Mají to ženy těžší než muži nebo naopak? Věčnou a obtížně zodpověditelnou otázkou se zabývá nová komedie tvůrčí dvojice Rudolf Havlík a Radka Třeštíková.
Režisér Rudolf Havlík (1976) dosud natočil dva celovečerní hrané filmy. Zejtra napořád (2014) a Pohádky pro Emu (2016). Radka Třeštíková (1981) je úspěšná spisovatelka, která se ve svých knihách (Dobře mi tak, To prší moře, Bábovka, Osm, Veselí) zaměřuje na rodinné, sourozenecké, partnerské a milenecké vztahy svých, převážně, hrdinek.
Den blbec
Společnými silami nyní jako spoluscenáristé vyprodukovali českou variaci na americký komediálně-romantický hit Po čem ženy touží (2000) s Melem Gibsonem a Helen Hunt v hlavních rolích. V něm vyhlášený sukničkář, šovinista a rozvedený otec patnáctileté dcery Nick Marshall získá po zásahu elektrickým proudem v koupelně zvláštní schopnost slyšet to, co si ženy v jeho okolí myslí.
Chce toho využít v konkurenčním boji s novou šéfkou kreativců v prosperující reklamní agentuře, která ho připravila o místo, na něž si myslel. Nakonec se do sebe zamilují a on se díky schopnosti proniknout do ženské mysli stane k ženám mnohem empatičtější.
A s podobným schématem pracuje i komedie Po čem muži touží. Jiří Langmajer (samozřejmě, kdo jiný) hraje rozvedeného otce dospívající dcery (Sára Sandeva), který šéfuje české mutaci pánského časopisu Playboy. Karel Král je charismatický, cynický a sarkastický mužský šovinista, přesvědčený o vlastní neomylnosti. Ženy na něho letí a on si umí užívat jejich přízně.
Během jednoho dne, kterému se říká den blbec, ale utrží hned několik ran, které dost zásadně změní jeho život. Kvůli incidentu v televizní talk show a klesajícímu nákladu časopisu je vyhozen z pozice jeho šéfredaktora, bývalá manželka (Andrea Hoffmannová) s dcerou ho naštvou, neznámá nepozorná řidička mu nabourá auto a na jeho místa je dosazena mladá, velice pohledná a ambiciózní šéfredaktorka Leona (Táňa Pauhofová).
Karel, který si myslí, že ženám to nejlépe svědčí v kuchyni, u dětí, v posteli nebo v práci s rozepnutým živůtkem, aby dostatečně prodávaly svou sexualitu, ale určitě ne jako účastnicím silničního provozu nebo na jeho šéfredaktorském místě, je ale přeci chlap, macho, a tak si s touto situací i jako chlap poradí. A jak jinak, než že se jde s kamarádem Čestmírem (Matěj Hádek) opít.
Během nočního tahu narazí na vědmu (Pavla Tomicová), jíž pod vlivem událostí smolného dne vyjeví přání, že by se chtěl stát ženou, protože to mají v životě jednodušší. Ráno se probudí z kocoviny, ale nikoliv jako Karel, ale jako Karla (Anna Povlíková).
Variace na Po čem ženy touží
A začne se odvíjet oblíbené téma střetu mužského a ženského světa, tentokrát v jednom těle. Karla uvnitř zůstává mužem, tělo má ale ženské. Od tohoto momentu je Karel v Karle nucen přehodnocovat mužský pohled na ženy i na svět.
Změna oproti Po čem ženy touží je radikálnější v tom, že Karel neslyší hlasy žen, ale rovnou se v ženu promění fyzicky. Jinak se ale jede podle stejného mustru. Oba muži si myslí, jak ženám rozumí a pohádkový motiv zakletí či proměny je použit k tomu, aby nejdříve zjistili, jak moc se v tomto jejich odhadu mýlí a poté skrze větší porozumění světu žen došli k nápravě sebe samých.
Milostná linie na pracovišti, dospívající sedmnáctiletá dcera, konkurentka na vrcholné manažerské pozici i gagy s punčochami a lodičkami, to všechno jsou motivy, které domácí tvůrci od těch zámořských přebírají. Havlík s Třeštíkovou ale mnohem víc tlačí na humor fyzický a dávají svému filmu ráz ztřeštěné crazy komedie, která pak ústí do jednoduché morality.
