Rodina na baterky: vzpoura umělé inteligence jako cesta k překonání neporozumění v rodině [recenze filmu]

Animovaný film, tematizující rodinné vztahy i propojení člověka s moderními technologiemi.

Plusy
Animace, hravost vizuálních nápadů, rodinná linie coby emoční jádro vyprávění.
Minusy
Pro někoho možná délka filmu.
8  /10

Režijní, scenáristická a producentská dvojice Christopher Miller a Phil Lord stojí za animovanými hity Zataženo, občas trakaře, LEGO® příběh a Spider-Man: Paralelní světy nebo dvojicí hraných filmů na základě populárního seriálového fenoménu 21 a 22 Jump Street.

Coby producenti jsou podepsáni i pod nejnovějším počinem studia Sony Pictures Animation. To původně plánovalo, že ho uvede pod názvem Connected v loňském roce, ale kvůli koronavirové krizi prodalo distribuční práva Netflixu, jež zvolilo jiný název, preferovaný scenáristicko-režijním duem Michael Rianda a Jeff Rowe.

Množství vizuálních nápadů

Oba tvůrci tímto filmem celovečerně debutují. Jinak ale nese snímek jasný rukopis svých slavnějších producentů. Ve frenetickém tempu vyprávění, množství nápadů v každém záběru, specifickém způsobu animace, zaměření na malé i dospělé diváky i poselství o rodinných hodnotách.

mitchells_vs_the_machines_xlg.jpg

Animace, použitá ve Spider-Man: Paralelní světy, tedy kombinace počítačové trojrozměrně a ručně kreslené 2D animace, tu funguje ještě lépe a plynuleji než v tomto oscarovém titulu. Není už tak revoluční jako v něm, ale o to dotaženější v detailech. V pozadí sledovaného obrazu se objevují množství audiovizuálních vjemů a vsuvek z reálného světa v podobě videí a fotek z YouTube a komunikačních znaků na sociálních sítích.

Jednotlivé sekvence připomínají zrychlená okénka z komiksových sešitů, včetně vyjadřování myšlenek v podobě komiksových bublin. Energický, nadupaný styl vyprávění s množstvím vizuálních nápadů vás přiměje k tomu, abyste se k některým pasážím vraceli a zkoumali podrobněji to, co se odehrává v jejich druhém plánu. Někdy hodně nenápadně, jindy zjevněji se tu objevují popkulturní odkazy k filmům jako Osvícení, Kill Bill, Já, robot či Šílený Max.

Vztah otce a dcery

Scenáristicko-režijní dvojici se zkrátka podařilo najít vyvážený mix zábavy pro děti a narážek, jež ocení dospělí. Jak děti, tak jejich rodiče, se poznají v radostech, starostech a vzájemných tenzích čtyřčlenné rodiny Mitchellových, kterou doplňuje šilhající mops Monchi.

Motorem vyprávění a jeho emočním jádrem se stává vztah otce a dcery. Samotářská Katie se dostala na vysněnou filmovou školu v Kalifornii, kde očekává, že najde víc spřízněných tvůrčích duší než doma Kentwoodu v Michiganu. Její nadšení z volby tohoto zaměření trochu brzdí její kutilský otec Rick. Katie má pocit, že jí dostatečně nepodporuje, což vede k jejich vzájemnému pocitu neporozumění.

Uhlazujícím a tmelícím prvkem rodinných třenic se stává maminka Linda a pak je tu ještě přítomný mladší bratr Katie Aaron, který také není nadšený z toho, že jeho sestra odjíždí studovat na vysokou školu. Bojí se, že kvůli sporům s tátou nebude tak ochotná vracet se domů, což on, který si rozumí víc s postavičkami dinosaurů než s jeho vrstevníky, nese rovněž nelibě.

Otec Rick se tak rozhodne domácí napětí urovnat tím, že zruší letenku Katie a vezme rodinu na sbližovací výlet, zakončený na univerzitě, kam má jeho dcera nastoupit. Během něho al dojde ke vzpouře umělé inteligence, kdy její starší model zareaguje na preferenci toho nového ze strany technologického mága, který ji vyvíjí, iniciováním povstání robotů. A rodina Mitchellových se ukáže jako jediná, která se této technologické apokalypse lidstva může postavit.

Závislost na moderních technologiích

Animovaný film tak tématizuje rodinné vztahy, kdy se otec bojí, aby jeho dcera nezažila stejné zklamání jako on z nenaplnění svého snu a ona přitom musí zjistit, co bylo tím snem a proč se ho vzdal. Jen tak mohou porozumět jeden druhému.

Vedle této empaticky a přitom s humorem rozehrané rodinné linky je tu přítomná i ta, která s ní úzce souvisí. Alespoň v očích technofobního otce, který se domnívá, že k odcizení s dcerou přispívají moderní technologie, na nichž jsou děti až příliš závislé. Upozorňuje se tu na nebezpečí závislosti na sociálních sítích, způsob komunikace na nich se tu zároveň stává jedním ze znaků generační propasti mezi dětmi a rodiči.

Postava zakladatele společnosti Pal Labs, sídlo v Silicon Valley, kde se odehraje i finální střet s roboty, a výrobky, které se tu používají, nesou příbuzné znaky s těmi od společností Apple. Ovládnutí moderních technologií pak přispěje očekávaně jak ke zvratu v souboji s roboty, tak ke generačnímu sblížení rodičů a dětí. To nastane i v přijetí tohoto filmu, který se stává prvním výrazným animovaným filmem letošního roku, a troufám si tvrdit už teď, že na jeho konci i jedním z nejlepších.

Tvůrčí dvojici, zaštítěné věhlasnou producentskou dvojicí, se podařilo přijít s filmem, který od scénáře, postav, s jejichž pnutími se můžete ztotožnit, až po animaci funguje. Je v něm množství hravých vizuálních nápadů, humoru a nechybí mu přesah v podobě tematizace propojení člověka s moderními technologiemi.

Rodina na baterky

  • Žánr: animovaný
  • Původní název: The Mitchells vs. the Machines
  • www.netflix.com/cz/title/81399614
  • USA, 2021
  • Scénář: Michael Rianda, Jeff Rowe
  • Režie: Michael Rianda, Jeff Rowe
  • Hrají: Abbi Jacobson, Danny McBride, Maya Rudolph, Michael Rianda, Eric André, Olivia Colman, Fred Armisen, Beck Bennett, Chrissy Teigen
  • Distribuce: Netflix
  • Distribuční premiéra v ČR: 30. 04. 2021

Speciál: Netflix

Netflix je populární streamovací videoslužba. Kromě filmů, seriálů a dokumentů, které nakupuje, produkuje i svůj vlastní obsah. Nechybí ani mnoho populárních českých filmů, velká část zahraniční produkce obsahuje české titulky, některé tituly mají i český dabing.

Určitě si přečtěte

Články odjinud