Recenze filmu Na nože: Glass Onion. Detektivní odlupování vrstev případu stojí ve stínu satiry světa excentrických celebrit

Hravost a zábavnost, herci si své role užívají
Satira má navrch nad detektivkou
7  /10

Hvězdně obsazená detektivka Na nože se před třemi lety stala nečekaným diváckým i kritickým hitem. Při rozpočtu 40 milionů dolarů vydělala celosvětově takřka osminásobek této částky, byla nominována na tři Zlaté glóby i Oscara za původní scénář.

Ten napsal Rian Johnson, který film i režíroval. A dovedl ho vybavit nejen radostí ze hry s žánrovými pravidly nejen poirotovských detektivek, ale i dynamickou režií, která poháněla tento příběh, plný zvratů, ironické nadsázky a excentrických postav, vpřed.

Velkorysejší měřítko

Poměrně záhy se tedy začalo chystat pokračování, na něž koupila práva streamovací platforma Netflix. Ta zaplatila za dvě pokračování 450 milionů dolarů, přičemž stomilionový honorář za ně měl připadnout jak režiséru Rianu Johnsonovi, tak Danielu Craigovi.

Rozpočet na dvojku byl stejný jako v případě prvního filmu, ale režisér Johnson ho dovedl přetavit do mnohem velkorysejšího měřítka než v jeho případě. To je dané už tím, kam jsou oba příběhy zasazeny. Zatímco jednička se vesměs odehrávala na venkovském sídle rodiny Thrombeyových, dvojka nás zavádí na řecký ostrov Spetses, kde má své futuristické sídlo excentrický multimiliardář Miles Bron.

Takže tu máme soukromý ostrov a na něm honosné bydlení s ústřední skleněnou budovou ve tvaru cibule, jejíž název má film i ve svém podtitulu. Loupání cibule jako odhalování dalších vrstev případu je tu využito v metaforickém slova smyslu. Skleněný materiál budovy pak ve finále, kdy dojde k zúčtování se zbohatlickou nadutostí.

Ochranná magnátova ruka

Glass Onion pracuje s podobnou výchozí situací skupinky lidí, přisátých k majetku jedné osoby, jako jednička. V ní to byla rodina a dědictví slavného spisovatele detektivek, ve dvojce je to magnát v oblasti nových technologií, který dovedl ve svém byznysu velmi dobře zužitkovat nápady lidí, jimiž se v minulosti obklopil. Teď nad nimi drží ochrannou ruku a podporuje je v jejich aktivitách.

Je mezi nimi guvernérka, která kandiduje do Senátu (Kathryn Hahn), youtuber a bojovník za mužská práva (Dave Bautista), módní návrhářka a bývalá modelka (Kate Hudson) a vedoucí vědecký pracovník Milesovy technologické společnosti (Leslie Odom Jr.).

Ty všechny Miles Bron (Edward Norton) zve každoročně na svůj ostrov na dýchánek. V covidovém roce 2000 spolu s nimi přijíždí i jeho bývalá obchodní partnerka (Janelle Monáe), s níž se soudil kvůli duševnímu vlastnictví firmy Alpha, jež je základem jeho impéria, a také detektiv Benoit Blanc (Daniel Craig), u něhož opět jako v jedničce není zřejmé, kdo ho sem vlastně pozval.

Letošní setkání v luxusním letovisku mělo předzvěst v rébusu, který pozvaní obdrželi, jeho nadneseným tématem se zdá být inscenovaná vražda hostitele. Proto je tu i detektiv Blanc? A Milesova bývalá společnice Andi, která má mnoho důvodů se mu pomstít? Jako první ale umírá ale někdo úplně jiný a další smrt následuje. A to už všechny zúčastněné svolává Blanc, který oznamuje, že je čas případ uzavřít.

Ale to jsme teprve v polovině 140 minutové stopáže, která se na začátku trochu pomalu rozjíždí při představování jednotlivých účastníku letního dýchánku a způsobu jejich realizace. Flashback nás vrací o týden zpět k události, která objasní, kdo najal Blanca. Další retrospektivy už nejsou tak obsáhlé, ale poznáváme díky nim zlomové momenty vzniku i rozklížení původního společenství přátel.

