Ona: recenze filmu

28. března 2014
TWEET SDÍLET
Ona: recenze filmu
Jak vypadá vztah s operačním systémem? Na tuto otázku vám odpoví originální sci-fi romance, ověnčená Oscarem za scénář, již si zamilujete, stejně jako hlas Scarlett Johansson.

Amy a Paul Theodorovi dohodí rande se skutečnou ženou (Olivia Wilde), která ho i přitahuje, ale rychle z toho vycouvá. Právě proto, že nechce zažít další zklamání, je to pro něj pohodlnější a také proto, že už je plně ponořen do jiného vztahu, který považuje za zcela plnohodnotný a hlavně naplňující. Až natolik, že se neváhá své ženě při podpisu rozvodových papírů svěřit, že někoho má a kdo to je.

Samantha mu pomáhá nejen zvládnout těžké období, jímž prochází, ale zároveň dává jeho životu nový smysl i novou naději. Přátelství se mění v zamilované okouzlení a postupně v hlubší vztah, který už na oba partnery klade nějaké nároky.

Něco se ale vždy pokazí

S rostoucí důvěrností se ale vyjevuje čím dál víc úskalí vztahu člověka a stroje, byť takto intuitivního. Samantha cítí, jak její osobnost a s ní spjatá schopnost citu roste, ale je si vědoma, že nemůže Theodorovi i sama sobě poskytnout fyzický kontakt, který k lásce patří.

Vymyslí proto řešení s náhradní biologickou milenkou, prostřednictvím jejíhož těla by se oba propojili v milostném splynutí. Toto řešení se ale neukáže jako příliš šťastné a přispěje k první kolizi v jejich vztahu. A po nich jak víme, následují další a pak už se to nabaluje.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Něco se pokazilo, zdánlivě šlo o maličkost, ale ta se ukázala být součástí mnohem většího problému, který už vyřešit nešlo. Pak už zbývá jen najít řešení, které by pro oba bylo co nejmíň bolestivé. Tak aby oba mohli na dobu, kterou spolu strávili, vzpomínat jako na čas, který je oboustranně naplnil a obohatil o poznání společně sdílené lásky.

Osamělost jako důsledek rozvoje informačních technologií

Cynik by v této chvíli určitě namítl, zda je tímto způsobem možno popisovat zápletku filmu, v němž chlápek randí se svým telefonem. Ano je, protože Ona filmem pro cyniky není. Je to podívaná pro diváky inteligentní, citlivé a vnímavé, kteří umí ocenit, jak Jonze chytře přistupuje ke skloubení hned dvou populárních žánrů.

Základní východisko i prostředí, do něhož je příběh zasazen, spadá do sci-fi žánru, ale v jeho podobě, na niž v záplavě všemožných meziplanetárních stříleček už takřka zapomínáme. Totiž že kvalitní sci-fi by měla domýšlet či predikovat, kudy se bude náš svět ubírat a varovat před případnými nástrahami, jež nás v této budoucnosti čekají.

Tohoto úkolu se Jonze nevzdává a naznačuje, kam až může vést lidská odcizenost v kombinaci s rozvojem informačních technologií, které nám bezprostřední kontakt nahrazují. A že to při současném rozvoji technologií i způsobů vzájemné komunikace může vést až k tomu, že se stane společensky akceptovatelné, že vztah spolu nemusí mít vždy jen biologičtí jedinci.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Zkrátka kdo bude chtít, téma kritiky rozvoje technologií i našeho vlastního jednání, které se v důsledku širokých možností těchto technologií čím dál víc desocializuje, tu najde. Vztahy a kontakty osobní ochabují a jsou nahrazovány těmi virtuální. Pro lidi, kteří tráví tolik času na sociálních sítích, Facebooku, Twitteru či internetu obecně je to téma, které se jich bezprostředně dotýká.

Náhražky společenských i intimních kontaktů

Režisér ho ale nevyužívá k nějaké laciné a hlavně očekávatelné kritice těchto jevů, ale zaměřuje se na intimní rozměr tohoto problému. Není pro náš život pohodlnější virtuální nebo odosobněný partner než ten skutečný? Nepramení vzájemné odcizení dvou lidí především z našeho egoismu a neochoty ke kompromisům? Neztratíme časem potřebu se vzájemně dotýkat a milovat se, když nám tyto pocity zprostředkuje nějaká technická náhražka? Jakou podobu na sebe vezmou tyto náhražky společenských kontaktů?

