Vyprávění nestrádá na přehlednosti zapojením záporáků i hlavních představitelů z předešlých sérií
Mísení humorných a osudových okamžiků občas oslabuje jejich vzájemné vyznění
7 /10
Za devatenáct let se v osmi celovečerních filmech, včetně tohoto posledního, vystřídali tři představitelé Pavoučího muže. Tobey Maguire ho sehrál v trilogii Sama Raimiho, která se měla dočkat i čtvrtého dílu, ale namísto něj přišel restart v podobě dvojice filmů The Amazing Spider-Man. Pod taktovkou režiséra Marca Webba ho v nich hrál Andrew Garfield. Byť i tady se počítalo s pokračováním, studio Sony nakonec přišlo s dalším rebootem, tentokrát ukotveným v rámci marvelovského vesmíru MCU.
Návrat záporáků z předchozích sérií
Režie se ujal Jon Watts, který v dílech Homecoming a Daleko od domova vsadil na kombinaci romantické středoškolské komedie a superhrdinské akce, přičemž výrazněji působila v obou filmech ta první linie.
Nyní i on trilogii s Tomem Hollandem v roli Spider-Mana uzavírá a to způsobem, že vrcholí nejen jeho osobní cesta vývoje z předchozích samostatných filmů i v rámci Spideyho působení v avengerovském universu, ale vlastně ze všech hraných filmů od roku 2002 s předchozími dvěma představiteli Petera Parkera.
Ve třetím dílu Bez domova se totiž díky konceptu multi-vesmírů střetávají a prolínají představitelé ze všech tří spider-manovských sérií a to včetně jejích hlavních aktérů. Tento koncept byl použit už v animovaném filmu Spider-Man: Paralelní světy (2018) a scenáristé ho v hrané podobě nyní opět využívají k vtáhnutí postav do děje, o kterých jste si mysleli, že už je zřejmě nepotkáte.
Jsou to Green Goblin a Doctor Octopus z Raimiho jedničky a dvojky, Lizard z The Amazing Spider-Man a Electro z Amazing Spider-Man 2. Z hned čtveřice záporáků Spideymu zkříží cestu nejvýrazněji ti první dva, jeden z nich osudově. Hrají je ti stejní představitelé jako v původních filmech, jen digitálně jako v případě Alfreda Moliny omlazení.
Zajímavý je jejich vývoj, který respektuje to, odkud přicházejí a za jakých okolností jsme se s nimi naposledy rozloučili. Ze strany Spider-Mana se tu odehrává pokus o pacifikaci jejich potencionálního nebezpečí, který se ale ukáže, že není bez rizika.
Přijetí zodpovědnosti za své činy
Peter, tak jako v předchozích dílech, chybuje a dělá špatná, nezodpovědná nebo zbrklá rozhodnutí, jejichž následky ho pak nutí nést a přijímat odpovědnost za své činy. Často osobně velmi bolestivé. Dozrává tím a uvědomuje si, co takovým konáním způsobuje. Postava tak prochází vývojem, který má silný emocionálně katarzní náboj.

Peter jako teenager riskuje a myslí si, že kouzlem jde zvrátit vývoj událostí. Děj plynule navazuje na předchozí díl Daleko od domova, kdy byla Mysteriem odhalena jeho superhrdinská identita. Svět se v náhledu na něj a jeho konání rozdělil na dvě názorové části, z nichž ta jedna ho má za hrdinu a ta druhá ho zavrhuje. Kvůli tomu má problém jak on, tak jeho dívka MJ a kamarád Ned, o nichž je známo, že mu pomáhali, dostat se na vysokou.
Peter se proto vydává za Doctorem Strangem, aby mu kouzlem pomohl vrátit svět do stavu, kdy jeho pavoučí identitu nikdo neznal. Proces se ale i přičiněním Petera zvrtne a z paralelních spider-manovských vesmírů začnou do toho jeho stávajícího proudit staří nechtění známí, kteří sice znají Petera Parkera, ale ne s touto tváří.
Fanouškovská nostalgie
Jednostranné jednání, neschopné dohlédnout následků, tak stojí na začátku vyprávění, v jehož první menší polovině se Peter za pomocí přátel a tety May snaží vyrovnat s odhalením své superhrdinské identity. A v té druhé větší se pak potýká s prolomením multidimenzionálních paralelních světů a tím, jaké nebezpečí přináší. Do tohoto zápasu, který vrcholí na soše Svobody, se zapojují i jeho předchozí dvě verze, což dává tvůrcům dostatek možností, jak rozehrát jednotlivé střety s jeho známými protivníky.
Návrat jak předchozích představitelů Spider-Mana, tak záporáků z doby, kdy ještě universum MCU neexistovalo, je využit tvůrci dvojím způsobem. Pro rozehrání soubojů, v nichž tito mohou uplatnit a rozvíjet dál své schopnosti a reflektovat své postavení v rámci spider-manovského světa, tak jako nostalgické pomrknutí na fanoušky při setkání se známými postavami, které musely, díky tomu, jak se série ve třech variantách vyvíjela, oželet.
Tato setkání přinášejí humorné i osudové okamžiky, škoda jen že jejich mísení občas oslabuje jejich vzájemné vyznění. Nový Spider-Man sází na emoce, fanouškovskou nostalgii, výzvy, s nimiž se musí Peter poprat a které mu umožňují dospět, i na možnosti multiverza. Režisér Jon Watts propojuje skoro dvacetiletou filmovou historii Pavoučího muže s jeho aktuálním ukotvením v rámci MCU a činí tak způsobem, který citlivě uzavírá linie z předchozích verzí série a zároveň naznačuje, kam se bude vyvíjet ta současná.
Spider-Man: Bez domova
- Žánr: komiksová adaptace
- Původní název: Spider-Man: No Way Home
- www.sonypictures.com/movies/spidermannowayhome
- USA, 2021
- Scénář: Chris McKenna, Erik Sommers
- Režie: Jon Watts
- Hrají: Tom Holland, Zendaya, Jacob Batalon, Benedict Cumberbatch, Alfred Molina, Willem Dafoe, Jamie Foxx, Rhys Ifans, Marisa Tomei, J.K. Simmons, Tobey Maguire, Andrew Garfield
- Distribuce: Falcon
- Distribuční premiéra v ČR: 16. 12. 2021