Recenze filmu Hvězdy v poledne. Milostná romance v rozvrácené středoamerické zemi, z níž není úniku

Recenze filmu Hvězdy v poledne. Milostná romance v rozvrácené středoamerické zemi, z níž není úniku

Plusy
Režie Claire Denis, spontánní herecký výkon Margaret Qualley, hudba Tindersticks
Minusy
Pomalé tempo vyprávění v kombinaci s délkou stopáže, chybějící osobní i politický kontext
6  /10

Sedmasedmdesátiletá francouzská režisérka Claire Denis patří ke stálicím evropské festivalové scény. Na kontě má ocenění z festivalů Berlinale, Locarno i San Sebastián, k nimž loni v podobě Velké ceny poroty přibylo i to z Cannes. 

Mezi revoluční minulostí a nejistou budoucností

A to za adaptaci románu Hvězdy v poledne z roku 1986. Jeho autor Denis Johnson dva roky před jeho vydáním navštívil Nikaraguu a Kostariku a původně plánoval zkušenosti ze sandinistické revoluce zpracovat reportážní formou. Nakonec se obrátil k beletrii a středoamerickou atmosféru nepokoji zmítané země vykreslil jako duchovní alegorii pekla. 

Claire Denis se spoluscenáristy Andrewem Litvackem a Léou Mysius děj knihy, vyprávěné ženskou bezejmennou hlavní hrdinkou, přenesla z roku 1984 do současnosti, poznamenané pandemickými omezeními. Příběh tak zůstává stejný, změnily se jen jeho dobové kulisy. Daniel Ortega se tehdy v nedemokratických volbách bez účasti opozice stal poprvé prezidentem Nikaraguy, nyní vykonává své páté funkční období. 

To co ale Claire Denis na románu primárně zaujalo, nebylo jeho politické pozadí, ale milostný příběh dvou lidí, který se zrodil právě z kontextu revoluce.  Nikaraguu pandemické doby ukazuje jako zemi bez pravidel, uvízlou někde mezi revoluční minulostí a nejistou budoucností. Rozbujelá korupce jde ruku v ruce s pošlapáváním lidských práv. Své zájmy tu uplatňují nadnárodní společnosti a prostřednictvím tajných služeb okolní státy i světové mocnosti. 

Ideální prostředí pro rozvinutí zápletky špionážního příběhu, ale ten tu probublává spíš v pozadí. Tak jako mnoho dalšího. Bližší společensko-politický kontext tu bohužel také není načrtnut, takže se naše vnímání jeho rysů omezuje na to, že v zemi vládne napětí a nejistota. 

Kdo je kdo? 

Nedořečenost a unikavost jsou základními charakteristikami režisérčina způsobu vyprávění. Díky tomu si po celou dobu nejsme jisti nejen identitou ústředních postav, ale i těch, které se kolem nich motají, stejně tak jako jejich rolí v této geopolitické hře, do níž se zjevně promítají zájmy jak mocenské, tak byznysové. 

Je hlavní hrdinka, Američanka Trish (Margaret Qualley), novinářka, dobrodružka nebo prostitutka? Je Angličan Daniel (Joe Alwyn), s nímž prožívá milostný vztah zástupce ropné společnosti nebo agent některé z tajných služeb? 

202e0160-6e72-4e72-a56d-ce7c119d0b6b

Vyprávění nám nedává jasnou odpověď nejen na to, kdo je kdo, ale i kdo za koho kope a jaké jsou přitom jeho motivace. Claire Denis ze špionážního žánru přebírá jeho prvky, jako je vykreslení atmosféry nedůvěry a ohrožení, ale nepracuje s nimi žánrovým způsobem ve smyslu budování nebo stupňování napětí, které z tohoto stavu plynu. 

Mnohem víc ji zajímá, jak se tato atmosféra nejistoty podepisuje na těch, kteří v ní uvízli. Trish i Daniel se snaží dostat z Nikaraguy, ona ale nemá pas a dost peněz na cestu, jemu zas jdou po krku zástupci tajných služeb spolu s ozbrojenými vojenskými složkami. 

Intimita jako hráz proti strachu

Jejich existenciální situace je stejně nejistá jako poměry v zemi, v níž se nacházejí. Připadají si v ní ztracení, zranitelní a intimita, kterou prožívají, není možná až tak projevem vzájemné vášně, jako spíš snahou přimknout se k tomu druhému ve sdíleném pocitu strachu a nebezpečí. 

Milování jim na prchavý okamžik přináší pocit vzájemnosti, osahávají se prostřednictvím něho a zkouší, zda si alespoň skrze něj mohou věřit. Sexualita jim nahrazuje dialog, v němž chybí podstatné informace o sobě navzájem a je rovněž hájemstvím, kde mohou zapomenout na okolní svět. 

Chemie mezi Danielem a Trish tak vypadá jinak než v romantických filmech. Jejich osudovému protnutí se zdráháme uvěřit, protože ani oni sami sobě nevěří. Bojí se zrady, že jeden druhého nechá na holičkách, což umocňuje paranoiu, do níž zaklesli. Okolnosti je svedly v baru dohromady, oni se spolu vyspali, poprvé za peníze a postupně v sobě nacházeli oporu s tím, jak se vyostřovala politická situace v zemi.

Ztraceni v unikavém bezčasí

Margaret Qualley, půvabná a talentovaná dcera herečky Andie MacDowell, zranitelnost své postavy přebíjí alkoholem a maskuje provokativní nevázaností a živelnou spontaneitou, s níž přistupuje i k tomu, co ona poskytuje jako protihodnotu za pocit ochrany v neznámé exotické zemi. V ní se ocitla v nemilosti kvůli reportážím o mimosoudních popravách odpůrců vládní strany. 

Erotické scény poměrně hodně odhalují z jejího těla, ale svým charakterem neslouží k vyvolávání pocitu dráždivosti jako by tomu bylo opět v žánrových filmech. Nejsmyslněji z nich ostatně působí tanec dvou ztracených milenců v prázdném baru, doprovázený melancholickou skladbou Stars at Noon od anglické kapely Tindersticks, která s režisérkou na jejích filmech opakovaně spolupracuje. 

Tento natáčela v Panamě, nejen kvůli covidové situaci, ale i té politické v Nikaragui po opětovném zvolení Ortegy prezidentem v roce 2021. Původně měl roli Daniela hrát Robert Pattinson, s nímž režisérka spolupracovala před pěti lety na artové sci-fi High Life. 

I Hvězdy v poledne jsou spíše artovým než žánrovým počinem. Dobrodružně špionážní linie se tu splétá s tou milostnou, přičemž obě slouží k vyjádření existenciální tísně v politicky nestabilní zemi, z níž milenci hledají únik. 

Zprvu sympatická nejednoznačnost ohledně jejich identity a motivací se s pomalým tempem vyprávění a dvě a čtvrt hodiny trvající stopáží obrací proti režisérčinu záměru nedávat skoro žádné relevantní informace k vyhodnocení nejen jejich situace, ale i politického kontextu země, v níž se nachází. Stírání hranic mezi dějinnými etapami umocňuje pocit ztracenosti, který zde zažívají, ale spolu s nimi se tak trochu v tom unikavém bezčasí ztrácíme i my jako diváci. 

Hvězdy v poledne

  • Žánr: špionážní romantický thriller
  • Původní název: Stars at Noon
  • www.a24films.com/films/stars-at-noon
  • USA / Francie, 2022
  • Scénář: Claire Denis, Léa Mysius, Andrew Litvack (předloha Denis Johnson)
  • Režie: Claire Denis
  • Hrají: Margaret Qualley, Joe Alwyn, Benny Safdie, Danny Ramirez, John C. Reilly, Carlos Serrano
  • Distribuce: Film Europe
  • Distribuční premiéra v ČR: 31. 08. 2023

Určitě si přečtěte

Články odjinud