Jak by komunikace v budoucnu mohla vypadat, naznačuje ve filmu scéna, kdy lidé kolem sebe nevědomky prochází na ulici a každý z nich se věnuje své malé krabičce s virtuálním přítelem či přítelkyní na telefonu.

Slovy k orgasmu

Varující přesah tu je, ale mnohem větší důraz Jonze klade na vykreslení vývoje vztahu muže i ženy a možných problémů, které s sebou nese partnerské soužití. Scenárista využívá stavebních konstrukcí vztahových filmů, ať už jde o romance nebo dramata a dává je služeb svého vyprávění.

Máme tu tedy citově zbědovaného hrdinu, jemuž nevyšel předchozí vztah. Ten potká okouzlující bytost, která mu musí nejdřív pomoci zapomenout na starou lásku, aby se v jeho srdci otevřelo místo pro tu novou. Společně zažívají věci, které se jim zdají nové, smějí se stejným věcem a čím dál víc se sobě otevírají.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

S blízkostí a důvěrností roste i jejich touha, která ústí do jejich prvního „milování“. Jonze jejich sex, postavený hlavně na tom, co a jak si říkají, natočil s podkresem klavíru a smyčců natočil natolik působivě a smyslně, že se k této scéně budete při domácím přehrávání jistě opakovaně vracet.

Vtipné je vzhledem ke konvencím romantického žánru nejen to, že její nejintimnější pasáž halí do tmy, ale i to jak se oba protagonisté snaží druhý den to, co prožili, shodit. Přeci se nebudeme vázat, ujišťují se navzájem.

Vztahová analýza

Žánrové ozvláštnění a originální přínos pak přináší způsob, kterým scenárista vývoj vztahu rozvíjí a kulminuje. Theodore začíná žárlit na operační systém, který si s rostoucím sebevědomím čím dál víc uvědomuje, že nemůže patřit jen jednomu člověku, protože chce poznávat své možnosti.

Samantha se stává svébytnou osobností, která si je právě díky Theodorovi vědoma, že teď už by mu mohla být spíše na obtíž. A Theodore se díky ní vyrovnává hned s dvojitou ztrátou lásky. Podruhé ale autoterapeutickým způsobem, který mu může do budoucna jen pomoci. Kdo chce, může z tohoto pohledu vnímat Samanthu jako hlas Theodorova podvědomí, které svádí souboj s hlasem jeho já, které se ztrátou manželky ještě nevyrovnalo.

Jonzeho vztahová analýza funguje skvěle právě proto, že vám připomene vaše vlastní vztahy i způsoby, jak jste se vyrovnávali s jejich konci. Nesnaží se vymýšlet nějaké zbrklé situační momenty, typické pro teenagerské komedie, ale metaforicky vztahy popisuje tak, jak se většinou odehrávají. Takže zde najdete emoce a situace, které vám budou velmi blízké.

Prosím nedabovat!

Uvěřitelnost celého tohoto konstruktu pochopitelně stojí na obou jeho aktérech a zde si film připisuje další vítězné body. Joaquin Phoenix se mi v této roli z těch, co dosud ztvárnil, líbil nejvíc. Hraje civilně, citlivě, jemně a jakoby ostýchavě svého introvertního romantika, u něhož se pesimistické nálady střídají s těmi radostnými.

Scarlett Johansson sice nevidíme, ale modulací svého hlasu vytváří natolik zajímavou a plastickou bytost, že byste neváhali s ní okamžitě vyrazit na rande naslepo. A to opomíjím, k jakým výšinám by vás mohla přivést při obdobě sexu po telefonu, již provádí s Theodorem.

Barva jejího medově sytého chrapláku se proměňuje s tím, jak Samantha vyzrává. Z jejího hlasu cítíme, jaké emoce se v ní právě teď odehrávají. Chvíli je poslušná a ochotná poslouchat, pak je dychtivá se nejvíc dozvědět, v noci se touží pomazlit nebo vášnivě pomilovat, aby mazlivý tón vystřídal s prvními problémy ten pochybovačný, zmatený a zranitelný.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Samanthu si zamilujete a budete proklínat distributora, který by chtěl tuto postavu nadabovat. Dialogy Samanthy a Theodora vám možná pomohou pochopit lépe peripetie vašich vlastních vztahů, které od zklamání z přechozích citových nezdarů přecházely časem v opojnou zamilovanost ze vztahů nových.

Melancholická podmanivost

Melancholickou atmosféru rozjímání nad ztrátami a nálezy v citové oblasti dokresluje vhodně i barevné řešení obrazu, které koresponduje se subjektivním stavem hlavního hrdiny. Když se trápí, je vše šedé a vybledlé, když se znovu zamiluje, obraz je zalit žlutavou barvou slunce.

