Spolujízda: řidič Uberu a policista na stopě drogového pašeráka [recenze filmu]

13. července 2019
TWEET SDÍLET
Parťácká akční komedie, stojící na osobnostním a fyzickém kontrastu ústřední dvojice. Řidič Uberu se v ní stává nechtěným účastníkem policejní akce.

Plusy

  • Parťácká chemie mezi oběma herci dobře funguje. Humor snímku vychází z rozdílnosti jejich povah i fyzické konstituce

Minusy

  • Zápletka není nijak objevná, stejně jako vyústění ve smyslu vzájemného obohacení životů obou aktérů a vzniku jejich přátelství
6/10
Hodnocení

Žánr buddy movie stojí na dvojici protikladných charakterů, kteří jsou jak oheň a voda. Dohromady je většinou svede nějaká náhoda, společný úkol, ochrana toho druhého. V parťáckých akčních a krimi komediích se ti dva zezačátku nesnášejí, pak k sobě obtížně hledají cestu, což je zdrojem vzájemného pnutí a z něho vyplývajícího neustálého špičkování, aby nakonec při společné cestě zjistili, že se potřebují a stali se přáteli.

Základní model je možné různě variovat a asi ho všichni znáte z filmů jako 48 hodin, Policajt v Beverly Hills, Smrtonosná zbraň, Půlnoční běh, Tango & Cash, Křižovatka smrti, nebo z posledních let 21 a 22 Jump Street, Správní chlapi či Zabiják & bodyguard.

Tento subžánr si spojujeme především s osmdesátými a devadesátými lety, kdy byl i zlatý věk akčních filmům. Ty dnes vystřídaly superhrdinské komiksové adaptace a tak je i těch buddy movie jak šafránu. O to víc potěší, když se objeví nějaká nová, jako v případě Spolujízdy.

Snaha o pětihvězdičkové hodnocení

Ta rovněž těží z nesourodosti ústřední dvojice. Na jedné straně tu stojí zaměstnanec obchodu se sportovními potřebami Stu (Kumail Nanjiani), který si přivydělává jako řidič Uberu. Nechce o tuto práci přijít, ale kvůli jednohvězdičkovým hodnocením ze strany rasisticky uvažujících zákazníků se to klidně může stát. Stu je totiž pakistánského původu.

Zoufale tak touží po pětihvězdičkovém hodnocení, které by vylepšilo jeho skóre, a dělá pro to, co může. Zákazníky, ač jsou často protivní či opilí, si snaží předcházet a udělat maximum pro jejich pohodlí a spokojenost. Milý úsměv a nekonečná trpělivost jsou samozřejmostí, bonbóny zdarma malým bonusem navíc.

Správní chlapi: recenze filmu

Správní chlapi: recenze filmu

Shane Black si chytře a přitom zábavně pohrává s žánrovými koncepty filmů noir, konspiračních thrillerů, parťáckých „buddy movie“ krimi komedií i těch ztřeštěných situačních.

Když mu ale do auta nastoupí chlap jako hora, kterého když uvidí, tak ho nenapadne nic jiného než hláška, že tipuje, že se chystá hledat ve městě Sarah Connor z Terminátora, začíná být zřejmé, že tady si s bonbóny nevystačí. Ten nový nerudný pasažér v jeho pronajatém elektromobilu, do něhož se kvůli své tělesné konstituci sotva vejde, je totiž policista speciálního útvaru L.A.P.D. Victor Manning, řečený Vic (Dave Bautista).

Nejistý zrak

Policista má právě čerstvě po laserové operaci očí, když dostane od svého zdroje tip, který by mohl vést k dopadení drogového pašeráka, po němž pase už dva roky. Tato jeho mise má i velmi osobní rozměr, protože před půl rokem tento pašerák heroinu Oka Teijo (Iko Uwais) připravil o život jeho policejní parťačku Sarah Morris (Karen Gillan).

Stalo se to za okolností, jež nám přibližuje úvodní akční honička v atriu luxusního hotelu. Vic si vyčítá, že akce dopadla špatně i kvůli jeho extrémní krátkozrakosti, již vyřešil právě onou operací. Po ní toho ale moc nevidí a tak mu řidič Uberu Stu nahrazuje jeho nejistý zrak, který mu neumožňuje ani řídit ani přesně mířit ze zbraně.

