Prolomení čtvrté stěny mezi postavou a divákem režisérovi slouží k dekonstrukci žánru zombie hororu, kdy za pomocí tohoto konceptu ironicky komentuje nejen tento žánr, ale i svůj přístup k němu.
Uvědomělý politický, environmentální a společenský přesah filmu lépe funguje v rovině alegorické než té doslovné.
6 /10
Zahajovacím filmem letošního ročníku festivalu v Cannes se stala zombie komedie, která si ironicky utahuje z klišé žánru zombie hororů a kultovního díla klasika tohoto žánru George A. Romera Noc oživlých mrtvol z roku 1968. Na podkladě této žánrové hry se režisér alegorickým i zcela doslovným způsobem vyslovuje k politickým, ekologickým a společenským problémům dnešní Ameriky a potažmo celého světa.
Tím režisér je Jim Jarmusch, šestašedesátiletá ikona amerického nezávislého filmu a tvůrce snímků jako Mrtvý muž, Ghost Dog - Cesta samuraje, Zlomené květiny, Přežijí jen milenci nebo Paterson. Do toho svého nejnovějšího obsadil řadu herců, s nimiž spolupracoval už v minulosti (Bill Murray, Adam Driver, Steve Buscemi, Tilda Swinton, hudebníci Iggy Popp a Tom Waits), které promíchal s těmi, s nimiž pracoval poprvé (Selena Gomez, Austin Butler).
Vychýlení zemské osy
Spolu s nimi se vydáváme do ospalého amerického městečka s asi tisícovkou obyvatel jménem Centerville. Leží kdesi na středozápadě a šerifa v něm dělá Cliff Robertson (Bill Murray). Stárnoucí muž, který netrpělivě odpočítává zbývající dny do důchodu, protože nudit se člověk může i bez koltu za pasem.
Jeho mladý a aktivní kolega Ronald "Ronnie" Peterson (Adam Driver) naopak stále doufá, že se k nějakému pořádnému vyšetřování jednou dostane, protože dosud se zabývali především případy, jako je ten s krádeží slepic. Nebo spíš nezabývali, protože hlavní podezřelý, místní tulák Bob (Tom Waits), je šerifův spolužák a tím okradeným je místní rasistický farmář Miller (Steve Buscemi), kterého nikdo nemá rád.
Jenže pak se začne dít něco divného a Ronnie hned vytuší, co by to mohlo být. Začnou totiž mizet nejen hospodářská, ale i domácí zvířata jako kočky a psi. Slunko je ještě v osm večer vysoko na obloze a nezapadá, rádio, hodinky a mobily přestanou fungovat a do pohřebního ústavu nastoupí divná ženská se skotským přízvukem Zelda Winston (Tilda Swinton), která se před Buddhovou soškou v zadní místnosti krematoria ohání samurajským mečem s nevídanou brilancí.
Majitel železářského obchodu Hank Thompson (Danny Glover) absenci tmy v době, kdy by měla být, přičítá zprávám o vychýlení zemské osy v důsledku hydraulického štěpení na zemských pólech, jak o tom slyšel v rozhlase. K šíření apokalyptické zprávy se přidává i trojice výrostků v pasťáku. Všechno to může být náhoda, vládní úřady zprávu o vychýlení osy popírají, ale zarostlý poustevník z lesní chaty Bob už ví své. Má totiž z lesa díky dalekohledu dokonalý přehled o tom, co se v městě děje.
Nemrtví, prahnoucí po tom, co měli rádi za svého života
Když se pak v městečku, které díky přítomnosti policejní stanice, bistra, benzinové pumpy, motelu a pár obchůdků, připomíná to ze seriálu o městečku Twin Peaks, objeví první mrtvoly, Ronnie jako první vysloví hypotézu, že za tím stojí zombie. Jindy by se mu zkušenější kolega vysmál, ale dnes ne. Ty dvě mrtvoly, barmanka Fern (Eszter Balinta) a uklízečka Lily (Rosal Colon) ze zdejšího bistra, jsou nalezeny s vyhřezlými vnitřnostmi.
A když na městečko konečně padne noc, z předtuchy se stane jistota. Nejrušnějším místem Centerville se v tu chvíli stává hřbitov, jehož obyvatelé právě procitli a dostali chuť na čerstvé maso. Nebo přesněji na to, co měli rádi za svého života. U jednoho z nich je to kafe, u druhého víno chardonnay, další táhnou ulicemi, jen aby našli wi-fi signál. K dosažení svých cílů přitom neváhají vraždit ty živé.
Jako například skupinku mladých lidí z města, Zoe (Selena Gomez) a její dva hipsterské kamarády Jacka (Austin Butler) a Zacha (Luka Sabbat), kteří se ubytují v motelu Moonlight, jehož majitel se jmenuje Danny Perkins (Larry Fessenden).
Je náhoda, že se tak stalo poté, co se tito mladí lidé zastavili na zdejší benzinové pumpě, kde si od jejího majitele Bobbyho Wigginse (Caleb Landry Jones), který tu současně provozuje obchod s popkulturními předměty, koupili CD countryového zpěváka Sturgilla Simpsona s písní The Dead Don’t Die, jež dala filmu název?
Dvojice strážců zákona, spolu s jejich kolegyní Mindy Morrison (Chloë Sevigny), začíná tušit, že dneska je čeká přesčas. Musí totiž zabránit nejen mrtvým, aby se z nich stali nemrtví, ale i těm už nemrtvým, aby se zombie apokalypsa nešířila dál. Jediný způsob, jak toho docílit, je oddělit jim hlavu od těla, přičemž z jejich torz v té chvíli nezačne vytékat krev, ale černý prach, v nějž se rozpadnou.
