29
Fotogalerie

Panasonic PT-AE3000: test Full HD projektoru

Kvalitní obraz, vylepšenou černou a minimální potřebu nastavení přístroje. To přináší nejnovější Full HD projektor Panasonic.

Panasonicu spolu se Sanyem (se kterým se zrovna slučuje) patří jistě velká zásluha za to, že okrajový segment videoprojektorů dokázali prosadit mezi (téměř) běžné masové zboží. I když popularita jeho projektorů dosud převyšovala jejich kvalitu, PT-AE3000 je prvním z Full HD projektorů, který si svou popularitu zaslouží právem.

Rozhodně nezpochybňuji, že PT-AE2000 byl velmi sympatickým projektorem a v tom, co dokázal obrazově vymáčknout ze standardních DVD celkem neměl konkurenci, ale nejsvětlejší černá z celé loňské generace Full HD projektorů mu ke cti zrovna neslušela. Proto za nejzásadnější zlepšení, které AE3000 přináší, považuji právě to, že si Panasonic vzal výsledky srovnávacích testů k srdci a prostřednictvím AE3000 už nabízí hodnoty černé srovnatelné s víceméně kterýmkoliv cenově příbuzným strojem letošní generace 1080p projektorů. Pochopitelně „laciné“ projektory kolem
30 tisíc se těm vyšším rovnat nemohou, ale v cenovém rozpětí od 50 do 80 tisíc můžeme mluvit už jen o nuancích rozdílů.

DSC00796.jpg DSC00793.jpg DSC00794.jpg

U některých velmi tmavých záběrů jsem měl ovšem pocit, že toho AE3000 dosahuje za cenu obětování výborného prokreslení tmavých detailů, které poskytovala AE2000. Je evidentní, že v nejtmavších stupních šedé škály naráží LCD na svoji „poslední hranici“, za kterou už daná technologie nejde zlepšit a tak máme na výběr mezi černou černou a ztrátou pár nejtmavších detailů nebo výborným prokreslením detailů a šedou černou. Za sebe můžu jen konstatovat, že AE2000 by mě obrazově nikdy nedokázal dlouhodobě uspokojit, zatímco s AE3000 bych jistě vydržel žít minimálně několik let docela spokojeně.

V ostatních ohledech se AE3000 velmi podobá AE2000, ale přináší ještě některá další technologická vylepšení.

Novinky i stařešinky

To co zůstává stejné jako loni je dálkové ovládání a struktura menu, výborné zpracování obrazu standardních DVD, zcela neznatelná činnost dynamické clony (která na jiných projektorech často velmi rušivě „pumpuje“) a tichý větráček. Díky němu ruší AE3000 v normálním modu méně než některé konkurenční stroje v ekvivalentu jeho eko-modu. Ten mimochodem opravdu nemůžu doporučit nikomu vyjma extrémních šetřílků, kteří by chtěli lampě prodloužit život za každou cenu. Přepnutí z normálního do eko-modu totiž obrazu doslova „vysaje život“ , ani v nejmenším nezlepší černost černé (spíš naopak) a znatelně sníží s jasem i prokreslení nejjemnějších detailů obrazu.

DSC00789.jpg DSC00799.jpg DSC00802.jpg

To je mimochodem i přes použití technologie smooth screen velice dobré (opravdu znatelně lepší jsou v tomto ohledu snad jen stroje od Mitsubishi a některá DLP, ale za cenu techničtěji vypadajícího obrazu, u ostatních projektorů najdeme v této oblasti jen menší rozdíly). Ta ještě z AE1000 dělala nejméně ostrý Full HD projektor své doby, ale ve své nynější už náležitě vypilované verzi naprosto dokonale z obrazuodstraní všechny stopy jeho bodové struktury. Po pravdě řečeno, ta není velkým problémem u žádného 1080p projektoru, ale zatímco u ostatních LCD je třeba na bílém textu titulků vidět řekněme z 1 nebo maximálně 1,5 metru od plátna, obraz Panasonic vypadá zcela homogenně i z bezprostřední vzdálenosti. Přesto jeho obraz v mých očích stále postrádá přirozenou filmovost LCOS projektorů.

