Očekávané výsledky Netflixu nakonec byly překvapivé. Firma v noci oznámila, že se její uživatelská základna zúžila na 220,67 milionu, protože přišla o 970 tisíc předplatitelů. Ve výhledu během minulého kvartálu nicméně počítala se ztrátou dvou milionů platících diváků.
Naopak se jí ale nepodařilo dosáhnout zamýšlených finančních výsledků. Netflix předpokládal tržby ve výši 8,05 miliardy dolarů a provozní zisk 1,73 miliardy. Ve skutečnosti nakonec utržil 7,97 miliardy a skončil se ziskem 1,58 miliardy. Tržby mu oproti loňsku vzrostly o 8,6 %, zisk se snížil o 14,8 %. A aby to bylo ještě zamotanější, čistý zisk vyrostl meziročně o 6,5 % na 1,44 miliardy dolarů a překonal i očekávání.
Pokles finančních ukazatelů firma vysvětluje silným dolarem a slábnoucím eurem kvůli krizi v Evropě, takže od zdejších předplatitelů má méně peněz než dřív. Na straně čistého zisku ale Netflixu měly pomoci vydané dluhopisy v hodnotě pěti miliard eur.
Tak či onak, investoři už začali Netflixu opět věřit a akci po vyhlášení výsledků vzrostly o 7 %. V příštím čtvrtletí firma věří, že zase přibude milion předplatitelů. Zisk by měl ale kvůli nevýhodným kurzům vůči dolaru klesnout.
Tarif s reklamou až v roce 2023
Netflix připomněl plán na zavedení levnějšího tarifu, u něhož bude sledování přerušováno reklamou. Nedávno si na něj najal Microsoft coby dodavatele inzertní sítě. Oproti očekáváním a spekulacím ale novinka nedorazí ještě letos, ale až začátkem příštího roku.
Detaily pořád neznáme, ale Netflix chce tarif začít nabízet nejdříve jen v hrstce zemích, kde očekává velký zájem inzerentů. Věří, že skrz levnější tarif nakonec může zvýšit počet uživatelů, protože si jej bude moci pořídit více lidí, a zároveň reklama bude kompenzovat nižší příjmy z předplatného.
Poprvé však během konferenčního hovoru zazněla skutečnost, že nejlevnější tarif s reklamou nabídne omezenou knihovnu s obsahem. Ne všechny filmy a seriály v ní budou dostupné. Asi můžeme očekávat, že produkce Netflixu tam bude kompletní, ale u některých licencovaných titulů mohou být omezení.
Zpoplatněné sdílení
Netflix má přes 220 milionů předplatitelů, ale společnost poprvé uvedla i odhad, že více než 100 milionů domácností streamy také sleduje, přestože za službu neplatí.
V několika zemích Latinské Ameriky už testuje příplatky za další domácnosti a sbírá přitom zpětnou vazbu, aby mohl tento model dále rozšířit v roce 2023. To už by se zavedení zvláštních poplatků mohlo týkat i USA a EU.
Velké filmy i seriály
Aktuálně největším hitem Netflixu je čtvrtá řada Stranger Things, která je nejúspěšnější anglicky mluveném seriálem na streamech. Za první čtyři týdny od premiéry nasbírala 1,3 miliardy zhlédnutých hodin. Jiné velké seriály v tomto čtvrtletí jako třetí řada The Umbrella Academy nebo The Lincoln Lawyer dosáhly zhruba pětinových čísel.
Netflix doufá, že podobný úspěch bude mít více a nadále chce diváky lákat na binge watching bez týdenního čekání na další epizody i velké filmy, na které lidé nebudou muset chodit do kina.
Je tak trochu symptomatické, že se ve finanční zprávě vůbec nezmiňuje o snímku The Gray Man, který má premiéru za dva dny. S rozpočtem přes 200 milionů dolarů jde o nejdražší film v historii Netflixu a i obecně jednu z největších produkcí.
O snímku, ve kterém se budou v Praze nahánět Ryan Gosling, Chris Evans a Ana de Armas, ale není odnikud slyšet. Měla to být velká událost, ale mimo největší fanoušky o něm nikdo neví. Přitom to od začátku mělo působit jako „nový Bond nebo Mission Impossible“. První reakce zahraničních novinářů mluví jako o tuctové nudě.
Ambici točit celovečeráky různých žánrů ale Netflix podtrhuje tím, že kupuje australské animační studio Animal Logic. To tvořilo Lego filmy, oba Králíčky Petry nebo Happy Feet. Pro Netflix momentálně připravuje dva animáky.
Netflix je populární streamovací videoslužba. Kromě filmů, seriálů a dokumentů, které nakupuje, produkuje i svůj vlastní obsah. Nechybí ani mnoho populárních českých filmů, velká část zahraniční produkce obsahuje české titulky, některé tituly mají i český dabing.