Ondine: recenze filmu

7. září 2010
Samotářský irský rybář a východoevropská Rusalka se nás v magickém příběhu o lásce a nových příležitostech snaží přesvědčit, že pohádky se mohou odehrávat i ve skutečném světě.

Bylo nebylo… Chudý irský rybář Syracuse (Colin Farrell), kterému kvůli jeho alkoholickým výstřelkům v minulosti všichni říkají Cirkusák, se snaží odpoutat od své lihové vášně i partnerky, s níž ji sdílel. Již dále nechce sehrávat úlohu obecního šaška a na rozdíl od své ženy Maury (Dervla Kirwanová) se svou závislostí bojuje poctivou abstinencí. Snaží se být dobrým otcem své jedenáctileté dceři Annie (Alison Barryová), které selhávají ledviny a jezdí proto na vozíku. Čas, vymezený své ratolesti, zaplňuje vyprávěním pohádkových příběhů, které dodávají každodenním momentům křídla výjimečnosti. Prostor, utkaný z fantaskních motivů, jednoho dne ale nabere reálných obrysů.

V rybářské síti Syracusovi z rána uvízne krásná dívka, již zachrání pře utonutím. Polomrtvá neznámá nechce do nemocnice, ale poprosí ho o azyl, kde by nebyla moc na očích veřejnosti. Rybář ji proto ukryje v zchátralém starém domku po své matce, kde přebývá. Tajemná bytost z moře, jež nemá šupiny a hovoří plynně anglicky, se mu představí pod příznačným jménem Ondine. Tedy „ta, která přichází z moře“.

Sečtělá dcerka, již tento zážitek přetransformuje do pohádkových souvislostí, celou záležitost po návštěvě knihovny rozvine do široké interpretace, jež má co dočinění s místními pověstmi o vodních vílách i skotskými mýty o tuleních ženách selkiích. Selkie totiž dle pověr přichází mezi lidi a poté co shodí tulení oblek, stávají se od nich nerozlišitelnými. Mořská bytost může získat i lidskou duši, pokud se dobrovolně provdá za člověka a porodí mu dítě. Musí to ale stihnout ve vymezeném čase, dokud se neobjeví její podvodní manžel a neodvede ji zpět.

Tajemná identita

Zjitřené představivosti dětské duše poslouží evropská mytologie k rozkrytí víceznačné identity otcovy schovanky, již objeví a sblíží se s ní. Malá Annie věří, že cizinka přišla na svět z vody pomáhat a tedy zlepšit i její zdravotní stav. Když navíc zpěv vodní víly přinese štěstí v podobě plné sítě ryb rovněž jejímu ochránci, začíná i posmutnělý mořský vlk více naslouchat významovým poselstvím, ukrytým v prastarých bájích.

Syracuse, na rozdíl od své dcery, sice už dávno nevěří na pohádky se šťastnými konci, ale přesto se neubrání zapletení se do ošidných sítí lásky. Zlehka se dotýká minulosti mořské panny a dlouho neví, zda má před sebou kouzelné pohádkové stvoření, obdařené svůdným tělem a laskavým srdcem nebo někoho, kdo skrývá nějaké tajemství. (Pozor spoiler!!!) Postupně zjišťuje, že Ondine identita, jíž ji přidělila jeho dcera, vyhovuje, neboť zakrývá její skutečný statut ilegální imigrantky a pašeračky z Rumunska, která díky svým plaveckým schopnostem přispěla k ukrytí drogového lupu. Nyní ji pronásleduje její překupník a bývalý milenec se svými kumpány, který se ve snaze získat své zboží zpět nezastaví opravdu před ničím. (Konec spoileru!!!) Podaří se rybářovi omamnou vílu zachránit a vytrhnout ji z osidel její temné minulosti? A bude umět Ondine naložit se svobodou volby, jež se před ní otevírá?

Příběh na pomezí snu a reality

Šedesátiletý irský režisér Neil Jordan se po hollywoodském krimidramatu o pomstě Mé druhé já opět vrací na domácí půdu. Po „bronsonovském přání smrti“ v podání Jodie Fosterové modeluje takřka archetypální magický příběh, jenž ozvláštňuje (skoro až ke škodě věci) prvky sociálně-kriminálního dramatu. V autorském počinu, k němuž si napsal i scénář, umně splétá rovinu pohádkově baladickou i drsně realistickou, přičemž nejen vyústěním vyprávění získává jemně navrch ta bájně idealistická. Vyhrocené scény, v nichž se postavy ocitají v ohrožení života, nikdy nepřesáhnou v zobrazení mez, která by opouštěla jejich nahlížení dětskou perspektivou. Ta se funkčně střídá s dospělou a fantaskní rovinou vnímání. Protínání těchto tří pohledů rozostřuje realitu a dodává ji nádech čehosi poetického.

