Neuvěřitelně hlasitě & nesmírně blízko: recenze filmu

Neuvěřitelně hlasitě & nesmírně blízko: recenze filmu

Teroristický útok na New York v září 2001, devítiletý kluk a záhadný klíč. Co mají společného? Nabídne hvězdně obsazený film jiný pohled, než známe?

Režisér Stephen Daldry se do povědomí diváků zapsal fantastickým snímkem Billy Elliot a poté snad ještě výraznějšími Hodinami. Již Hodiny naznačily jeho hlavní záměr – tedy pro stříbrné plátno adaptovat slavné knižní předlohy se silným sdělením.

Co ještě v Předčítači celkem fungovalo, dosahuje v prozatím posledním Daldryho díle problematických rozměrů. Hvězdně obsazený film Neuvěřitelně hlasitě & nesmírně blízko sice získal nominaci na Oskara pro nejlepší film loňského roku, ale i fakt, že u nás vychází jen na DVD a discích Blu-ray a nejde do kinodistribuce, naznačuje, že se Daldrymu nepodařilo natočit další fantastický film.

 

Přitom ambice nechyběly. Tématem Neuvěřitelně hlasitě & nesmírně blízko je trauma vyvolané v obyčejných Američanech po 11. září. Jako modelový příběh má fungovat osud devítiletého chlapce Oskara, jehož otec zemřel v jedné z věží World Trade Center. Oskara sledujeme zhruba rok po tragédii a vidíme, snad lépe než on sám, že jej tragédie zlomila. Rozpadá se mu vztah s matkou a také k okolnímu světu a sobě samému.

Náhle nachází tajemný klíč, který nikam nepasuje, jen je na něm napsáno Black. Oskar se proto vydává hledat v New Yorku toho pravého Blacka, jemuž klíč patřil. Při cestě, jež má pomoci vrátit jeho životu ztracený smysl, mu navíc pomáhá tajemný podnájemník jeho babičky, který má s Oskarovou minulostí hodně co do činění.
 

Scénář vycházející z knihy Jonathana Safrana Foera je plný klišé a za hlavní motiv klíče, který spouští hlavní události snímku, by se měl stydět i adept kurzu scenáristiky a dramaturgie pražské FAMU. Totéž platí pro ohromnou dávku sentimentu, který ze snímku doslova kape. A je to zásluha právě Daldryho režie, že snímek nelze jednoduše označit za laciný sentimentální kýč.

Daldry se často uchyluje k až brutálně sugestivnímu snímání Oskarova vnitřního světa a často pracuje právě s blízkostí a hlukem, které jsou zmíněny v názvu. V nejlepších momentech se snímku daří na diváka přenést stísněný pocit, který Oskar od 11. září zažívá den co den a tolik jej drtí a likviduje.
 

Zároveň stále nelze snadno hodit za hlavu, že tématem je právě 11. září. Tato událost je v americkém filmu značně poddimenzována, protože na rozdíl od následné války s terorem jsou její podstata a trauma z ní pramenící zcela necinematické. Zatím se je podařilo zachytit jen Paulu Greengrassovi ve fyzickém snímku Let číslo 93 a nyní Daldrymu, jehož přístup je ale zcela opačný. Paradoxně jsou oba z Velké Británie, proto možná mají od amerických traumat ten nejlepší odstup.


Neuvěřitelně hlasitě & nesmírně blízko

  • Drama, USA, 129 minut
  • Režie: Stephen Daldry
  • Hrají: Thomas Horn, Tom Hanks, Sandra Bullocková
  • Na Blu-ray od července 2012
  • Hodnocení: 60 %

 

Určitě si přečtěte

Články odjinud