Netflix a spol. v Česku v roce 2021 sledovalo 15 % lidí. Obliba roste s dosaženým vzděláním

Netflix a spol. v Česku v roce 2021 sledovalo 15 % lidí. Obliba roste s dosaženým vzděláním

Více než 15 % Čechů a Češek, jejichž věk je 16 nebo více let, v roce 2021 pravidelně konzumovalo pořady na placených internetových službách jako Netflix, HBO Go nebo Voyo. Před rokem se na pořady v uvedených kanálech dívalo 10,5 % a v roce 2019 pouhá 3 % lidí. Sledovanost roste, trend však letos zpomalil.

O něco více letos placené služby typu video on demand (VOD) sledovali muži, ženám se však vzdálili minimálně (16,3 versus 14,5 %). Výraznější rozdíly najdeme mezi věkovými skupinami, jak ukazují čerstvě zveřejněná data České statistického úřadu (ČSÚ).

Netflix a spol. v Česku letos nejvíce konzumovali lidé ve věku 25–34 let, a sice rovných 29 % z nich. Necelých 26 % tyto služby používalo ve skupině 16–24 let. Placené video si rovněž pouštělo více než 22 % lidí od 35 do 44 let.

graf sledovani placene vod cesko 21 vek.png

S rostoucím věkem používanost VOD výrazně klesá. K divákům se řadí jen zhruba dvě procenta osob v rozmezí 65–74 let. Ve věkové kategorii nad 75 let pak používání klesá téměř na nulu.

Čím vyšší vzdělání, tím vyšší obliba VOD

Jak data ČSÚ dále ukazují, „netflixy“ letos představovaly nejsilnější doménu vysokoškolsky vzdělaných Češek a Čechů. (Data ze vzdělanostní kategorie zahrnují osoby ve věku od 25 do 64 let.) Placené video sledovalo přes 33 % z nich. Hned u druhé nejvzdělanější skupiny je vidět pokles na zhruba polovinu – video konzumovalo více než 18 % jedinců s maturitou.

Dále tak činilo pouze 11 % těch, kteří dosáhli středoškolského vzdělání bez maturity, a 10 % lidí se základním vzděláním.

graf sledovani placene vod cesko 21 vzdelani.png

Nejvíce video konzumují studenti

Z hlediska ekonomické aktivity se placené VOD těší největší pozornosti u studenstva, které jej sleduje z více než 27 %. Druhou nejsilnější konzumentskou skupinu představují lidé na mateřské či rodičovské dovolené, Netflix a podobné služby používalo skoro 24 % z nich.

Sledovalo je dále 20 % zaměstnaných, necelých 14 % nezaměstnaných a pouhá dvě procenta lidí ve starobním důchodu.

graf sledovani placene vod cesko 21 ek akt.png

Placené VOD tedy má v Česku ještě značný růstový potenciál. Pro srovnání, televizi na internetu letos v tuzemsku sledovalo 34 % lidí (stále je řeč o všech, kterým bylo alespoň 16 let) a bezplatné videoslužby jako YouTube dokonce přes 58 % lidí.

Zdroje: ČSÚ

Speciál: Netflix

Netflix je populární streamovací videoslužba. Kromě filmů, seriálů a dokumentů, které nakupuje, produkuje i svůj vlastní obsah. Nechybí ani mnoho populárních českých filmů, velká část zahraniční produkce obsahuje české titulky, některé tituly mají i český dabing.

Určitě si přečtěte

Články odjinud