Příběhy na pomezí snu a reality si Jordan vyzkoušel už ve svérázné variaci na pohádku o Červené Karkulce, kterou ve snímku Společenství vlků přetvořil ve vlkodlačí horor, mysteriózním krimithrilleru Přízraky ze snů nebo v adaptaci předlohy Ann Riceové Interview s upírem. Tak jako se mu ve vyprávění o upírovi Lestatovi podařilo nastolit tu správnou dekadentně ponurou atmosféru za pomocí rokokových budoárů a výrazného líčení, v Ondine si vystačí s pouhým výběrem příhodné lokace přímořské irské vesnice.

Podmanivá krajina

Podmanivá nálada, jež nás ovine od prvních záběrů dvorního kameramana Wong Kar Waie Christophera Doylea, stojí na kontrastu dvou prostředí. Jednoho nespoutaného, neproniknutelného a matoucího, jakým se jeví průzračná plocha moře. Ta má v sobě skryt dar přinášet pro existence jako je Syracuse naději i zmar jejích snů. K tajuplné síle moře se upíná i pozornost rybářovy zvídavé dcery Annie, která by tak ráda věřila, že alegorie, jež zná ze stránek knížek, mají moc přesáhnout i do běžného života. Toho života, jenž zná z pevniny, osázené nálevnami, v nichž ztroskotanci typu její matky a jejího nového hospodského parťáka v hltech whisky zapomínají na svá trápení.

Kamera v šedomodrozeleném tónování barev mořské hladiny brouzdá za zvuků smutně náladotvorné hudby klávesisty islandské kapely Sigur Rós Kjartana Sveinssona po divukrásné krajině jihozápadního Irska, jež svým mrazivým chladem a drsností v něčem připomene právě islandské exteriéry. Křik racků, voda, kreslící při nárazech na pevninu zpěněné obrazce a pochmurná mlha, jež zametá stopy po nočních návratech z barů, vytváří magicky hypnotizující atmosféru. V ní se schová jak pohádková melancholie Andersenových pohádek, tak neutěšená realita irského přístavního městečka dneška.

Mezi pevninou a mořem

Ústřední figury jsou mezi těmito dvěma světy rozkročeny. Ironický odstup od vyprávění obstarává rodák ze Severního Irska a režisérův oblíbenec Stephen Rea, který v taláru sarkastického kněze s nadhledem přehlíží, že ve vesnici si jeho roli zpovědníka neposlušné ovečky často zaměňují s neexistující funkcí terapeuta Spolku anonymních alkoholiků. Dublinský rodák Colin Farrell v úloze samotářského podivína se sympatickou zdrženlivostí vytváří postavu mlčenlivého outsidera, jehož stahují dolů prohry, jež utržil. On jim ale odmítá podlehnout.

Polská herečka a zpěvačka, narozená v Mexiku Alicja Bachledaová (Pan Tadeáš, Letní bouře) okouzluje směsicí pozemské přitažlivosti a éterické dívčí křehkosti. Zpěvem uměla přivábit nejen ryby, ale zřejmě i omámit představitele hlavní role natolik, že se stala jeho přítelkyní a loni i matkou jeho syna. Malá Alison Barryová pak Annie obdařuje bezprostřední aurou optimistické dospívající dívky, která díky rodinné situaci i své nemoci předčasně vyzrála, aniž by zapomněla snít nebo věřit v zázraky.

V naději na lepší život a příležitosti, které s sebou přinese, naplňuje nejlépe vizi režiséra Jordana, rozprostřenou mezi pevninou a mořem. Tvůrce filmu ji skromně a neokázale balí do žánru subtilní lyrické bajky o lásce s prvky rodinného filmu a sociálního psychodramatu. Tato představa nás nabádá, abychom nepřestávali doufat v imaginativní svět pohádkových iluzí, jež se jednoho dne mohou otisknout i do našich životů. Pokud věříme, budeme připraveni, stejně jako hrdinové z irského pobřeží. A zda bude v jejich případě tak jako v pohádkách zlo poraženo a po zásluze potrestáno a obětavé a kající se dobro odměněno polibkem před oltářem, na to si počkejte do kina.

Ondine

• Žánr: romance
  • Původní název: Ondine