15 nejlepších komedií roku 2018

15 nejlepších komedií roku 2018

Ztratili jsme Stalina, BlacKkKlansman, Psí ostrov, Tři billboardy kousek za Ebbingem, Čtverec, Úžasňákovi 2, Oni a Silvio, Já, Simon, Pěkně blbě. Třetí letošní výběr se nese v uvolněném duchu silvestrovské zábavy.

Máme tu tedy neurvalého, zarputilého policistu, posedlého dopadením zločince a proti němu nesmělého, úslužného řidiče, který se zoufale snaží získat pětihvězdičkové ohodnocení. I za cenu toho, že se s Vicem vydá dál než s kterýmkoliv jiným zákazníkem, aby ho získal.

Tím začíná jejich spolujízda, během níž se nejistý Stu chtít nechtíc postupně zapojuje do Vicovy policejní akce. Vydávají se společně do Comptonu, Koreatownu, kde v místech jako jsou striptýzový gay klub, továrna na výrobu pálivé omáčky Sriracha, veterinární nemocnice nebo v závěru obchod se sportovními potřebami, kde Stu pracuje, svádějí boje s protivníky. Vic v těchto soubojích zastupuje hrubou sílu, kterou musí Stu usměrňovat nebo správně směřovat, právě protože Vic pořádně nevidí. Jak ale akce nabírá na obrátkách, přebírá Stu čím dál víc iniciativu.

Probuzení vnitřního zvířete

Spolujízda je klasická buddy movie o dvou nesourodých postavách, které jsou nuceny pod vlivem okolností spolupracovat. Humor snímku vychází z rozdílnosti jejich povah i fyzické konstituce. Vic je cholerický, umíněný, věčně zachmuřený a hrubiánský policista, macho a vdovec, který zanedbává svou dceru, sochařku Nicole (Natalie Morales).

Stu je plachý romantik, zamilovaný do své nejlepší kamarádky Beccy (Betty Gilpin), které to neumí říci. Není asi překvapením, že v průběhu akce a jejich vzájemného poznávání na vztah k těmto ženám přijde řeč a oba parťáci z donucení v sobě nechají rozeznít i jiné struny.

Vic tu citlivou, lehce hysterický Stu naopak v sobě objeví nebo probudí vnitřní zvíře, toužící po dobrodružství. Zpočátku je pouhým rukojmím situace, do níž se dostal, pak ale destruktivní jízdě, plné rvaček a výbuchů, čím dál víc podléhá a nachází v ní realizaci. Získává mnohem víc odvahy a vlastní sebeúcty, což se pozitivně odrazí i při hledání té pravé lásky.

Osmdesátkový styl

Kontrast obou herců díky jejich osobnostní a fyzické výbavě funguje velmi dobře a je zdrojem mnoha vzájemných narážek. Třeba když se Stu ptá na Vicův původ. Americký herec, scenárista, producent, moderátor a komik pákistánského původu Kumail Nanjiani si příležitostného řidiče Uberu zahrál už v autobiograficky laděné komedii Pěkně blbě, k níž před dvěma lety napsal scénář se svou manželkou Emily V. Gordon.

Zabiják & bodyguard: recenze filmu

Zabiják & bodyguard: recenze filmu

Bodyguard má dopravit zabijáka k soudnímu dvoru. S běloruskými zabijáky i policajty v patách. Samuel L. Jackson a Ryan Reynolds v parťácké buddy movie o protikladech, které se přitahují.

Ve Spolujízdě zužitkovává svou praxi stand up komika ve vytváření vtipných hlášek a narážek. Dave Bautista jako dvoumetrový a okolo 130 kilogramů vážící bývalý wrestlingový zápasník zas sází na humor fyzický, vycházející z jeho tělesné konstituce.

Ta dobře vynikne v soubojích s jeho hlavním protivníkem, kterého hraje indonéský herec a zápasník v bojových uměních Iko Uwais, známý z obou akčních Zátahů v režii Garetha Evanse. Hrubá síla tu stojí proti mrštnosti, akční scény mají osmdesátkový styl a nebojí se být brutální.

