Postupné proměny dálkových ovladačů k televizorům si asi všiml každý, kdo v posledních letech TV kupoval. S nástupem chytrých televizorů (Smart TV) se na dálkových ovladačích začaly objevovat tlačítka, která spustí přímo vybranou aplikaci.

Ještě před pár lety asi leckoho zarazilo, když si koupil televizor a na dálkovém ovladači bylo tlačítko Netflix, i když tato streamovací služba nebyla v ČR dostupná. Podobně vás může letos zarazit, když na DO najdete tlačítko Disney+, i když opět tato služba u nás dostupná není. Co ale za tímto trendem stojí? A kde se vzal?
Skrytá reklama
Vše začalo v roce 2011, když Netflix potřeboval přesvědčit výrobce Blu-ray přehrávačů, aby na dálkový ovladač dali tlačítko s názvem Netflix, které přímo spouštělo aplikaci Netflixu. Postupně to začalo být samozřejmostí a nyní asi nenajdete ovladač, kde by známé tlačítko Netflix nebylo. K tomu většinou přibyla tlačítka Amazon Prime Video a YouTube.

Méně známé asi už je, že jde o placený product placement, nebo-li skrytou reklamu. Za tu streamovací služby zpravidla výrobcům televizorů platí – dle webu protocol.com to činí zhruba 1 dolar za ovladač s dedikovaným tlačítkem s názvem služby. Netflixu se například povedlo prosadit, že dedikované tlačítko na DO je součástí certifikace televizoru pro Netflix. A velké rozšíření služby, kterou používají miliony diváků, motivuje výrobce TV, aby tuhle službu podporovali – chytrý televizor bez Netflixu je v mrtvý televizor.
S nástupem chytrých televizorů propagují výrobci i své on-line služby (například LG či Samsung), kde pak prodávají reklamní prostor (zejména v USA jde o rozšířený jev). A na to tlačítko potřebujete také...
Na kolika to skončí?
A tak spolu s rozšiřováním počtu streamovacích on-line služeb roste i počet tlačítek. Sony má letos tato tlačítka čtyři (Youtube, Netflix, Disney+, Prime Video), Hisense jich má ale letos již šest, stejně jako Panasonic, Samsung zůstal u třech, LG má tlačítka čtyři, nebo dvě dle typu ovladače, dokonce i na ovladači k Chromecast Google TV má tlačítka Netflix a Youtube, Sony Playstation má na DO tlačítka čtyři, a tak bychom mohli pokračovat.

Nově navíc přibývá ovladačů, které mají další tlačítko - pro hlasového asistenta (zde bojuje Amazon Alexa a Google Assistant), k však nim přidejte vlastního službu daného výrobce. Některé ovladače tak mají tlačítka hlasových asistentů dokonce tři.
Podle toho, jaký má televizor systém, se mění také dálkový ovladač a počet –„sponzorovaných“ tlačítek. Streamovacích služeb však přibývá (uzavřená kina kvůli COVIDu tento trend výrazně urychlila). Což znamená, že i tyto služby se budou chtít prosadit, a lze tudíž očekávat, že se na ovladačích objeví také. Například evropský Philips má vedle Netflixu dedikované tlačítko pro Rakuten TV.

K tomu všemu přičtěte také fakt, že cena televizorů se v minulých 30 letech velmi snížila, za malý 21" TV nedáte dva, tři celé platy, naopak – na velmi slušný 50" televizor vám stačí 1/3 průměrného platu. Konkurenční boj je velký a marže jsou stlačeny na minimum, a tak výrobci hledají další zdroje příjmu. A sponzorovaná tlačítka jsou jednou z cest.
Z výše řečeného vyplývá, že barevná tlačítka s názvy streamovacích služeb z DO k TV nezmizí. Naopak se možná dočkáme ještě většího počtu. No... uvidíme.
Nový televizor vybírejte pečlivě. Potřebujete chytré funkce, nebo stačí televizor bez nich? Jaká bude nejvhodnější úhlopříčka, rozlišení a jaký typ zobrazovacího panelu? Určitě si přečtěte návod Jak dobře koupit televizor.
Doporučujeme také redakční výběry televizorů: