Projekt Grindhouse, zamýšlený původně jako dvojprogramová cinefilská lahůdka pro fanoušky pánů Tarantina a Rodriguuze, byl pro evropský trh rozdělen, aby tak vyrovnal finanční ztráty z amerických kin. Diváci v kinech a nyní i na DVD si tak mohou oba filmy vychutnat zvlášť a navíc v delších režisérských sestřizích. Samotný název Grindhouse odkazuje ke starým předměstským kinům, kde zvláště v sedmdesátých letech zažívala boom nonstop a v dvojprogramech promítaná béčková produkce, plná krve, sexu a násilí.
Quentin Tarantino svým stylizovaným Autem zabijákem za pomoci důvěrně známých trademarků (dlouhé dialogy, popkulturní narážky na filmy) završil svou linii „ženských filmů“ (Jackie Brownová, Kill Bill) v mužských žánrech. Za nezávazným tlacháním rozjívených slečen se v jeho podání vyjevuje jakási ženská obdoba Gaunerů a pocta síle ženského přátelství, ohrožovaného necitlivým a násilnickým světem mužů.
To Tarantinův kamarád a souputník Robert Rodriguez se rozhodl natočit mnohem přímočařejší zábavu a „feministicky“ (ne v pejorativním duchu, ale spíš v tom až fetišisticky obdivném) laděný automobilový thriller vystřídala v jeho pojetí čistokrevná zombie vyvražďovačka. I když i zde dostávají žánrová schémata zombies filmů na frak a tvůrce si je upravuje k obrazu svému. Nedočkáme se tedy žádných nemrtvých, ohrožujících ze záhrobí spokojené a nic netušící občany texaského zapadákova, ale nákaze plynule podléhajících hnisajících monster, ukusujících končetiny a vysávajících mozek (zpěvačka Fergy z Black Eyed Peas).
Přímočará béčková zábava
Synopse lineárně vyprávěného příběhu snad ani nemůže být jednodušší. Komando vojáků, vedených poručíkem Muldoonem (Bruce Willis) se před vojenskou základnou (jež slouží k mnohem prohnilejším účelům, než je ochrana bezpečnosti obyvatelstva) pohádá s partou ziskuchtivého vědce Abbyho se zálibou v konzervování varlat svých nepřátel (Naveen Andrews, Sayid ze Ztracených). Při střelecké potyčce unikne do vzduchu nervový plyn, který přináší bleskově se šířící nákazu. S tou si neví v nemocnici rady ani šílený a násilnický doktor (Josh Brolin), neustále ohrožující svou bisexuální manželku, imunoložku Dakotu (Marley Sheltonová).
Místní lékaři fascinovaně dloubou do boláků, ze kterých jim do očí stříká lepkavý hnis, poctivý, ale trochu koženě působící šerif (Michael Biehn) zatím moc netuší, co se děje, na rozdíl od lepé go-go tanečnice Cherry (Rose McGowanová – seriál Čarodějky, Pam z Auta zabiják), na jejichž svůdných křivkách se mohlo mužské oko pokochat hned při úvodních titulcích u svlékací tyče.
Galerii nádherně zvrhlých a ujetých postav doplňuje chrabrý a tajemnou minulostí opředený Cherryin bývalý milenec Wray (Freddy Rodriguez, seriál Odpočívej v pokoji), jež se projeví jako zdatný ostrostřelec, šerifův bratr J.T. (Jeff Fahey), jehož v celém tom krvavém mumraji více než zombické řádění zajímá nalezení správné příchutě do grilovací omáčky na barbecue nebo umanutý šerifův pomocník nebo strážník Tolo (Tom Savini), jemuž zombící ukousli prst, na němž měl snubní prsten.
Každá z postav má svůj ve zkratce načrtnutý příběh i motivaci, proč chce přežít tato krvavá jatka. Rose chce konečně skončit se všemi nepotřebnými dovednostmi, jimiž až dosud naplňovala svůj život, Wray si uvědomuje, že dívku, která mu kdysi zmizela i s jeho oblíbenou koženou bundou, miluje víc, než si byl ochoten připustit, lékařka Dakota Blocková chce být dobrou mámou svému synovi a chemik Abby chce odčinit svůj osudový přehmat a zachránil lidstvo před vyhynutím.
