Samotný nástup 4K televizorů není pro vyšší kvalitu obrazu to nejdůležitější. Je to spíše začátek dlouhé cesty k Ultra HD specifikaci pod označením Rec.2020. Proti předchozí normě Rec. 709 představuje značnou kvalitativní změnu. Teprve pak budeme mít obraz skutečně lepší, kvalitnější.
Samotná definice Rec.2020 má více aspektů, než se na první pohled zdá. Změny přinášejí nejen vyšší rozlišení, ale plynulejší obraz a věrnější barvy, které budou více odpovídat tomu, co lidské oko dokáže vnímat.
Co nám stačí?
S růstem barevné hloubky, rozlišení a snímkové frekvence roste i datový tok, který je tak nad možnosti nejen Blu-ray přehrávačů, ale také HDMI 2.0 konektoru. Zejména kodek H.264 je nahrazen úspornějším kodekem H.265.
Zkrátka v možnostech současných televizorů a běžných zařízeních určených pro distribuci signálu není možno taková kvanta dat přenést. Ano, součástí LOH v Londýně bylo zkušební vysílání japonské televize v 8K, ale to je jen technologický experiment. Digitální vysílání dosud vysílá v 720p/1080i, ale u vyššího 4K/8K rozlišení se počítá pouze s progresivním snímkováním.
Druhým aspektem je nutnost v dle této specifikace video už točit, zpracovávat, distribuovat a následovně zobrazit. Nestačí vám jen televizor, který tohle všechno umí, a pak si to jen „dopočítá“. Kde nic není, ani čert nebere – zkrátka obraz pak nebude přirozený, protože obraz byl původně vyladěný podle jiné normy. Nutno si uvědomit, že se zde bavíme o barevné věrnosti dle normy Rec.709, kterou známe z obrazového režimu Kino, či THX. Nemluvíme o rozjásaných jedovatých barvách bez odstínů, které nám prezentují televizory v Dynamickém obrazovém režimu.
Že se věci hýbou, je už vidět. HVEC má být součástí nového 4K Blu-ray standardu, který nabídne i 10bitové barvy a barevný prostor odpovídající Rec.2020. Právě Rec.2020 definuje nejen 4K UHD video s vyšším rozlišením, ale také k tomu přidává větší barevný prostor, vyšší barevnou hloubku, vyšší obrazové frekvence. Tento posun je daleko důležitější, než nárůst jen rozlišení.
Rozlišení
Rec. 2020 definuje Ultra HD dvojí. 4K Ultra HD (2160p) má fyzické rozlišení 3840 x 2160, což je čtyř násobek Full HD rozlišení, počet bodů je 8,3 Mpx. Druhým pak je 8K Ultra HD s rozlišením 7 680 x 4 320, šestnáctinásobek Full HD, počet bodů je 33,2 Mpx.
Snímkové frekvence
Rec. 2020 povoluje pro Ultra HD frekvence (počet snímků za sekundu): 120p, 60p, 59,94p, 50p, 30p, 29,97p, 25p, 24p a 23,976p. Vždy se jedná o progresivní snímkování, prokládanou verzi zde nenajdete.
Barevná hloubka
Rec. 2020 definuje pro Ultra HD barevnou hloubku 10bitovou, nebo 12bitovou. Pro desetibitovou má černá úroveň 64 a vrchol je 940, zbytek se používá pro časování a další informace. U dvanáctibitové má černá hodnotu 64 a horní hranice je pak 3760, kódy 0-15 a 4080-4095 jsou pro časování. Pro srovnání – pokud při současné 8bitové barevné hloubce a maximálně 256 úrovních máme k dispozici 16,78 miliónů barevných odstínů, 10bitová nabídne už 1,07 miliardu barev, 12bitová pak má už 68,719 miliard. V praxi to znamená nejen více barev, ale zejména přesnější a plynulejší barevné přechody. Barevný prostor Rec. 2020 už podporuje HDMI 2.0, neboť umí přenášet 12bitový RGB signál.
Rec.2020 nabídne podstatně více barev. Menší trojúhelník ukazuje daleko menší barevné pokrytí viditelného spektra u nyní používané normy Rec. 709 s 8bitovou barevnou hloubkou.
Ultra HD gamut
Barevný prostor (gamut) CIE 1931 u současné video normy Rec. 709 obsahuje zhruba 35,9 % barevného spektra viditelného okem, barevný prostor Adobe RGB pak pokrývá 52,1 %, současná kina pak dokážou pokrýt 53,6 % barevného spektra, specifikace Rec.2020 slibuje pokrytí 75,8 % viditelného barevného spektra. S širším barevném prostorem ale musí být video již natočeno, zkrátka u filmu natočeného dle Rec.709 při rozšíření barevného prostoru se dočkáte jen nepřirozených, přepálených barev, nikoliv většího množství barev.
Je pozitivní, že barevný prostor Rec.2020 je podporován jak kodekem H.264, tak H.265. Sony v dubnu 2014 oznámilo vývoj profesionálního OLED panelu s barevným prostorem Rec.2020, v prodeji by měl být v létě 2015.
Cestou, necestou..
Zkrátka jak vidíte, tak samotné 4K rozlišení televizorů je jen počátkem dlouhatánské cesty, která povede ke kvalitnějšímu a věrnějšímu obrazu na našich televizorech. A jako každá jiná cesta se skládá z mnoha kroků, které musíme učinit.
Některé možná povedou i špatným směrem, ale musí být učiněny, abychom se poučili a našli tu správnou cestu. Kam s obrazovou kvalitou chceme dorazit celkem už jasné. Rec.2020 byl schválen poměrně nedávno, dokument ITU je z června 2014.
První kroky už výrobci činí, kromě Sony například Canon, který tento měsíc oznámil, že jeho kamera EOS C500 a EOS C500L bude po update firmwaru barevný prostor Rec.2020 "umět" také.
Že zmíněné nebude hned zítra, to je zřejmé také. Možná se může nakonec ukázat, že to, co máme, nám stačí, ale letošní komerční úspěch 4K televizorů nasvědčuje, že zájem zákazníků zde bude. Z praktického hlediska lze říci, že kdo chce při nákupu 4K televizoru myslet na budoucnost, musí chtít HMDI 2.0 vstup. Ten sice "neumí" vše, co Rec.2020 specifikuje, ale zajišťuje, že část jeho kvalitativních přínosů obrazu se dostane i do 4K televizoru.
Zdroj: Wikipedia, ITU
Nový televizor vybírejte pečlivě. Kolik do něj chcete investovat, na jaké ceně začínají kvalitní modely? Jaká bude nejvhodnější úhlopříčka, rozlišení a jaký typ zobrazovacího panelu? Určitě si přečtěte návod Jak dobře koupit televizor.
Doporučujeme také redakční výběry televizorů: