9
Fotogalerie

Nové interaktivní televizory přicházejí

Digitální vysílání či vysoké rozlišení už nestačí. Nyní se můžete těšit i na informace, videa či fotografie z internetu.

V posledních letech jsem zaznamenali mohutný nástup plochých televizorů a obrovský konkurenční boj. Klesající ceny a téměř dokonalý vzhled už mají téměř všichni. Co tedy dál? Věčná bitva o nejlepší obraz či zvuk není už až tak důležitá, protože je potřeba se od konkurence lišit jinak a nabídnout něco víc.

Internet do každého televizoru?

O interaktivní televizi se mluví už hodně let, ale pokud pomineme IPTV, kde si můžete vybírat programy, tak se zas tak moc nezměnilo. Vše změnil ovšem nástup internetu. Už asi dva roky u některých televizorů máte možnost využít připojení k internetu, ale teprve v půlce minulého roku výrobci začali častěji mluvit jeho využití. Panasonic v Berlíně na veletrhu IFA 2008 ve společnosti zástupce Eurosportu oznámil, že nabídne pro své televizory i něco navíc, a to možnost sledovat sportovní klipy přímo z internetu. Nyní, v první půlce roku 2009, se začínají objevovat v obchodech výrobky vícero výrobců, které podobné možnosti již reálně nabízejí.

síť.jpg 
Nové televizory Samsung nabízí i bezdrátové internetové připojení

Od teletextu přes EPG k současnosti

Spolu s vývojem televizního vysílání není signál využíván jen pro obraz či zvuk. Teletext se pro většinu z nás stal již samozřejmostí, ale rozhodně ho nevyužívá každý. S nástupem digitálního vysílání do našich domovů dorazil Elektronický programový průvodce (EPG).

Tento vždy aktuální přehled televizních pořadů na sedm dní dopředu obsahuje mnoho podrobných informací, a je daleko přehlednější než právě vzpomínaný teletext. Jak bude vypadat po grafické stránce sice vždy záleží na výrobci televizoru, nicméně ve převážné většině případů majitel televizoru má k dispozici snadno ovladatelné a přehledné rozhraní. Po ukončení digitalizace v listopadu 2011 budeme mít tuto službu dostupnou zcela všichni.

Televizor není jen pro pasivní diváky

Přístup k informacím z internetu je ale odlišný. Jak bude vypadat rozhraní internetových služeb, to záleží jen na výrobci konkrétního televizoru a také pouze v jeho rukách je, co bude jeho obsahem, jinými slovy – podle značky se liší to, co vám televizor pak nabídne.

V žádném případě nejde o klasické internetové prohlížeče, kdy si vybíráte, jaké stránky naleznete, ale televizor poskytuje výrobcem navržené rozhraní, které zprostředkuje právě ony vybrané informace z internetu.

Panasonic nabízí technologii nazvanou VIERA CAST. Ta umožňuje na televizoru zobrazit vybraný internetový obsah. V případě Panasonicu to je například exkluzivní a bezplatný přistup ke kompletnímu archivu NOVA.CZ, sportovní klipy stanice Eurosport, videa YouTube, aplikaci Picaso (pro sdílení a prohlížení fotografií). K dispozici jsou i další informace, například zpravodajství, předpovědi počasí nebo informace o ceně akcií.

Panasonic1.jpgVieraCast1.jpgVieraCast2.jpg
Ukázky VIERA CAST od Panasonicu

Samsung také poskytuje podobnou službu, tentokrát pod názvem Internet@TV. Tak se nazývá služba, která nabízí přístup k internetovým aplikacím, kdy můžete využívat služby Yahoo! News, Yahoo! Weather a Yahoo! Finance, či prohlížet i obsah třetích stran, jako například USA TODAY, eBay a Showtime Networks či sledovat videa na YouTube.

Samsung2.jpg Samsung3.jpg Samung1.jpg
Ukázky Internet@TV od Samsungu

Sony delší čas nabízí něco podobného, nicméně počet aplikací byl velmi malý a rozšiřuje se teprve poslední dobou. Další výrobci ale na sebe nenechají určitě čekat.

sony1.jpg Sony2.jpg
Ukázky aplikací Sony

Máte-li strach, že podobně jako u počítačů budete muset občas něco do televizoru instalovat, není tomu tak. Pokud přibudou nabízené služby, při využití televizory automaticky provedou aktualizaci na poslední verzi (alespoň je to tak slibováno), takže technické strasti může divák odložit a může se věnovat skutečně pouze novému obsahu.

PC stále v něčem vítězí

Pokud chcete na internetu hledat informace či stahovat soubory, PC je stále nedostižné a televizory je v nejbližší době určitě nenahradí. Klávesnice, myš, možnost ukládat na pevný disk, univerzálnost a rychlost – to zatím televizorům chybí. Navíc většina z nás je pro přístup k internetu zvyklá používat právě PC, případně rychle se rozšiřující populární malé netbooky.

Dálkové ovládání od televizoru nám ale umožní víc než dosud. Díky integraci internetového připojení do televizorů budeme mít snadnější přístup k informacím, které každý den stejně chceme – jaké bude počasí, co je nového ve světě, jaké nové fotografie přidali do svých alb naši přátelé. Stejně tak už například nezmeškáte oblíbený seriál, dokonce ani tehdy, když si ho zapomeneme nahrát, neboť na odvysílaný díl se klidně podíváte kdykoliv později z internetu.

A odtud je jen krůček k budoucnosti, kdy budeme díky podobným službám sledovat jen pořady a filmy, které sledovat chceme a se stoupající propustností sítí se blíží čas, kdy bude poskytovaný obsah v HD kvalitě. Vzhledem k tomu, že podobné služby v USA jsou již realitou, doufejme, že i v Evropě se jich brzy dočkáme.

Video z domácí sítě a DLNA

Samsung také ukazuje, že univerzálnost televizorů se bude dále rozšiřovat, neboť například vyšší řady jeho televizorů zvládají přehrávat prakticky všechny běžné formáty audio a video souborů, včetně HD videa z Full HD kamer či MKV souborů. Při vhodném propojení k PC, už lze přehrávat i videa, fotografie či hudbu přímo z domácí počítačové sítě, případně z pevného disku přes USB. Ostatní výrobci videa umí také, nicméně nikoliv v této šíři.

Je možné, že se někteří lidé nových funkcí budou bát. Je také jisté, že nové funkce naleznete u jen u dražších televizorů, takže zatím nejde o věci, které by se okamžitě masově rozšířily. Trend a směr ale určitě nastaven máme.

Je to právě to, co lidé chtějí?

 
Výrobci televizorů s novými internetovými funkcemi mluví o rychle rostoucí popularitě těchto produktů v zahraničí. Otázkou je, zda náš zákazník, který je na cenu hodně citlivý, uvítá, když bude u nového televizoru platit za něco, co mu už s větším komfortem poskytuje počítač. Je logické, že výrobci chtějí nabídnou více, než jednoduchý zobrazovač (a právě tím se odlišit od konkurence), ale v době, kdy ekonomická krize zasáhla rozpočty většiny rodin a kurz koruny také není nijak slavný, nepředstavují tyto funkce nic zásadního, bez čeho by se televizní divák neobešel.
 
Domnívám se, že se kupující rozdělí na dva tábory. První hledí především na cenu v porovnání s obrazem a zvukem. Ti nadstandardní funkce chtít nebudou, protože budou mít pocit, že si platí za něco, co nechtějí. Druzí budou ti, kteří mají rádi technické novinky a chtějí u nového televizoru vše, co lze mít a co je rozumně zaplatitelné a také využitelné. 
 
V každém případě je vidět, že prudké cenové pády jsou již za námi a rozdíly bude třeba hledat jinde. Modelové řady se už nebudou lišit jen designem, rozlišením, případě tloušťkou, ale také množstvím přidaných funkcí (internet, přehrávač, bezdrátová síť). A zde lidé svojí volbou při nákupu sami rozhodnou, zda udaný směr vývoje považují za správný a přínosný.
 
VIDEO: 1436 'Předvedení Panasonic Vieracast'
Nedávné živé předvedení Viera Cast

Speciál: Televizory

Nový televizor vybírejte pečlivě. Kolik do něj chcete investovat, na jaké ceně začínají kvalitní modely? Jaká bude nejvhodnější úhlopříčka, rozlišení a jaký typ zobrazovacího panelu? Určitě si přečtěte návod Jak dobře koupit televizor.

Doporučujeme také redakční výběry televizorů:

Určitě si přečtěte

Články odjinud