Hrdinům proti své vůli nezbývá než se spojit a postavit se nejen proti krvelačným příšerám, ale i proti strůjcům všeho zla v zelených mundůrech a v maskách proti účinku biochemických látek, jejichž produkce a zbrojní využití stála na počátku projektu Teror.
Brakový scénář, kombinující nejprovařenější schémata akčních filmů a triky, plné hektolitrů kečupovitě působící krve a slizu, jež více než hrůzu vzbuzují smích, nás po poněkud pomalejší expozici, jež nám představí jednotlivé postavy, vtáhne do Rodriguezovy pocty zombie hororům ze sedmdesátých let.
Rodriguez respektuje všechna pravidla žánru, včetně nelogičností a lapsů ve vyprávění, aniž by je, na rozdíl od mnohem sofistikovanějšího Tarantina, posouval někam dál. Dočkáme se tak samoúčelného násilí, předimenzovaných gore efektů, nabité akce, hlášek na jedno použití (jež určitě nezkultovní) i typově dobře vybraných postav. To vše podáno s nadhledem a v černohumorném balení.
Rodriguez baví nejen sebe a poučené fanoušky, ale i ty, jež fulciovky, romerovky nebo carpenterovky (k nimž odkazuje syntezátorová hudba) neznají. Jeho panoptikální jízda, plná vybuchujících hlav a potoků krve má lepší tempo než Auto zabiják a běžnému diváku bude asi přístupnější.
Digitálně poškrábaný obraz
Retro atmosféru, zprostředkující dnešním divákům zážitek z exploatačních filmů ze sedmdesátých let, podtrhuje trochu samoúčelně působícími formálními hrátkami s obrazem, které mají pomocí digitálně dodatečně upravených škrábanců a neumětelského střihu navodit patinu půlnočních představení v zaplivaných kinech i s jejich mizernou technickou kvalitou. Tento princip pak dovádí k zábavné absurdnosti ve žhavé milostné scéně, kdy se divák místo sexuálních hrátek dočká omluvy správy kina za chybějící díl (missing reel), po němž následuje posunutí se v ději přesně tam, kde chtěl režisér své postavy před krvavým finále mít.
Kulomet jako symbol genderové rovnováhy
Činorodý rodilý Texasan Rodriguez, který se u svého filmu chopil snad všech tvůrčích složek od scénáře, přes kameru, autorství hudby, střih až po produkci a režii, dává v Planetě Teror zapomenout na své výlety do žánru rodinného filmu, jimiž zkoušel trpělivost svých věrných (Spy Kids, podle scénáře jeho malého syna vzniklý pastelově barevný 3D Žraločák a Lávovka). Zde se vydává na cestu, prošlapanou už teenagerskou odpovědí na Invazi zlodějů těl Fakulta a hororovou komedií Od soumraku do úsvitu. Jen zarostlého George Clooneyho a upíry vystřídala sexy tmavovláska Rose McGowanová a mátožné postavy. Po jejich masožravém nájezdu zůstane Cherry z nohy pahýl, na nějž si bez ztráty šarmu místo protézy nainstaluje samopal M16 s gránatometem.
Herecký ansámbl je přesný a na protagonistech je vidět, že si své role v rámci omezené typologie postav nepředstírajících charakterovou hloubku, užívají. Rodriguez si své herce hýčká a chytře kombinuje obsazení těch, jejichž sláva již zašla, se seriálovými hrdiny současnosti, a přidal i majitele jednoho hereckého výrazu (Bruce Willis), který zde, podobně jako jeho kolegové ztělesňuje a ironicky nabourává svůj obvyklý herecký stereotyp.
Provázanost s Tarantinovým grindhousem je jen velmi volná skrze místo, kde se oba příběhy odehrávají (Texas) a postavy doktorky Blockové a šerifa Earla McGrawa (Michael Parks, jehož postava se objevila už v Od soumraku do úsvitu i Kill Bill), jejichž napjatý vztah se v Planetě Teror osvětlí. Společné je oběma tvůrcům i přiznání si, že někteří muži jsou slabošská a násilnická individua, schopná znásilňování (Tarantinovo cameo vojáka s rozpadajícím se penisem) nebo majetnického ponižování (manželé Blockovi) žen, které ale zase dovedou (nejen s kulometem jako přeneseným symbolem hádejte čeho?) ukázat svou sílu.
