Přizdis*áči: recenze filmu

29. prosince 2011
Čtveřice zoufalců na prázdninách v Řecku poznává, jak moc se liší jejich smělé hormonální představy od reality. Letní teenagerská komedie v zimě? Britské Prcičky? Proč ne.

Britský sitcom The Inbetweeners (2008 - 2010) obdržel cenu British Comedy Award pro nejlepší nový komediální seriál a byl nominován i v několika kategoriích na ceny BAFTA. Tři série po šesti dílech si získaly takovou oblibu, že není divu, že danou látku vytěžil seriálový režisér Ben Palmer i pro svůj celovečerní debut. Pravidla zábavního průmyslu jsou neúprosné a platí v nich více než kde jinde, že železo je třeba kout, dokud je žhavé.

Prázdninový pobyt snů

Ústřední partičku čtveřice středoškoláků, známou ze seriálu, zastihujeme na začátku filmu ve chvíli, kdy složili maturitní zkoušku. A před nástupem na vysokou si chtějí užít poslední bezstarostné prázdniny, plné koupání v moři, alkoholu, drog, sexu a zase sexu. Poprvé bez rodičů a na vlastní pěst. A jakou k tomuto záměru vybrat vhodnější lokalitu než slunné Řecko, plné diskoték, klubů a žhavých dívek, které nečekají na nic jiného, než až se jim do kalhotek vloudí tito nadržení zoufalci.

Teenageři se rozloučí se svými rodiči, z nichž každý z nich by vydal na samotnou studii, jak svým chováním zapříčinit, že z jejich syna vyroste jednou citový deprivant a vyráží směr ostrov Kréta. Prvotní zádrhel se objeví hned v lokaci, kde jsou ubytováni. Na místo hotelu s bazénem, obleženém kráskami v miniaturních bikinách, jsou vysazeni u nedostavěné ubytovny, připomínající svým vzhledem nejkritičtější místa působení obyvatel, jež si někteří naši politici zvykli označovat termínem nepřizpůsobiví.

Mrtvý pes v rozkladu, vytažený správcem právě ze studny a britský voják se zkušeností afghánské mise, neustále do sebe nalévající plechovkové pivo, se ukážou být jejich jedinými spolubydlícími v tomto nehostinném místě. Will (Simon Bird), Simon (Joe Thomas), Jay (James Cartwright) a Neil (Blake Harrison) ale neztrácejí optimismus, neboť důvod, proč sem přijeli, rozhodně není ten, aby se do růžova vyspali v luxusních apartmánech.

Ne úplně podle představ

Dekadentní večírky, plné hédonistického užívání si roztančené noci, na ně čekají a oni se rozhodnou do nich vrhnout rovnou po hlavě. Hned první večer se ale nechají zlákat falešnou reklamou do prázdného podniku, kde hosté spíše zabloudí než zavítají. Seznámí se zde se čtveřicí britských děvčat, které si léto chtějí užít v podobném duchu jako oni. Konverzace se ale neukáže být silnou stránkou chlapců a navazování sexuální družby tak skončí trochu jinak, než si představovali. Jeden se ráno probouzí s příšernou kocovinou v mraveništi u studny před ubytovnou, druhý s postarší turistkou se silnými stehny v posteli.

Druhý den to bude určitě lepší. Jak ale tušíte, nebude! A další také ne. Balení holek ani vše ostatní totiž neprobíhá tak úplně podle smělých představ nadržených puberťáků. Není se co divit, neboť čtveřice spolužáků není ani prototypem plážových krasavců, rozdávajících dívkám svá mobilní čísla na potkání ani slušných a inteligentních mládenců, jež by slečna po prázdninách mohla představit rodičům u nedělního oběda s tím, že to je ten pravý.

Zoufalci

Will, který je z party nejbystřejší a vypadá jak mladší kopie Michala Viewegha, se zvláštně obléká a svou panickou nejistotu z dívek skrývá za ironickými glosami. Ty slouží ve vyprávění zároveň jako vtipný a duchaplný voice-over. Se Simonem, připomínajícím Adama Nováka ze seriálu Bylo nás pět, se rozešla před prázdninami jeho přítelkyně Carli a on se každému na potkání svěřuje, jak ji stále miluje a co musí udělat, aby ji získal zpět.

Možná by ze začátku stačilo odstranit ten příšerný gel z vlasů. Jay se tváří jako světák, i když tomu tak není. V pravé chvíli ale ukáže své dobré srdce, skrývající se pod vulgární skořápkou. A Neil s vizáží mladého Johna Turturra, kterému někdo nanesl na obličej samoopalovací krém, svými osobitými kreacemi nejlepšího tanečníka disca na ostrově (aspoň on si to ve své prostoduchosti určitě myslí) přivádí do varu hlavně tělnaté ženy nad padesát let.

I dívky, s kterými se hoši hned první den seznámí, nejsou zrovna kráskami z Pobřežní hlídky. Jedna (Jane) má hodných pár kilo navíc, které ale umí s noblesou nosit. Druhá (Lisa) vypadá jako lesbická hospodyně Juana z Almodóvarovy Kiky. Třetí (Lucy), nejsympatičtější, vám asi připomene herečku Zooey Deschanelovou. Má ale smůlu, že kluk, o něhož stojí, se chová jako naprostý idiot a ve chvílích, kdy by mohlo dojít k jejich sblížení, jí vykládá o své bývalce. Čtvrtá (Alison), nejhezčí, zas nevládne zrovna nejlepším odhadem na muže.

Ústřední představitelé s jasně vyprofilovaným typovým i charakterovým zázemím jsou největší devízou filmu. Pokud si je oblíbíte, snadno jim odpustíte i to, že se v některých situacích chovají jako absolutní ubožáci nebo trapáci (v případě chlapců), kteří toho zatím nepobrali moc z lekcí společenského chování vůči ženám i sobě navzájem. Pokud vám budou nesympatičtí, asi i vaše hodnocení filmu bude podstatně horší než to moje.

British Pie

Tato britská odpověď na Prci, prci, prcičky (1999) bratrů Weitzových nebo hrubozrnnější komedie z produkční stáje Judda Apatowa totiž oplývá podobným humorem jako zmíněné počiny. Cílovou skupinou jejího působení se tak stávají především náctiletí, jimž nevadí záliba tvůrců ve fekálním humoru a slovních i situačních vulgaritách a oplzlostech. Naopak, tato legrace jim konvenuje a vyhledávají ji. V Přizdis*áčích si určitě přijdou na své.

Autofelace klubového tanečníka na řecké diskotéce, která je pro blízké přihlížející možná až příliš dekadentní. Šňupání drogy skrze trubičku, která byla předtím ukryta v anusu. Masturbace se šunkou, odkazující přímo ke koláčové zkušenosti Jima z Prciček. Mohl bych pokračovat, ale nechci vás připravit o radost z nejlepších gagů, byť občas značně nechutných.

I ti starší a teenagerským letům odrostlí jako já, kterým zvracení a vyměšování jiných tělesných tekutin ve filmu přijde spíš otravné, jsou ale schopni ocenit dobře napsanou smršť hlášek a gagů, které jsou traktovány s kulometnou kadencí, již občas ani nestihnete pochytit. Před pohledy na zcela svlečená těla chlapců bych dal sice přednost podívané na obnaženou krásu mladých turistek, ale zase beru, že režisér narušuje co do zobrazení nahoty zavedené stereotypy.

Výsměch vlastním slabostem

Se stereotypy teenagerských komedií pracují jinak scenáristé Iain Morris a Damon Beesley poučeně a umějí je proměnit ve svižnou, neotřelou a výborně odsýpající podívanou. Svůj podíl na tomto výsledku mají určitě výkony všech protagonistů. Ať už mužských nebo ženským, které se nesnaží opičit po svých zámořských kolezích, ale přichází se svým nekorektním pojetím žánrově spřízněných hormonálních podívaných. Jak velí tradice ostrovní humoru, za břitký cynismus se ústřední hrdinové při rozehrávání bizarních situací rozhodně nestydí.

Při pohledu na ně se nám vybaví vlastní zkušenost, že za machrováním osmnáctiletých se skrývá jen nejistota dospívání v oblasti sexuality i navazování partnerských vztahů. A že trapnost je průvodním a určujícím znakem tohoto období.

Když vše nakonec skončí v Přizdis*áčích happy-endem jak z nejprofláklejší romantické komedie, je spokojen jak divák, nacházející se ve věku hrdinů filmu, pro něhož se ztráta panictví stává něčím na způsob hledání Svatého grálu, tak ten poučený. Tomu prvnímu přináší snímek naději a ten druhý ví, že není nic zábavnějšího než se vysmívat vlastním slabostem a z odstupu na ně hledět jako na něco, co už mám, na rozdíl od těch uhrovatějších mládežníků, za sebou.

Letní hit v zimě

Přizdis*áči tak navzdory jejich vulgárnosti mohou při návštěvě kina zafungovat jako trochu atypický rodinný film, při němž se dobře pobaví pubertální ratolesti i jejich rodiče. Jen nutně nemusí chodit do biografu společně a pozorovat navzájem, na kterých místech se ten druhý nejvíc baví.

Benu Palmerovi se podařilo bez úhony převést hrdiny ze stejnojmenného seriálu na filmové plátno a zpracovat jejich další osudy tak šikovně, že baví jak ty, kteří už s nimi byli obeznámeni, tak ty, neznalé jejich televizní minulosti. Obhájil přitom životnost žánru, který se zdál, že už má svá nejlepší léta za sebou a doma v Británii zaznamenal s původně spíše menší produkcí velký návštěvnický úspěch.

Jak si povede film u nás, jsem celkem zvědavý, neboť domácí distributor sympaticky zariskoval a typický letní hit z prosluněné destinace nasadil v čase značně netypickém. To ale neznamená, že ne v nevhodném. Možná při pohledu z okna na pošmourné počasí právě naopak.

Přizdis*áči

• Žánr: teenagerská komedie
  • Původní název: The Inbetweeners Movie