Sex ve městě: recenze filmu

10. června 2008
Zatímco hlavním tématem seriálu bylo podle režiséra Michaela Patricka Kinga hledání lásky, film je prý o tom, co nastane, když ji najdete.

Deset let starý seriál z produkce HBO se v páteční repríze vrátil na televizní obrazovky, aby tak diváci po desáté hodině večerní mohli v těsném sousedství posoudit, zda má ostřejší jazyk Jan Kraus nebo vilná nymfomanka Samantha. Do kin souběžně dorazilo jeho celovečerní pokračování v honosné metráži, odpovídající sedmi seriálovým dílům.

Sexuální antropologie v praxi

Příběh čtveřice newyorských kamarádek navazuje po čtyřech let od skončení šesté série (1998-2004) přesně tam, kde jsme je na konci seriálu opustili. Přítelkyně zjišťují, že se život nesestává jen z vymetání barů, shánění luxusních hadříků a známostí na jednu noc. Přibývají závažnější problémy a z lehkomyslných třicátnic, jež před deseti lety na televizních obrazovkách s nadsázkou reflektovaly fenomén tzv. singles (tj. atraktivních a profesně nezávislých žen, které si užívají jako ve dvaceti, jen s více penězi a zkušenostmi), jsou dnes čtyřicátnice a jedna padesátnice (jež si ale svůj věk stejně nijak nepřipouští).

Děj se posunul o tři roky dál a spisovatelku tří úspěšných knih (profesní podobnost s jejím alter-egem v podobě autorky námětu Candace Bushnellové se tím ještě více přibližuje) a profesionální komentátorku milostných katastrof Carrie (Sarah Jessica Parkerová) konečně požádal vysněný „pan Božský“ (Chris Noth) o ruku. Jako bonus za dlouholeté váhání přidal realitní bonbónek v podobě snového střešního hnízdečka lásky s ohromnou šatní skříní, kam může Carrie uskladnit všechny své oděvy, botičky a módní doplňky. Jízlivě věcná právnička Miranda (Cynthia Nixonová) žije v Brooklynu a potýká se se stresem a únavou, jež ji přináší mateřství i manželova (David Eigenberg) nevěra.

Optimisticky naivní kurátorka Charlotte (Kristin Davisová), věřící z celé čtveřice nejvíce v tradiční konzervativní hodnoty, adoptovala čínskou holčičku a na Páté avenue prožívá konečně chvíle rodinného štěstí. A vášnivě smyslná PR manažerka Samantha (Kim Cattrallová) po překonání rakovinového nebezpečí opustila Manhattan a s o mnoho let mladším milencem a zároveň klientem Smihem (Jason Lewis) se přestěhovala do L.A., následujíc svého zajíčka za hollywoodskou kariérou.

Ironie utopená v moři sladkobolu

Zatímco hlavním tématem seriálu bylo podle režiséra Michaela Patricka Kinga hledání lásky, film je prý o tom, co nastane, když ji najdete. Manhattanské divoženky se ocitají v životním rozmezí, kdy nestrádají citově ani finančně (spíš naopak), jsou obklopeny láskou i přátelstvím, některé z nich mají funkční rodinu a jiné se snaží zachovat těžce vydobyté status quo. Přesto se ale dostavuje únava a nespokojenost z něčeho nedefinovatelného, co jim chybí. Že by stesk za bezstarostnou lehkomyslností mládí?

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Ústřední zápletka je velice řídká a včetně rozuzlení předvídatelná. Podobně jako u žánrově spřízněných romantických nebo teenagerských komedií se motá kolem zpackané svatby a nerozhodnosti ústředního páru vstoupit do společného života. Romantické klišé s rozkolem, na jehož konci po předlouhém sebeobviňování a hlavně sebepřijetí stojí slzoproudý happy- end, se stává startovním momentem komplikací, na něž se vrší melodramatické výjevy ze života Carrie a potažmo i právničky Mirandy.

Neinvenční schéma se ale stává jen šňůrkou, na níž jsou navlečeny korálky v podobě duchaplných bonmotů a šťavnatě břitkých replik o sexu a problémech v partnerství. Bohužel je jich zde méně, než jsme očekávali a ironie i sebeironie ustupují patosu a ubrečené sladkobolnosti. Tam, kde u seriálu divák s potěšením kvitoval, že nejen Woody Allen, ale i toto kvarteto, vzniklé z pera scenáristy Michaela Patricka Kinga, umí vtipně a otevřeně vyprávět o vztahovém živočichopisu na milovaném Manhattanu, se ve filmu dostavuje pocit, že postavy po čtyřicítce poněkud zastydly a jejich chování vykazuje známky nedospělosti.

Dramatická linka spočívá v uražené ješitnosti dvou dam, Carrie a Mirandy, které vytrvale odmítají možnost usmíření se svými partnery. Obě jejich protagonistky tak dostanou prostor projevit temnější strunu svých charakterů, od odtažitě zlého chování Mirandy po vyhaslé zklamání Carrie. Trochu v pozadí stojí galeristka Charlotte, jejíž život je tak bezproblémový, že její představitelka zaujme snad jen svým infantilním pištěním. Naopak nejživotnější postavou, která na sebe bere největší nálož humoru, se ukazuje být Samantha, jejíž sushi valentýnské hrátky baví stejně jako předsevzetí o monogamii.