Na obou částech Grindhousu je vidět, jak moc mají oba režiséři nakoukáno. Jen tam, kde chce Rodriguez s pubertální rozkoší především bavit svým zvrhlým vkusem, nastupuje u Tarantina mnohem rafinovanější a osobitější hra s žánrovými pravidly a genderovými stereotypy podobných filmů. Tarantinův přístup mě bavil víc, i když Auto zabiják určitě nepovažuji za vrchol jeho tvorby, podobně jako u Rodrigueze Planetu. Auto vidím tak za 7/10, Planetu o stupeň míň (fanoušci a nekritičtí uctívači obou nechť si dle libosti přidají.)
DVD
Bonusová výbava disku je podobná jako v případě Tarantinova Auta zabijáka. Dočkáme se česky otitulkovaného traileru a čtvrt hodiny rozhovorů, kde se rozhovoří režisér Robert Rodriguez spolu s dalším uctívačem brakových filmů Quentinem Tarantinem. Se sympatickým fanouškovským nadšením představí příběh filmu i jeho postavy a nevynechají ani ikonické maskoty snímku jako je originální protéza, zdobící nezpochybnitelné půvaby Rose McGowanové a kožená bunda Freddyho Rodrigueze (pouhá shoda jmen!). Pak si vezmou v krátkých vstupech slovo skoro všichni hlavní herečtí představitelé od Rose až po dvojici filmových bratrů, jež spojuje tajemství ingrediencí té správné grilovací omáčky (již si ale vezmou do hrobu), aby se rozhovořili jako o charakteru svých postav, tak o tom, jak je skvělé spolupracovat s touto režisérskou dvojicí. Sedmiminutové záběry z natáčení bez titulkové podpory trošku poodhalí, jak si maskéři poradili s nohou Rose McGowanové.
Zbytek bonusů tvoří upoutávky na distribuční tituly, od sourozeneckého projektu Auto zabiják, přes kingovskou adaptaci s Johnem Cusackem a Samuelem L. Jacksonem Pokoj 1408 (sečtěte si číslice!) po hororovou Americkou kletbu.
Zklamáním bonusové výbavy je určitě to, že sem nebyly zařazeny fiktivní upoutávky na filmy, které by jste chtěli vidět, ale patrně se tak nikdy nestane, což je součástí grindhousové poetiky. V Americe doprovázely dvojprojekt všechny čtyři trailery (od Roba Zombieho, Edgara Wrighta a „hostelovského“ Eliho Rotha), my se musíme, podobně jako při uvedení v kině, spokojit jen s Rodriguezovou Mačetou. S její ukázky je patrné, že Dannymu Trejovi to víc sedí v žánrové roli po pomstě prahnoucího zabijáka a ve společnosti bujných krasavic, než jako vyléčenému alkoholikovi v psychologicky laděném Sherrybaby.
Disk je vybaven kompletní češtinou, včetně menu, které ve stylově znehodnoceném obrazu láká na hlavní hrdinku s její ortopedickou pomůckou. Dabing je vcelku ucházející, i když některé vtípky a hlášky si lépe vychutnáte v originále díky titulkové podpoře.
Planeta Teror
- Žánr: zombie horor
- www.grindhousemovie.net
- Původní název: Grindhouse: Planet Terror
- USA 2007
- Režie: Robert Rodriguez
- Hrají: Rose McGowanová, Freddy Rodriguez, Marley Sheltonová, Josh Brolin, Bruce Willis, Michael Biehn
Parametry DVD
- Čas: 101 minut
- Obraz: 16:9
- Zvuk: DD 5.1 (Český, Anglický)
- Titulky: české, anglické
- Bonusy: trailer, rozhovory, z natáčení, upoutávky
- Distributor: Palace Pictures
- Cena: 450 Kč
AVmania.cz hodnotí |
film | | 6/10 |
zvuk | | 8/10 |
obraz | | 8/10 |
bonusy | | 5/10 |
DVD | | 7/10 |