DSC00804.jpg

Panasonic sice vyzdvihuje novou funkci 100 Hz Motion Picture Pro (jejíž varianty jsou ale u středních a vyšších strojů téhle generace LCD projektorů spíše normou), která zobrazovací frekvenci zvýši z 50 snímků za sekundu na 100 snímků za sekundu (u signálu PAL s kmitočtem 50 Hz) nebo z 24 snímků za sekundu na 96 snímků za sekundu (u signálu 24p). To má zabraňovat rozmazávání obrazu při rychlých jízdách kamery a záběrech rychle se pohybujících objektů, což má jistě svůj smysl ve sportovních přenosech, ale filmové puristy už pravděpodobně tak nepotěší. Subjektivně totiž dodává obrazu filmů spíš vzhled videa než celuloidu. Navíc jsem ve filmových záběrech, které má řešit, stejně lehké rozmazávání pozoroval, i když je pochopitelně očividné hlavně na perfektně ostrém obraze Blu-ray disků a jen mírně na DVD, která jsou rozmazaná už tak nějak sama od sebe celá.

Naopak velmi zajímavou novinkou pro filmové fanoušky s velkým rozpočtem na plátno nebo velkou bílou zdí je Lens Memory, která umožňuje uložit do paměti nastavení zoomu a zaostření a tudíž možnost jednoduše přepínat mezi formátem 16:9 a 21:9 (nebo 2,35:1 nebo ještě přesněji 2,39:1) cinemascoope filmů. A tedy i možnost promítat běžně širokoúhlé filmy v plné kráse a rozměru bez potřeby externí anamorfické čočky.

Ideální režim?

Pokud AE3000 trochu proměříme, tak zjistíme, že oproti AE2000 v přednastaveních došlo ke změnám a to takovým, že vyřešily minulý “morální“ konflikt mezi režimy. U AE2000 nabízel colour1 nejlepší barvy a cinema 1 nejlepší gamma korekci. Nejlepší přednastavení hodnot primárních a sekundárních barev nabízí colour 1 i nyní:

AE3000-colorspace-colour1.jpg

Hodnoty tak blízké HD videonormě se vidí u projektorů málokdy, krom toho se ale i křivka gamma korekce přiblížila hodnotám ideálních 2.2:

AE3000-gamma-colour1.jpg AE3000-luminanace-colour1.jpg

Panasonic nabízí v menu jen velmi jednoduchý equilizer gamma křivky sestávající ze samostatných ovladačů její tmavé, střední a světlé části. I s těmi by se tu nejspíše dalo dosáhnout průběhu křivky ještě bližšího ideálním hodnotám.

Vůbec špatně nevypadá v režimu colour1 ani barevná neutralita šedé škály:

AE3000-colortemp-colour1.jpg AE3000-RGB-cinema1.jpg

Lze jí ale ještě poměrně rychle znatelně zlepšit i zběžnou kalibrací RGB hodnot. Panasonic v menu označuje jejich světlou část jako RGB contrast a tmavou jako RGB brightness. Pokud se většina ostatních prvků kalibrace dá oželet, stále znovu si ověřuji, že alespoň základní kalibrace RGB je nezbytná prakticky u všech projektorů a výsledek v podobě celkově přirozenějšího obrazu je okamžitě vidět i pouhým okem. A to drtivá většina projektorů nenabízí ani zdaleka tak cíleným 6500K blízké přednastavení jako je colour 1 AE3000:

AE3000-colortemp-calibrated-colour1.jpg AE3000-RGB-colour1.jpg

Poměrně jednoduchým přizpůsobením nastavení se tak u režimu colour 1 s AE3000 dostanete k přesnosti zobrazení k jaké byste se u některých jiných projektorů propracovávali hodinami kalibrace.

