Na návštěvě v ČT Brno

14. října 2008
TWEET SDÍLET
Pojďte s námi nahlédnout do kuchyně ČT Brno a podívat se nejen do historie, ale také jak se zpracovávají například reportáže.

Mezi média, která formují naše názory největší měrou, patří televize. Zpravodajské pořady přinášejí informace o událostech, které se staly před pár hodinami, nebo se dějí přímo v tuto chvíli. Sledujeme sportovní přenosy snímané z mnoha kamer obohacené o zpomalované záběry nejzajímavějších akcí a také předpověď počasí se spoustou animované grafiky. Většina takových programů by nebyla ještě před pár lety bez moderní techniky možná. Příležitost nahlédnout do televizní kuchyně a dozvědět se jak to v současné době chodí při zpracování zpravodajských a sportovních pořadů jsem měl při návštěvě České televize Brno

Krátká historie ČT Brno

V roce 1961 bylo založeno televizní studio v Brně s několika málo prostorami v budově Typosu. Postupně se rozrůstalo a vysílalo především zpravodajské a zábavní pořady. Zprostředkovávalo také sportovní přenosy a televizní vstupy z brněnského výstaviště.

V současnosti sestává studio ze tří center (Centrum dramatické, divadelní a zábavné tvorby, Centrum dokumentární a hudební tvorby a Centrum náboženské tvorby), dvou zpravodajských pracovišť (Redakce zpravodajství a Redakce sportu) a zaměstnává přes 240 pracovníků. Kromě zábavných pořadů, jako je Manéž Bolka Polívky nebo Banánové rybičky, studio natáčí i pohádky (Lotrando a Zubejda, Sedmero krkavců a další). Asi nejznámějším počinem ale jsou populární Četnické humoresky, ambiciózní seriál, který je se svými 39 epizodami natáčenými během 9 let největším projektem brněnského studia.

Zpravodajské pořady

Televizní postprodukce se dá hrubě rozdělit na dvě oblasti, oblast zpravodajskou a filmovou. V dnešním článku se budeme věnovat tomu, jak to v ČT Brno chodí ve zpravodajství, o čemž jsem se bavil s Jaroslavem Rásochou, střihačem, který se podílel mimo jiné na vzniku všech dílů Humoresek, a také s Martinem Kalmusem z technického oddělení České televize Brno.

Akvizice materiálu

Na počátku je kamera, samozřejmě. V případech sportovních přenosů i zpravodajských relací ze studia se zpravidla jedná o větší množství kamer, které jsou napojeny na režii (v přenosovém voze nebo ve studiu).

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Ovládací panel v režii umožňuje on-line střih přepínáním mezi jednotlivými kamerami, přidávání efektů i vstup pro předprogramované animované sekvence. Výstup režie se zaznamenává na finální médium (zpravidla Digital Betacam), případně se rovnou živě vysílá. V případě že bude živě vysílaný pořad dále zpracováván například pro potřeby dokumentu, dochází také k archivaci záznamu některých kamer na Digital Betacam pásky nebo na HDD.

Při reportážích natáčených v terénu je zdrojem obrazu zpravidla jen jedna kamera. Natočí se pár záběrů z „místa činu“ a několik pokusů o komentář novináře. Natočením komentáře na kameru však práce reportéra zdaleka nekončí. V podstatě zde všechno teprve začíná.

Zpracování reportáže a redakční systém

Záznam se z terénu přenese do studia, kde je obsah kazety nahrán do počítače jak v plné kvalitě (DV), tak ve formátu MPEG-1 pro náhledy a předzpracování. Pro nahrávání ze všech typů médií slouží v ČT Brno specializovaná místnost s nepřeberným množstvím rekordérů propojených centrálně, takže lze mimo jiné kopírovat obsah kazet mezi libovolnými zařízeními.

Po nahrání záznamu na počítač se provede rychlý výběr důležitých pasáží pomocí specializovaného software Avid MediaBrowse System. Soubory jsou od této chvíle uloženy, včetně značek určujících vybrané pasáže, na síti se 100Mbitovým připojením v produkční části systému se sdíleným prostorem 2,5 TB.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Sem mohou přistupovat střihači z libovolných z pěti střižen postavených rovněž na Avid technologii. Díky propojení přes ATM síť lze v brněnském studiu pracovat i s reportážemi z Ostravy či Prahy. O data se v produkční části systému stará Avid Launcher, v Brně se sdíleným prostorem přes 2,5 TB. Reportáží je ale mnoho a proto jsou na diskovém poli data uchovávána maximálně 14 dní.

