Pohrávání si s různými podobami thrillerového žánru
Film pokládá množství otázek, které ale nechává bez odpovědi
5 /10
Už třetí rok po sobě přichází Netflix vždy ke konci roku s civilizační alegorií, jež využívá prvků katastrofického žánru. Nejprve to byla satira K zemi hleď!, loni absurdní komedie Noaha Baumbacha Bílý šum a letos apokalyptický psychologický thriller Sama Esmaila.
Dopad katastrofy na mezilidské vztahy
Tvůrce seriálů Mr. Robot a Homecoming v něm předestírá rozpad společnosti v důsledku výpadku proudu a všech komunikačních technologií. Vychází přitom ze stejnojmenného knižního bestselleru amerického spisovatele bangladéšského původu Rumaana Alama, jenž vyšel v roce 2020. Oproti němu zde postava Ruth není manželkou, ale dcerou George.
Scénáře se chopil Sam Esmail, stejně jako režie a produkce. Na ní se podílela i představitelka jedné z hlavních rolí Julia Roberts a hlavně produkční společnost manželů Obamových Higher Ground Productions. Už z toho je zřejmé, že jde o poměrně ambiciózní počin, který katastrofu zkoumá hlavně z hlediska toho, jak dopadá na mezilidské vztahy.
Nezabývá se tedy ani tak odkrýváním jejích důvodů nebo snahou ji odvrátit, ale reakcí omezené skupinky lidí na ní. Nebezpečím tu nejsou žádní vetřelci z vesmíru, zombíci ani válečný konflikt, ale hackerský kybernetický útok, v důsledku něhož se lidé cítí ochromení a bezmocní. Jako univerzitní profesor, který přiznává, že bez mobilu a GPS je úplně bezradný.
Jsou tu varovné vnější projevy, jako hned v úvodu ropný tanker, který se řítí na pláž, kde lidé relaxují u moře a jehož masivní kýl zastaví až písek na pláži, havarované letadlo nebo samořízená auta Tesla, která se dají do pohybu, ale ty jsou důsledkem selhání naváděcího systému.
Ohrožení světa tu dostává civilní, komorní podobu, založenou na interakci postav, což byla i jedna z připomínek Baracka Obamy ke scénáři, aby se Esmail co nejvíc držel reálných hrozeb. V jejím důsledku se odhalují charaktery postav a masky, které nosí. Jako když Amanda odhazuje tu svou korporátní.
Nečekaná návštěva
Režisér si vystačí s poměrně minimalistickým aranžmá. Stačí mu jedno luxusní venkovské sídlo na Long Islandu, kam přijíždí na neplánovaný víkendový pobyt manželský pár Sanfordových s dětmi. Clay (Ethan Hawke) na univerzitě vyučuje mediální studia, Amanda (Julia Roberts) je markeťačka. Jejich dcera Rose žije seriálem Přátelé, starší šestnáctiletý syn Archie se tváří znuděně nebo je v zajetí svých hormonů.

Znepokojivá událost na pláži s tankerem přiměje rodinu vrátit se zpět do pronajaté novostavby, kde ale nefunguje jak televize, tak mobil a internet. Děti tráví čas v bazénu, pozdě v noci, když už spí, u domu zazvoní dvojice Afroameričanů ve večerním oblečení, která se Sanfordovým představí jako ta, která ho vlastní.
George H. Scott, zkráceně G. H. (Mahershala Ali), byl s dcerou Ruth (Myha'la) ve městě, ale blackout je přiměl k návratu na jejich venkovské sídlo. Kde chtějí vyčkat zítřejšího návratu Georgeovy manželky ze služební cesty v Maroku.
Pohrávání si s diváckými očekáváními
Amanda je k nim hned od počátku nedůvěřivá, Clay je mnohem vstřícnější a dovolí jim zde přenocovat. Výchozí situace, i kvůli chování obou návštěvníků, svádí k očekávání rozehrání schématu home invasion thrilleru, ale postupně se vyvíjí trochu jiným směrem.
Režisér si pohrává s diváckými očekáváními a do filmového vyprávění vkládá motivy, které odkazují k různým podobám thrillerového žánru. Vzpomenete si při nich na Hitchcocka, Shyamalana i Jordana Peelea, i jeho předchozí seriálovou tvorbu. Homecoming měl náladu paranoidních thrillerů sedmdesátých let, Mr. Robot přišel s tématem hackerů.
Všechno toto v sobě film má. Atmosféru nejistoty a blížícího se zmaru, který zvěstuje vysoká zvěř, která ztratila plachost a pohybuje se v okolí domu. Dronem shazované rudé letáky v arabštině. Nesnesitelný zvuk, který čas od času zahlušuje veřejný prostor. Výpadek elektřiny.
Ne tak chytrý jak se tváří
Všechno toto přispívá k pocitu izolace a narůstající paranoie. Ale také k nečekaným sblížením, jak ukazuje scéna s gramodeskami a tancem. Režisér velmi dobře umí budovat jednotlivé scény a prodchnout je očekáváním blíže neurčeného nebezpečí. K čemuž mu pomáhá jak elegantní práce kameramana s nezvyklými úhly snímání prostoru domu, tak zvuková složka. Celek se mu ale trochu rozpadá pod rukama nebo minimálně není dotažen.
S tím souvisí i otázka o čem ten film je? O tom, že si už nedovedeme představit život bez moderních technologií a naší závislosti na nich. O strachu vyšší střední třídy ze ztráty dosavadních jistot. O odcizení vůči druhým i vlastním životům. O době postfaktické, nahrávající konspiračním výkladům světa, které tu rozehrává soused v podání Kevina Bacona. O tom, jak snadné je rozvrátit fungující společnost.
Ano, všechny tyto témata v sobě snímek zahrnuje, pokládá na základě nich množství otázek, které ale nechává bez odpovědi. Film totiž zdaleka není tak chytrý, jak se snaží tvářit, což možná i sám potvrzuje ironickým závěrem, jímž nám říká, že jedinou jistotou v tomto světě je seriál Přátelé.
Přijetí filmu tak bude možná snazší, když si ho užijete jako žánrový pokus o civilnější pojetí katastrofického či apokalyptického žánru než jako významy nabitou alegorii, vyjadřující se ke stavu společnosti i mezilidských vztahů.
Nech svět světem
- Žánr: apokalyptický psychologický thriller
- Původní název: Leave the World Behind
- www.netflix.com/cz/title/81314956
- USA, 2023
- Scénář: Sam Esmail (předloha Rumaan Alam)
- Režie: Sam Esmail
- Hrají: Julia Roberts, Mahershala Ali, Ethan Hawke, Myha'la Herrold, Farrah Mackenzie, Charlie Evans, Kevin Bacon, Alexis Rae Forlenza
- Distribuce: Netflix
- Distribuční premiéra v ČR: 08. 12. 2023
Netflix je populární streamovací videoslužba. Kromě filmů, seriálů a dokumentů, které nakupuje, produkuje i svůj vlastní obsah. Nechybí ani mnoho populárních českých filmů, velká část zahraniční produkce obsahuje české titulky, některé tituly mají i český dabing.