Malá mediální bitva mezi FTV Prima a O2 TV nedávno znovu rozdmýchala diskuzi o zákazu přeskakování reklam u zpětného zhlédnutí z archivů IPTV. Prima dala operátorům ultimátum a dohodla se s nimi na tom, že za možnost přeskočení reklamy budou vysoké poplatky, nebo tuto funkci musí internetové televize zrušit či omezit.
Nové dohody – a z ní také vyplývající konec stanic Primy na O2 TV – měly platit od 1. března. Omezení se ale nakonec posouvá o tři měsíce. „Rozhodli jsme se vyjít vstříc žádostem některých operátorů, pro které je zavedení nového technického řešení komplexní s ohledem na jejich platformy pro různá zařízení. Konečný termín zavedení nových pravidel pro omezení přetáčení obchodních sdělení stanovujeme na 1. června 2022. Věříme, že tímto rozhodnutím získáme navíc dostatek času, aby operátoři mohli připravovaná řešení odladit a otestovat. Zároveň to všem umožní vysvětlit chystané změny divákům a zákazníkům,“ říká Vladimír Pořízek, komerční ředitel skupiny Prima.
Prima zároveň navrhla čtyři modely, jak by mohlo přeskakování reklam v budoucnu vypadat. Citujeme:
- Televizní reklamy budou moci uživatelé přeskočit během zpětného sledování po méně než polovině přehrávání reklamního bloku. Bude-li například osmiminutový, po třech minutách bude divákovi umožněno jej přetočit.
- Standardní TV reklama během zpětného sledování bude nahrazena aktuální jinou onlinovou reklamou, v rozsahu jen 1,15 minuty ve čtyřech reklamních blocích do hodiny, což je takřka třikrát méně, než je u nás divák zvyklý.
- Operátor vykoupil práva na možnost přeskakování reklamy při zpětném sledování, a diváci tak mohou sledovat Primu dál, jak byli dosud zvyklí.
- Pokud operátor žádnou z těchto variant není schopen zabezpečit (například z technických důvodů), musí přetáčení reklamy během zpětného přehrávání programu zakázat. Diváci uvidí všechny reklamní spoty tak, jak byly přehrány ve standardním vysílacím čase.
Televize zároveň s tím chce aktualizovat programová schémata, aby by v archivech při zpětném zhlédnutí byly přesné začátky pořadů a nehrozilo, že si divák pustí záznam, který měl začít třeba v 21:00, ale kvůli reklamám odstartoval o pět minut později.