Podobnou funkci má ve filmu i hudba, o niž se postaral kanadský muzikant a skladatel Owen Pallett s přispěním skupiny Arcade Fire. Oscarové nominace za hudbu, stejně jako za píseň The Moon Song, výpravu a nejlepší film byly zasloužené, a ta proměněná za scénář o to víc.

Ona je totiž chytrým, působivým, podmanivým, citlivým a mnohovrstevnatým dílem, které nenásilným způsobem rezonuje v každé z vrstev vyprávění, jež nabízí. Potom už je jedno, jestli k němu budete přistupovat jako k melancholické romanci nebo originální sci-fi s velmi uvěřitelnou vizí budoucnosti.

Nechybí ji přesah v podobě upozornění na možné dopady vývoje současné mezilidské komunikace v důsledku rozvoje informačních technologií, ale především srdce, které vám naslouchá ve chvílích, kdy se trápíte a potřebujete, aby vám někdo řekl, že bude líp.

Ona

  • Žánr: sci-fi romance
  • Původní název: Her
  • www.herthemovie.com/
  • USA 2013
  • Scénář: Spike Jonze
  • Režie: Spike Jonze
  • Hrají: Joaquin Phoenix, Scarlett Johansson, Amy Adams, Rooney Mara, Olivia Wilde, Sam Jaeger, Katherine Boecher, Chris Pratt, Portia Doubleday, Luka Jones
  • Distribuce: Falcon
  • Distribuční premiéra v ČR: 27. 03. 2014
     
    AVmania.cz hodnotí
    Film 10

Témata článku: Filmy, Recenze filmů, Recenze, Roon

Určitě si přečtěte

Vybrali jsme 22 nejlepších bezdrátových Bluetooth sluchátek

Vybrali jsme 22 nejlepších bezdrátových Bluetooth sluchátek

Vybrali jsme nejlepší bezdrátová sluchátka od těch nejlevnějších po nejdražší. Pro běžné použití, pro sport, pro komfortní poslech a také modely s aktivním potlačením hluku.

23 Jaromír Puk

Výjimeční: nový film od dvojice, stojící za celosvětovým hitem Nedotknutelní [recenze filmu]

Výjimeční: nový film od dvojice, stojící za celosvětovým hitem Nedotknutelní [recenze filmu]

Režijní dvojice Olivier Nakache a Éric Toledano s humorem vypovídá o vážném tématu a přibližuje nám přitom běžný denní provoz lidí, postižených autismem i těch, kteří o ně pečují.

Marek Čech

Viděli jsme nový Shield Android TV a víme, co nabídne

Viděli jsme nový Shield Android TV a víme, co nabídne

S novým Shieldem jsme mohli strávit pár hodin a získat tak nejen technické specifikace, ale i pár prvních dojmů. Na trh přichází právě nyní.

29 Tomáš Holčík

Poslední aristokratka: karikatura české mentality v adaptaci humoristického bestselleru [recenze filmu]

Poslední aristokratka: karikatura české mentality v adaptaci humoristického bestselleru [recenze filmu]

Jiří Vejdělek přichází s adaptací románu Evžena Bočka, která svým tématem, charakterem i humorem připomíná restituční komedie devadesátých let.

5 Marek Čech

Sony KD-55AG9: elegantní 4K HDR OLED s příchutí dokonalosti a zvukem z obrazovky [test]

Sony KD-55AG9: elegantní 4K HDR OLED s příchutí dokonalosti a zvukem z obrazovky [test]

Pokračovatel úspěšného rodu OLEDů s precizním obrazem a fascinujícím zvukem přichází. Přiblíží své kvality alespoň na dohled k předchůdci? Nebo ho porazí o koňskou délku? Máme výsledek!

23 Alexandr Bray

15 tipů na nejlepší televizory, které si dnes můžete pořídit

15 tipů na nejlepší televizory, které si dnes můžete pořídit

I když ceny televizorů klesají a ani velké úhlopříčky už nejsou drahé, stále má smysl připlatit si za prémiové televizory. Vybrali jsme ty nejlepší, které vás překvapí kvalitním podáním obrazu i pokročilými funkcemi.

52 Jaromír Puk

14× nejlepší filmy o druhé světové válce

14× nejlepší filmy o druhé světové válce

Nejdelší den, Tucet špinavců, Generál Patton, Sophiina volba, Jdi a dívej se, Zachraňte vojína Ryana nebo Černá kniha. Nejlepší filmy s tématikou druhé světové války?

44 Marek Čech