41
Fotogalerie

Sony KDL 47W805A: test LCD LED televizoru

Kapitoly článku:


Kanály umístíte do čtyř favoritních nabídek, ve kterých se může kombinací vytvářet individuální seznam vzniklý třebas z kanálů v „Preferovaném satelitu“, „Standardním satelitu“, ale i z tuneru DVB-T! To není obvyklé a jedná se o přínos pro uživatele, který rádi vidíme. Stejně tak systém umožní nežádoucí kanál vymazat. Bohužel se na jeho místo nepřemístí následující kanál – číselná pozice zůstane neobsazena.

Obsluhou provedené přeskupení kanálů není jejich pouhou záměnou, jak bývá často uživateli kritizováno. Při umístění kanálu na novou pozici, se původní kanál z této posune o číslo výš. Škoda neoznačení kódovaných kanálů. Ikona není odlišena od FTA (volně dostupných).

Po radostně ukončeném satelitním ladění, kde jsme během pár vteřin obdrželi v listu „Preferovaný satelit“ kompletní nabídku Skylink („Standardní satelit“ byl laděn až následně, ručně vyvolání z menu TV – úplné ladění třech družic zabere 40 minut) navazujeme laděním dalších tunerů (Digitál a Analog/Digitál/Analog). Krok možno přeskočit. My chceme odzkoušet digitál a tak se dostáváme k potvrzovacímu dialogu s výběrem TV připojení – „Pozemní/Kabelové“. Dáváme DVB-T a celý proces trvá zhruba 3 minuty.

Naladěné kanály si můžete hned přeskupit.

Třídění programů.JPG Satelitní ladění - dodatečné ladění.JPG

Ladící proces končí, pokračují další kroky s textovým průvodcem.

Nastavujeme Internet (kabel/WIFI) v automatickém, nebo ručním režimu. Aktivujeme tzv. přehled programů. A to je další zajímavost tohoto stroje. Kdo navolí zapnutí funkce, dočká se při stisku tlačítek PROG+/PROG- na dálkovém ovladači, vyvolání programové nabídky. Tato je ještě rozdělena do dalších, jednotlivých listů (Digitál/Preferovaný satelit/Standardní satelit/Rozhlas/TV/Volné/FAV1-4/Youtube).

Jedná se o mimořádný nápad, který poskytuje „uživatelstvu“ filtrování stanic dle jejich potřeb a přidává navíc jednoduchý přístup k aktuální Youtube nabídce. Kromě toho ještě navíc v „OPTIONS“ vyzvete přístroj k řazení kanálů dle názvů (proběhne velmi rychle), anebo ovlivníte rozsah zobrazení jednotlivých listů. Prosím to není vše. Sony zvládne ještě víc. Vše ale popsat nemůžeme.

Rychlé přepínání.JPG Rychlé přepínání - programové listy.JPG

Protože nechceme posílat informace o naší činnosti kamkoliv a komukoliv vypínáme povolení odeslání souboru z důvodů vylepšování kvality služeb (samozřejmě je soubor odeslán bez osobních a rozpoznatelných informací, a to přímo na server Sony).

Menu a nastavení

Příznivci značky herních konzolí ze stejné stáje poznávají logiku menu a způsob řazení podnabídek. Z mého pohledu došlo oproti loňsku k jeho zpřehlednění a zjednodušení. Původní zaskočení z jeho složitosti se tak u většiny postupně zcela vytratí. Nyní nejde ani o složitost, nýbrž o veliký rozsah korekcí, které jsou nám předkládány. Radost budou mít zejména „technoidi“ a fajnšmekři.

Menu - Historie.JPG Menu - TV.JPG

Pohyb v jednotlivých částech menu probíhá včetně případných animací ikon svižně – nezaznamenáváme žádné trhání ani zpožděné reakce. Zvláštností pro nezasvěceného jsou uživatelské profily, jejichž základní prvek nese název „Volba scény“ (Fotografie / Hudba / Kino / Hra / Grafika / Sport / Animace/Obecné/Auto/Auto 24p synch). Vyberete základní charakteristiku obrazu a někdy současně zvuku. V osazených automatických režimech scény pak přístroj sám vyhodnotí sledovaný pořad a následně určí nejlepší variantu korekcí.

Dynamicky s příslušnou „Volbou scény“ probíhá změna ve variantách nastavení obrazu a zvuku. „Klasické“ profily nacházíte tak vždy jinak pojmenované. U obrazu jsou to Živé barvy / Standardní hra / Originální hra / Grafika / Sport / Animace / Standardní / Vlastní / Živé foto / Standardní foto / Originální foto / Vlastní foto / Kino1 / Kino2.

OPTIONS.JPG

Samotný obsah těchto profilů opět představuje paletu nástrojů, kterými významně změníte jeho charakteristiku. V extrému jde učinit z obrazu vyhlazené dílo, proti čemu jde další extrém – lehkým šumem a drobným kostečkováním proťatá scéna. Jako „ochutnávku“ uvedeme ty ze zajímavějších – Redukce bodového šumu, Reality Creation, Zjasnění bílé, Vyvážení bílé (6 kroků), Pleťový naturalizer, Zvýraznění obrysů, Zvýraznění detailů a třebas také hodně využívaný Motion flow pro plynulý obraz. Motion flow zahrnuje šest kroků, kdy jeden extrémní vyvolává jakési poblikávání obrazu. Zbytek pak více, či méně ovlivní jeho plynulost dosti často bez nežádoucího nástupu telenovelového jevu.

Obraz - Reality Creation.JPG

U zvuku objevujete postupně profily s pojmenováním Standard / Kino / Sport / Hudba / Hra / Komprimovaný zvuk. Samostatně přidáváme prostorové efekty, vylepšení mluveného slova (u některých filmů s nižší srozumitelností výborná věc), individuální nastavení hlasitosti programu a také automatickou úpravu skokové hlasitosti.

