Plusy
- Propojení představitelů z obou trilogií
V roce 1993 Steven Spielberg stvořil dobrodružný blockbuster Jurský park, který s následnými dvěma díly vydělal více než dvě miliardy dolarů. Není proto divu, že se studio Universal k tomuto fenoménu rozhodlo před sedmi lety vrátit, aby s novými hrdiny vytvořilo další části této ságy.
V té první Jurský svět režisér Colin Trevorrow okoukal Spielbergovy finesy a přišel s vyprávěním, v němž se akční indianajonesovské scény střetávaly s těmi hororovými a humornými. To jeho následovník na režisérském postu J.A. Bayona v pokračování Jurský svět: Zánik říše vsadil na komornější, hororovou atmosféru, danou místem, kde se střet prehistorických monster a lidí odehrával.
Přenastavení konceptu
V pětce zároveň došlo k přenastavení dosavadního konceptu série, že se tento střet odehrává v nějakém ohraničeném prostoru. A otevřela se tím cesta, aby se lidé s dinosaury mohli potkávat ve svém přirozeném životním prostoru. Operační rádius série s genetickým klonováním vyhynulých zvířat, ale i lidí, se tím do budoucna určitě zvětšil, ale zároveň přišla o svou osobitost.
To se v šesté části, která má být nejen vyvrcholením nové trilogie, ale i propojením a završením obou jurských trilogií, potvrzuje. Možností, jak tento proces adaptace i interakce lidí s druhohorní faunou pojmout, bylo mnoho. Scenáristé se ale po úvodní zkratce v podobě televizní reportáže, která tuto koexistenci od událostí posledního dílu shrnuje, uchylují k modelu jedné korporace Biosyn, která se zaštiťuje dobrými úmysly pomoci lidstvu, ale ve skutečnosti její genetické experimentování míří jiným směrem.
A potom jsou tu méně podstatné propriety změněného světa jako je pytláctví, zaměřené na odchyt dinosaurů, jejich nelegální množírny, černý trh s nimi, dinosauři zápasy, problémy, které způsobují rybářům i to, jak k nim přistupují děti v městských parcích.
Bondovská honička
Zatímco v původním Jurském parku z nich šel strach, teď se stávají atrakcí, zpestřením lidského světa, budící respekt především svou majestátností. Objevují se tu nové druhy, i ty velmi nebezpečné, ale tím že už se nepracuje s diváckou fantazií a postupným odhalováním jejich podoby za pomocí hry světel a stínu a střihu, mizí napětí z načasování jejich výskytu.

Sází se na jejich trikovou různorodost, jejich střety s lidmi i mezi sebou navzájem i nové lokace, v nichž se tyto souboje odehrávají. Dojde tak na zasněžené hory, praskající led i jeskyni. Natáčení před zeleným pozadím v ateliérech je ale na těch scénách znát. Například hned v úvodní scéně jízdy zasněženou krajinou na koni.
Na Maltě s rozzuřenými dinosaury tvůrci rozehrají dynamickou honičku na motorce, která vám připomene bondovky a jež vyvrcholí skokem do startujícího letadla jak ze série Rychle a zběsile. Finále, kde dojde ke střetu ikonického T-Rexe s ještě nebezpečnějším gigantosaurem, zůstalo ale hodně za očekáváními jak z hlediska epického měřítka, tak předchozích akčních scén.
Generační propojení
Mimo nich režisér sází na spojení představitelů, spjatých s oběma trilogiemi. Krotiteli velociraptorů Owenu Gradymu (Chris Pratt) a jeho přítelkyni, někdejší manažerce zábavního parku s dinosaury a později jejich velké ochránkyni Claire (Bryce Dallas Howard), dopřávají scenáristé linku se záchranou unesené dívky Maisie (Isabella Sermon), kterou si adoptovali a jež je klonem. A také mláděte velociraptora Blue, které Maisie pojmenovala Beta.
Generace z první, spielbergovské trilogie, tvořená paleobotaničkou Ellie (Laura Dern), paleontologem Alanem (Sam Neill) a filozofem Ianem (Jeff Goldblum), tu má funkci nejen jejího nostalgického připomenutí, s vědeckým zápalem, který se s ní pojí, ale i kooperace s tou současnou, což je trochu kostrbatě a zdlouhavě naroubováno.

Mezi Ellie a Alanem to romanticky jiskří, Ianovi nechybí správná míra sebeironie, spojená průpovídkami, jako je ta o jeho nadrženém psovi. Z nových postav zaujme pilotka Kayla (DeWanda Wise), která tu rozhodně není jen kvůli etnické a sexuální diverzifikaci postav.
Z prvního Jurského parku se vrací postava Dr. Lewise Dodgsona, ředitele společnosti Biosyn, kterého už nehraje Cameron Thor, ale Campbell Scott. A jeho antagonista je zjevnou karikaturní variací na všechny ty vizionáře a technologické spasitele s božským komplexem a asociálním chováním typu Muska nebo Zuckerberga.
Proč pokračovat dál?
Právě snaha usvědčit nadnárodní korporaci Biosyn z neetického, zločinného chování při nakládání s genetickými informacemi dinosaurů svede dohromady hrdiny z obou jurských sérií, kteří se snaží o zachování rovnováhy ekosystémů na planetě Zemi. Nebezpečí nepředstavují totiž jen prehistoričtí raptoři, ale i zmutované obří kobylky, ničící obilná pole.
Scénář tak sleduje více linií, od hledání vlastní identity čtrnáctileté dívky Maisie, po pátrání po ní, které mají společného jmenovatele v rozkrývání mocichtivých plánů na světovou dominanci technologické společnosti, která své skutečné záměry halí do vznešených slov o vědeckém pokroku.
Celé vyprávění, i díky stopáži, ale působí dojmem nastavované kaše, u níž se nemůžete zbavit dojmu, že to podstatné už řekli tvůrci v předchozích dílech série a teď jen recyklují původní náměty v odlišných prostředích. Potenciál nových hrdinů Jurského světa už se také trochu vyčerpal, u těch starých se sází na nostalgii, která funguje, ale nikam dál je neposouvá. Jurská sága tak může určitě dál pokračovat, ale toto její dvojí zakončení vzbuzuje otázku, proč vlastně.
Jurský svět: Nadvláda
- Žánr: dobrodružný
- Původní název: Jurassic World: Dominion
- www.jurassicworld.com/
- USA, 2022
- Scénář: Colin Trevorrow, Emily Carmichael
- Režie: Colin Trevorrow
- Hrají: Chris Pratt, Bryce Dallas Howard, Sam Neill, Laura Dern, Jeff Goldblum, DeWanda Wise, Isabella Sermon, Campbell Scott
- Distribuce: CinemArt
- Distribuční premiéra v ČR: 09. 06. 2022