6
Fotogalerie

Suburra: recenze filmu aneb mafie a korupce v dnešní Evropě

Komplexní a atmosféricky natočená zpráva o korupčním charakteru dnešní Itálie. Režisér seriálové Gomory a sedm dní, než padne vláda a dojde k rozpadu stávajících mafiánských struktur.

Ve starověkém Římě byla Suburra čtvrtí, kde se tajně setkával zločin a politika. V ghettu na úpatí Palatina, kde byly bordely a taverny, se střetávali vznešení senátoři a lidé se špatnou pověstí. Po více než dvou tisíciletích ducha tohoto místo nadále udržují v provozu ti obyvatelé věčného města, kteří i v současnosti zajišťují křehkou rovnováhu mezi mocí a ulicí ve snaze najít co nejrychlejší a nejefektivnější cestu k tomu, jak vydělat peníze a udržet si moc.

Mafiánské klany

Je to především italská mafie 21. století, která se dost liší od té, již známe z gangsterek z třicátých či padesátých let minulého století nebo románů Maria Puza. Žádní vážení bossové v elegantních oblecích a kloboucích, ale navzájem si po krku jdoucí klany, jejichž postavení v rámci mafiánské hierarchie prozrazuje mimo jiné způsob oblékání a bydlení jejich čelných představitelů.

Nahlédneme do zázemí tří mafiánských „rodin“. Tu nejstarší, nejváženější a nejdéle na území Říma působící zastupuje poslední člen takzvané Bandy z Magliany Samuraj (Claudio Amendola). Omšelý, seriózně vypadající padesátník, který má přirozený respekt okolí a k dosažení svého cíle upřednostňuje dohodu. Zastupuje rodiny z jihu, které nemají zájem, aby někdo ohrozil investici, jež je předmětem vyprávění.

Členové cikánského gangu nemají žádné skrupule, oblékají se do teplákovek a krátkých kožených bund a dům jejich šéfa Manfrediho (Adamo Dionisi) vykazuje asi podobnou míru přešlechtěného kýčovitého nevkusu, jako když Nora a Braňo Mojsejovci ukazovali v reality show zařízení jejich obydlí.

Nejmladší mafiánskou rodinu zastupuje potetovaný, nervní a velice nebezpečný Číslo 8 (Alessandro Borghi), který dává Samurajovi najevo, že nepsanými dohodami, které platily za jeho otce, se on řídit nehodlá nebo si chce stanovit své vlastní.

Stavba italského Las Vegas

Číslo 8 ovládá předměstí Říma, zvané Ostia. V tomto přímořském letovisku, kde se nacházejí malé podniky, má vzniknout obří komplex restaurací, casin a luxusních nevěstinců. Stavbu Waterfront (Pobřeží), jež římské pobřeží promění v italské Las Vegas, je ale třeba nejprve prosadit v parlamentu.

To je úkolem zkorumpovaného politika Filippa Malgradiho (Pierfrancesco Favino), který prosazuje zájmy podsvětí. Filippo je představitel vládní strany a navenek spořádaný otec od rodiny, kterému se občas stane, že má tolik práce, že se nestihne dostat večer domů.

1228057_1443193619600.jpg160361131_974afe.jpg

To radši přespí v hotelovém pokoji, kam za ním dochází prostitutka Sabrina (Giulia Elettra Gorietti). Politik si potrpí na mladá děvčata a sexuální radovánky s kokainem, které se ale jedné deštivé noci trochu zvrhnou. Sabrina přivede pro sex ve třech dívku, která není zletilá a evidentně ani ne zvyklá na drogy. Po předávkování je najednou na pokoji mrtvé tělo a problém co s ním.

Na zavolání Sabriny přijede pasák, dealer a nejmladší člen cikánského klanu Anacletiů Alberto (Giacomo Ferrara), který jí pomůže se těla zbavit. Jenomže za to od Malgardiho chce. A ten zas nechce, aby ho někdo vydíral. Zastrašující manévr skončí vraždou a ta si žádá odplatu. A najednou jsou do toho zapojeny tři nejmocnější mafiánské klany a lidi, jejichž ekonomické zájmy zastupují a prosazují.

Dominový efekt

Mafiánské rodiny z jihu, oligarchové, Vatikán i politici jako jejich převodní páky, ti všichni mají zájem na prosazení obří stavební zakázky za miliardy eur a nemůžou si dovolit, aby ji narušila nějaká válka gangů. Samuraj funguje jako ručitel tohoto procesu, ale jak se ukazuje, ani on nemůže zabránit některým samovolným pohybům, jako je právě smrt mladé prostitutky.

I když si bossové myslí, že mají vše pod kontrolou, jsou to právě lidé na okraji mocenských her, kteří ukazují, jak snadno se může mechanismus prosazování určitých zájmů zadrhnout. Nejde jen o obě prostitutky a feťáckou přítelkyni Čísla 8 Violu (Greta Scarano), ale i píáristu Sebastiana (Elio Germano).

