Recenze filmu Gran Turismo. Z virtuálních tratí na ty skutečné. Příběh gamera, který se stal profesionálním závodníkem

Recenze filmu Gran Turismo. Z virtuálních tratí na ty skutečné. Příběh gamera, který se stal profesionálním závodníkem 

Plusy
Vtahující, dynamické závodní sekvence
„Otcovská“ chemie mezi Jackem a jeho svěřencem Jannem
Minusy
Zkratkovitý posun oproti realitě
Reklamní propagace konkrétních značek
7  /10

Několikadílná série závodních her Gran Turismo patří k nejatraktivnějším konzolovým titulům. Od roku 1997, kdy se poprvé objevila na trhu, se jí prodalo na 90 milionů kopií. Hráčům umožňuje vžít se do kůže profesionálního jezdce a závodit ve vozech a na tratích, jež v digitálním prostoru věrně kopírují své reálné předobrazy. 

Reklamní propagace

Někdy před deseti lety se začalo mluvit o převedení tohoto videoherního fenoménu do filmové podoby. Osloven byl režisér Joseph Kosinski, na rozvoji námětu pracovalo více scenáristů, pak byl na pár let tento projekt pozastaven, až se ho loni chopil původem jihoafrický režisér Neill Blomkamp. 

Ten si udělal skvělé renomé svým debutem, satirickou alegorií ve sci-fi hávu District 9. Přesah, vztahující se k systému zdravotní péče v Americe, měl i jeho druhý počin v tomto žánru Elysium. Ve třetím Chappie přišel s drsnější a odvázanější variací na Číslo 5 žije. No a předchozí nízkorozpočtový horor Demonik vznikl během koronavirové doby a moc dobrého přijetí se nedočkal. 

Studio Sony po loňském komerčním úspěchu převedení jiné videoherní série Uncharted se rozhodlo právě Blomkampovi svěřit další ze svých značek. Postupuje tak podobně jako Warneři s Barbie, kteří také oslovili pro rozšíření svého portfolia do filmového světa režisérku, která není spjata s mainstreamovými počiny. 

Zatímco Greta Gerwing si ale výrobků od Mattela udržela odstup prostřednictvím jízlivé satiry na korporátní kulturu, Blomkampův film působí mnohem víc marketingově ve smyslu reklamní propagace konkrétních značek, spjatých jak se světem závodního autosportu, tak s výrobou playstationů. 

Příběh Janna Mardenborougha

Snímek přitom není založen jen na sérii těchto simulačních videoher, ale i na skutečném příběhu jejich hráče, který se z virtuálních tratí dokázal posunout na ty skutečné závodní a stát se profesionálním závodníkem. Jde o Janna Mardenborougha, který je jedním z koproducentů i konzultantů filmu a hereckého představitele sebe sama zastupuje v kaskadérských kouscích. 

Mardenborough většinu svého dětství a dospívání strávil ve velšském Cardiffu. Jeho otec Steve (Djimon Hounsou), anglický fotbalista, chtěl, aby se vydal v jeho stopách, stejně jako jeho starší bratr. Jann (Archie Madekwe) ale radši trávil čas ve svém pokoji nebo v herně za simulovaným závodním volantem. 

gran_turismo_xlg.jpg

Marketingový manažér společnosti Nissan Danny Moore (Orlando Bloom) v té době dostane nápad, jak přilákat mladé hráče do automobilového průmyslu. Vznikne GT Academy, v níž nejlepší virtuální hráči Gran Turisma dostanou šanci stát se skutečnými závodníky. 

Trénuje je přitom bývalý jezdec a hlavní šéf mechanik Nissanu Jack Salter (David Harbour), který moc nevěří ani Moorově konceptu, ani Jannově talentu. S vlastní tragickou zkušeností chce jak ve vztahu k uchazečům, tak k šéfům Nissanu, zabránit nejhoršímu, tedy tomu, aby komerční motivace nepřevážily nad bezpečím aktérů této akce. Nakonec ho Jann přesvědčí, stejně jako svého otce a celý závodní svět, že v něm má své místo.

Posun proti realitě

Vítězství ve sportu se tu pojí s pozitivním posunem v osobním životě, jehož součástí je i nalezení lásky. Důležitější než romantický prvek je ale ten rodičovský, kdy Jann v Jackovi přes různé peripetie jejich vztahu nalézá otcovskou figuru. 

