Solomon Kane: recenze filmu

27. června 2010
V démony sužované Anglii šestnáctého století poznává puritán s ostře nabroušeným mečem, jaká cena se platí za dávné hříchy.

Solomon Kane neměl ďábla vždy za soupeře. Druhorozenému synovi anglického šlechtice vybral otec dráhu, zasvěcenou víře. On si ale zvolil mnohem rabiáčtější cestu, než je ta lemovaná zdmi katolického semináře.

Podmínečný pobyt na zemi

Literární otec Barbara Conana Robert Erwin Howard stvořil kapitána Kanea jako krutého a bezohledného žoldnéřského vojáka, jemuž Ďábel jednoho dne vystaví účet za jeho skutky. S rapírem, pistolí a mačetou tak dlouho šířil spolu se svými vojáky „věhlas“ anglického království, až si na něho v exotickém městě kdesi v severní Africe počíhá Démonův posluhovač Sekáč. Před vyzvednutím jeho duše mu názorným způsob vyjeví perspektivu, jaká čeká lidi jeho ražení po smrti. V trůnním sále tajemného paláce sice Kane dotěrnému pekelníkovu zástupci na zemi pyšně vzkáže, že „Jediným ďáblem jsem tu já“, ale hned záhy se uchyluje do kláštera v naději, že modlitbami vykoupí svá minulá provinění. Bukanýr se zřekne zabíjení a svou duši obrátí k Bohu. Doba ale víře nepřeje.

Po vypuzení z dočasného azylu v anglickém klášteře se rozhodne převzít zpustlé rodinné panství v Devonu, odkud v mládí za tragických okolností (jak se dozvídáme z vkusně užitých retrospektiv) odešel. Na cestě se setkává s puritánskou rodinou Crowthornových, mířící za oceán. Solomon se s nimi spřátelí. Jeho víra v lidskou dobrotu a snaha o sebeočištění od zla je ale záhy vystavena další kruté zkoušce. Po brutální likvidaci rodiny jeho dobrodinců a únosu jejich dcery Meredith (Rachel Hurd-Woodová) se rozhodne uvězněnou dívku najít i za cenu zaprodání vlastní duše silám, jimž se až dosud snažil vzdorovat. Při pátrání po stopách krásné a nevinné dívky se dostává do víru černé magie, jež má něco společného s rozluštěním dávného rodinného tajemství, jež zapříčinilo úpadek jeho i jeho vlasti.

Cesta ke spáse

Robert E. Howard ve dvacátých a třicátých letech minulého století se svými hrdiny barbarem Conanem, králem Kullem, válečnicí Rudou Sonjou, pirátem Cormacem Mac Artem nebo puritánem Solomonem Kanem stvořil svět pulpových příběhů, plných mýtů, magie a dávných tajemství. Později byl tento subžánr heroické fantasy nazýván jako sword and sorcery (meč a magie).

Filmaři z jeho knih rádi čerpají a režisér a scénárista Michael J. Bassett není výjimkou. Ve volné adaptaci povídek a básní z let 1920-30, spjatých s ústřední postavou Solomona Kanea, zachycuje cestu proměny tohoto nelítostného zabijáka. V duchu hesla „Když chceš změnit svět, začni u sebe“ opouští pirátský šermíř staré návyky a teprve se stává oním uvědomělým puritánem, rozhodnutým napravovat špatnosti okolního světa.

V první části chystané trilogie (jejíž realizace zůstává po nízkých tržbách úvodní části otázkou) se bývalý bukanýr snaží být mírumilovným dobrákem ve světě, kde na cestách míjí vypálené vesnice s viselci na každém druhém stromě. Najít v těchto bezútěšných kulisách někoho, kdo se vás nebude snažit okrást, zabít nebo naservírovat k večeři, se rovná malému zázraku. A Solomona tento zázrak potká ve vstřícné rodině, jež ho po napadení lapky v čele s dokonale přehrávajícím a maskérsky zohyzděným Markem Vašutem v úloze Tattooa, zachrání.

Služebníci černokněžníka Malachiho (Jason Flemyng) na slušné jednání evidentně neslyší a Kane je tak při ochraně svých dobrodinců postaven před dilema. Buď se bude dál chovat mírně a nechá své přátele napospas padouchům, nebo se rozhodne riskovat věčné zatracení poté, co se vrátí k násilným způsobům boje, v nichž vynikal. Gándhíovsky odevzdaný postoj k násilí funguje možná při protiválečných demonstracích, ale ne ve chvíli, kdy Vašutův dvoumetrový soukmenovec s pahýly místo zubů drží pod krkem vašeho bližního nabroušený nůž. Jednat se musí rychle a cesty ke spáse mohou mít různé podoby.