Rian Johnson nitky případu vražd, které se staly, skládá jako puzzle. Opět ukazuje jednu událost z více úhlů pohledu, kdy si všímáme napodruhé jiných detailů. Používá tedy stejné postupy vyprávění jako v jedničce, jen tentokrát je to celé méně sofistikované nebo důmyslné než v ní.

Satirické zacílení na Elona Muska

Hravé a zábavné určitě ano, možná víc než v úvodním filmu, jen ono detektivní odlupování cibule stojí trochu ve stínu satirického zacílení toho druhého. Že v něm Miles Bron představuje parodii na Elona Muska je myslím celkem zřejmé. Nikdo z tvůrců ale v čase vzniku filmu nemohl předpokládat, jak hlavně Muskovo nakládání s Twitterem ovlivní jeho veřejnou image a že se začne blížit té Milesově filmové. Obraz vizionáře se tam rázem mění v obraz sociopata.

Takto dekódovat ve vztahu ke svým předobrazům, klidně i četnějším, by se daly i další postavy z řad Milesových přátel, které jsou vyvedeny velmi karikaturně. Bývalá modelka, která moc nerozumí významu slovu, které pronáší, díky čemuž často vyznívají její výroky velmi nekorektně ve vztahu k realitě. Svalnatý tupec s koltem u pasu a hodnotovým nastavením těch nejkrajnějších Trumpových podporovatelů.

Johnson si utahuje z influencerů, konzervativních youtuberů, rychlokvašených, snadno ovlivnitelných politiků a dalších pochybných celebrit dneška, které sice sledují trendy a dávají na odiv luxus, za nímž se ale skrývá prázdnota toho, co nabízejí.

K oné módnosti značek, skrze něž dotyční dávají najevo především svůj sociální status, patří na ostrově přistávací molo od Banksyho, hodiny se zvukem Philipa Glasse i obraz Mony Lisy, který si miliardář během covidového období, kdy jsou zavřené výstavní prostory, vypůjčil na své sídlo. Stejně jako to, že na vytvoření detektivní hry pro přátele si najal Gillian Flynn, autorku Zmizelé.

Herci si své role užívají, Edward Norton už jako dlouho ne a dávají jim přesnou míru nadsázky, kterou vyžadují. Srdcem příběhu je postava, již ztvárňuje Janelle Monáe, podobně jako v jedničce to byla Ana de Armas. A Daniel Craig jako poťouchlý poirotovský detektiv na všechno to povrchní hemžení výstředních celebrit shlíží s nadhledem někoho, kdo je nejen inteligencí převyšuje.

Dvojka Na nože tak určitě pobaví, jen oproti své předchůdkyni nepůsobí v odhalování vrstev detektivní zápletky tak důmyslně. Namísto detektivního uspokojení nabízí satirické zacílení, vztahující se k povrchnímu světu výstředních celebrit. Rian Johnson to celé pojal ve výpravnějším a hravějším měřítku než minule, z něhož se mu ale vytratilo napětí i katarzní síla jedničky. Uvidíme, kterou cestou se vydá trojka.

Na nože: Glass Onion

• Žánr: detektivní
  • Původní název: Glass Onion: A Knives Out Mystery
  • USA, 2022
  • Scénář: Rian Johnson
  • Režie: Rian Johnson
  • Hrají: Daniel Craig, Edward Norton, Janelle Monáe, Kathryn Hahn, Leslie Odom Jr., Kate Hudson, Dave Bautista, Jessica Henwick, Madelyn Cline
  • Distribuční premiéra v ČR: 23. 12. 2022

Speciál: Netflix

Netflix je populární streamovací videoslužba. Kromě filmů, seriálů a dokumentů, které nakupuje, produkuje i svůj vlastní obsah. Nechybí ani mnoho populárních českých filmů, velká část zahraniční produkce obsahuje české titulky, některé tituly mají i český dabing.