24
Fotogalerie

Philips 40PFL6606H: kvalitní dostupný LCD televizor bez 3D

Kapitoly článku:


Obraz

Mnohý z kupujících může být zaskočen nepříliš povedeným obrazovým nastavením z výroby. Ano, toto běžně zažíváme i u mnoha jiných výrobců. I já v továrních přednastavených hodnotách, jsem v žádné z obrazových variant nenašel klid na duši. Ke slovu tak přišlo individuální štelování. Obraz následně nabral na barevné přirozenosti. Bohužel i vy budete limitováni v barevných úpravách nemožností regulovat více, než pouze položky RGB – škoda.

MenuUprav.JPG

SD pozemní digitální vysílání subjektivně vypadá na 6606 nepříliš zajímavě – „šedě“ a průměrně. Své sehrává, samozřejmě, i velikost úhlopříčky. Při pohybu nemá obraz hledaný detail, lehkost a klid. Osobně jsem měl občas pocit jeho rozostření.

SD signál přiváděný prostřednictvím HDMI vstupu do LCDčka ze satelitního STB stav příliš nepovýší, nevyřeší vše. Přibude detailů a vzdušnosti, ale jistý pohybový neklid a forma neostrosti zůstává. Při statické scéně je obraz koukatelný a příjemný. Ve chvíli dynamičtějších změn nastává čas pro rušivé okrajové přeostřování, stejně tak jako pro výskyt moaré. Zde lze využít z několika variant vylepšení obrazu – vstupte a zkoušejte, co vám na příslušný typ signálu bude vyhovovat. Předvoleb, kam své nastavení můžete uložit, máte habaděj.

HD signál přináší konečně více radosti a klidu očím. Obraz je plnější (oproti průměrně působícímu SD), reálnější a má svůj klid. Sem tam, ale pořád naznačí sklon k drobnému přeostřování a lehkému moaré v detailněji čárově, respektive mřížkově vyvedených scénách. V případě aktivace některých vylepšovátek můžete přijít o jeho přirozenou ostrost. Všeho s mírou. Velká úhlopříčka obrazu zde jednoznačně preferuje vysoké rozlišení. Cokoliv v SD je spíše pro méně náročného diváka, respektive toho, který využije zvýšení pozorovací vzdálenosti.

ScreenFormat.JPG

Lehkým zklamáním jsou příliš průměrné pozorovací úhly. Při odklonu od pomyslné kolmice směrem k panelu, odklonu většímu než 30° v horizontální rovině, dochází k významnějšímu úbytku barev, ztráty vzdušnosti a prostoru. Obraz je jakoby zahalen závojem a nese příchuť fialové, zvláště v bílé, či světlých tónech. Obdobný stav je i v rovině vertikální, zde možná o chloupek lepší. Obrazová informace sledovaná z velkého úhlu se tak stává spíše náhledovou.

Příjemně všechny pozorovatele a zkoumatele zaujme černá. Mým očím tedy dělala radost. Je skutečná, bez viditelných problémů. Clouding (nesourodost podsvitu) je u mnou testovaného vzorku téměř neviditelný. Jen při čekání na aktivaci jiného vstupu si obsluha všimne světlejších ploch. Rozmanitější detaily v tmavých scénách budete občas hledat marně, záleží na zvoleném režimu. Pleťová barva moji osobu neuráží, ale neokouzlí totální a nekompromisní přirozeností. Stav je horší u SD, než HD. Opět ale záleží na vašem osobním nastavení.

Kontrast a jas vládnou rozsahem, který jednoznačně umožní použití televizoru ve sluncem prozářené místnosti. I při takto nastavené obrazové části bude mít spotřebu do 75W. Jestliže přeměříte spotřebu po kalibraci a korektním nastavení kontrastu a jasu, zjistíte, že spotřeba je nižší, než u 50W žárovky.

Měření

Pro ty zvídavější zde máme obvyklá měření. Při měření se ukázal, že televizor velmi dobře dokáže pracovat s nastavením jasu a kontrastu. Lze nezávisle nastavit dynamický kontrast obrazovky i podsvícení. Zde je zajímavá hodnota statického a dynamického kontrastu. V režimu Kino při vypnutém dynamickém kontrastu byla hodnota statického kontrastu výborných 3 938:1 (dynamického samozřejmě také), pokud aktivovali dynamický kontrast v maximální možné míře, dynamický kontrast přesáhl hodnotu 7 000 000:1.

Kino.JPG 
Režim Kino

Minimální jas (černá) vykázal hodnotu 0,03 cd/m2, což je vynikající, maximální jas v jasném režimu dosáhl hodnoty 433 cd/m2, což znamená, že ani v sluncem zalité místnosti nebude s čitelností obrazu problém. Maximální jas je ovlivňován také aktivací spořicího režimu televizoru, který upravuje jas v závislosti na úrovni okolního světla. Při měření byl senzor vypnut, přesto v režimu Kino dosahoval jas v podvečer velmi příjemných 143 cd/m2.

gama kino.jpg gamut kino.jpg
šedá kino.jpg 
Gama, gamut a škála šedé - ta je téměř perfektní.

Nastavení barev patří k těm lepším, odchylky sice jsou, ale nic, co by výrazně vadilo. Zajímavý je gamut (barevný prostor) televizoru, který byl výrazně širší, než stanovuje norma, a to zcela bez ohledu na nastavený režim. Počítejte tedy s jasnější a živější zelenou i žlutou.

Speciál: Televizory

Nový televizor vybírejte pečlivě. Kolik do něj chcete investovat, na jaké ceně začínají kvalitní modely? Jaká bude nejvhodnější úhlopříčka, rozlišení a jaký typ zobrazovacího panelu? Určitě si přečtěte návod Jak dobře koupit televizor.

Doporučujeme také redakční výběry televizorů:

Určitě si přečtěte

Články odjinud