Půlnoční nebe: George Clooney a jeho sci-fi drama na Netflixu [recenze]

2. ledna 2021
TWEET SDÍLET
Půlnoční nebe: George Clooney a jeho sci-fi drama na Netflixu [recenze]
Melancholicky laděné survival drama o přežití v podmínkách umírajícího světa se v Clooneyho režijním počinu potkává se sci-fi z vesmírné lodě, která zjišťuje, že se nemá kam vrátit.

Plusy

  • Ponurá, ztěžklá nálada filmu, s níž koresponduje pohyb hlavního hrdiny mizejícím světem.

Minusy

  • Charakteristiky postav členů vesmírné posádky jsou vykresleny jen velmi zběžně.
6/10
Hodnocení

Den před Štědrým dnem nadělil Netflix divákům dárek v podobě sci-fi dramatu, jehož režisérem, producentem a hlavním protagonistou je George Clooney. Devětapadesátiletý herec se jím po čtyřech letech vrací před kameru, po třech letech pak na režijní židličku.

Jako předlohu k zfilmování si pro tu příležitost vybral čtyři roky starý román Good Morning, Midnight americké spisovatelky Lily Brooks-Dalton. Jeho volné scenáristické adaptace se chopil Mark L. Smith, který se předtím s režisérem Iñárrituem podílel na scénáři k revenge thrilleru Revenant Zmrtvýchvstání.

George Clooney si touto adaptací poprvé jako režisér osahává žánr, s nímž měl dosud zkušenosti jen jako herec. Například ve filmu Gravitace. A právě do společenství inteligentních sci-fi jako je Gravitace, InterstellarMarťan nebo Ad Astra Půlnoční nebe míří.

Varování posádce vesmírné lodi

Clooney se podobně jako jejich režiséři snaží o skloubení velkého vesmírného dobrodružství s komorní lidskou rovinou, která má rodinný ráz a silný emotivní dopad. A daří se mu to tak půl na půl. Ve vyprávění se prolínají dvě, respektive tři příběhové roviny, přičemž nejlépe funguje ta, která je svázána s postavou osamělého vědce v mrazivé Arktidě, který se pokouší varovat astronauty, vracející se na Zem. Podmínky na ní se totiž během jejich pobytu ve vesmíru změnily.

Ten vědec, jak se dozvíme ale až v závěru, se jmenuje Augustine Lofthouse (George Clooney) a potýká se s vážnou nemocí, jež vyžaduje dialýzu. V důsledku celosvětové katastrofy tak umírá nejen planeta, ale i on. Když výzkumník zjistí, že se k Zemi vrací posádka vesmírné lodi Æther, která v blízkosti Jupiteru zkoumala obyvatelný měsíc K-23, jenž byl objeven právě Augustinem, rozhodne se ji od tohoto záměru odradit.

Nejprve ale musí najít na Arktidě stanici s anténou, která bude dostatečně silná, aby její signál doletěl až k vesmírné lodi. Společnost mu přitom dělá nemluvná dívka Iris, jež se objevila na původní observatoři Barbeau, kde pobýval a odkud spolu putují přes severní pól a čelí přitom řadě nebezpečných překážek.

Zatajování informací o postavách i povaze katastrofy

Kontakt s lodí Æther se nakonec podaří navázat a spolu s ním se začne i postupně objasňovat, kdo je Augustine, ona neznámá dívka s velkýma očima, k níž Augustine přilne otcovským poutem i co se stalo se Zemí. Právě zatajování informací jak o postavách, tak o povaze nespecifikované katastrofy podněcuje naši zvědavost, v jakém světě jsme se to vlastně ocitli.

Víme, že děj se odehrává v roce 2049 a že vysoká radiace způsobila katastrofu globálního charakteru. A že v blízkosti Jupitera leží měsíc, který má atmosféru a podmínky vhodné pro osídlení lidmi. Jako diváci jsme vrženi přímo doprostřed vyprávění, kdy sledujeme Augustinovo počínání, poté co odmítl evakuaci z Arktidy.

Ve flashbacích poznáváme Augustina v době před třiceti lety, kdy kvůli svému vědeckému bádání učinil rozhodnutí, vztahující se k jeho soukromému a rodinnému životu. Ty nyní přehodnocuje právě ve světle katastrofy, jež lidstvo postihla. A uvědomuje si o to víc, že hodnoty sounáležitosti, blízkosti, rodinných a mezilidských vazeb jsou to poslední, co zůstává, když se vše ostatně bortí nebo to nenávratně mizí.

Melancholická připomínka mizejícího světa

Clooneyho film je tedy i melancholickým ohlédnutím za světem, který už se nevrátí. Odtud i jeho nálada. Ponurá, ztěžklá, vláčná, jako pohyb hlavního hrdiny. Reflexe beznaděje, v níž se svět i on ocitl, se odráží v meditativním charakteru dialogů při navázání komunikace se členkou vesmírné posádky Sully (Felicity Jones) i všeříkajícím pohledu samotného Augustina. George Clooney kvůli roli zhubnul 11 kilogramů, nechal si narůst šedivý plnovous a proměnil se v stárnoucího muže, jehož šouravá chůze a dýchavičnost zračí úbytek fyzických sil.

Trochu svižnější spád dostane film jen v pasážích přesunu z observatoře na meteorologickou stanici se silnějším signálem, kdy se Augustine řítí na sněžném skútru ve sněhové vánici a lámou se pod ním ledy. Vizuální stránka s využitím islandských lokací, které zastoupily ty arktické, je působivá, včetně hry se světlem ve sněhové bouři, již rozehrává kamera Martina Ruheho.

Tesklivá hudba Alexandra Desplata koresponduje s dramatickým děním na plátně i tématy, jež film otevírá. Rodinné zázemí i očekávání nového života se promítá do rozhodnutí členů vesmírné posádky ohledně toho, zda se vrátit nebo nevrátit na Zemi.

Škoda, že charakteristiky postav členů posádky jsou vykresleny jen velmi zběžně, jejich motivace přesto pochopíme. Třeba z holografických videí, kterými si připomínají ve vzpomínkách své blízké. Nejvýraznější z nich je astronautka Sully, která se stává klíčem i k závěrečné pointě. George Clooney stál o to, aby ji hrála právě Felicity Jones, která otěhotněla krátce po svém obsazení a tak tomu její roli přizpůsobil.

Ve filmu se tak potkávají dva žánry a linie. Melancholicky laděné survival drama o přežití v mrazivých podmínkách a sci-fi z vesmírné lodě, která zjišťuje, že se nemá kam vrátit. Obě příběhové linie, včetně využití té retrospektivní, mají společné téma rodinných vazeb, ale jinak se o sebe spíš otírají, než že by do sebe ústrojně zapadaly. Ta vesmírná doplácí na plochost postav a svůj smysl ozřejmuje až v závěru.

George Clooney se v Půlnočním nebi pokusil skloubit postupy umělecké kinematografie, jako je pomalé tempo vyprávění a nejasné pozadí okolo postav a situace, v níž se nacházejí, s thrillerovými žánrovými prvky. Výsledek ale ukazuje, že mnohem jistější se jako režisér cítí v dramatech z novinářského a politického prostředí jako Dobrou noc a hodně štěstí nebo Den zrady než ve výpravnějších záležitostech typu Památkářů nebo právě tohoto jeho posledního počinu.

Půlnoční nebe

  • Žánr: sci-fi drama
  • Původní název: The Midnight Sky
  • https://www.netflix.com/cz/title/80244645
  • USA, 2020
  • Scénář: Mark L. Smith (předloha Lily Brooks-Dalton)
  • Režie: George Clooney
  • Hrají: George Clooney, Caoilinn Springall, Kyle Chandler, Felicity Jones, David Oyelowo, Demián Bichir, Tiffany Boone, Lilja Nótt Þórarinsdóttir
  • Distribuce: Netflix
  • Distribuční premiéra v ČR: 23. 12. 2020

Témata článku: Filmy a seriály, Netflix, Filmy on-line, Recenze filmů, Recenze

Určitě si přečtěte

22 nejlepších erotických thrillerů. Poradíme, kde je najdete online

22 nejlepších erotických thrillerů. Poradíme, kde je najdete online

V žáru vášně, Osudová přitažlivost, Základní instinkt, Ďábelská svůdkyně, Nebezpečné hry, Dvojitý milenec. Exkurze do historie subžánru erotických thrillerů, v němž se napětí mísí se vzrušením.

4 Marek Čech

Marek Čech
Filmy on-lineFilmy a seriály
11 tipů na levné televizory se skvělým poměrem cena/výkon

11 tipů na levné televizory se skvělým poměrem cena/výkon

Vybrali jsme nejzajímavější televizory s výborným poměrem cena/výkon. Od těch menších a velmi levných, po ty vybavenější a větší, které se však stále vyplatí.

45 Jaromír Puk

Jaromír Puk
Televizory
40 sex symbolů sedmdesátých let

40 sex symbolů sedmdesátých let

Ornella Muti, Laura Antonelli, Jane Birkin, Jacqueline Bisset, Farrah Fawcett, Maria Schneider a Sylvia Kristel aneb Bože, jak hluboko klesly Emmanuelly při Posledním tangu v Paříži. Odhalené scény slavných hereček.

Marek Čech

Marek Čech
Filmy a seriály
Nejvíc sexy holky ve filmech: 60 nejslavnějších erotických symbolů

Nejvíc sexy holky ve filmech: 60 nejslavnějších erotických symbolů

Krásné ženy jsou pro mnohé erotické a sex symboly. Vybrali jsme ty nejslavnější z několika desetiletí filmové a seriálové tvorby. Najdete zde nejen fotografie, ale také název díla, které herečku proslavilo.

3 AVmania.cz, Marek Čech

AVmania.czMarek Čech
Filmy a seriály
14 tipů na nejlepší TV soundbary, mikrosystémy a další audio pro ozvučení domácnosti

14 tipů na nejlepší TV soundbary, mikrosystémy a další audio pro ozvučení domácnosti

Vybrali jsme nejlepší soundbary, které nejen vylepší zvuk televizoru, ale přes které si poslechnete i hudbu. Přidáváme také mikrosystémy, multiroom a další audiozařízení pro ozvučení domácnosti.

33 Jaromír Puk

Jaromír Puk
Soundbary
30 ženských hereckých sex symbolů současnosti

30 ženských hereckých sex symbolů současnosti

Léa Seydoux, Lizzy Caplan, Alicia Vikander, Amber Heard, Joanna Kulig, Riley Keough, Lily James, Dakota Johnson, Bella Thorne, Alexandra Daddario a erotické scény, v nichž se objevily ve filmech a seriálech.

1 Marek Čech

Marek Čech
Filmy a seriály
Chromecast with Google TV: vyzkoušeli jsme nejnovější přehrávač od Googlu

Chromecast with Google TV: vyzkoušeli jsme nejnovější přehrávač od Googlu

Nový přehrávač Googlu trochu budí nejistotu novou podobou operačního systému, ale obavy nejsou na místě. Dostanete dostupnou garantovanou kvalitu pro bezstarostné sledování obsahu z internetu.

33 Tomáš Holčík

Tomáš Holčík
Android TVHD přehrávačeVideo