Nový film 28 let poté natáčí Danny Boyle na iPhone 15 Pro Max

Nový film 28 let poté natáčí Danny Boyle na iPhone 15 Pro Max

Danny Boyle svůj tradiční filmový rukopis použil v mnoha filmech. Jeho film často poznáte i jen z několika záběrů. V roce 2001, kdy natáčel zombie film 28 dní poté, kameraman Anthony Dod Mantle použil pro natáčení MiniDV kamery. Sice i ty lepší s výměnnými objektivy, ale pořád technicky hlubokou pod schopnostmi tradičních filmových kamer. 

Díky tomu ten film získal syrový autentický ráz a současně mohl kameraman dostat kameru i do pozic, kam by nemotorná velká kamera nedosáhla.

Po druhém dílu 28 týdnů poté, který režíroval už jiný režisér (Juan Carlos Fresnadillo) a natáčel jej na film, se Danny Boyle k tématu vrací filmem 28 let poté, který se zrovna natáčí.

A k překvapení tradičních filmařů zase Boyle a jeho kameraman Dod Mantle použili nezvyklé kamery. Konkrétně iPhone 15 Pro Max. V roce 2001 znamenaly MiniDV kamery hlavní způsob záznamu domácího videa, jejich horší obrazová kvalita ve filmu pro kina automaticky v divácích vytvořila pocit něčeho blízkého a autentického. Nyní použitý mobilní telefon tak můžeme vnímat podobnou optikou. Jako všeobecně vnímaný standard autentického videa. 

image.png
Na uniklé fotce z natáčení najdete vpravo dole celý rig obklopující malý iPhone 15 Pro Max. Zdroj: Just Jared

Jen aby bylo jasno, film se nenatáčí tak, že by kameraman v natažené ruce zabíral mobilem rozhovor herců. iPhone 15 Pro Max doplňují držáky, obří objektivy a stativy. Podobně ostatně vznikají i keynote Applu, které mají v patičce větu "Shot on iPhone".

image.png
S touto výbavou natáčí Apple své keynote na mobilní telefon

iPhone 15 Pro přitom už umí nahrávat minimálně komprimovaná videa na připojený externí disk. Kvalita obrazu a možnosti postprodukce tak úplně špatné nebudou, ale dynamický rozsah pro noční natáčení nebo míra šumu bude jistě na horší úrovni než třeba s kamerami RED či Arri, které dnes také dokážou vypadat kompaktně a létat na dronech.

Se zachováním obrazového charakteru a podání barev ale může tady kameraman vzít samotný telefon s minimální dodatečnou výbavou a použít jej pro autentické dynamické scény bez změny celkového workflow.

I když to tedy mnozí budou brát jako marketingovou akci Applu, kterému se podařilo uplatit slavného režiséra, v případě této zombie série Danny Boyle jen použil stejný prostředek vyprávění jako před těmi víc jak dvaceti lety. Tehdy to byla hlavně miniDV kamera Canon XL-1, nyní mobilní telefon.

Film 28 let poté by měl přijít do kin v červnu 2025 a měl by se stát základem nové trilogie. Ten další díl tak třeba už natočí na aktuální iPhone 16 Pro Max.

Určitě si přečtěte

Články odjinud