Na střeše: druhý režijní počin herce Jiřího Mádla [recenze filmu]

10. února 2019
TWEET SDÍLET
Zahořklý stařík a vietnamský mladík na útěku se sobě navzájem stávají klíčem k porozumění světu, v němž se cítí ztraceni. Ve druhém autorském režijním počinu Jiřího Mádla, kde exceluje herec Alois Švehlík.

Plusy

  • Herecký výkon Aloise Švehlíka
  • Budování vzájemné důvěry mezi oběma protagonisty

Minusy

  • Schematičnost proměny hlavního hrdiny
  • Jeho komunistická minulost mohla být lépe rozpracovaná
7/10
Hodnocení

Před patnácti lety se v kinech objevila teenagerská komedie Karla Janáka Snowboarďáci, která proslavila dvojici Mádl-Kotek. O tom, jaký herecký fenomén se v osobě Jiřího Mádla zrodil, svědčí nejlépe to, že od Snowboarďáků natočil více jak dvacet celovečerních filmů.

Americká inspirace

Před pěti lety pak Mádl přišel se svým autorským debutem Pojedeme k moři, kterým dal tento dnes dvaatřicetiletý herec, scenárista (Celebrity s.r.o.) a režisér najevo, že jeho talent a šířka působnosti je mnohem všestrannější, než se mohlo původně zdát.

Mádl tehdy na Digital Film Academy v New Yorku absolvoval scenáristický a režijní kurz, během něhož vznikl i scénář k filmu, jímž debutoval. Šlo o formálně hravý a dramaturgicky vyzrálý počin, který se nebál dát rozverné dětské hře na detektivy mnohem tíživější dramatický přesah.

A jeho studijní pobyt ve Spojených státech mu vnukl scenáristický nápad i na jeho druhý celovečerní film Na střeše. Mádl tehdy bydlel v New Yorku rok na kolejích s asijským ilegálem, který si prošel podobným osudem jako hrdina jeho filmu Song. Ten ve filmu ztvárňuje Vietnamce na útěku, s nímž se spřátelí starý nevrlý muž.

Azyl pro mladého Vietnamce

Potkají se za zvláštních okolností na místě, jež dalo filmu název. Mladý, dvacetiletý Vietnamec Song (Duy Anh Tran) prchá před policií poté, co ta podnikla zátah na pěstírnu marihuany, ukrytou v prostorách vietnamské tržnice Sapa. Song byl nucen v oné ilegální pěstírně pracovat. Povolení k pobytu zde nezískal, přičemž v České republice dosud pobýval na studentské vízum.

Je tedy ilegálem na útěku, který svou zoufalou situaci chce vyřešit skokem ze střechy domu, v němž bydlí penzionovaný gymnaziální profesor češtiny Rypar (Alois Švehlík). Ten chodí na střechu domu kouřit a náhoda tomu chce, že se mu podaří neotřelou psychologickou metodou („slez, nebo skočím taky!“) mladého sebevraha od jeho záměru odradit.

Ač jde v případě osmdesátiletého profesora Rypara o zapřisáhlého komunistu a člověka, který rozmanitost světa vidí optikou čtenářů Parlamentních listů, stane se, že mladému Vietnamci poskytne azyl ve svém bytě. Zprvu je odhodlán předat ho policii, ale jak se začne blíže seznamovat s jeho příběhem, rozhodne se mu pomoci s tím, aby bylo možné jeho pobyt zlegalizovat.

Málo rozpracovaná komunistická minulost

Co stojí za touto jeho proměnou, dobře pochopíme z návštěvy jeho předchozího působiště, kam je pozván na oslavu výročí tohoto gymnázia, spojenou se setkáním jeho absolventů. Osaměle žijící Rypar, kterého už před dávným časem opustila manželka i jeho syn (David Švehlík), se na tuto oslavu velmi těší, připravuje si na ni projev, slavnostně se na ni obléká.

