Moderní doba žádná od hi-fi techniky mnohé - nestačí už jenom dobrý zvuk, musí tu být pěkné křivky, komfortní ovládání, pokud možno síťové služby (a s nimi samozřejmě hlavní ovládání pomocí aplikace) a - to samozřejmě v neposlední řadě - musí tohle všechno být finančně dostupné.
A zdá se, že mnozí výrobce se tyto nároky snaží lidem splnit. Mezi nimi třeba i Onkyo, které se snaží zapůsobit nejnověji modelem TX-8270, který krom výbavy obvyklé nabízí i něco extra.
Vzhled a konstrukce
Onkyo TX-8270 je vlastně klasicky koncipovaný dvoukanálový síťový receiver, v jejichž výrobě má Onkyo poměrně slušnou tradici. Už pohled na čelní panel prozradí, co všechno vám TX-8270 zvládne naservírovat. Široký černý pruh s centrálně umístěným displejem zprava končí mohutným ovladačem hlasitosti a podél spodní hrany je rámován tlačítky pro přímý přístup k všelijakým funkcím po vzoru multikanálových receiverů. Spínací tlačítko vlevo od displeje je klasické.
Čtveřice středně velkých otočných prvků veprostřed dole řeší jednak přepínání vstupů, jednak signálové korekce pro basy, výšky a vyvážení kanálů. Je tu i USB vstup pro telefon nebo datovou paměť se soubory, je tu 6,3 mm sluchátkový jack, jsou tu tlačítka pro volbu aktivních reproterminálů A / B nebo třeba volič Pure Audio režimu.
To zajímavé je vzadu - samozřejmě je tu klasická "receiverová" výbava, tedy spousta konektorů. Celkem nabízí TX-8270 čtyři páry analogových cinchů, z nichž jeden je určen gramofonům, jsou tu dva optické digitální a jeden koaxiální konektor. Jak už bylo řečeno, zesílený výstup nabízí Onkyo přes dvě sady reproterminálů. Je tu pak i trojice analogových výstupů: preout má podobu jediného konektoru, stejně jako výstup pro subwoofer. Dva cinche najdete naopak u signálového výstupu pro druhou zónu, kde vám tak bude stačit koncový zesilovač.
To, co je ono na začátku zmíněné "něco extra", to je pětice HDMI portů - jsou tu čtyři vstupy a jeden výstup s podporou zpětného audio kanálu a standardu HDCP 2.2 včetně 4K / 60 Hz a HDR. Je to celkem výrazné usnadnění integrace do centra domácího audiovizuálního systému i tam, kde nechcete řešit multikanál.
Šasi Onkyo TX-8270 je pěkně zpracované - o tom hovoří i váha 8,7 kg při šířce 43,5 cm, výšce 14,9 cm a hloubce 32,9 cm. Pěkně zpracovaná je i souprava funkcí tohoto receiveru, dá-li se to tak říct - je tu vestavěný Chromecast pro podporu Google Home, streamovat můžete i přes DTS Play-Fi, samozřejmostí je podpora AirPlay a Spotify, ale je tu třeba i FlareConnect, standard multiroom systémů od Onkyo. Pomocí aplikace Onkyo Controller si snadno pustíte ale třeba i TIDAL či Spotify a internetová rádia.
Výčet funkcí TX-8270 je ohromující - v zásadě nač si vzpomenete, to tu je. Pokud chcete vědět úplně všechno, doporučujeme zabrousit na stránky výrobce a několikastránkový seznam výbavy si pečlivě pročíst.
Obvody čerpají energii z transformátoru na EI jádře a zesilovač jako celek pracuje s vyššími proudy, než je obvyklé. Zesilovací moduly jsou z diskrétních součástek a umí dodat až 160 Wattů (jde nicméně o výkon při 1% zkreslení a jednom zatíženém kanálu - prakticky počítejte s o něco více než poloviční hodnotou do 8 ohmové zátěže, vykompenzovanou ale právě již zmíněnou schopností dodat rychle solidní proud). Celkové harmonické zkreslení zesilovací sekce nepřekračuje 0,08% při polovičním výkonu a tlumící faktor činí 58. Odstup signálu a šumu je slušných 106 dB.
