Stoker: recenze filmu

Stoker: recenze filmu

Proslulý korejský režisér Chan-wook Park (Oldboy, Nebohá paní Pomsta) letos uvedl svůj první anglicky mluvený snímek Stoker. Přestavil jej na festivalu v Cannes, kde mu většinou publikum tleskalo a dávalo ceny. Tentokrát však nikoli. Stoker se nelíbil, byť ne zcela právem. Možná právě kvůli neúspěchu u festivalových diváků se Stoker vyhnul českým kinům a vychází rovnou na DVD a discích Blu-ray.

Změna jazykového prostředí a užití hollywoodských hvězd v čele s Miou Wasikowskou a Nicole Kidmanovou však není zdaleka tak určující pro konečný snímek jako fakt, že se Park snad poprvé ve své filmografii nepodílel na scénáři.

Autory mysteriózního rodinného dramatu o záhadné smrti otce jsou Wentworth Miller a Erin Cressida Wilsonová. Ti vyprávějí příběh osmnáctileté Indie Stokerové (Wasikowská), jež se po tragické smrti otce seznamuje s charizmatickým strýcem Charliem (Matthew Goode). Když se Charlie nastěhuje k Indii a její labilní matce (Kidmanová), obě jsou okouzleny jeho šarmem a klidem. Brzy je ale jasné, že Charlieho příjezd nebyl náhodný a že jeho šokující tajemství z minulosti můžou zásadně ovlivnit Indiinu budoucnost.

V důsledku toho, že nenapsal scénář, jako by Park nebyl do příběhu natolik angažován a vtažen, jak u něj bývá zvykem. Jeho znovu mistrná režie nepůsobí tak organicky srostlá s příběhem jako v Oldboy či Žízni. Spíše jako by Park točil na zakázku příběh, který jej sice zajímá, ale nemá k němu co přidat. A možná právě toto divákům u Stokera vadí nejvíc.

Na druhé straně čistě divácky je Stoker velmi vydařené dílo. Park znovu potvrzuje, že dokáže vykouzlit děsuplnou scénu i za užití takřka nulových kulis, stačí obyčejná koupelna nebo les. Diváci, kteří obdivují jeho barokně rozmáchlý rukopis, se budou tetelit blahem při zdrcujícím finále, v němž konečně vyjde na světlo, kdo zabil otce hlavní hrdinky.

Stoker

• drama, USA / Velká Británie, 2013, 99 minut
  • Režie: Chan-wook Park