Po zpracování záznamu střihačem do finální podoby je pro vysílání nutné vybavit reportáž v redakční části jak informacemi pro čtecí zařízení, tak titulky. Ty ale nejsou přidávány do obrazu, ale díky indexování reportáží unikátním kódem mohou být uchovávány zvlášť a s obrazem jsou smíchány až při samotném vysílání. Tím, kdo vkládá informace do redakční části prostřednictvím Avid iNews je obvykle reportér. Poté jeho účast na celém procesu končí, reportáž je přichystána na vysílacím serveru.

Vysílání zpravodajství

Během živého vysílání projde vedoucí vydání bodový scénář a zkontroluje, zda jsou všechny reportáže připraveny, případně v jakém jsou aktuálně stavu. K ruce má ještě jednoho zaměstnance pro obsluhu titulků a dalšího pro obsluhu videoserveru. Mnohdy se ale stává, že některé „horké“ zprávy se teprve zpracovávají ve střižně i když už se začalo s vysíláním. Pak je nutné položky v bodovém scénáři prohodit, aby se získalo drahocenných pár minut pro dokončení střihu. Díky technologickému zajištění jsou tyto změny snadné. Není třeba měnit pořadí titulků a obsahu čtecího zařízení, jako tomu bylo kdysi v dávné minulosti. Dnes se o to již postará videoserver.

Z Brna se přímo vysílá pouze živé zpravodajství a každý druhý týden Dobré ráno, ostatní pořady se k vysílání vozí pravidelně na kazetách do Prahy. Veškerá produkce České televize Brno se v současné době natáčí a vysílá v PALu. ČT se však chystá koupit komplet výrobní řetězec ve formátu HDCAM pro natáčení ve vysokém rozlišení. Za jak dlouho bude ale i v českém veřejnoprávním éteru běžet HD signál, to je ještě ve hvězdách.

Příště se podíváme na výrobu pořadů v ČT.

Témata článku: Televize


Vybrali jsme 16 nejlepších bezdrátových reproduktorů. Od levných až po špičku

Vybrali jsme 16 nejlepších bezdrátových reproduktorů. Od levných až po špičku

Vybrali jsme ty nejzajímavější bezdrátové reproduktory. Od malých do kapsy až po větší do domácnosti, které nabízejí výborný poměr cena/výkon.

Jaromír Puk
Bluetooth reproduktor
25 nejlepších klasických českých komedií. Víme, kde jsou online

25 nejlepších klasických českých komedií. Víme, kde jsou online

Zaměřili jsme se na české nebo československé komedie, které vznikly od 30. let minulého století do současnosti. Vybrali jsme ty nejlepší, nejnavštěvovanější, nebo pro danou dobu něčím typické.

Marek Čech
Filmy, které musíte vidět
25 nejlepších filmových parodií, které můžete vidět. Víme, kde je najdete online

25 nejlepších filmových parodií, které můžete vidět. Víme, kde je najdete online

Filmové parodie jsou divácky velmi vděčné a mezi filmaři oblíbené. Tvůrci v nich mohou totiž zcela beztrestně vykrádat cizí díla a v jejich nápodobě popustit uzdu své fantazii. Vybrali jsme nejlepší zahraniční i české parodie.

Jaromír PukMarek Čech
Filmy, které musíte vidět
Nejvíc sexy holky ve filmech: 60 nejslavnějších erotických symbolů

Nejvíc sexy holky ve filmech: 60 nejslavnějších erotických symbolů

Krásné ženy jsou pro mnohé erotické a sex symboly. Vybrali jsme ty nejslavnější z několika desetiletí filmové a seriálové tvorby. Najdete zde nejen fotografie, ale také název díla, které herečku proslavilo.

AVmania.czMarek Čech
Filmy a seriály
25 nejlepších hororů všech dob. Víme, kde je najdete on-line

25 nejlepších hororů všech dob. Víme, kde je najdete on-line

Průlet filmovým děsem od dvacátých let minulého století do současnosti. Nejstrašidelnější horory, které prověřil čas, i tituly, které se snaží tento žánr se všemi jeho odnožemi posouvat dál.

Marek Čech
Filmy on-line
15 nejlepších válečných filmů, kterým můžete věřit. Víme, kde je najdete online

15 nejlepších válečných filmů, kterým můžete věřit. Víme, kde je najdete online

Vybrali jsme 15 jedinečných filmů, které se věnují válkám ve 20. století. Vybrané snímky mají společné to, že válku neoslavují nebo nevzývají. Naopak kriticky a bolestně obnažují její zrůdnost a nesmyslnost. Jsou to válečné filmy, kterým můžete věřit.

Marek ČechVojtěch Malý
Filmy, které musíte vidět