OLED vs. LCD LED: kdo má lepší rovnoměrnost jasu

3. prosince 2015
TWEET SDÍLET
OLED vs. LCD LED: kdo má lepší rovnoměrnost jasu
Že LCD televizory s LED posvícením mají občas problémy s homogenitou podsvícení, není žádným tajemstvím. Je ale OLED technologie skutečně lepší, jak výrobce slibuje?

V dnešním srovnání jsme vzali tři televizory. Prvním je 55“ OLED televizor LG, druhým levnější 50“ Full HD Panasonic s rovnou LCD obrazovkou, třetím je 40“ zahnutý Full HD televizor Samsung. Oba dva LCD televizory mají LED podsvícení.

Naším úkolem bylo odpovědět na otázku, jak jsou na tom televizory s rovnoměrností jasu obrazovky. U LCD se měří rovnoměrnost podsvícení. U OLEDu, které žádné podsvícení nemá a každý bod je samostatným zdrojem světla, můžeme změřit rovnoměrnost jasu stejným způsobem, výsledkem je graf homogenity.

Zde je nutno říct, jak jsme postupovali. Zobrazí se bílá plocha a rozdělí se na čtyřicet sekcí, osm čtverců v pěti řadách. Optická sonda a HCFR software čte okamžitou hodnotu jasu každé sekce, hodnota se zapíše do tabulky. Z té se potom vytvoří obrázek, neboli graf homogenity jasu. U LCD se obecně považuje hodnota nad 80 % za dobrou, pokud se dostaneme nad 90 %, tak je to výborné. Pokles pod 80 % je typicky běžným zrakem už viditelný.

Zahnutý OLED televizor

Klepněte pro větší obrázek

Televizor OLED měl průměrnou homogenitu 94,3 %, maximální výchylka byla 90,5 %. Bílá se subjektivně jevila jako zcela rovnoměrná, obraz byl bezchybný i zcela v rozích obrazovky. ¨

Zahnutý LCD LED televizor

Klepněte pro větší obrázek

Zahnutý LCD televizor s LED podsvícením vykazoval pokles jasu směrem k rohům obrazovky. Tam byl ostatně pokles největší – na úrovni 73 % proti jasu ve středu, kde byl jas největší. Průměrná odchylka byla 88,4 %. Navzdory relativně většímu poklesu v rozích obrazu se subjektivně jevil jako rovnoměrný, vyjma oblastí přímo v rozích.

Rovný LCD LED televizor

Klepněte pro větší obrázek

Nejlevnější zástupce, rovný LCD televizor s LED posvícením naopak vykázal pokles největší v pravé části, ten byl na úrovni 79,4 % proti středu. Vzhledem k vyrovnanosti zbylých 2/3 obrazu byla průměrná hodnota odchylky na výborných (pro LCD) 89,8 %. Zajímavý byl fakt, že se pokles netýkal levé části obrazu, kde i v rozích byl jas na úrovni 95 % jasu ve středu.

Verdikt

Test potvrdil, že OLED technologie plní své sliby a skutečně nabízí proti LCD TV s LED podsvícením vynikající homogenitu jasu, a to zejména v rozích a krajních částech obrazu, které jsou typicky u LCD kritické. Jas není dokonale 100% homogení, ale lidský zrak tak malou ochylku, kterou jsme naměřili, nezaznamená. Ve srovnání ploché a zahnuté LCD obrazovky vychází lépe plochá, nicméně i u zahnutých LCD televizorů je podsvícení zvládnuto dobře, zde ale více záleží na modelu a konkrétním kusu, než na jen technologii samotné.

Speciál: Televizory

Nový televizor vybírejte pečlivě. Potřebujete chytré funkce, nebo stačí televizor bez nich? Jaká bude nejvhodnější úhlopříčka, rozlišení a jaký typ zobrazovacího panelu? Určitě se neobejdete bez podpory DVB-T2. Pomůžeme vám našimi redakčními články s radami, tipy a novinkami.

Doporučujeme: Nejvýhodnější televizoryNejlepší televizory

Témata článku: Televizory, OLED, LED

Určitě si přečtěte

15 nejlepších komedií roku 2018

15 nejlepších komedií roku 2018

Ztratili jsme Stalina, BlacKkKlansman, Psí ostrov, Tři billboardy kousek za Ebbingem, Čtverec, Úžasňákovi 2, Oni a Silvio, Já, Simon, Pěkně blbě. Třetí letošní výběr se nese v uvolněném duchu silvestrovské zábavy.

13 Marek Čech

10 tipů na levný televizor se skvělým poměrem cena/výkon

10 tipů na levný televizor se skvělým poměrem cena/výkon

Vybrali jsme nejzajímavější televizory s výborným poměrem cena/výkon. Od těch menších a velmi levných, po ty vybavenější a větší, které se však stále vyplatí.

40 Jaromír Puk

40 ženských erotických symbolů osmdesátých let

40 ženských erotických symbolů osmdesátých let

Kim Basinger, Kathleen Turner, Melanie Griffith, Bo Derek, Nastassja Kinski, Phoebe Cates, Rebecca De Mornay, Valérie Kaprisky, Sophie Marceau, Francesca Dellera, Isabelle Adjani a jejich smyslné scény ve filmech.

Marek Čech