Létající auta, nadsazená akce, labutí píseň Paula Walkera a hororový režisér James Wan, který v sobě objevuje velice schopného akčního ducha. Tato série má dobře promazaná kola.
Mýlil jsem se a James Wan nenechává na nikoho na pochybách, že Dieselovy skoky na kapotu jedoucího auta byly jen malým závdavkem na to, co nás čeká pod jeho režijním vedením. Wan se snaží o další level posunout to, co se nám už minule zdálo dokonale přepálené a je jen na vás, zda na tento styl opětovně přistoupíte.
Pokud ano, zaručuji vám, že se budete královsky bavit, protože invence tvůrcům zdaleka nedochází. Ať už jde o výběr exotických lokací, po nichž se hrdinové po vzoru bondovek pohybují, nebo choreografii akčních scén.
V traileru prozrazený hromadný seskok s auty z letadla při přepadení ozbrojeného konvoje nám naznačil, že fyzikální zákony si vezmou zase dovolenou. Stejně jako snaha o pravděpodobnost. Pouliční závody jsou už jen milou vzpomínkou, jež funguje v rámci sebereferenčního rychlého a zběsilého univerza.
Auta létají vzduchem mezi několika mrakodrapy a jejich řidiči si poradí i s kolmým srázem nebo úpatím vysoké hory. Už v šestce Vin Diesel plachtil vzduchem jako Superman a The Rock měl sílu Hulka, nyní se nad jejich superhrdinskými vlastnostmi už ani nepozastavujeme.
Kamera je hodně dynamická, neustále krouží kolem postav ze strany na stranu nebo je zabírá v pohybu, který právě vykonávají (skoky, pády), ale přesto nedochází k tomu, že by akční sekvence nebo osobní souboje působily nepřehledně. Střihovou skladbu filmu musíme obdivovat během závěrečné akce v Los Angeles, kde souběžně probíhá a zároveň graduje několik linií vyprávění.
Důstojné rozloučení s Paulem Walkerem
Finální scénou, odehrávající se v noci, se zároveň velmi dojemně a důstojně loučíme s představitelem Briana Paulem Walkerem. Tvůrci zde mísí fikci s jeho skutečným osudem způsobem, který je citlivý a taktní k jeho památce.
Střihačům, trikařům a maskérům se v průběhu celého filmu podařilo velmi umně zamaskovat to, že ne ve všech scénách se objevuje pravý Paul Walker. V pasážích, ve kterých se objevuje skutečně on, je mnohem víc detailů. V těch postprodukčních se víc využívá rozostřené nebo roztřesené kamery nebo záběrů zdálky. Pokud byste si ale mysleli, že jeho výskyt ve vyprávění bude umenšen oproti Dieselově, není tomu tak.
Dwayne Johnson na natáčení neměl moc času z důvodu toho, že ve stejné době točil snímek San Andreas, který se na konci května objeví v našich kinech. Jeho angažmá se omezuje pouze na americkou půdu, takže se s ním setkáme na začátku a na konci filmu.
O to větší pozornost je věnována Domově partě a především samotnému Domovi, s nímž si hlavní záporák Deckard poměřuje své alfasamecké ego. Jen zbraně nebo pěsti zde zastupují auta. Deckard v podání Jasona Stathama je ukázkový padouch. Destruktivní psychopat, který po sobě rád zanechává co největší spoušť.
Díky jeho speciálnímu výcviku a pomstychtivé zarputilosti nemáme problém uvěřit, že je schopen odolávat i o mnoho desítek kil těžšímu a zde zas oproti minulým dílům o něco svalnatějšímu The Rockovi. Jeho výskyt ve vyprávění je občasný, což souvisí s rozmělněním děje do mnoha lokací.
U Kurta Russella v roli šéfa tajných Pana Nikdo dlouho váháme, na čí straně vlastně stojí. Většinou se drží stranou a poskytuje ostatním logistické zázemí. Větší prostor by měl získat v následujících dvou dílech, které by s tím sedmým měly tvořit volnou trilogii.
Režijní naplnění úspěšné formulky
Pokud by to bylo v režii Jamese Wana, nemusíme se o osud této série obávat. Wanovi se přestup do blockbusterové ligy povedl na výbornou. Justin Lin v pětce definoval, jaký má tato série mít do budoucnosti charakter a Wan tuto formulku úspěšně naplňuje.
Až tak, že nepoznáte výraznější rozdíl od rukopisu jeho předchůdce. Snad pouze v tom, že mnohem víc využívá detailních záběrů na obličeje, což j metoda, kterou si osvojil v hororech.
Vyprávění má i přes dvou a čtvrt hodinou délku svižné tempo, které vám brání klást si otázku, jak je to všechno vlastně přitažené za vlasy. Tuto otázku si ale u této série už dávno neklademe. Režisér dokonale zná své cílové publikum a dává mu to, co očekává. Tedy jakési Postradatelné na čtyřech kolech nebo těžkotonážnější Dannyho parťáky, kteří pracují se stejnými ingrediencemi jako jejich kolegové ze zmíněných sérií.
Sebeironický humor, fungující chemie mezi postavami, trefné hlášky, dojemné momenty a čím dál absurdnější akce, která musí vždy být o něco větší než ta předchozí. K tomu camea ikonických postav akčního žánru, která dostanou v dalším díle větší prostor. James Wan z předešlých dílů série vybral prvky, které v nich zafungovaly a zakomponoval je do jednoho celku. Není už to tak překvapující jako v případě pětky, ale stále si to drží svou vysokou úroveň.
Změna společenského statusu
V předchozích dvou dílech byla patrná proměna společenského statusu hlavních hrdinů. Z pouličních závodníků a profesionálních lupičů, kteří stáli na opačné straně zákona než strážci pořádku a spravedlnosti, se postupem času a okolností stávali těmi, kdo s nimi spolupracují. Zda můžeme v dalších dílech čekat jejich přerod v elitní agenty tajných služeb, je otázkou, ale nebylo by to až tak nepochopitelné z hlediska jejich přirozeného vývoje.
Protože už teď se celá série od tunningové zábavy posunula směrem ke špionážním příběhům s agentem Ethanem Huntem, kterou v počtu dílů dokonce překonala. Na bondovky zatím v historickém počtu nemá, ale její akceschopnost prokazuje, že tu máme fenomén, s nímž je třeba počítat i do budoucna. Zatím je na co se těšit.
Rychle a zběsile 7
- Žánr: akční
- Původní název: Fast & Furious 7
- www.fastandfurious7film.com/ww/
- USA 2015
- Scénář: Chris Morgan
- Režie: James Wan
- Hrají: Dwayne Johnson, Vin Diesel, Jason Statham, Paul Walker, Lucas Black, Michelle Rodriguez, Tyrese Gibson, Tony Jaa, Djimon Hounsou, Kurt Russell, Cody Walker
- Distribuce: CinemArt
- Distribuční premiéra v ČR: 02. 04. 2015
Rychle a zběsile 7 |
film |
|
8 |