Zvuk.JPG Zvuk detail.JPG

Dalšími položkami jsou ty, které nabízejí nastavení 3D obrazu, funkce „ekologie“. TV může například řídit jas a kontrast dle čidla. Pokročilý bude zkoumat barevnou matrici pro každý vstup, nebo varianty dynamického rozsahu HDMI.

Ozvláštněním, které se objevovalo již dříve – za časů CRT – bude pro některé jednotunerový PIP a P&P. Obraz v obraze, respektive obraz vedle obrazu. Ten i s možností měnit jejich vzájemný velikostní poměr.

PaP.JPG

Obraz

Prvotní pocit bude záležet na momentální zvolené „Volbě scény“ a její správnosti vůči sledovanému pořadu. Na to si v případném studování osmsetpětky dávejte pozor.

Subjektivně se dá obraz nazvat barevně nasycenějším s vhodným rozložením. Pleťová se drží rámce korektnosti, bílá působí neutrálně (záleží na nastavení) a kontrastní černá nedělá ostudu. Plošnější černá pak pokulhává. Pohled jiný nabízí příjemně vybarvenou hnědou.

SD vysílání vypadá čistě a uhlazeně. Je zde zřejmá snaha o vytvoření náznaku vyššího rozlišení. Okraje objektů jsou až na výjimky klidné s přesnějším hraněním u barevných přechodů. Naznačený prostor byl dostatečný. Pohyb s většinou „udělátek“ přispěje k jeho vylepšení a povětšinou nenastoupí telenovelový jev. Plošný pohyb kamery nazveme příkladným. Na kontrastních hranách objektů se mimořádně vyskytuje „svatozář“ – hranové zvýraznění.

Nastavení obrazovky.JPG

HD bylo klidné s náznakem prostoru. Barvy oku více lahodí. HD se nesnaží o přeostření, někdy spíše naopak. Detailní pohled bude řešit ztrátu drobnokresby v určitých módech zobrazení. Pohyb celé scény byl plynulý, bez trhání. Na kontrastních hranách objektů se taktéž spatříme hranové zvýraznění.

U SD i HD se za určitého nastavení a okolností – hlavně při skokové změně překrývajících se objektů tu a tam vyskytnou pozůstatky předchozího obrazu (duchové).

Pozorovací úhly jsou rozsáhlé, pakliže zachováme odstup v horizontální rovině. V případě odklonu od obou os, přichází modrání/fialovění černé a závoj. Clouding v testovaném kusu byl zanedbatelný. Vidíme ho v pravé horní rohové části. Ke snížení vnímání cloudingu případnými citlivými jedinci přispívá pohasnutí obrazu, například při změně vstupů, startování filmů z USB atp.

Měřímě a měříme...

Televizor Sony se svojí „Automatickou scénou“ se snaží nabídnout divákovi ten nejlepší obraz, který se pro daný režim hodí. Tedy Sport pro sport, fotografii pro foto atd. Potud si Sony zaslouží chválu, neboť divák by měl dle mínění techniků Sony dostat vždy ten nejlepší obraz. Subjektivně to platit může.

Zklamání přijde ale, když jsme si přeměřili nastavení filmového režimu, který nabízí dvě volby Kino 1 a Kino 2. Filmový režim má svá jasně daná pravidla a nastavení, která se výrobci snaží poslední roky naštěstí dodržovat. Zkrátka divák by měl mít stejně nastavený televizor, jak zná u filmů z kina.
 

Režim Kino -1.JPG Režim Kino -2.JPG 
Nastavení režimu 1 a 2, u režimu Kino 2 vidíte znatelně menší výchylku od správných hodnot,
stále je ale dosti velká
 

U Sony máte bohužel smůlu. Režim Kino 1 je nastavený tak, že gama má místo 2,2 hodnotu 2,6, o zcela „ustřeleném“ nastavení barev se můžete přesvědčit v grafu (pro laiky na vysvětlenou: platí, že čím je "sloupeček" menší, tím je barva lépe nastavená, v ideální případě byste viděli jen malinké barevné "schůdky"). Režim Kino 2 má gamu 2,4, nastavení barev je také trochu lepší, pokud se ale podíváte na naměřený barevný prostor, tak u zelené chybí dosti velká část.

šedá.jpg barevná teplota.jpg barvy.jpg
gama.jpg gamut.jpg
Zobrazení škály šedé, barevná teplota, nastavení barev a gama. U posledního obrázku (barevný gamut) si můžete všimnout, že barevný prostor u zelené/žluté je posunutý.

Abychom nekřivdili technikům Sony, svůj podíl na tom zjevně má použitý LCD panel s pasivním 3D. Naměřená černá v režimu Kino 2 měla 0,30 cd/m2, což je podprůměrná hodnota i na LCD technologii, pokud se podíváme na kontrast, tak statický kontrast byl také podprůměrných 898:1, dynamický naopak značně nadprůměrných 14 141 809:1. Čili je vidět, že Sony sice nabízí běžným divákům výborně fungující automatiku, kterou určitě ocení, ale náročný filmový fanda, doufající v ideální filmový obraz bude zklamán, a to jak samotným panelem, tak továrním nastavením filmového režimu.

 

Speciál: Televizory

Nový televizor vybírejte pečlivě. Kolik do něj chcete investovat, na jaké ceně začínají kvalitní modely? Jaká bude nejvhodnější úhlopříčka, rozlišení a jaký typ zobrazovacího panelu? Určitě si přečtěte návod Jak dobře koupit televizor.

Doporučujeme také redakční výběry televizorů:

Určitě si přečtěte

Články odjinud