Adam McKay používá katastrofický žánr, aby nás varoval před jeho naplněním.
Satirický obraz politiky, médií, celebrit a sociálních sítí
Přepálená stopáž, kvůli níž druhá polovina vyprávění nepůsobí tak hutně jako ta první
7 /10
Loni se Netflix za uplynulým covidovým rokem ohlédl prostřednictvím mockumentu Smrt do roku 2020, letos přišel na Štědrý den s další satirou, reflektující zahleděnost lidstva do sebe sama v éře, v níž fakta a vědecké poznání ztratily na důležitosti. Alespoň pro část společnosti.
Šťouchanec trumpovskému nepotismu
Hvězdně obsazený film natočil Adam McKay, který si k němu napsal i scénář. McKay dlouho platil za dvorního režiséra situačních komedií s Willem Ferrellem, až před šesti lety přišel se satirou, jež s mrazivou nadsázkou pojala téma hypoteční krize. Sázka na nejistotu získala Oscara za adaptovaný scénář a režiséra posunula do trochu jiné ligy. Tu chtěl potvrdit následným biografickým filmem Vice o kontroverzním politikovi Dicku Cheneym, který zaujal především další fyzickou proměnou Christiana Balea.
Ambice neskrývá ani jeho na čtyři Zlaté glóby nominovaná novinka, na níž spolupracoval s novinářem Davidem Sirotou, který se jako poradce a autor projevů podílel na prezidentské kampani Bernieho Sanderse v roce 2020. McKay se hlásí také k demokratům, a jaký je jeho postoj k čtyřletému působení Donalda Trumpa v Bílém domě, je patrné z vykreslení prezidentky, již hraje s parodickým zalíbením Meryl Streep.
Dosazování příbuzných a odborně a morálně nevhodných kandidátů na posty ve státní správě a justici, narcismus, populismus, podléhání byznysovým zájmům sponzorů prezidentské kampaně. Jonah Hill, hrající prezidentčina syna, odkazuje zas svým chováním k Donaldu Trumpovi juniorovi, postavením pak k Jaredu Kushnerovi.
Plytké zlehčování vážného tématu
Nekompetentnost trumpovské administrativy se ale stává jen jedním ze střípků nebo průvodních znaků netečné společnosti, která není schopna adekvátně reagovat na hrozby, které před ní stojí. Zjištění dvojice vědců, doktorandky Kate (Jennifer Lawrence) a jejího profesora astronomie Mindyho (Leonardo DiCaprio), že se k Zemi blíží kometa, která jí za šest měsíců zničí, se stává modelovou výchozí premisou, která tvůrcům umožňuje přijít s jízlivou analýzou toho, jak se lidstvo vyrovnává s jinými krizemi. Ať už jde o tu klimatickou nebo pandemickou.

V momentě vážného ohrožení se lidstvo není schopno semknout, ale ještě více se rozdělí, přičemž jedna část společnosti začne tuto hrozbu popírat. Odtud i název filmu, odkazující k sloganu manipulativní politické kampaně popíračů nebezpečí. Podobně jsou na tom politické elity, které nepřistoupí k mezinárodní kooperaci.
Namísto racionality se dostává ke slovu oportunismus, sobectví a plytké zlehčování vážného tématu, jak ukazuje dvojice prestižních moderátorů (Cate Blanchett a Tyler Perry), která o záhubě vtipkuje ve své talk show a staví ji z hlediska důležitosti až jako druhou zprávu po rozchodu popové zpěvačky (Ariana Grande) s jejím přítelem. Více než to, co dvojice vědců říká, zajímá publikum, jak vypadá nebo se u toho tváří, což spustí lavinu twitterových statusů a vtipných memů.
Média a celebrity se na drtivé senzaci přiživují, ale neumí dohlédnout její faktografickou podstatu. To technologický magnát (Mark Rylance) v ní vidí příležitost k ekonomickému rozvoji své společnosti, kterou vydává za šanci pro lidstvo. Samolibý, asociální magnát s autistickými rysy a nepřítomným pohledem, který by byl rád chápán jako vizionář, se inspiroval u Elona Muska, Jeffa Bezose nebo Stevea Jobse. Jeho evoluční představa pak dostává v jedné ze dvou potitulkových scén rozvernou epilogovou tečku.
Ta ale značně kontrastuje s emotivním závěrem filmu, který demonstruje důležitost hodnot jako rodina nebo lidská sounáležitost, jejichž význam si nejlépe uvědomíme, když o ně přicházíme. Prolínání dramatických scén s těmi satirickými občas drhne, stejně tempo filmu, kterému po první hodině spadne řetěz. Druhá polovina vyprávění se věnuje víc postavám vědců, jež ale neumí McKay vybavit hlubší charakteristikou.
Nebýt netečný
Hvězdní herci mu tak slouží spíš jako figurky, za pomocí nichž se satiricky vyjadřuje k tématům, jež hýbou nejen americkou společností. Poukazuje na malou srozumitelnost vysvětlování vědeckých poznatků široké veřejnosti i na neochotu lidí kvůli tomu vědcům naslouchat. Na populistické politiky, rozdělující účelově společnost. Na miliardáře se spasitelským komplexem. Na média, která neplní informační roli, ale více tu zábavnou. Na celebrity, jejichž vliv se přetěžuje. Na sociální sítě, které se stávají místem kyberšikany a šíření nesmyslných konspiračních teorií.
Proti nim by jako obrana mohlo sloužit kritické myšlení, ale kde ho pěstovat, když se každý složitější problém brzy promění v ony zjednodušující posty na sociálních sítích a pro seriózní debaty o existenčních hrozbách není v médiích prostor a čas.
Adam McKay používá katastrofický žánr, aby nás varoval před jeho naplněním. Stačí jen nebýt apatičtí, neteční nebo přezíraví ke znepokojivým zprávám z vědeckých kruhů a snažit se na ně adekvátně reagovat. On tak činí prostřednictvím této satiry, která nastavuje ono pověstné zrcadlo naší zahleděnosti do sebe samých.
K zemi hleď!
- Žánr: satira
- Původní název: Don't Look Up
- www.netflix.com/cz/title/81252357
- USA, 2021
- Scénář: Adam McKay
- Režie: Adam McKay
- Hrají: Leonardo DiCaprio, Jennifer Lawrence, Rob Morgan, Meryl Streep, Jonah Hill, Cate Blanchett, Tyler Perry, Mark Rylance, Timothée Chalamet, Himesh Patel, Ron Perlman,
- Distribuce: Netflix
- Distribuční premiéra v ČR: 24. 12. 2021