Mozkem celého přístroje je čip D/A převodníku AK4438 s rozlišením až 32 bit / 384 kHz. Díky tomu TX-8270 podporuje PCM signál až 24 / 192 a DSD až 5,6 MHz. Platí to pro lokální i síťové přehrávání (přes kabel, po Wi-Fi ne). Čistotu signálu zajišťují patentované filtry VLSC (Vector Linear Shaping Circuitry).
Softwarová výbava přístroje umožňuje mnohá a mnohá nastavení - je tu třeba funkce pro rekonstrukci komprimovaného signálu, je tu řešení, které korekce naopak obchází, je tu třeba možnost nastavení přechodového bodu výhybky.
Jak to hraje
Onkyo TX-8270 jsme poslouchali zejména jako solitér při streamování a to jak s Harbeth Monitor 30, tak s Fischer&Fischer SN-70, tak Xavian Premio. Porovnávali jsme s Yamahou R-N803D, ale i s dalšími sestavami. Zkusili jsme též gramofon Pro-Ject Elemental nebo Cambridge CXC či OPPO UDP-205 jako zdroje signálu.
Možná jsme Onkyo zprvu vzhledem k jeho konceptu i cenové hladině podcenili (řeknete si: "Další zaplatitelný síťový receiver, jakých jsou tucty."), ale po puštění první skladby se naše obočí automaticky vysunula ke stropu a čelist lehce povolila k podlaze. Jak je (zkalibrované) Onkyo TX-8270 schopno řídit zvuk, jakou autoritu má nad reprodukcí a jak tvrdý, skálopevný přednes je, to je v této cenové hladině naprosto neobvyklé. A působivé, nutno říct.
Mohutnému kontrabasu v úvodu "Hrr na ně" od Nerez ("Ke zdi" | FLAC | 16 - 44,1) vykouzlil receiver výjimečně pevné tóny, kontury jsou jako vysochané z mramoru a ta sebejistota, která z reprodukce přímo sálá je udivující. Zvuk je utažený, autoritativně kontrolovaný a i když se výměnou za tuto preciznost přeci jen vzdává trochu objemu a hutnosti, je spíše suchý a napnutý, basu bylo akorát, jednotlivé tóny byly skvěle separované a brnknutí svižná, konkrétní, razantní, rezonance korpusu při po puštění struny jako kdyby se přenesla až do vás. Spousta síly je věru působivá.
Už ne tak maximalisticky autoritativní, ale pořád výtečně kontrolované a skálopevné je i střední pásmo. Vokál Vanessy Fernandez v "Use Me" ze stejnojmenné desky (FLAC | 24- 176,4) byl (tedy alespoň v porovnání s basem) vláčnější, na okrajích měkčí a poddajnější, ale opět pěkně energický a na danou kategorii výtečně, opravdu výtečně čistý. Díky tomu pak vlastně ani nevnímáte, že detailů je akorát, poplatně cenové hladině. Vokál byl zaostřený, sebejistý, žádná éteričnost, byť objemem opět menší.
Stejně tak tóny nejvyšší v "Misery" od Dave´s True Story ("Misery" | FLAC | 24 - 96) pěkně zařezávaly, tryskaly svižně do prostoru, velice precizně oddělené a čisté, velmi jasné - Onkyo působilo maličko světlejším dojmem, výškám jako kdyby dávalo o něco více prostoru a energie než středním a nízkým frekvencím. Naštěstí ale velice dobrá kontrola znamená i slušnou hladkost bez nepříjemných artefaktů a řezání do uší i přes objemovou výraznost.
TX-8270 nemá tak plný, tak hutný přednes, aby vás zavalilo zvukem, aby z hudby učinilo příval, ale dynamicky obstojně zvládá i Borodinovy "Polovecké Tance" z "Knížete Igora" ("Focal No. 8" | FLAC | 16 - 44,1). Dynamické nástupy orchestru jsou opět pod velmi slušnou kontrolou, zvuk je spořádaný a čitelný, byť lehounce postrádá onu velikou působivou "tělesnost". Řád a plynulost (jichž má Onkyo dost) jsou ale v této třídě hodnotami rozhodně chvalitebnými.
