Smrt on-line: recenze filmu

2. června 2008
TWEET SDÍLET
Smrt on-line se snaží o výpověď o dnešní době, kdy se internet kromě cenného zdroje informací stává také anonymním rájem.

Nový thriller osvědčeného žánrového režiséra Gregoryho Hoblita (Prvotní strach, Okamžik zlomu), který kdysi stál u zrodu jednoho ze seriálových fenoménů Policie-New York, nás přesvědčuje, že lidstvo je zvědavé a nepoučitelné a vražednému maniakovi se s touto temnou osobnostní výbavou výborně pracuje. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klikněte si pro smrt!

Zápletka je velmi jednoduchá a znalci Saw-série nebo kánonu ponurých thrillerů Sedm, budou brzy v obraze. Záludný sériový vrah vytvoří internetovou stránku, na níž nabízí, za pomoci důmyslně prokomponovaného (a neustále se měnícího) vražedného mechanismu, aktuální záznam mučení svých obětí.

Tento film na DVD/Blu-ray si můžete zakoupit na www.Filmopolis.cz

Jejich utrpení se zesiluje a smrt se urychluje tím intenzivněji, čím víc uživatelů se na stránku přihlásí. Z návštěvníků stránky tak maniak s perverzní rozkoší činí nejen diváky, ale i spolupachatele vraždy. Speciální agentka z poměrně nové sekce pro odhalování a potírání internetového zločinu Jennifer Marshová (Diane Laneová) se o novém webu dozví a chce zabránit jeho šíření i bolestné agónii obětí. To se jí nedaří, neboť vrah je počítačové eso a jí i celé FBI se jen vysmívá.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 

Schéma laciných hororů s kladením stále vynalézavějších pastí se tu potkává v thrillerovém žánru s psychologicky rozehranou partií mezi psychopatem a jeho pronásledovatelem na kočku a myš. Největší problém snímku bohužel tkví v předvídatelném scénáři, který navíc v závěru pohřbí doslovný závěr. Šílenec sice neustále obměňuje techniky mučení a prokazuje, že je zvrácený hračička, ale jeho pohnutky jsou nepřesvědčivé. Scenáristé tím jen prokazují, že veškerou svou nápaditost investovali do inscenace mordů a už jim jí tolik nezbylo na rozehrání originálního vyšetřovacího dramatu. 

Postavy se chovají racionálně jen do doby, než jim to trojlístek začínajících scenáristů dovolí a na frak dostává i kriminální žánr, když je až příliš brzy prozrazena identita vraha. Jediné, na co pak čekáme, je ozřejmění motivovanosti činů a to, zda mezi oběťmi existuje nějaká spojitost? Pointa ve smyslu dětského traumatu je ale přesně z rodu těch, nad nimiž se jen jízlivě ušklíbnete a budete si myslet něco o inteligenci tvůrců.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Samostatnou kapitolou zůstává uvěřitelnost webového prostředí, kam je příběh zasazen. I když se na realizaci podílel odborný poradce z oblasti IT, pro programátory, správce sítí nebo zkušené hackery bude film spíš nechtěnou zábavou. Nedočkáme se sice zhůvěřilostí typu „nahrávám virus, ale možnost sledovat streamované video se záznamem mučení najednou hned několika miliony uživatelů internetu napovídá, jak moc se zde v této oblasti přehání. 

Je voyaer spolupachatel?

Smrt on-line se snaží rutinní děj povýšit o výpověď o dnešní době, kdy se internet kromě cenného zdroje informací stává i anonymním rájem, či spíše stokou pro všelijaké úchylné a patologické existence, které neváhají vystavit na síti záznamy nejodpornějších lidských projevů, šikanou školáků a mučením zvířat počínaje a veřejnými popravami válečných zajatců konče. Varovné poselství ale nedosáhne na víc než vztyčený mravokárný prst, který operuje s otázkou odpovědnosti za smrt obětí. Opravdu je za jejich skon odpovědný jen osnovatel zla, nebo i anonymní masa přihlížejících, vynucujících si svou pozorností stále originálnější smrtící reality-show?

Téma odpovědnosti, kterou si návštěvníci stránek nechtějí připustit, mohlo z filmu udělat mnohem zajímavější záležitost, přesahující ke společenské kritice, čehož ale scenáristé trestuhodně nevyužili a nahozené dilema jim slouží jen jako podkres k rozehrání časového souboje mezi agentkou a vrahem. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Navíc ze scének mučení je až příliš patrná snaha oživit celkem standardní krimi a pokrytecky nalákat diváky přesně na to, co tvůrci kritizují. Detailní záběry snuff nechutností, jež nás mají pohoršit, jsou do vyprávění zakomponovány přesně tak, že hrají na nejprimitivnější divácké pudy a posilují touhu vidět ještě víc a v rafinovanějším provedení. Hranice toho, co se ukáže v běžných mainstreamových filmech, se tímto posunuje směrem k anatomickým záběrům z Hostelů nebo Saw a explicitní brutalita dostává zbytečně zelenou.

Civilní televizní vypravěčství

Vypravěčský um Gregoryho Hoblita je, podobně jako v předchozím Okamžiku zlomu, stejně precizní jako chladně mechanický. Neosobní a spíše nenápaditá režie bez vizuálních ozdob nahrává civilnímu pojetí a médiu, ve kterém Hoblit před lety začínal. Poklidný, co do akce střídmý film, funkčně pracuje s atmosférou, kde déšť vytváří pošmournou náladu a noční průtrž mračen symbolicky zafunguje jako předzvěst závěrečného zúčtování dobra se zlem. V první polovině je dobře budováno napětí, v té druhé se ve snaze přitlačit na pilu na příběh zbytečně nabalují žánrová klišé, díky nimž vyšetřovatelka virtuální kriminality v zlomových okamžicích vrší jednu chybu za druhou, aby tak více než zkušenou policistku připomněla ječící teenagerky z Vřískotů.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Diane Laneová v hlavní úloze je dokonalá profesionálka, jež dělí čas mezi práci a rodinu. Herečka neoslňuje sex- appealem, ale prožívá decentní romanci (bez postelových eskapád) s kolegou z práce a hraje úměrně svému věku vdovu a starostlivou matku základní školou povinné dcerky, pro niž chystá narozeninovou oslavu (jakoby nevěděla, že právě tyto příležitosti jsou skvělou vábničkou pro maniaky, hrající s policisty své kruté hry).

Ze zbytku osazenstva zaujme snad jen syn slavného herce Colin Hanks, který hraje agentčina parťáka se slabostí pro web seznamky. Ostatní postavy jsou jen hrubě načrtnuty, takže si k nim nevytvoříte vztah, ať už se s nimi děje cokoliv. Onlineový zabiják Joseph Cross modeluje svou postavu hlavně vnějškově skrze vyšinuté oči a ohrnutý ret a chybí mu jakékoliv charisma elegantních monster typu Hannibala Lectera.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Největší problém filmu Smrt on-line tkví v tom, že je takřka zaměnitelný se stovkami podobných thrillerů. Do kina se na něj obtěžovat nemusíte, počkejte si na pohodlí domova a sobotní desátou hodinu večerní na Nově. 

P.S. Schválně, kolik z vás po skončení projekce kliklo na www.killwithme.com.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 

Smrt on-line
  • Žánr: krimi thriller
  • www.sonypictures.com/movies/untraceable
  • Původní název: Untraceable
  • USA 2008
  • Scénář: Robert Fyvolent, Mark Brinker, Allison Burnett
  • Režie: Gregory Hoblit
  • Hrají: Diane Laneová, Billy Burke, Colin Hanks, Joseph Cross, Perla Haney-Jardinová
  • Distribuce: Palace Pictures
  • Distribuční premiéra v ČR: 29. 5. 2008
AVmania.cz hodnotí
filmKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek5/10

Témata článku: Filmy, Recenze filmů, Recenze

Určitě si přečtěte

30 ženských hereckých sex symbolů současnosti

30 ženských hereckých sex symbolů současnosti

Léa Seydoux, Lizzy Caplan, Alicia Vikander, Amber Heard, Joanna Kulig, Riley Keough, Lily James, Dakota Johnson, Bella Thorne, Alexandra Daddario a erotické scény, v nichž se objevily ve filmech a seriálech.

1 Marek Čech

Marek Čech
Filmy
40 sex symbolů sedmdesátých let

40 sex symbolů sedmdesátých let

Ornella Muti, Laura Antonelli, Jane Birkin, Jacqueline Bisset, Farrah Fawcett, Maria Schneider a Sylvia Kristel aneb Bože, jak hluboko klesly Emmanuelly při Posledním tangu v Paříži. Odhalené scény slavných hereček.

Marek Čech

Marek Čech
Filmy
10 tipů na levný televizor se skvělým poměrem cena/výkon

10 tipů na levný televizor se skvělým poměrem cena/výkon

Vybrali jsme nejzajímavější televizory s výborným poměrem cena/výkon. Od těch menších a velmi levných, po ty vybavenější a větší, které se však stále vyplatí.

76 Jaromír Puk

Jaromír Puk
Televizory
10 nejlepších filmů o lásce s lesbickou tématikou

10 nejlepších filmů o lásce s lesbickou tématikou

Láska je láska, Vrcholné umění, Loving Annabelle, Děcka jsou v pohodě. Proč vyobrazení vášně v lesbických romancích působí opravdověji?

32 Marek Čech

Marek Čech
Filmy
Tenet: Nolanova komplikovaná „bondovka“ s obráceným tokem času [recenze filmu]

Tenet: Nolanova komplikovaná „bondovka“ s obráceným tokem času [recenze filmu]

První blockbuster letošního roku, který si užijte intuitivně, smyslově, tak jak na vás bude působit a dopadat intenzivní obrazová a zvuková složka, a nesnažte se tolik analyzovat všechny časoprostorové paradoxy v něm

15 Marek Čech

Marek Čech
Recenze filmů
Panasonic TX-65HZ2000E: referenční 4K HDR OLED posunuje opět laťku [test]

Panasonic TX-65HZ2000E: referenční 4K HDR OLED posunuje opět laťku [test]

Udržel Panasonic tímto modelem krok s konkurencí? Drží stále pomyslnou laťku kvality hodně vysoko, anebo již padá do šedivých vod průměru?

43 Alexandr Bray

Alexandr Bray
TestOLED4K TVTelevizePanasonicTestyTelevizory