Téměř před dvěma lety jste si zde mohli přečíst test projektoru Sony VPL-VW60. Tehdy sice v zobrazení černé a prokreslení tmavých detailu neobstál ve srovnání s těsně před ním testovaným JVD D-ILA HD1 (ovšem dnes obecně považovaným za revoluční stroj, který skokově přiblížil obraz digitálních projektorů analogovým CRT), ale na základě celkového dojmu VW60 dodnes hodnotím jako jeden z nejpovedenějších projektorů, se kterým jsem se ve službách AVmanie potkal. VW85 je jeho přímým potomkem
Hned v úvodu prozradím, že VW60 se za vnuka vůbec nemusí stydět a dvě generace (synem/ taťkou projektorem byl VW70), které je dělí, jsou na kvalitě obrazu VW85, vidět opravdu výrazně. V této cenové kategorii (v době psaní této recenze byla nejnižší cena VW85, kterou jsem na internetu našel, 127 tisíc korun) jsou jeho přímými konkurenty renomované projektory JVC. Ty také staví na technologii LCOS, které JVC říká D-ILA a Sony SXRD (3 barevné panely jako v LCD , ale světlo se od nich odráží jako v DLP, místo aby jimi procházelo). Cenově se VW85 kryje spíš s levnějším modelem HD550, výbavou ale odpovídá HD950, od kterého ho dělí částka, za kterou koupíte jeden Sony VPL-HW15.
Sony ni(ně)kdy nespí
Zatímco podle ohlasů JVC s touto generací tak trochu usnulo na vavřínech, Sony se opravdu snažila a ve schopnosti kombinovat sytou černou s prokreslením detailů v tmavých záběrech JVC dohnala. Nutno, ale přiznat, že to platí jen v případě aktivované dynamické clony. V kontrastu samotných panelů, dosahovaném bez této berličky, stále nemá JVC konkurenci. Dále zcela zmizel problém s nerovnoměrně vysvícenou černou plochou, který projektory LCOS trápil ještě před jednou generací.
Oproti VW60 se u VW85 výrazně zlepšila pohodlnost instalace spojená s motorovým ostřením (umožňuje mnohem přesnější nastavení než ruční), zoomem a posunem čočky (na rozdíl od VW60 se tu díkybohu už nemusí nic rozmontovávat). Stejně jako u projektorů JVC je čočka chráněná krytem, který se otevírá a zavírá automaticky při zapnutí a vypnutí. Tím mizí problém s mírným rozostřením čočky při ručním sundávání krytky. Ovšem JVC má toto vyřešeno stylověji (zavírá 1 kryt místo 2, které se střetnou uprostřed jako u VW85) a i z celkového estetického hlediska jsou JVC projektory stále hezčí na pohled (což může být pro někoho také kritérium výběru).
U Sony je můj vkus příliš hamatné a trochu nepřehledné i dálkové ovládání. Struktura menu je skoro totožná s HW10 (tudíž logická a přehledná), jen funkcí a různých přednastavení je mnohem více.
Zhoršující vylepšení
Nyní ve všech nových modelech projektorů vyžadované vylepšování pohybu (Sony nabízí 2 varianty a vícero stupňů intenzity zpracování obrazu) je z mého pohledu použitelné jedině a pouze na sportovních přenosy. Jeho nasazení při filmové projekci, je pro každého kdo má filmy a kino jen trošku rád, děsivým zážitkem. Bez vylepšování zobrazuje VW85 24Hz HD materiál v obnovovací frekvenci 96Hz a výsledek vypadá rozhodně filmově, byť nezastírám, že je doprovázený mírnými pohybovými artefakty. Panasonic PT-AE4000 se svými 120Hz je v této oblasti přece jen v určité výhodě.
Pokud v něčem VW85 zaostává za aspirace definujícími projektory JVC, tak je to v oblasti ostření a možnostech kalibrace barevného prostoru (což se ale týká jen dražšího JVC HD950, viz níže). Zatímco u jiných projektorů se stále častěji prosazuje možnost dvojího typu ostření (samotné ostření a zdůrazňování detailů), VW85 má ovladač jen jeden a jeho použití může celkem rychle vést ke vzniku rušivých nepřirozeně zdůrazněných hran. Těch bývá už v samotných Blu-Ray discích díky špatnému masteringu často více než dost, takže myslím rozhodně nestojíte o to, aby vám nějaké ještě přidával samotný projektor. Také si dávejte pozor na to, že VW85 má v různých režimech obrazu ostrost přednastavenou na různých hodnotách (logičtější by se mi zdálo, kdyby byla vždy na nule).
Sony se vybarvuje
Pokud jde o barevný prostor, Sony se s přednastavením Normal
poskytuje větší přiblížení hodnotám vyžadovaným HD normou Rec. 709 než kterýkoliv projektor, který jsem testoval (rozhodně bližší než třeba Sony HW10, který se v tomto přednastavení spíše blížil NTSC normě Rec. 601), ale se samotnými možnostmi kalibrace to u něj už vázne.
Funkce RCP je těžkopádná a chybí možnost korekce jasu, takže nejrozumnější je si pokusy o úpravy primárních a sekundárních barev s její pomocí odpustit. Zde má dražší JVC HD950 s možností perfektního nastavení všech 3 položek barevného prostoru (saturace, zabarvení, jas) jasnou přednost. U cenově s VW85 srovnatelného levnějšího JVC HD550 lze ale přesaturovaný barevný prostor zkrotit jen pomocí externího zařízení.Pro ty, kteří mají rádi neonové barvy místo přirozených, má i VW85 přichystány hned 3 přesaturované režimy. Pro ukázku nejprve mírnější saturant Wide 1
a barevně nejkrutější Wide 3
Šedivé režimy
Pokud se režimů obrazu týče, žádná ze 3 Cinem mě neuchvátila a stejně jako u HW10 v mých očích nejlepší obraz poskytuje režim Standard. Ten jsem také ve spojení s lampou na plný výkon použil na všechna následující měření. Mimochodem v tomto nastavení je VW85 nepatrně hlasitější než HW10 a má o něco méně jasný obraz. Asi cena za znatelně lepší černou a tmavý detail (tu mohou VW85 konkurovat opravdu jen projektory JVC).