Návrat k přímočarým brakovým kořenům

Po hypnoticky hutné vikingské náloži Valhalla Rising s dánskou „cifrou číslo 1“ Madsem Mikkelsenem v hlavní roli se k temným kořenům žánru vrací i tato francouzsko-britsko-česká koprodukce. Michael J. Bassett, jenž má za sebou práci na hororech Mrtvá hlídka a Pustina, se rozhodl přijít s krvavou feudální fantasy, jež nebere ohledy na zaklínadlo v podobě vstřícného ratingu, umožňujícího vstup do kin nejpočetnější vrstvě divácké obce, tedy dospívajícím. S nekompromisním přesvědčením před sebou radši valí béčkové zpracování literárního braku, které nepředstírá jiné ambice než starosvětsky zábavné.

Při výstavbě jeho zápletky pracuje s ověřenými narativními postupy podobných žánrových vyprávění, k nimž přidává svou poučenost na tvorbě nízkorozpočtových hororů a křesťanskou symboliku, blízkou vnímání fanoušků metalových klipů. Dočkáme se tak zhypnotizovaných lovců lidí, přibíjejících ke křížům kohokoliv, kdo jen náznakem ruky provede pohyb, blízký pokřižování. Démonů a čarodějnic i zombických kanibalů, ukrytých v podzemním prostoru rozpadlého kostela. Useknutých končetin, stříkající krve i tlejících mrtvol na křížích, na nichž krkavci dokonávají barbarské dílo zkázy.

Bez postpubertálního vtipkování i sofistikovaného psychologizování jsme provedeni obdobím nelítostné krutosti, jejíž kulisy obstaraly domácí lokace jevanských lesů nebo hradů Točník a Zvíkov. Na epické vyprávění střihu Pána prstenů nebo Království nebeského můžeme zapomenout, ale šedomodravý vizuál věrohodně podtrhuje sychravou atmosféru, utkanou z nevlídně deštivého a blátivého počasí, jež umí dobře vytvořit podzimní česká krajina.

Mezi nebem a podsvětím

Akční scény jsou přehledné a nezatížené módním reportážním způsobem snímání. Digitální úpravy jsou užity s mírou, která rušivě nevystrkuje růžky, takže závěrečné vypuštění obdoby jakéhosi pekelného Krakena bereme jako zpestření rozuzlení v duchu „padouch nebo hrdina, všichni jsme jedna rodina“.

Kdo si potrpí na dialogové výměny, ať si počká třeba na novinku Woody Allena, zde slova tvoří jen nutnou výplň mezi porcováním tělesných schránek mečem. Solomon Kane toho má na práci při nápravě svého okolí totiž opravdu hodně. Jako hrdina, rozkročený mezi nebem a podsvětím, musí zdolat protivníky nejen z tohoto, ale i onoho světa. Je si přitom vědom, že černou magií poháněné zlo v jeho blízkosti nevymýtí obracením jeho nositelů na víru pravou, ale mnohem účinněji s pořádnou šavlí v ruce. Zklidněnou duši tak musí znovu probudit k násilí, když si to žádá spravedlnost.

Charismatický představitel Kanea nás věrohodně provádí jeho trnitým osobnostním vývojem od nelítostného cynického zabijáka bez soucitu, plenícího dobytá území, k pokornému a asketickému kajícníkovi, hledajícímu vykoupení. Podaří se mu záchranou Meredith uniknout svému prokletí navždy nebo bude muset vyměnit svou duši za její při handlování s ďáblem?

Van Helsingův nastuzený příbuzný

James Purofey, jehož známe z historického seriálu z produkce HBO Řím, v úloze kapitána Solomona Kanea vypadá jako blízký příbuzný Hugha Jackmana, jemuž se při natáčení Van Helsinga zhoršila rakovina hrtanu a on už jen sípavě chrčí. Čepelí nože zvrásněné tělo skrývá pod dlouhým pláštěm. Zavilý pohled, který protivníkovi už dopředu říká, že dobře míněná předsevzetí o životě bez zabíjení brzy vezmou za své, pak pod charakteristickým kloboukem se širokou střechou, jenž spolu se šerpou kolem pasu a dvěma meči patří k jeho nezbytné výbavě.

Solomon si vyráží se zbraní v ruce vymoci své spasení a mě napadá, že v dnešních časech působí jeho úsilí jako milý anachronismus. Reaganovská éra, která v časech blokového vidění světa tak přála testosteronovým hrdinům s jednoduchým verbálním výrazivem a svalstvem, vyhnaným anaboliky, se už určitě nevrátí. V době disneyovsky korektního nakládání s realitou, kdy v hollywoodských filmech půvabné dámy zásadně ráno vstávají z postele obtočeny prostěradlem a cigaretu si nezapálí snad ani nejzuboženější bezdomovec, je ale sympatické, že se objeví počin, který se vrací k ověřeným tradicím žánru a ve spojení brutality a pohádkovosti nabízí poctivý brak k potěše všech, jež mají doma na poličce ještě ošoupanou pirátskou videokazetu pohanského Barbara Conana s guvernátorem Arniem.

Solomon Kane

• Žánr: fantasy
  • Původní název: Solomon Kane