Nepřekvapivé naplnění žánrového schématu

Zápletka není nijak objevná, včetně toho, že v řadách policie se nachází někdo, kdo se stranou zločinu spolupracuje. Závěr ve smyslu tom, že spolujízda a to, co během ní zažijí, obohatí životy obou dvou, také nepřekvapí.

Ale o překvapení většinou parťácké akční komedie nejsou. Jde o naplnění a případnou drobnou variaci základního žánrového schématu, stojícího na protikladnosti dvou odlišných charakterů. To se v tomto případě daří. Chemie mezi oběma herci funguje velmi dobře, přičemž se u nich doplňuje i cit pro trochu jiný druh komiky. U Kumaila Nanjianiho víc pro tu slovní, u Davea Bautisty pak pro tu fyzickou.

A tak jako vás asi příliš nepřekvapí, z jakých slov je složen originální název filmu Stuber, tak vás nepřekvapí ani tento film. Má ale šanci vás pobavit, protože režisér Michael Dowse (It's All Gone Pete Tong, Noc je ještě mladá) a scenárista Tripper Clancy (Jak napálit banku) vybavili oba hlavní protagonisty na jejich spolujízdu velkou porcí nadsázky a konverzačního i situačního humoru. Úlohu oddechové letní zábavy tak plní tato akční komedie poměrně uspokojivě.

Spolujízda

  • Žánr: buddy movie
  • Původní název: Stuber
  • www.foxmovies.com/movies/stuber
  • USA, 2019
  • Scénář: Tripper Clancy
  • Režie: Michael Dowse
  • Hrají: Kumail Nanjiani, Dave Bautista, Betty Gilpin, Iko Uwais, Joshua Mikel, Karen Gillan, Natalie Morales, Mira Sorvino
  • Distribuce: CinemArt
  • Distribuční premiéra v ČR: 11. 07. 2019

Témata článku: Filmy, Recenze filmů, Recenze

Určitě si přečtěte

Sony Walkman před 40 lety změnil hudební svět. Začal se prodávat 1. července 1979

Sony Walkman před 40 lety změnil hudební svět. Začal se prodávat 1. července 1979

Walkman, nebo také přenosný kazetový přehrávač, odstartoval revoluci. Dnes – čtyřicet let poté, co Sony svůj první Walkman představila – je poslech hudby ze sluchátek na ulici zcela běžný.

5 Jaromír Puk

Android TV: Jak jednoduše dostat obraz z telefonu do TV [video]

Android TV: Jak jednoduše dostat obraz z telefonu do TV [video]

Máme zde Miracast, Google Cast, ale co dělat, když ani jedno nefunguje? Pokud potřebujete zobrazit obsah telefonu na velké obrazovce televizoru, recept je jednoduchý.

7 Tomáš Holčík

Pro DVB-T2 nebude potřeba měnit anténu k televizoru. S jednou výjimkou…

Pro DVB-T2 nebude potřeba měnit anténu k televizoru. S jednou výjimkou…

Před přechodem na DVB-T2 vás možná zajímá, jestli budete muset měnit také anténu, kterou používáte při příjmu DVB-T. Pokud máte vlastní anténu, je odpověď jednoduchá: ne.

3 Jaromír Puk

Sony WF-1000XM3: nejlepší True Wireless sluchátka s ANC, která můžete mít [test]

Sony WF-1000XM3: nejlepší True Wireless sluchátka s ANC, která můžete mít [test]

Zájem o zcela bezdrátová (True Wireless) od jejich uvedení na trh raketově roste. Novinka Sony WF-1000XM3 míří na nejvyšší příčky a právem. Kombinuje výborný zvuk, skvělé potlačení hluku a příkladnou ergonomii. Zkrátka máme tu novou referenci pro ostatní a nejlepší True Wireless sluchátka na trhu.

40 Jaromír Puk

Tenkrát v Hollywoodu: Tarantinova pocta filmovému průmyslu na pozadí vraždy herečky Sharon Tate [recenze filmu]

Tenkrát v Hollywoodu: Tarantinova pocta filmovému průmyslu na pozadí vraždy herečky Sharon Tate [recenze filmu]

Na pozadí případu vraždy herečky Sharon Tate píše Quentin Tarantino milostný dopis klasickému Hollywoodu a jeho hrdinům, žánrům a formátům, které se nestačily přizpůsobit požadavkům nového studiového systému.

5 Marek Čech