Pro srovnání o více než polovinu levnější Sony HW10 (HW15 sem neviděl, ale podle spolehlivých zahraničních testů je prakticky totožný) byl s určitým přesvědčováním schopen sice přesvědčivé černé, ale ne bez určité ztráty tmavých detailů. Kupodivu i středně osvětlené záběry vypadají na VW85 přirozeněji než na HW10. V každém případě ale VW85 není žádný oslnivý zářič (zvláště v pro filmovou projekci neoptimálnějším nastavení) a na plátno výrazně širší než 2,5 metru bych ho nedoporučoval. Jak už jsem zmiňoval, odměňuje za vyšší cenu uživatele širokým spektrem různých přednastavení a to se týká i barevné teploty stupňů šedé. Nejblíže optimálním 6500K je celkovou teplotou Low 1,
ale s poměrem mezi jednotlivými barvami je to tu už horší (přes příliš dominantní zelenou má ale reálný obraz drobný problém spíš s příliš červenými pleťovými tóny).
Low 2 nabízí dost podobný obrázek
a jeho celková teplota má blíže k 6000K.
Přednastavení Middle
a High
jsou už natolik “mimo“, že je uvádím spíš jako zábavnou kuriozitu.
Pokud se chcete optimu přiblížit více než nabízená přednastavení, nezbývá než se pokusit o vlastní kalibraci. Stejně jako u HW10 je nejlepší použít jako výchozí Custom 3 (nekalibrovaný odpovídá Low1). Zde výsledky po zběžné kalibraci:
I když celková teplota není úplně ideálních 6500, vyrovnanější vzájemný poměr barev se v samotném obraze projevil viditelně a pozitivně. A to šlo opravdu o „rychlovku“. Při boji, který jsem následně za dosažení podobných výsledků sváděl s Panasonicem AE4000 (recenze příště), jsem na nesnesitelnou lehkost kalibrace VW85 vzpomínal s nostalgií.
Přitažlivé gamma křivky
Složitější je u VW85 otázka dosažení perfektní křivky gamma korekce. Pokud se bez ní neobejdete, musí na pomoc přispěchat přiložené CD s programem Image Director. Ti méně nároční se mohou ale i s nabízenými gamma přednastaveními dostat k doporučované hodnotě 2.2 (podle vkusu můžete jít až do 2.5) poměrně blízko. Naměřené křivky velmi podobné tomu, co si pamatuji z HW10 (lehké pozdvižení od 60 do 80% jasu), alespoň s aktivovanou clonou na 1.
Nejoptimálněji vypadá gamma 4
“použitelné“ jsou ještě gamma 5
a gamma 6
Pokud clonu vypnete, vliv na křivku je poměrně dramatický, zde gamma 6 s vypnutou clonou:
Protože ale její fungování je vidět opravdu jen při dramatických změnách jasu a zisk v černé je zásadní, doporučuji ji nechat zapnutou.
Verdikt
Sony VW85 je stroj pro náročné milovníky domácího promítání a velmi se blíží optimu toho, co dnes video projektory dokážou a můžeme ho vřele doporučit. Kdo to chce něco ještě o tik lepšího, musí si připlatit a sáhnout po JVC HD950 nebo HD550 s externím barevným procesorem.
Sony VPL-VW85
Cena orientační 153 000 Kč
- technologie SXRD (LCOS) 1920x1080
- svítivost 800 ANSI-lumenů (podle měření je maximum 725)
- kontrast 120000 : 1
- hlučnost (normální/tichý režim) 20 db v normálním módu
- projekční vzdálenost v metrech 1.40 – 14.30
- optika motorizovaný zoom horizontální a vertikální posun čočky a ostření, rozsah zoomu 1.37-2.19:1 (1.55:1), kompatibilní s anamorfickou čočkou, vylepšená dynamická clona 3
- výkon lampy 200W
- životnost lampy 3000 hodin (při lampě v úsporném módu)
- lichoběžníková korekce ano
- vstupy HDMI x2, složkový x1, kompozitní x1, PC VGA (D-Sub) x1
- vzdálené ovládání RS232 Port
- normy 720p, 1080i, 1080p/60,1080p/24, 1080p/50, 575i, 575p, 480i, 480p
- rozměry (v × š × h) 179.2x470x482.4 mm
- hmotnost 12,0 kg
- spotřeba 320W
- příslušenství dálkové ovládání, sada kabelů, návod, image director software
AVmania.cz hodnotí |
obraz | | 10/10 |
funkce | | 8/10 |
výbava | | 8/10 |
ovládání | | 8/10 |
celkem | | 9/10 |
Graf ceny produktu Sony VPL-VW85 poskytuje server Heureka.cz
Nový televizor vybírejte pečlivě. Kolik do něj chcete investovat, na jaké ceně začínají kvalitní modely? Jaká bude nejvhodnější úhlopříčka, rozlišení a jaký typ zobrazovacího panelu? Určitě si přečtěte návod Jak dobře koupit televizor.
Doporučujeme také redakční výběry televizorů: