Sponzorovaných tlačítek Netflix, YouTube, Disney+ na dálkovém ovladači k TV asi přibude

25. května 2021
TWEET SDÍLET

Postupné proměny dálkových ovladačů k televizorům si asi všiml každý, kdo v posledních letech TV kupoval. S nástupem chytrých televizorů (Smart TV) se na dálkových ovladačích začaly objevovat tlačítka, která spustí přímo vybranou aplikaci.

Klepněte pro větší obrázek

Ještě před pár lety asi leckoho zarazilo, když si koupil televizor a na dálkovém ovladači bylo tlačítko Netflix, i když tato streamovací služba nebyla v ČR dostupná. Podobně vás může letos zarazit, když na DO najdete tlačítko Disney+, i když opět tato služba u nás dostupná není. Co ale za tímto trendem stojí? A kde se vzal?

Skrytá reklama

Vše začalo v roce 2011, když Netflix potřeboval přesvědčit výrobce Blu-ray přehrávačů, aby na dálkový ovladač dali tlačítko s názvem Netflix, které přímo spouštělo aplikaci Netflixu. Postupně to začalo být samozřejmostí a nyní asi nenajdete ovladač, kde by známé tlačítko Netflix nebylo. K tomu většinou přibyla tlačítka Amazon Prime Video a YouTube.

Klepněte pro větší obrázek

Méně známé asi už je, že jde o placený product placement, nebo-li skrytou reklamu. Za tu streamovací služby zpravidla výrobcům televizorů platí – dle webu protocol.com to činí zhruba 1 dolar za ovladač s dedikovaným tlačítkem s názvem služby. Netflixu se například povedlo prosadit, že dedikované tlačítko na DO je součástí certifikace televizoru pro Netflix. A velké rozšíření služby, kterou používají miliony diváků, motivuje výrobce TV, aby tuhle službu podporovali – chytrý televizor bez Netflixu je v mrtvý televizor. 

S nástupem chytrých televizorů propagují výrobci i své on-line služby (například LG či Samsung), kde pak prodávají reklamní prostor (zejména v USA jde o rozšířený jev). A na to tlačítko potřebujete také...

Na kolika to skončí? 

A tak spolu s rozšiřováním počtu streamovacích on-line služeb roste i počet tlačítek. Sony má letos tato tlačítka čtyři (Youtube, Netflix, Disney+, Prime Video), Hisense jich má ale letos již šest, stejně jako Panasonic, Samsung zůstal u třech, LG má tlačítka čtyři, nebo dvě dle typu ovladače, dokonce i na ovladači k Chromecast Google TV má tlačítka Netflix a Youtube, Sony Playstation má na DO tlačítka čtyři, a tak bychom mohli pokračovat.

Klepněte pro větší obrázek

Nově navíc přibývá ovladačů, které mají další tlačítko - pro hlasového asistenta (zde bojuje Amazon Alexa a Google Assistant), k však nim přidejte vlastního službu daného výrobce. Některé ovladače tak mají tlačítka hlasových asistentů dokonce tři.

Podle toho, jaký má televizor systém, se mění také dálkový ovladač a počet –„sponzorovaných“ tlačítek. Streamovacích služeb však přibývá (uzavřená kina kvůli COVIDu tento trend výrazně urychlila). Což znamená, že i tyto služby se budou chtít prosadit, a lze tudíž očekávat, že se na ovladačích objeví také. Například evropský Philips má vedle Netflixu dedikované tlačítko pro Rakuten TV.

Klepněte pro větší obrázek

K tomu všemu přičtěte také fakt, že cena televizorů se v minulých 30 letech velmi snížila, za malý 21" TV nedáte dva, tři celé platy, naopak – na velmi slušný 50" televizor vám stačí 1/3 průměrného platu. Konkurenční boj je velký a marže jsou stlačeny na minimum, a tak výrobci hledají další zdroje příjmu. A sponzorovaná tlačítka jsou jednou z cest. 

Z výše řečeného vyplývá, že barevná tlačítka s názvy streamovacích služeb z DO k TV nezmizí. Naopak se možná dočkáme ještě většího počtu. No... uvidíme.

Speciál: Televizory

Nový televizor vybírejte pečlivě. Potřebujete chytré funkce, nebo stačí televizor bez nich? Jaká bude nejvhodnější úhlopříčka, rozlišení a jaký typ zobrazovacího panelu? Určitě si přečtěte návod Jak dobře koupit televizor.

Doporučujeme také redakční výběry televizorů:

Témata článku: Televizory, Průvodce nákupem, YouTube, Televize na Heureka.cz