Módní gala jízda

Nadsázku, s níž se u seriálu bavila i jiná cílová skupina, než dívky a ženy, snící o svatbě s bohatým princem se zlatou kreditkou, a s nadhledem přijímala někoho, u něhož se dostavovala citová deprivace z nemožnosti mít zarezervovaný stůl v té správné trendy restauraci nebo z odepření vlastnictví miniaturní kabelky, do níž se vejde tak akorát tampón a cigarety, vystřídala velepřehlídka luxusního zboží a rób, navržených předními módními návrháři (Christian Dior, Vera Wangová, Oscar de la Renta, Christian Lacroix,Vivienne Westwoodová, Christian Louboutin ad.). Zejména první polovina filmu působí jako módní exkurze do světa high- society a orgie povrchnosti dosahují stupně, kdy se product placement a marketingové zaměření na ženy mění v samoúčelnou exhibici. Celovečerní Sex ve městě se tak stává obětí světa, který sám pomohl spoludefinovat.

Takřka dvouapůlhodinový film tím ztrácí na tempu a o sevřenosti a svižnosti seriálových epizod si můžeme nechat jen zdát. Scenáristovi, producentovi a režisérovi snímku v jedné osobě Michaelovi Patrickovi Kingovi, jenž stál u zrodu seriálového fenoménu, chybí bohužel to nejdůležitější, totiž smysl o čem a jak vlastně chce vyprávět.

Televizní struktura vyprávění, včetně aranžování, snímání i pointování jednotlivých scén se brzy vyčerpá a nastupuje pocit rozvláčné monotónnosti, které chybí rytmus a spád. Model konverzační komedie nebo televizního fejetonu nezvyklé dramatické stavby, dodržujícího své neměnné schéma od úvodního voice-overu novinářky Carrie, který rámuje jednotlivé epizody až po výchovné „poučení“ na závěr, zůstal zachován a scénáristé si nedali tu práci přijít s uvěřitelným dramatickým obloukem. Takto film vypadá jako spojení minimálně čtyř dílčích epizod (včetně předělů), kde se osobnostní linie občas proplétají, ale spíš existují vedle sebe bez většího dramatického konceptu.

I po obsahové stránce by byl scénář mnohem zajímavější, kdyby se zaměřil na ony tři roky, dělící nás od poslední seriálové epizody, které jsou v hutné zkratce, doprovázené nezbytným komentářem Carrie, zrekapitulovány v úvodní expozici vztahové konfigurace na Manhattanu.

Oslava ženského přátelství

Herečky se svých partů, jak už jsme zvyklí ze seriálu, zhostili na výbornou. Září, ale nebojí se i zošklivět, když předvádějí první příznaky stárnutí. Vinou scénáře ale nedokázaly důstojně zestárnout a nedochází k jejich hlubší charakterizaci a posunu k esenci zralého ženství ve středním věku. Od začátku do konce nás ničím nepřekvapí a jejich postavy se nijak nevyvíjí. Tvůrci filmu navíc až příliš počítají s obeznámením diváků s fikčními peripetiemi jednotlivých postav a nedají si práci se zasvěcením těch, které seriálový fenomén minul nebo se jich nijak nedotknul. Znalci budou rozpoznávat narážky na seriál a budou se v nich hromadit asociace, neznalí trochu ostrouhají.

Mužské postavy jsou odsunuty hodně do ústraní a slouží pouze k demonstraci dominance ústřední ženské čtveřice. V jejich zobrazení se odráží jistá dvojlomná podvratnost celého projektu, kdy na jedné straně jsou muži prezentování pouze jako chodící kreditkarty či živé vibrátory, před kterými ale na straně druhé nezávislost žen jihne v přímé úměře s přibývajícím věkem a zužujícím se okruhem potenciálních nápadníků.

Vyloženě účelovou figurkovitost pak předvádí jak Charlottin židovský manžel Harry (Evan Handler), připomínající buddhistického mnicha s nemizejícím „nirvánovým“ úsměvem, tak slabošsky ubrečený manžel Mirandy Steve. A i „pan Božský“ je v příběhu v pasivní pozici, když je trestán za selhání, při němž zaváhal vstoupit do manželství s blondýnou s obsesí pro jehlové botičky od Manola Blahnika a vlastně celý film čeká, až se jeho milá umoudří.

Na rozdíl od seriálu, který bavil i muže tím, že jim dal cennou lekci o ženské duši, zůstal tento „holčičí“ film mužům víc zapovězen. Sex ve městě se tak stává filmem, který publikum spolehlivě rozdělí do dvou táborů: jedni (zejména fanynky) stejnojmenného seriálu budou jásat nad oslavou nehynoucího ženského přátelství a módní gala jízdou, druzí, kteří štěbetání čtyř Newyorčanek nikdy nepřišli na chuť, po jeho zhlédnutí názor určitě nezmění.

Sex ve městě

• Žánr: romantická komedie
  • Původní název: Sex and the City: The Movie