Znovu má pocit, že někoho zajímá, ale o to větší je pak jeho zklamání a rozčarování, když je mu na tomto setkání jeho komunistická minulost připomenuta. Alois Švehlík herecky velmi citlivě ztvárňuje profesorovo otevření se tomuto setkání a jeho zpětně uzavření se do své zatvrzelosti a zapšklosti v důsledku toho, že nedopadlo tak, jak si představoval.

Při přiblížení profesorovy komunistické minulosti ale Jiří Mádl jako scenárista klouže značně po povrchu a víc s ní nepracuje, což je škoda u někoho, kdo se velmi aktivně vyjadřuje k veřejnému dění, včetně toho politického. Jistě si vzpomenete na jeho předvolební aktivitu v roce 2010, kdy s Marthou Issovou a režisérem Petrem Zelenkou natočil klip „Přemluv bábu a dědu, ať nevolí levici“, který se snažil oslovit mladé voliče a vyvolal spoustu polemických diskuzí nad jeho formou i obsahem. Ale i pozdější vyjádření na sociálních sítích nebo v rozhovorech, které se týkaly jeho nespokojenosti s politickou reprezentací státu nebo negativními jevy ve společnosti.

Svět, který vám uniká

Ve filmu Na střeše Ryparovu komunistickou minulost, stejně jako jeho neuspokojivý vztah se synem, používá pouze jako motiv, který nám má umožnit pochopit jeho zapšklost a odmítání světa, jemuž už nerozumí. Ten starý, komunistický, mu dával naplnění v podobě jeho profese, před tím novým se uzavírá ve svém bytě.

Rypara totiž opustili nejen jeho nejbližší, ale nemá ani žádné přátelé. Dávno se přestal na cokoliv těšit, vlastně jediné, co ho těší, je časopis o šachu. U takto nastavené postavy, byť plné předsudků nejen vůči Vietnamcům (falšujete tenisky, neplatíte daně), ale zas tak nepřekvapí, že k mladíkovi postupně přilne.

Zvlášť, když se k němu mladík chová s asijskou úslužností, neustále mu říká „pane“, pomáhá mu s úklidem bytu a vysvětlí mu, jak se pracuje s internetem. Profesor ho na plátku učí česky, dává mu diktáty a vylepuje po bytě štítky s českými slovíčky. Zasvěcuje ho i do umění šachu a společně také vaří.

Starosvětské dvoření

Profesor se znovu cítí být užitečný a mladíkova situace ho při budování vzájemné důvěry přivede ke smělému plánu, jak pro něj získat povolení k pobytu. Na druhém konci chodby totiž bydlí velice pohledná sousedka Anička (Mária Bartalos), již chce profesor přimět k tomu, aby se do Songa zamilovala a vzala si ho.

Vyvine k tomu úsilí, za pomocí něhož probudí nebo znovu obnoví své zasuté romantické já, plné klukovského zápalu a nápaditosti. Ono dohazovačské namlouvání sousedky přitom ale provádí tak, že oné sousedce z jeho způsobu nemusí být zcela zřejmé, kdo že ji to vlastně uhání. Jestli nějaký neznámý ctitel, který pro ni chystá různé pozornosti, nebo pošetilý soused odnaproti.

Každopádně režisér z tohoto starosvětského způsobu dvoření dovede vytěžit množství povedených gagů. A to nejen s neustále se vracejícím přítelem Aničky, realitním makléřem (Vojtěch Dyk), s nímž se rozešla a dochází mezi nimi k hašteřivým výstupům, ale především se samotným profesorem Ryparem. Až ho uvidíte, jak vybaven dvěma lahvemi vína, s tranzistorákem pod paží a s cigaretou v puse, tyčí prostředníček do kukátka dveří sousedky, pochopíte, jak moci si tuto roli jeho představitel užívá.

Tato kvazi romantická vedlejší linka dostává největší prostor, vedle ní se tu objevuje ještě jedna drobnější, která slouží k prověření důvěry mezi Songem a Ryparem. A to když se objeví stín podezření, že se Song dopustil napadení policisty.

Klíč k porozumění

Ono budování vzájemné důvěry mezi starým, zahořklým mužem a mladíkem, který potřebuje, aby mu někdo věřil, je pro vyprávění klíčové. Z tohoto střetu zástupců dvou generací, národností a obecně odlišných světů totiž mohou vyjít oba jen posílení. Song o tu důvěru, již do něj někdo přes jeho problematickou situaci vkládá, a profesor zas o pocit, že ho někdo potřebuje.

Oba protagonisté jsou totiž takoví ztracenci ve světě, jemuž nerozumí a vzájemně se sobě stávají klíčem k jeho porozumění. Profesor učí Songa překonávat bariéru jazykovou, ten jeho zase tu technologickou při přístupu k médiím jako je internet. Ale nejen to, Song mu pomáhá vyrovnat se i s jeho rodinnou minulostí, kterou si díky svému pedantství a tvrdohlavosti hodně pohnojil.

Song se tu tak stává katalyzátorem nebo prostředkem proměny profesora v sympatičtější bytost, než kterou jsme poznali na začátku jejich setkání. Hraje ho neherec Duy Anh Tran, který se věnuje produkci a rád maluje. Ač narozený v Čechách a tedy česky plynně mluvící, ve filmu jeho postava češtinu komolí, ale ne takovým tím karikaturním způsobem, známým z jiných komediálních filmů.

Základní schéma vypůjčené

Proměna profesora Rypara ze zahořklého pedanta a škarohlída, který se cítí zrazen vývojem doby i svými nejbližšími, v až rebelského osnovatele smělých plánů, vás díky hereckému výkonu devětasedmdesátiletého Aloise Švehlíka bude hodně bavit. To on kraluje tomuto filmu a vede nás jeho emotivními zákrutami.

Zezačátku na nás nasadí eastwoodovsky podmračené čelo, ale pak ukáže, že je v něm i směsice klukovské a stařecké poťouchlosti a hlavně dobrosrdečnosti. Eastwooda zde nezmiňuji náhodou, protože film schématem vyprávění a hlavně proměnou hlavního hrdiny, k níž přispěje asijský mládenec, připomíná jeho Gran Torino.

To základní pnutí, jež přispěje k obohacení obou protagonistů, není nijak originální, ale jeho rozvinutí se plně vztahuje k domácí realitě a jejím problémům. Ať už je to vyrovnávání se s komunistickou minulostí nebo přezíravost majority vůči vietnamské menšině.

Sázka na jistotu

Když Jiří Mádl tento scénář psal, jeho ambicí bylo učinit ho mezinárodně srozumitelným, odtud i jistá schematičnost nebo odvozenost hlavní zápletky o polepšeném bručounovi. Původně si představoval, že by ho mohl hrát Christopher Plummer nebo Bruno Ganz, nakonec si vybral Jana Třísku, s nímž se měl film začít natáčet už na podzim roku 2017.

Dva dny před plánovaným začátkem natáčení ale přišel Třískův pád z Karlova mostu, na jehož následky 25. září zemřel. Tato tragická nehoda posunula začátek natáčení do srpnových dnů roku následujícího, kdy Jiří Mádl jeho roli přeobsadil Aloisem Švehlíkem.

Ten se své role zhostil možná civilněji, než by ji hrál přece jen teatrálnější Tříska, ale určitě velmi působivě. Jiří Mádl ho jako režisér vede zkušenou rukou a i samotný film je větší sázkou na jistotu než s obrazovým formátem experimentující debut.

Ač se film ve snímání střešních scén může pochlubit působivou kameru Martina Žiarana, i hudbu Reného Rypara, který s režisérem spolupracoval už na Pojedeme k moři, jde o vyprávění, které je postavené především na hereckých výkonech a pozitivním poselství, které z něj vyzařuje.

Je to film o setkání s cizincem, kterého máme zprvu tendenci považovat za vetřelce, než pochopíme, že připuštěním si ho k tělu získáme něco, co sami v sobě už dlouho hledáme nebo co postrádáme. Snaha pomoci se tu stává motorem tohoto hořkosladce laděného vyprávění, postaveného na generačním, povahovém i národnostním kontrastu dvou hlavních postav. Z tohoto kontrastu těží humor snímku i poznání postav, jak si mohou být prospěšné, když se sobě navzájem otevřou.

Na střeše

  • Žánr: tragikomedie
  • www.nastresefilm.cz/
  • Česko, 2019
  • Scénář: Jiří Mádl
  • Režie: Jiří Mádl
  • Hrají: Alois Švehlík, Duy Anh Tran, Mária Bartalos, Vojtěch Dyk, Adrian Jastraban, David Švehlík, Radek Zima, Miroslav Táborský, Martin Sitta
  • Distribuce: Falcon
  • Distribuční premiéra v ČR: 07. 02. 2019

Témata článku: Filmy a seriály, Recenze filmů, Trailer

22 nejlepších erotických thrillerů. Kde je najdete online?

22 nejlepších erotických thrillerů. Kde je najdete online?

V žáru vášně, Osudová přitažlivost, Základní instinkt, Ďábelská svůdkyně, Nebezpečné hry, Dvojitý milenec. Exkurze do historie subžánru erotických thrillerů, v němž se napětí mísí se vzrušením.

Marek Čech
Filmy, které musíte vidět
Proč si předplatit Netflix? Třeba kvůli těmto seriálům. Všechny mají dabing nebo české titulky

Proč si předplatit Netflix? Třeba kvůli těmto seriálům. Všechny mají dabing nebo české titulky

Na Netflixu jsme vybrali nejlepší seriály, které mají české titulky a často i dabing. Vycházeli jsme z hodnocení na filmových webech a přidali i trochu svého vlastního vkusu. Naprostou většinu seriálu nikde jinde než na Netflixu nenajdete.

Jaromír Puk
Proč si předplatit?
Nejvíc sexy holky ve filmech: 60 nejslavnějších erotických symbolů

Nejvíc sexy holky ve filmech: 60 nejslavnějších erotických symbolů

Krásné ženy jsou pro mnohé erotické a sex symboly. Vybrali jsme ty nejslavnější z několika desetiletí filmové a seriálové tvorby. Najdete zde nejen fotografie, ale také název díla, které herečku proslavilo.

Marek Čech
Filmy a seriály
Netušené možnosti úprav prostředí od Samsungu. V Česku je k dispozici aplikace Good Lock

Netušené možnosti úprav prostředí od Samsungu. V Česku je k dispozici aplikace Good Lock

** Uživatelé Samsungů se konečně dočkali ** V Česku je čerstvě dostupná aplikace Good Lock ** Otevírají se tak zcela nové možnosti úpravy vzhledu a funkcí systému

Martin Chroust
Good LockOne UIUživatelské prostředí
Vybrali jsme 16 špičkových televizorů. Na Vánoce ty nejlepší z nejlepších

Vybrali jsme 16 špičkových televizorů. Na Vánoce ty nejlepší z nejlepších

I když ceny televizorů klesají a ani velké úhlopříčky už nejsou drahé, stále má smysl připlatit si za prémiové televizory. Vybrali jsme ty nejlepší, které vás překvapí kvalitním podáním obrazu i pokročilými funkcemi.

Jaromír Puk
Televizory
25 nejlepších filmových parodií, které můžete vidět. Víme, kde je najdete online

25 nejlepších filmových parodií, které můžete vidět. Víme, kde je najdete online

Filmové parodie jsou divácky velmi vděčné a mezi filmaři oblíbené. Tvůrci v nich mohou totiž zcela beztrestně vykrádat cizí díla a v jejich nápodobě popustit uzdu své fantazii. Vybrali jsme nejlepší zahraniční i české parodie.

Marek Čech
Filmy, které musíte vidět
Nový hit. Tahle appka vám udělá profilovku jako od pouličního ilustrátora

Nový hit. Tahle appka vám udělá profilovku jako od pouličního ilustrátora

** Aplikace NewProfilePic se na Androidu stala hitem ** Můžete si v ní vytvořit profesionálně vypadající profilovky ** Pozor ale na agresivní cenovou politiku za Pro verzi

Martin Chroust
FotografieUmělá inteligenceMobilní aplikace
Nejlepší filmy na Netflixu v roce 2021. Všechny mají český dabing nebo titulky

Nejlepší filmy na Netflixu v roce 2021. Všechny mají český dabing nebo titulky

Tyto filmy byly v roce 2021 na českém Netflixu nejoblíbenější. Nerozlišujeme žánr, stáří ani hodnocení na filmových webech. Jde o oblíbenost, kterou sleduje web FlixPatrol a počítá z ní souhrnné žebříčky.

Ondřej Králík
Netflix
Šedý trh s předplatným se vymyká kontrole. Spotify, Netflix nebo Disney+ můžete mít doslova za pár korun

Šedý trh s předplatným se vymyká kontrole. Spotify, Netflix nebo Disney+ můžete mít doslova za pár korun

** Sdílení účtů mezi kamarády je jen začátek ** Dnes letí nákupy předplatných v Indii nebo na Aliexpressu ** Superlevné „netflixy“ ale mohou nakonec spíš škodit

Lukáš Václavík
PředplatnéNetflixSpotify
Netflix a 30 nejoblíbenějších filmů a seriálů v prosinci 2022: Enola a Wednesday, 1899 … ale i Koruna a nějaká romantika

Netflix a 30 nejoblíbenějších filmů a seriálů v prosinci 2022: Enola a Wednesday, 1899 … ale i Koruna a nějaká romantika

Tyto filmy a seriály jsou teď na českém Netflixu nejoblíbenější. Nerozlišujeme žánr, stáří ani hodnocení na filmových webech. Jde o souhrnnou oblíbenost za poslední týdny, kterou zjišťuje web FlixPatrol.

Ondřej Králík
Netflix
40 ženských sex symbolů 21. století

40 ženských sex symbolů 21. století

Tyto filmy a jejich hvězdy, které se nestyděly, máme ještě v živé paměti. Oproti minulým dekádám se filmaři nebáli otevírat dosud tabuizovaná témata.

Marek Čech
Filmy a seriály
Zaujala vás Hra o trůny (Game of Thrones)? Potom se vám budou líbit i tyto seriály

Zaujala vás Hra o trůny (Game of Thrones)? Potom se vám budou líbit i tyto seriály

Hra o trůny (Game of Thrones) je legendární seriál televize HBO. Od roku 2011 v osmi sezónách popisoval boj šlechtických rodů o vládu a moc. Hra o Trůny sice skončila, ale tady jsou další seriály podobného charakteru, které by se vám mohly líbit.

Ondřej Králík
Filmy, které musíte vidět
Nejpirátěnější filmy: Co se teď nejvíc stahuje (aktualizace prosinec 2022)

Nejpirátěnější filmy: Co se teď nejvíc stahuje (aktualizace prosinec 2022)

Vzali jsme týdenní přehledy nejstahovanějších filmů, které se objevují na torrentech, a spojili je do jednoho žebříčku. Tohle jsou aktuálně filmy, o které je na světě největší zájem, které se nejvíc pirátí.

Ondřej Králík
Filmy a seriály
Nejničivější bomba v historii lidstva. Rusko zveřejnilo dokument o testu Car-bomby

Nejničivější bomba v historii lidstva. Rusko zveřejnilo dokument o testu Car-bomby

David Polesný
Sovětský svazAtomová bombaJaderný útokZbraně
30 největších sex symbolů šedesátých let. To byl panečku styl!

30 největších sex symbolů šedesátých let. To byl panečku styl!

Éra sexuálního uvolnění 60. let se projevila i ve filmu a stvořila takové sex symboly, jako jsou Raquel Welch, Claudia Cardinale nebo Catherine Deneuve. První Češka se svlékla pro Playboy. Znáte její jméno?

Marek Čech
Filmy a seriály