 | Columbia | COL 481530-2) – bylo tak o kousek proporčně méně, než by bylo ideální, srozumitelnost ale byla v rámci kategorie dobrá, plnost pak výtečná. Čistota byla férová a celkově měl zvuk takový snaživý, poměrně živý zvuk.

Cinkání činelů v „La Rosita“ Colemana Hawkinse a Bena Webstera („Encounters“ | 2013 | Verve | 31452147-2) bylo pak opět výrazná, pocitově tak trochu jako u basů, čím vzniká lehká „V“ charakteristika. Díky tomu ale nejvyšší tóny zní v kontextu třídy nadprůměrně detailně – nemusíte se ale bát nějaké tvrdosti nebo ukřičenosti, tak daleko se Bronze 50 nepustí.

S dynamikou velkých bubnů v „Rí Na Cruinne“ od Clannad („Extended Dynamic Experience 5“ | 2017 | STS Digital | STS-6111158) si malé bedničky poradily nad očekávání dobře, byť s ohledem (minimálně) na velikost tu limity cítit jsou. Basová složka zní nicméně s pěknou lehkostí a plností, zvuk možná není perfektně masitý a bohatý, ale rozhodně má wow efekt. V malých místnostech by to ale mělo férově fungovat.

Bronze 50 nejsou analyticky zaměřené, jejich čitelnost ve „Fortysomething“ od Eleonore („Incredible Music & Recordings“ | 2012 | STS Digital | STS-6111130) byla nicméně dobrá. Hlas by snad mohl – jak už jsme zmínili – být o špetku dominantnější a zřetelnější, nicméně je znát cílené vyladění spíše na bezkonfliktnost namísto pídění se i po tom nejjemnějším dozvuku. Opět ale nutno říct, že v kontextu soupeřů dané kategorii drží Bronze 50 dobrý standard.

To platilo i pro podání prostoru v „Dream about you“ („STS Test Demo CD Vol. 1“ | 2014 | STS Digital | STS-6111134). Bronze 50 možná nejsou studiové minimonitory, nicméně zvuk je v pravolevé ose spojitý a nástroje rozumně rozprostřené.

Bronze 50 si tak nějak hrají podle svého, příjemně, nekonfliktně a s ochotou ukázat nadstandardní sílu zejména v basech. „Breaking Silence“ ze stejnojmenné desky Janis Ian (1993 | Columbia | 519 614-4) hrála možná ne s dravou energií, ale tak nějak na pohodu, na menší ploše, ale příjemně, jemně a hladce, s dobrý citem pro pocit barevnosti v reprodukci.

Verdikt

Svět prostorově i cenově přijatelných reprosoustav není nikterak obrovský, ale o to je o takové větší zájem – nezatíží rodinný rozpočet, ale ani obývací pokoj. Svou variaci na toto téma přidali do hry také britští Monitor Audio s kompaktním modelem Bronze 50 trefily fajnový standard pro danou třídu.

Nejde o audiofilskou lahůdku, spíše o zvuk pro „normální uši“, které chtějí příjemně poslouchat hudbu nebo si pustit film s dobrým zvukem. Bronze 50 mají pocitový akcent na oba konce frekvenčního rozsahu, není ale ve sporu s výše popsaným zacílením. Pokud tak hledáte něco malého a hezkého (vizuálně i zvukově) a je pro vás zábavnost nadřazená suše přímočaré neutralitě, pak Bronze 50 spadají přesně do takové škatulky.

Monitor Audio Bronze 50 (6G)

Cena: 9 990 Kč

Technické parametry

  • Frekvenční rozsah (-6 dB) 62 Hz - 25 kHz,
    v typické místnosti 40 Hz - 30 kHz
  • Účinnost (2,83 V / 1 m) 86 dB
  • Nominální impedance 8 Ω
  • Minimální impedance 4,4 Ω
  • Maximální SPL 107 dB (pár)
  • Maximální výkon (RMS) 80 W
  • Doporučený výkon zesilovače: 20 - 80 W
  • 1 x C-CAM 127 mm středobasové reproduktory
  • 1 x 25 mm C-CAM Gold Dome výškový reproduktor s UD Waveguide
  • Rozměry (s mřížkami a terminály, Š x V x H) 281 x 166 x 268 mm
  • Hmotnost (ks) 5 kg

Poznámka redakce: Autor je šéfredaktor magazínu HiFi Voice, článek byl převzat z HiFi Voice 

Určitě si přečtěte

Články odjinud