Plusy
- Herecké obsazení sourozenců, kamera
Od filmů scenáristy, režiséra, producenta a někdejšího televizního komika Jordana Peela už jaksi automaticky očekáváme, že nebudou jen pouhými žánrovými díly, ale spíše košatými podobenstvími s uvědomělým přesahem. V debutu Uteč se mu lépe podařilo sladit právě hororovou stránku se satirou na rasové předsudky než v následném My, kde se trochu utopil v interpretační otevřenosti významových rovin filmu.
Strach z neznámé entity
Jeho třetí autorský počin má oproti těm předchozím poměrně jednoduchou, až béčkovou zápletku, za pomocí níž se vydává na půdu dalších žánrů, které používá k vytváření symbolických paralel, vztahujících se tentokrát ke kinematografii samotné a lidské potřebě učinit z čehokoliv výjimečného nebo neotřelého zpeněžitelnou atrakci.
Jde o jeho dosud nejvýpravnější podívanou, o čemž svědčí i angažmá kameramana, který s Christopherem Nolanem spolupracoval na jeho posledních třech spektáklech Interstellar, Dunkerk a Tenet. Hoyte van Hoytema zde na 65 mm film a Imax kamery natočil ty nejambicióznější a výtvarně nejlépe zarámované záběry filmu, které souvisí s tématem mimozemské návštěvy, s níž se hrdinové potýkají.
Ano, Peele se vydává do vod sci-fi a přibírá si k tomu další klasický žánr a to western, který mu v souvislosti s rodinnou historií ústředního sourozeneckého dua slouží k ohlédnutí se za počátky americké kinematografie a místa černochů v ní.
Jsou tu přítomné i prvky mysteriózní a hororové, i když hororový je tento ze všech tří režisérových filmů nejméně. Peele má ale cit pro budování napětí a strachu z neznámé entity, k níž se protagonisté po většinu času obávají zvednout zrak, protože by to mohlo znamenat jejich smrt. Jak se přesvědčili z předchozích případů zmizení v okolí jejich ranče.

Nejsou si jisti, zda jde o UFO nebo nějakého mimozemského tvora, a právě tato tísnivá atmosféra nejistoty z neznámého vetřelce postupně graduje z komorního rámce vyprávění, který nás seznamuje s postavami, do toho epického v závěrečné třetině filmu.
Zpeněžitelná atrakce
Ta první nám představuje sourozence Haywoodovi, OJ (Daniel Kaluuya) a Em (Keke Palmer), kteří se po náhlé smrti otce, zapříčiněné podivnou náhodou, snaží udržet nad vodou rodinnou farmu, kterou zdědili. Na kalifornském ranči uprostřed pouště chovají a trénují koně pro potřeby filmařů a reklamních agentur. Kšeftu se ale moc nedaří, navíc má každý z nich o jeho směřování jiné představy.
OJ je tak nucen koně prodávat do nedalekého westernového městečka, kde plní funkci atrakce v iluzi Divokého západu, kterou tu vytváří jeho majitel a bývalá dětská hvězda Jupe (Steven Yeun). Tu proslavil sitcom, s nímž je spjatý tragický incident, který je nám nastíněn hned v úvodu a jehož podstata se postupně ozřejmuje.
Ve druhé třetině ekonomické starosti s provozem farmy zastiňuje jiná hrozba, která nad ní visí. Je skrytá v mracích a má zřejmě charakter nějaké paranormální aktivity. A protože si sourozenci jsou vědomi, jak atraktivní toto téma pro čtenáře a hlavně diváky je, rozhodnou se ji zachytit. Vede je k tomu jak zvědavost, tak to, že má pravděpodobně souvislost s úmrtím jejich otce. A pochopitelně je zde i zištný důvod zpeněžení takové senzace.
Pro tyto účely se spojí s technickým nadšencem z místní pobočky Fry’s Electronics Angelem (Brandon Perea), který na jejich dům nainstaluje kamery a posléze i s kameramanem Antlersem (Michael Wincott), který by uměl tento jev na nedigitální zařízení zachytit. Závěrečná třetina se pak nese ve znamení konfrontace s tímto úkazem, při níž farmáři využívají poznatky z chovu a krocení divokých zvířat.
Podkopávání žánrové slasti
Peele tu vytváří, i s využitím historky o incidentu v sitkomovém studiu, paralelu mezi divokou podstatou zvířat a neuchopitelností jevů jako je UFO. Obojí se snaží člověk, zde potažmo zábavní průmysl, nějak uzpůsobit či ochočit pro vlastní potřebu nebo zábavu, aniž by si uvědomoval rizika z toho plynoucí.
Ze styku se zvířaty je odvozen i motiv odvracení zraku a vyhýbání se očnímu kontaktu v případě ohrožení života. Poselství je tedy zřejmé, nesnažme se protivit přírodě, ale mějme k ní a jejím zákonitostem respekt. Berme ji jako partnera a nepokoušejme se o její komerční podmanění, nebo nám to vrátí.
Nene je i film o tom, jak Hollywood s jevy jako UFO nebo mimozemská civilizace nakládá. Proto ony první dvě třetiny hodně připomínají Spielbegova Blízká setkání třetího druhu, protkaná v té druhé Shyamalanovým Znamením. V té třetí Mistrovými Čelistmi.
Jordan Peele svůj film staví jako metafilm, reflektující a tematizující, jak jsou vyprávění tohoto typu vystavěná. Pohrává si proto s jejich žánrovými konvencemi, ale současně je podkopává tím, když namísto efektnosti jejich rozehrání stáčí pozornost k oné metaforické rovině s biblickými citacemi a paralelami k zábavnímu průmyslu a lidské honbě za senzacemi a jejich komerčnímu využití.
Divák intelektuál se tak bude radovat z rozkrývání metaforických sdělení a následné diskuze o nich, ten běžný, co očekává žánrovou zábavu, bude mít pocit, že se mu jí, až na poslední třetinu, zas tolik nedostává. Svůj debut ve skloubení žánrové a symbolické složky Peele tak opět nepřekonal.
Nene
- Žánr: sci-fi
- Původní název: Nope
- www.nope.movie
- USA, 2022
- Scénář: Jordan Peele
- Režie: Jordan Peele
- Hrají: Daniel Kaluuya, Keke Palmer, Steven Yeun, Brandon Perea, Michael Wincott, Barbie Ferreira
- Distribuce: CinemArt
- Distribuční premiéra v ČR: 18. 08. 2022