Převádíme videonahrávky z VHS na DVD: recenze knihy

26. května 2008
Hledáte způsob, jak digitalizovat své cenné unikátní záznamy uložené na VHS kazetách? Je tahle kniha pro vás to pravé?

Je tomu teprve pár let, co se amatérský záznam digitalizoval a nejeden z nás má své rodinné záznamy uložené na obstarožních rozměrných VHS kazetách. Na nich pak máme často unikátní záznamy, o které nechceme přijít a jenž bychom rádi uchovali nejen pro nás, ale také pro naše děti. Pro ty, co chtějí nahrávky na VHS kazetách převést do digitalizované podoby na DVD minulý rok vydal Computer Press knihu autora Vladislava Janečka Převádíme videonahrávky z VHS na DVD.

Přestože název je všeobecný, kniha se z převážné části věnuje digitalizaci nahrávek na PC. V úvodní kapitole se čtenář dozví něco z technických základů videotechniky a seznámí se se základními formáty videa (digitálními i analogovými). Dozví se také, co a jak propojit, případně co je pro jaký účel nejvhodnější. Nejednoduššímu (pro úplného laika) způsobu převodu VHS na DVD pomocí DVD/HDD rekordéru se kniha věnuje okrajově, a čtenář se vlastně pouze dozví o jeho existenci.

Pokud se čtenář rozhodne pro digitalizaci VHS kazet použít své PC, autor ho poměrně přehledně provede připojením VHS rekordéru k PC a seznámí ho i potřebným technickým a programovým vybavením. Velmi příjemné je, že se autor nesoustředí pouze na nejpoužívanější systém Windows, ale správný postup při zachytávání videa na počítači se dozví i uživatel Linuxu či Mac OS X.

PC především

Záznam je samozřejmě potřeba také upravit a tak se čtenář dozví nejen o možných problémech při zachytávání videa, ale i o odstranění případných problémů a vad při digitalizaci VHS záznamu. Zde jsou již ale informace zhuštěny, čtenář tak bez základních znalostí práce s PC bude již ztracen a nezbude mu nic jiného, než si své vzdělání doplnit, či sledovat pozorně krok za krokem rady autora. Autor však nezapomíná ani na základy práce se zvukem.

Jednotlivé termíny a pojmy použité v programech jsou sice dobře vysvětleny, nicméně frekvence a samozřejmost, se kterou je v některých místech začne autor používat,  vyžaduje velmi pozorného a učenlivého čtenáře. Faktem je, že si čtenář může vzít k srdci jen určité rady a soustředit se například na zachycení a zpracování videa i v základním programu, který nalezne téměř na každém PC – Windows Movie Maker.

Střih videa je jednou z velmi důležitých částí při zpracování záznamu a tak se uživatel seznámí s pojmy jako je např. časová osa. I v případě, kdy skutečně chce čtenář vypálit na DVD záznam bez změny, je kapitola užitečná, protože se věnuje vkládání titulek, což je u starších záznamů užitečné nejen pro uvedení a datování záznamu, ale například i pro otitulkování hůře srozumitelných pasáží. To zvláště u starších záznamů bývá praktické a občas i nezbytné.

Ani na Apple se nezapomíná

Samotnému vypalování záznamu na DVD se kniha samozřejmě věnuje také. Čtenář se dozví kterak vytvořit nabídkové menu, či jak vytvořit kapitoly v programu Unlead DVD MovieFactory 5.0. Podrobně je vysvětleno také závěrečné vytváření DVD. Majitelé počítačů s jablíčkem ve znaku se dočkají téhož v programu Apple iDVD 6.

Závěrečná kapitola se věnuje již převodu videa do WMV formátu, vytváření videa z vámi nafocených fotografií a základům práce s DVD/HDD rekordérem. Okrajově se autor dotkne nahrávání digitální televize na PC, práci s kodeky, dozvíte se jak uložit svůj záznam na populární YouTube (provede vás i registrací), či český Stream.cz. Na přiloženém CD pak naleznete většinu programů, na které se autor v textu odkazuje.

Knihu považuji za velmi užitečnou, nemohu si ale odpustit několik poznámek. Pokud čekáte, že vás kniha podrobně provede nahráváním VHS kazet pomocí DVD/HDD rekordéru, tak zde budete zklamáni, a kvůli tomu si knihu nekupujte a raději sáhněte znovu po návodu ke svému stolnímu rekordéru.

Chcete-li však využít své PC, zde se kniha může opravdu hodit a přinese to, co hledáte. Čtenáři-začátečníkovi kniha jistě přinese potřebné seznámení s problematikou, musí však počítat s tím, že v některých kapitolách jsou informace zhuštěny, takže se bude asi obtížně orientovat v hromadě pro něj dříve neznámých (ale zde dobře vysvětlených) pojmů. Na druhou stranu pokročilý uživatel sice nalezne několik zajímavých a užitečných rad či tipů, ale možná bude postrádat potřebnou hloubku. V obou případech ale další požadavky řeší knihy, která se podrobněji a zcela věnují pouze tomu určitému programu, který si uživatel při zpracování digitalizovaných VHS nahrávek oblíbí a jenž mu bude plně vyhovovat.

Převádíme videonahrávky z VHS na DVD
AutorVladislav Janeček
Cena249 Kč
Počet stran, přílohy192 + CD
Koupit knihu

S recenzemi knih se zde budete setkávat častěji. Nejsou to recenze v pravém slova smyslu, protože se budeme zabývat knihami z nabídky Computer Pressu a jsme tak v podezření, že vlastní produkty nebudeme posuzovat zcela objektivně. Nicméně, když si kritika knihu zaslouží, tak ji dostane. Účelem je představit vám zajímavé knihy takové, jaké jsou. Po jejich nákupu by vás už nemělo nic překvapit.

Témata článku: Recenze

Nová generace pamětí DDR5 není bez zádrhelů. Není lepší zůstat u DDR4?

Spolu s procesory Intel Alder Lake přicházejí na trh i RAM DDR5. Nabídnou vyšší rychlosti, větší kapacity, nižší pracovní napětí i lepší možnosti taktování. Zádrhelem jsou vyšší ceny a neuspokojivé výsledky v praxi. Nevyplatí se spíše počkat a zůstat u DDR4?

Paměti
Nad 3,5mm jackem se smráká. Sluchátkový konektor příští rok nejspíš zmizí i z levných telefonů

** Před pár lety byl 3,5mm konektor nepsaným základem každého telefonu ** Od premiéry iPhonu 7 to však jde s jackem strmě z kopce ** U drahých telefonů chybí úplně a začíná mizet i z modelů střední třídy

Střední třída3,5mm jack
PITVA: Podívejte se na promyšlené cesty světla v LCD projektoru Epson

Po několika mini- až mikro- pitvách jsme konečně rozebrali pořádný kus elektroniky: projektor Epson využívající technologii LCD. A že bylo co objevovat!