Scénář Jasona Halla a Zacha Baylina tak pracuje s klasickým modelem vyprávění, v němž se podceňovaný outsider dostane na vrchol. Tvůrci přiznávají inspiraci Rockym a opravdu i Jann je definovaný prostředím, z něhož pochází. Otec mu naznačuje, že v automobilovém sportu hrají podstatnou roli peníze a jeho šance v něm uspět tak nejsou moc velké. Náhoda ale přeje připraveným. 

Scénáristé Jannovu biografii pro potřeby vyprávění v mnohém upravují. Jann se nestal prvním vítězem GT Academy, tu herní společnost Sony v kooperaci s automobilkou Nissan otevřela už v roce 2008 a tehdy devatenáctiletý Jann jí prošel o tři roky později, kdy v ní jako třetí a nejmladší vítěz porazil dalších 90 tisíc účastníků. 

4287f1df-eaa2-413c-9a30-e7a07b1c4b42

Gamerům se účastí v soutěži splnil sen řídit reálné vozy, zmíněné dvě společnosti zas těžily z toho, že jim tito mladí hráči dělají reklamu. Jann se následně účastnil šampionátu Formule 3, závodů sérií GP 3 a GP 2 i legendárního závodu 24 hodin Le Mans. 

Účast na tomto vytrvalostním závodu se pro Janna stává vyvrcholením jeho závodnických úspěchů. Jako motivační prvek proč se ho zúčastnit se tu stává ošklivá nehoda, jejímž byl aktérem. Její průběh je zrekonstruovaný poměrně věrně, akorát že se odehrála opět později než ve skutečnosti. 

A to v roce 2015 na Nürburgring Nordschleife, kdy se jeho Nissan GT-R Nismo třídy GT3 převrátil přes plot do diváků a jeden člověk přitom zahynul. Zarámování této nehody jako rozhodujícího prvku na cestě k finálnímu závodu filmu bylo mnohými kritizováno jako nepříliš vkusné nebo vhodné, vzhledem k tragickým okolnostem této události. 

Dynamické závodní sekvence

Že závodění není hra na simulátoru, na to upozorňuje automobilové nadšence právě Jack Slater, který eliminuje jejich výběr. Chyby na trati mohou být fatální a platí se za ně i smrtí. Vlastní nebo někoho jiného. Jann tak v GT akademii nejprve prochází jakousi talentovou soutěží, v níž se při výcviku a postupném vyřazování jednotlivých účastníků hodnotí jejich výkony. 

Ve druhé polovině vyprávění se Jann ocitá na závodištích proti zkušenějším profesionálům a rivalita mezi nimi se násobí oproti té na akademii. Závodní sekvence na nejrůznějších okruzích jsou natočené velmi dynamicky. S využitím kamer, nainstalovaných přímo jedoucích autech, které odrážejí všechny nárazy, které ve velké rychlosti podstupují. 

K vtahujícímu zážitku přispívá kromě bezprostřední kamery Jacquese Jouffreta i zvuková stopa, která umocňuje opojný i nebezpečný zážitek z jízdy. Milým nápadem, užitým k charakterizaci postav, je to, jakou hudbu a na čem poslouchají. Zatímco Jann na iPodu Enyu nebo Kennyho G, což mu pomáhá v koncentraci před závodem, jeho trenér Jack sází na Black Sabbath na starém walkmanu. 

Gran Turismo se tak stává povedeným počinem nejen v žánru filmů podle videoher, ale i v tom sportovním. Jeho příběh o cestě outsidera vzhůru je sice značně konvenční, ale Neill Blomkamp ho dovede prodchnout dynamickým, energickým stylem, který působí napínavě i emotivně zároveň. Na konci letošního roku má do kin přijít ještě Michel Mann s životopisem automobilového magnáta Enza Ferrariho, tak si fanoušci vysokorychlostních podívaných přijdou na své. 

Gran Turismo

  • Žánr: životopisné sportovní drama
  • Původní název: Gran Turismo
  • www.granturismo.movie/
  • USA, 2023
  • Scénář: Jason Hall, Zach Baylin
  • Režie: Neill Blomkamp
  • Hrají: Archie Madekwe, David Harbour, Orlando Bloom, Darren Barnet, Djimon Hounsou, Geri Horner, Josha Stradowski, Geri Halliwell
  • Distribuce: Falcon
  • Distribuční premiéra v ČR: 10. 08. 2023

Určitě si přečtěte

Články odjinud