Philips končí s výrobou spotřební elektroniky

30. ledna 2013
TWEET SDÍLET
Přechod na on-line media, nástup jihokorejských a čínských výrobců audio a videotechniky znamenají odchod firmy Philips z oblasti, kde firma kdysi začínala.

Že se společnosti Philips nevede příliš v oblasti spotřební elektroniky, je dlouhodobě známo. Právě ztrátovost televizní divize měla loni svůj první dopad.

Prodej divize výroby televizorů a vytvoření nové společnosti spolu s TPV, která se nyní zabývá pouze vývojem a výrobou televizorů, které se dále prodávají pod značkou Philips.

Pokud jde o audio a videotechniku, tak zde také Philips nezahálel a v posledních letech se snažil nabídnout inovace, zajímavé produkty, hledat nové perspektivní oblasti, kde byl potenciál růstu zájmu.

Příkladem je například řada dokovacích stanic Fidelio, bezdrátové AirPlay reproduktory, velmi dobré audiosystémy, které nabízeli příjem internetových rádií, případně streamování hudby mezi více přístroji v domácnosti. Nešlo si také nevšimnout rozšíření nabídky sluchátek, z nichž například odolná sluchátka O´Neill patří mezi velmi zajímavé a unikátní produkty.

Philips více než osmdesát let vyvíjel a vyráběl vlastní zařízení. Ve třicátých letech 19. století byl největším světovým dodavatelem rádií, v roce 1963 vynalezla společnost audiokazetu, která až do nástupu internetu a MP3 přehrávačů měla neotřesitelnou pozici na trhu.

V roce 1972 Philips představil svůj videorekordér (systém Video 2000 se nicméně neujal, Philips prohrál svůj boj na trhu s japonskou JVC, která díky své licenční politice porazila i konkurenční Betamax od Sony), v roce 1983 pak zaznamenal 100% úspěch s CD přehrávačem. Ovšem nástup on-line zábavy, postupné opouštění fyzických médií znamenal i postupný konec pro Philips v této oblasti.

Klepněte pro větší obrázek 
První CD přehrávač

Philips svoji divize se potřební elektronikou (audio, video, multimédia a příslušenství) prodal japonské firmě Funai za poměrně symbolickou částku 150 miliónů Euro, a to nejen výrobu a vývoj, ale i svoji značku, takže je pravděpodobné, že se podobně jako u televizorů i zde se budeme značkou Philips stále potkávat. Přesto se tento moment dá označit za zlomový a končí tak historie evropské firmy Philips, jakožto výrobce spotřební elektroniky.

Co si Philips ponechává ve svém vlastním domě? Samozřejmě, že velmi lukrativní oblast výroby osvětlovacích těles a světelné techniky, která přináší firmě značné zisky. Nesmíme zapomenout na holicí strojky a další produkty z oblasti osobní péče. Spolu s postupným stárnutím populace také velmi roste zájem o produkty pro kontrolu zdraví a vůbec o produkty, které souvisí se zdravým životním stylem.

Klepněte pro větší obrázek 
Dokovací stanice pro iPod

Nebude chybět ani bílá technika pro domácnost, protože jak je známo virtuální on-line vysavač či varnou konvici ještě nikdo nevynalezl. Do oblasti zdravotní péče také patří produkty pro profesionální zařízení a profesionální osvětlovací techniku, neboť Philips slaví již několik let úspěch s instalacemi osvětlení budov. Například zdravotní divize generuje Philipsu 40 % jeho příjmů a příjem vzrostl o 4 % za poslední čtvrtletí.

Za rok 2012 Philips oznámil finanční ztrátu ve výši 358 miliónů Euro, nicméně do této částky se započítává i pokuta 509 miliónů za kartelovou dohodu a manipulaci s trhem CRT televizorů v Evropě v devadesátých letech. Dříve ztrátové divize výroby televizorů se zbavil Philips už loni, takže nyní již nebrání firmě nic, aby se nevrátila do černých čísel a potřebných zisků. A my budeme jen čekat, s čím přijde japonský Funai.

Zdroj: WSJ

Témata článku: Novinky, Philips