Kritika konzumerismu
Jim Jarmusch používá motiv vychýlení zemské osy v důsledku hydraulického štěpení, neboli frakování, ke kritice této metody, jež má negativní dopad na životní prostředí. V odsudku užívání této nezodpovědné energetické politiky souzní s mnoha environmentálními aktivisty a agenturami.
Kvůli posunuté zemské ose začnou ve filmu vylézat z hrobu nemrtví. Živí mrtví jsou pro něj v metaforické rovině ale především občané, kteří jsou apatičtí, do sebe zahledění a nedovedou se proti ekologické hrozbě postavit. Jeho environmentální apel míří na lidstvo jako celek, ale neschytávají to od něj jen popírači klimatických změn.
Stejně tak se vymezuje vůči populismu, extremismu, politickému oportunismu a konzumerismu. V kritice konzumerismu, v tom jak jsou nemrtví závislí na předmětech denní spotřeby a potřeby, se nejvíce blíží filmům George A. Romera, především jeho Úsvitu mrtvých (1978). K Noci oživlých mrtvol zas odkazuje plakát filmu i úvodní záběr v něm.
Udělejme Ameriku znovu bílou
Síť odkazů a popkulturních pomrknutí je zde ale mnohem širší a nevztahuje se jen k Romerově tvorbě. Příjmení majitele motelu Moonlight Dannyho Perkinse je shodné s hereckým představitelem schizofrenního vraha Normana Batese z Hitchcockova Psycha. Postava Zeldy Winston se samurajským mečem je variací na nevěstu v podání Umy Thurman z Tarantinova Kill Bill. A když se v závěru objeví UFO, vybaví se vám Akta X.
Režisér sebereferenčně odkazuje i k vlastní tvorbě. A to hned několika způsoby. Začněme od obsazení herců, kdy je vidět, že rád pracuje s těmi, kteří už se objevili v jeho předchozích filmech. V případě dua Bill Murray a Adam Driver využívá jejich generační interakci v duchu policajtských buddy movie komedií.
Iggy Pop jako zombie, závislá na kávě, se do této role, už vzhledem k muzikantově civilní vizáži, skvěle hodí. Závislost této zombie navíc odkazuje k Jarmuschově filmu Kafe a cigára, kde se Iggy Pop objevil. Adam Driver má zas na klíčích přívěšek s motivem Star Wars.
Steve Buscemi s červenou kšiltovkou s nápisem „Udělejme Ameriku znovu bílou“, je zas jasnou narážkou na prezidenta Trumpa a reprezentuje postoj tvůrce k němu v dnešní rozdělené Americe. Paradoxní na této postavě rasistického farmáře, který chce zastavit příliv zombie migrantů, je, že jeho nejlepším kamarádem je černošský obchodník Hank.
Prolomení čtvrté stěny
Jednu ze zombie hraje také country zpěvák Sturgill Simpson, jehož píseň The Dead Don’t Die tu zní jako ústřední hudební motiv. Když šerif říká svému mladšímu kolegovi Ronniemu, že je mu ta píseň povědomá, odpoví mu tento, že jak by ne, když je tou ústřední ve filmu.
A tady se dostáváme k dalšímu způsobu, jak Jarmusch sebereferenčně dává najevo, že postavy nejsou součástí nějakého skutečného světa, ale toho jeho, filmového. Ronnie od začátku říká, že se „děje se něco divného a že to celé špatně skončí“. Jak to může vědět?
Dochází k prolomení čtvrté stěny mezi postavou a divákem, kdy postava komentuje to, co se děje uvnitř děje. Ronnie tak sděluje, že mu dal režisér Jim Jarmusch přečíst scénář, proto ví, jak skončí. Na to mu šerif smutně odpovídá, že jemu dal režisér přečíst jen jeho scény.
Tento meta-humor, kdy se herci v ději zastaví, dají najevo, že jsou víc herci než postavy a probírají, kudy se bude příběh ubírat, přičemž jeden herec má evidentně víc informací než jiní, funguje dobře. Je součástí režisérova pojetí tohoto zombie hororu, kdy s ironií komentuje nejen samotný žánr, ale i to, jak on k němu jako režisér přistupuje.
Samotný režisér se pak nejvíce promítá do postavy poustevníka Boba, který děj komentuje. A to hlasem člověka, kterému vadí lidská lhostejnost vůči směřování dnešní společnosti. V otázkách politických, společenských i environmentálních.
Žánr zombie komedie tak režisér povyšuje o uvědomělý přesah, který lépe funguje v rovině alegorické než té doslovné. Nejvíce ale baví způsobem, jakým Jim Jarmusch za pomocí prolomení čtvrté stěny mezi postavou a divákem dekonstruuje žánr zombie hororu a ironicky si utahuje z jeho klišé.
Mrtví neumírají
- Žánr: zombie komedie
- Původní název: The Dead Don't Die
- www.focusfeatures.com/the-dead-dont-die
- USA / Švédsko, 2019
- Scénář: Jim Jarmusch
- Režie: Jim Jarmusch
- Hrají: Bill Murray, Adam Driver, Tilda Swinton, Chloë Sevigny, Steve Buscemi, Danny Glover, Caleb Landry Jones, Rosie Perez, Iggy Pop, Selena Gomez, Tom Waits
- Distribuce: CinemArt
- Distribuční premiéra v ČR: 04. 07. 2019