Klauniáda Anny Polívkové
Ona ztřeštěnost situační komedie se ale projevuje humorem, který jakoby se inspiroval ve starých groteskách nebo klauniádách. Opakují se gagy s omdléváním, padáním a to ze schodů, v lodičkách, s rozlitou kávou, kterou Karla nese jako nová recepční v práci, kde dřív zastávala jako muž funkci šéfredaktora. Ty gagy se ale opakují tolikrát, že vás začnou po čase iritovat.
Anně Polívkové, která je jejich protagonistkou, se podařilo dobře odpozorovat jak mužské držení těla, tak mužské manýry, což zúročuje při úvodním poznávání nástrah bytí muže v ženském těle. Za pomocí výrazné mimiky a pohybové obratnosti, vydávané za neobratnost, rozjíždí velkou fyzickou klauniádu, která ale až příliš živelně tlačí na pilu a zůstává u nápodoby záležitostí jako je líčení, česání, oblékání nebo chůze na podpatcích.
Postupně pak její herectví nabírá jemnějších tónů, kdy dochází k proměně ošklivého nemotorného káčátka v elegantní dámu, která si uvědomuje, co to je být ženou. V jejím herectví ale necítíme, že ten, z něhož se proměnila, byl Jiří Langmajer, tak jak se nám představil na začátku. I on předvede zdařilé klaunské číslo s lezením a vylézáním z auta oknem, protože má ono auto rozbité dveře.
Stereotypní genderové nahlížení
Tento fyzický humor ale doplňují prvoplánové sexistické a genderově nekorektní narážky o pevných prsou, ženách jako špatných řidičkách nebo ženách, které musí být pod tlakem, jinak vymýšlí blbosti. Zrcadlí se v nich stereotypní nahlížení na postavení mužů a žen ve společnosti, pracovním prostředí i v partnerských vztazích.
Tvůrci jakoby se při nahlížení na svět mužů a žen nebyli schopni vymanit ze škatulek lidových komedií s jejich zjednodušenými typy. Takže tu máme šovinistického svůdníka a cynika, novou ambiciózní šéfovou v módních outfitech, která ukrývá citlivou duši a touhu po obyčejném chlapovi, podpantofláka a samozřejmě jeho ženu stíhačku.
Závěr je smířlivý v tom, že se Karel naučí ženy chápat i akceptovat a že zamilované nebo rozhádané dvojice dojdou lásky, smíření a porozumění, ale žádná velká romantika se tu neodehrává. Vztahy mezi muži a ženami jsou zbytečně konfliktní, což je dobře vidět právě na vztahu Čestmíra a jeho žárlivé ženy Heduš v podání Lenky Vlasákové. Jakoby se tu opakoval model z filmu Teorie tygra, kdy muž je ukázán jako pták, který touží po rozletu a žena jako ta, která mu v tom brání.
Vedle stereotypně vyobrazených postav jsou zde i dějové nelogičnosti. Například ta, že se Karla na své původní pracoviště dostane tak, že ji nová šéfredaktorka považuje za recepční, která měla na toto místo přijít. A ona se na něm udrží i přes všechny karamboly, které v práci způsobí. Ale to bychom mohli brát jako úlitbu žánru situační komedie, kdy je potřeba v práci rozehrát co nejvíc „padacích“ gagů.
Anna Polívková v nich předvádí velké klaunské sólo, u něhož si ale říkám, že méně by bylo možná více a že až příliš tlačí na pilu. A hlavně se ty gagy zbytečně opakují. Na pilu lidové zábavy tvůrci tlačí i v typovém vyobrazení mužů a žen, které je příliš stereotypní. Předvídatelná je i odpověď na v úvodu položenou otázku, zda to mají v životě těžší muži nebo ženy. A po čem že to muži touží? Z filmu jsem se to nějak nedozvěděl.
AVmania.cz |
Po čem muži touží |
|
4 |
Po čem muži touží
- Žánr: komedie
- www.cinemart.cz/filmy/po-cem-muzi-touzi/
- Česko, 2018
- Scénář: Rudolf Havlík, Radka Třeštíková
- Režie: Rudolf Havlík
- Hrají: Anna Polívková, Jiří Langmajer, Matěj Hádek, Táňa Pauhofová, Jiří Havelka, Lenka Vlasáková, Sára Sandeva, Lucie Polišenská, Andrea Hoffmannová, Lucie Šteflová
- Distribuce: CinemArt
- Distribuční premiéra v ČR: 20. 09. 2019