Kdysi dávno v Americe  Zdroj: Netflix

Kdysi dávno v Americe | Zdroj: Netflix

 Kdysi dávno v Americe  Zdroj: Netflix

Kdysi dávno v Americe | Zdroj: Netflix

 Kdysi dávno v Americe  Zdroj: Netflix

Kdysi dávno v Americe | Zdroj: Netflix

 Kdysi dávno v Americe  Zdroj: Netflix

Kdysi dávno v Americe | Zdroj: Netflix

 Kdysi dávno v Americe  Zdroj: Netflix

Kdysi dávno v Americe | Zdroj: Netflix

 Kdysi dávno v Americe  Zdroj: Netflix

Kdysi dávno v Americe | Zdroj: Netflix

 Kdysi dávno v Americe  Zdroj: Netflix

Kdysi dávno v Americe | Zdroj: Netflix

 Kdysi dávno v Americe  Zdroj: Netflix

Kdysi dávno v Americe | Zdroj: Netflix

 Kdysi dávno v Americe  Zdroj: Netflix

Kdysi dávno v Americe | Zdroj: Netflix

 Kdysi dávno v Americe  Zdroj: Netflix

Kdysi dávno v Americe | Zdroj: Netflix

 Kdysi dávno v Americe  Zdroj: Netflix

Kdysi dávno v Americe | Zdroj: Netflix

 Kdysi dávno v Americe  Zdroj: Netflix

Kdysi dávno v Americe | Zdroj: Netflix

 Kdysi dávno v Americe  Zdroj: Netflix
 Kdysi dávno v Americe  Zdroj: Netflix
 Kdysi dávno v Americe  Zdroj: Netflix
 Kdysi dávno v Americe  Zdroj: Netflix
12
Fotogalerie

Recenze seriálu Kdysi dávno v Americe: Netflix a jeho krvavá cesta za přežitím v době osidlování Západu

Takhle divoké to cestou na západ snad nikdy nebylo. Půda po celém světě je vykoupená, respektive vydobytá na tratolištích krve, které tekly z náboženských či imperiálních vrtochů lidstva. Málokde to pocítili tak názorně jako v Severní Americe během 19. století, v jehož padesátých letech se odehrává špinavý příběh série Netflixu Kdysi dávno v Americe (American Primeval). Kulky do týlu v ní na území původních obyvatel, kočovných osadníků, armády Spojených států či fanatických mormonů padají tak často, až se náročnější divák začne sám sebe tázat, zda má všechno to násilí i jiný než velmi povrchní vypravěčský smysl.

Hlavním tvůrcem výpravného pořadu je Mark L. Smith, jehož dosavadní profesní vrchol v naší databázi detekujete snadno. Scenárista oscarového Revenanta, v němž Leo DiCaprio odmítl setrvat v hrobě a někdy počátkem 19. století se zmrzlou divočinou doplazil pro spásnou pomstu, musí svůj výtvor, působivě zrežírovaný Alejandrem Gonzálezem Iñárritem a kameramanem Emmanuelem Lubezkim, nade vše zbožňovat.

Jak jinak si vysvětlit všechny ty evidentní vizuální paralely a často i shodná aranžmá dynamičtějších scén, jež vcelku renomovaný režisér Peter Berg (Na život a na smrt) snímá s důrazem na lidské detaily s lehce vydutým zadním prostorem (dáno objektivy s menší hloubkou ostrosti) a samozřejmě se silně ztlumenými přírodními barvami. Trend podpořený třeba Osvobozením s Willem Smithem navozuje bezútěšnou syrovou kulisu doby, v níž kytičky nekvetou a lidičky všech původů a vyznání místo nich trhají skalpy a pářou hrdla libovolných soků.

Mnoho scén se utápí v prachu, vděčném výrobníku atmosféry minimálně od dob kolonizační epiky Nebeská brána, jímž prosvítá světlo přece nápadněji než naděje, jíž se většina postav dávno vzdala, nebo na ni prostě nemá nárok, A to nám tvůrci od prvních vteřin, pro westernové vyprávění příhodně věnovaných čekání u železnice, předhazují dost nevybíravě.

2c5a0aed-a501-4d4c-b8b1-f50117f4f5cf

Sara (Betty Gilpin) potřebuje se zmrzačeným synem eskortovat za manželem přes pomyslně podminované území Utahu, kde šíří strach mormonský guvernér Brigham Young (Kim Coates). Jeho muži neváhají přepadnout a pozabíjet migrující osadu svých vlastních mírumilovných druhů a drastický čin svést na původní obyvatele, v kraji zastoupené primárně kmenem Šošonů a jejich nelítostným válečníkem Rudým Perem (Derek Hinkey). Z místa masakru ale unikne pár svědků včetně mormonské uvážlivé ženy Abish (Saura Lightfoot-Leon) a právě Sary se synem, jichž se z málo objasněných popudlivých pohnutek ujme zprvu odmítavý průvodce Isaac (Taylor Kitsch), zdejší Šílený Max, drsnější než šmirglpapír a málomluvný jako Tom Hardy na Zběsilé cestě.

Násilí na prvním místě

Už v průběhu úvodní z celkových šesti epizod dojde k trvalému rozdělení postav na dílčí propletené subsvěty, jež nějakým způsobem váže ústřední masakr (snímaný v dlouhém záběru a s důrazem na fyzično ve stylu první akční scény Revenanta) a také pevnost Fort Bridger – zablácená oáza stability v regionu posedlém zaslíbenou půdou pod vedením nápomocného osadníka Jima Bridgera (Shea Whigham). Zde se šikují různě motivované migrační vlny, jejichž americký sen záhy procitne do kruté reality.

832091df-b838-4b7d-a8a3-b29fe36f35e3

Sympatie máme kromě Bridgera, ládujícím tabák do dýmky a rozvážně odrážejícím pokusy o destabilizaci úlisného Younga, distribuovat především směrem k útěkářské linii Sary a Isaaca. Jako Max s Furiosou, chránící a deportující své ovečky, pronikají zemí bez zákona v patách s mormony, odhodlanými zlikvidovat přeživší svědky, s lovci prahnoucími po tučné odměně vypsané na hlavu tajemné Sary, nebo s Prattem (Dane DeHaan), napůl skalpovaným manželem ztracené Abish.

Celkem brzy se nastolí dynamika a vývoj, které už s malými obměnami přetrvávají do nevyhnutelných konců. Na jednu stranu je přitom zajímavé, že příběh nejvíc kvaltuje v úvodních epizodách, zatímco v těch posledních soustavně zpomaluje a končí pokusem o intimní úvahu nad osaměním a nápravou životního přesvědčení ve stylu výborných Nepřátel. Hloubavý western Scotta Coopera z roku 2017, ve kterém Christian Bale přetvářel svou nenávist k původním obyvatelům, je další očividnou inspirací.

Nabídne western i něco navíc?

Jenže Berg není Cooper a Kdysi dávno v Americe dál používá násilí jako hlavní výrazový prostředek, z něhož nejde slevit ani tehdy, když si o to zastavovaný a nápadněji filosofující děj žádá. Srdcem příběhu je kurážná Abish, konfiskovaná Rudým Perem, s nímž navazuje vztah založený na respektu a vzájemném porozumění skrze uskutečňovanou genocidu svých znepřátelených lidí.

V jejich pohledech a jednom napjatém rozhovoru s tlumočníkem tkví síla, kterou od série po akčním rozesetí figurek na šachovnici toužebně očekáváme. Přichází ale jen namátkově, ve vzácných pauzách mezi pobíjením, podrazy, bičováním, znásilňováním, útoky vlků a dalšími motivy, jež tvůrci přislíbí hned v úvodních titulcích a jejichž vršením dosahují spíš zábavného spektáklu než zamyšlení nad rámec opakujícího se povzdechu.

fe4ff5c4-f661-4438-b83e-e5a2751484e2

Příběh je tudíž plný dramatu, přetékajícího až v melodrama s okázalými prvky Romea a Julie či Olivera Twista, jehož jedna z postav čte a který rovněž prchal před světem, nárokujícím si sousto z jeho dědictví či vystrašeným z toho, že chlapec proti němu bude svědčit. Expozicí je ovšem většinou čistě kulisa, spíš dobová než historická v tom smyslu, že tvůrci staví základy USA jako propletené bojiště všech se všemi, bez ohledu na širší kontext a často bohužel i základní psychologii. Zlé postavy (většina) jsou čistokrevně špatné od prvního nástupu na scénu, Isaacův vývoj je dopředu jasně nalajnovaný a potenciálně rozporuplní aktéři buď poslušně doslouží svým liniím (Sara) nebo uvíznou v příliš brzy dořečeném pastiši (Abish s manželem).

Zůstává tedy řada působivě natočených sekvencí, delikátní Whigham a dobově (jak padlo už výše) špičková výprava v neurážlivém příběhu, který lze nejsnáze následovat jako akční survival a až pak jako komplexnější kartografii příšerné éry. Na pouhých pěti hodinách se místy točíme na místě, ačkoli postavy většinou uhání jako splašené. Není divu, že Kevin Costner si na svou Americkou ságu plánuje vyčlenit nejméně deset hodin – tehdejší kolonizace toho přece skýtá trochu víc než pár osvědčených žánrových motivů a skupiny z principu nenávistných spoluobčanů, jejichž cíle setrvávají v pro diváka nenáročné (a v krátkých flashbacích často rekapitulované) přímočarosti.

Hodnocení

Netflix si vcelku působivě honí autorské ego syrovým ponorem do poloviny 19. století, který je bezútěšným bojem o přežití a o půdu na vlnách Revenanta, Nepřátel a trochu i Zběsilé cesty. Všichni jsou zlí nebo zdevastovaní, a když se tvůrci zastavují, aby tomu přišli na kloub, vyplodí jen několik silných frází a další paletu z krvavých cákanců. Vystihnout dobu je někdy třeba i jinak než jen absencí barev a dopředu avizovanou všudypřítomnou krutostí.

6,5

Kdysi dávno v Americe

Recenze původně vyšla na webu Kinobox.cz, jejím autorem je Jakub "lamps" Vopelka.

Speciál: Netflix

Netflix je populární streamovací videoslužba. Kromě filmů, seriálů a dokumentů, které nakupuje, produkuje i svůj vlastní obsah. Nechybí ani mnoho populárních českých filmů, velká část zahraniční produkce obsahuje české titulky, některé tituly mají i český dabing.

Určitě si přečtěte

Články odjinud