Neideální režimy a shrnutí

Cinema 1 je tentokrát colour 1 menší konkurencí než byla v AE2000, přednastavení barev je zde stejně přesycené:

AE3000-colorspace-cinema1.jpg

Ale gamma křivka má daleko k minulé dokonalosti, respektive podle mého názoru je spíše nepoužitelná:

AE3000-gamma-cinema1.jpg AE3000-luminance-cinema1.jpg

Lépe dopadá šedá škála, které je jen trochu teplejší, než by být měla:

AE3000-colortemp-cinema1.jpg AE3000-RGB-cinema1.jpg

Režim colour 2 je určený pro uživatele, kteří dávají přednost obrazu s dramatičtějšími rozdíly mezi čerností tmavých částí a jasem světlých i za cenu možné ztráty detailů v obou extrémech (gamma 2.5 je na samé horní hranici doporučovaných hodnot pro gamma křivku a většinou je zmiňována jen v souvislosti s naprosto dokonale zatemněnou projekční místností s tmavými zdmi, kobercem, stropem atd. ):

AE3000-colorspace-colour2.jpg AE3000-colortemp-colour2.jpg

Teplotně jí už ale tak trochu „svítí červená“, protože se pohybuje kolem 6000K místo 6500:

AE3000-colortemp-colour2.jpg

Cinemu 2 v mých očích opět trochu diskvalifikuje podivně rozháraná gamma křivka:

AE3000-gamma-cinema2.jpg AE3000-luminanace-colour2.jpg

A poměrně chladné barvy:

AE3000-colortemp-cinema2.jpg AE3000-RGB-cinema2.jpg

Verdikt

Žádný z ostatních režimů neubírá režimu colour 1 na významu. S ním můžete i bez kalibrace sledovat projektor s nastaveními velmi blízkými tomu, co doporučuje norma HD709. Což vedle Panasonicu AE3000 nabízí jen málo projektorů a dělá z něj přístroj, který stačí prostě jen zapnout a sledovat. Pokud k němu mám nějakou výhradu, tak se netýká jeho techniky ani přednastavení, ale jeho ceny, která by mohla být nižší. Jinak má projektor mé vřelé doporučení.

Panasonic PT-AE3000

Cena doporučená 68 995 Kč

  • technologie LCD 1920x1080
  • svítivost 1 600 lumenů
  • kontrast 60 000:1
  • velikost obrazu 1,016 - 5,080 m diagonálně, formát 16:9
  • optika ohnisko /F 1,9 až 3,2, f 22,4mm až 44,8mm, motorový zoom /1:1 až 1:2/, horizontální ±100% a vertikální ±40% posun objektivu, Smooth Screen, Dynamic Iris
  • výkon lampy 165 W UHM
  • životnost lampy 3000 hodin (eco-mode), 2000 hodin v normálním modu
  • lichoběžníková korekce ano
  • vstupy 3x HDMI IN, PC IN, COMPONENT IN, S-VIDEO IN, VIDEO IN, SERIAL
  • vzdálené ovládání
  • normy PAL, PAL-M,PAL-N,PAL 60, SECAM, NTSC,NTSC 4.43
  • režimy obrazu 7
  • rozměry 460 x 130 x 300 mm
  • hmotnost 7,3 kg

Zapůjčil

AVmania.cz hodnotí
obrazHvezda_1.pngHvezda_1.pngHvezda_1.pngHvezda_1.pngHvezda_0,5.png9/10
funkceHvezda_1.pngHvezda_1.pngHvezda_1.pngHvezda_1.pngHvezda_0,5.png9/10
výbavaHvezda_1.pngHvezda_1.pngHvezda_1.pngHvezda_1.pngHvezda_0.png8/10
ovládáníHvezda_1.pngHvezda_1.pngHvezda_1.pngHvezda_1.pngHvezda_0.png8/10
celkemHvezda_1_tmavsi.pngHvezda_1_tmavsi.pngHvezda_1_tmavsi.pngHvezda_1_tmavsi.pngHvezda_0,5_tmavsi.png9/10

Speciál: Televizory

Nový televizor vybírejte pečlivě. Kolik do něj chcete investovat, na jaké ceně začínají kvalitní modely? Jaká bude nejvhodnější úhlopříčka, rozlišení a jaký typ zobrazovacího panelu? Určitě si přečtěte návod Jak dobře koupit televizor.

Doporučujeme také redakční výběry televizorů:

Určitě si přečtěte

Články odjinud