Zdálo se, že čím výše stoupáme ve frekvenčním spektru, tím jemnější nuance a informace dokáže TX-8270 artikulovat, jako kdyby byl zvuk jasnější, nebo možná "snazší". Ale i v průměru je rozlišení dobré - usazený, pevný přednes dění v "How it feels" od Sophie Zelmani ("The Dali CD Volume 3" | FLAC | 16 - 44,1) nijak nerozmazával, naopak nechával nahrávku znít čistě, nekomplikovaně a bez akcentu na nějaké jednotlivosti. Detailností vás Onkyo nepřiměje skládat oslavné árie, ale jeho "do dospěla" laděné vyznění vás rozhodně uspokojí a to tím déle, čím více budete neunaveni poslouchat.
Prostor v "Darkest Dark, Brightest Bright" od Amber Rubarth ("HDTracks Sampler 2014" | FLAC | 24 - 96) byl opět - nelze nezopakovat to frekventované slovo - spořádaný a organizovaný. Scéna byla přeci jen posunutá až překvapivě dozadu, ale s dobrou lokalizací a dobrým oddělením nástrojů, ani šířka, ani hloubka nejsou oslnivé, je to až malilinko jakoby miniaturizované, ale opravdu dobře "usazené".
Onkyo TX-8270 má velmi příjemnou vlastnost - díky přesnosti a kontrole vyznívá hudba poklidně, jaksi s nadhledem a byť třeba v rockové jízdě Jacka Whitea "Just one drink" ("Lazaretto" | FLAC | 24 - 96) mohlo určitě být o něco hutnější podání basové linky nebo třeba "masitější", důraznější linka bicích, zvuk plynul bez zádrhelů, rytmicky, bez útočnosti, přitom s energií a až akademicky spořádaně.
Verdikt
Dvoukanálový receiver Onkyo TX-8270 v sobě skrývá větší potenciál, než je na první pohled patrné. Nejde jen o nadstandardní výbavu, hlavně tedy HDMI vstupy, které z TX-8720 činí asi nejdostupnější řešení pro audio i video, máte-li v plánu využívat jen dvou předních kanálů. Navíc nabízí snadnou kalibraci, která zvuk opravdu parádně zorganizuje a Onkyo tak nabízí patrně nejlepší kontrolu a spořádanost v dané cenové hladině. Má díky tomu spíše trochu menší zvuk a trochu méně efektní, než je zvykem, ale zato rozhodně přesnější.
Celkově jde o nebývale dobře vybavený a velmi solidně hrající stroj za atraktivní peníze. Příjemné překvapení v této cenové hladině, jen co je pravda.
klady
+ nadstandardní výbava, zejména HDMI vstupy / výstup
+ velmi snadná a přitom účinná kalibrace
+ 2 zóny
+ velmi příjemná ovládací aplikace
+ výtečná autorita a kontrola, neuvěřitelná v této cenové hladině
zápory
- basy jsou spíše utažené a kontrolované, než velké a hluboké
Onkyo TX-8270
Cena orientační: 17 490 Kč
Zapůjčil: CPT Praha
- Výstupní výkon 2 x 160 W/kanál (6 Ω, 1 kHz, 1 %, 1 kanály, IEC)
- Celkové harmonické zkreslení 0,08 % (20 Hz - 20 kHz, poloviční výkon)
- Vstupní citlivost a impedance 200 mV/47 kΩ (Line) 3,5 mV/47 kΩ (Phono MM)
- Jmenovitá RCA výstupní impedance 1V / 470Ω (Subwoofer Pre Out)
- Frekvenční rozsah 10 Hz - 100 kHz , +1 / -3 dB
- Tónové korekce ±10 dB / 90 Hz (Basy) ±10 dB / 7,5kHz (Výšky)
- Odstup signálu od šumu 106 dB (Line, IHF-A) 80 dB (Phono MM, IHF-A)
- Impedance reproduktorů 4 Ω - 16 ΩFrekvenční rozsah ladění
- FM : 87,5 MHz - 108 MHz, 40 stanic
- DAB : pásmo III
- Spotřeba energie v pohotovostním režimu 0,15 W
- Spotřeba 35 W zapnutý bez zvuku
- Hmotnost 8,7 kg
- Rozměry (š x v x h) 435 x 149,5 x 329 mm
Poznámka redakce: Autor je šéfredaktor magazínu HiFi Voice, článek byl převzat z HiFi Voice