Ten ve svém domě pořádná opulentní večírky pro smetánku. Po smrti svého otce, který měl velké dluhy, se dostává do područí toho, u něhož si jeho otec půjčoval. Manfredi z něj páčí informace, které roztáčí kolotoč odvet, jež nakonec v řetězení akcí a reakcí vyústí v rozpad dosavadních mafiánských struktur.

Sedm dní apokalypsy

Onen nezadržitelný dominový efekt je spravedlivý v tom, že se mu neubrání vůbec nikdo. Suburra se odehrává ve velmi krátkém časovém úseku sedmi dní v listopadu roku 2011. Během nich se každá zúčastněná postava pokusí předvídat tahy toho druhého a při tom se rozpoutá nemilosrdná válka, která nakonec zahrne vinné i nevinné, mocné i bezmocné. Mafiánské bossy, kuplíře, vymahače, feťácké smažky, slušné občany, politiky, jejich děti, oligarchy, finančníky i kardinály z Vatikánu.

160361132_cb87cd.jpg160361133_f7c376.jpg

Režisér tyto dny traktuje jako sedm dní apokalypsy. Sedm dní předtím, než padne vláda a spolu s ní i Suburra. Jde o mimořádně komplexní dílo, které ukazuje provázanost organizovaného zločinu na všech jeho stupních, politiky a zájmů Vatikánu. O Vatikán ale scénář spíš jen zavadí, stejně tak zůstala protentokrát ušetřena policejní a soudní moc.

Režisér ale nepotřebuje zahrnout kritiku úplně všech výkonných složek státu, aby ukázal, jak moc je prohnilý. Jeho prohnilost tkví v tom, že ony velké ryby ty malé potřebují na špinavou práci. Místo, aby se politici, oligarchové a nejvyšší církevní hodnostáři od světa zločinu distancovali a trvali důsledně na jeho potírání, tak ho využívají k prosazování svých zájmů.

Od režiséra seriálové Gomory

V tom tkví největší tragédie italské společnosti, tak jak ji režisér Stefano Sollima zobrazuje. Jeho pohled je velmi sugestivní a také návykový, o čemž jsem se přesvědčil při sledování seriálu Gomora, který běží každou sobotu po dvou dílech na ČT2 a jenž rovněž režíroval.

Seriál Gomora (2014) vyšel ze stejnojmenného románového bestselleru Roberta Saviana a jeho filmové verze. http://avmania.e15.cz/gomora-recenze-filmu I v něm byste, podobně jako ve filmu Suburra, jen těžko hledali postavu, s níž byste se mohli ztotožnit nebo sympatizovat.

Režisér ale s postavami pracuje natolik zručně, že vás budou jejich osudy přitahovat. Ve filmu Suburra na ploše 135 minut rozehrává několik zprvu zdánlivě nesouvisejících epizod, které do sebe nikoliv v závěru, ale už v průběhu vyprávění začnou perfektně zapadat. Celé dění ústí do osudového finále, v němž se nejen vy, ale především postavy přesvědčí o tom, že zlo se vrací svému strůjci jako bumerang.

Atmosférická lahůdka

Suburra nestaví ale jen na prokomponovaném scénáři, vycházejícím z románu Carla Boniniho a Giancarla De Cataldoa, s nimiž režisér už v minulosti pracoval na seriálu Kriminální román a filmu ACAB: Všichni policajti jsou parchanti.

Stejně důležitá je vizuální stránka a režijní suverenita, s níž režisér příběh předvádí. Podobně jako u filmů Sollimova krajana Paola Sorrentina (BožskýVelká nádhera) máte pocit, že kamera majestátně a přitom velmi lehce pluje po širokoúhlých filmových obrazech, které působí velmi atmosféricky.

K neonoirové atmosféře blížícího se zmaru přispívá takřka permanentní déšť během oněch sedmi dní, který smývá krvavé stopy války gangů. Soundtrack francouzské elektronické skupiny M83 (Nevědomí) umocňuje hypnotický a mrazivý ráz celého vyprávění a přispívá k emočnímu vyznění jednotlivých scén.

Moderní mafiánský opus

Režisér se nebojí explicitních erotických scén ani naturalistického násilí. Postavy jsou srostlé s prostředím, z něhož pocházejí a jehož charakter se snaží ovlivňovat. Úhly pohledu jednotlivých postav jsou vizuálně odstíněné a režisér mezi nimi volně přepíná.

Jeho kriminální freska vypráví o reálném světě a jeho problémech, i když to není historická rekonstrukce nebo kronika. Odehrává se ale na pozadí justiční bouře, jež před pár lety v Itálii proběhla. Režisér tématem navazuje na domácí tradici seriálu Chobotnice od Damiana Damianiho, stylem pak na moderní atmosférické žánrové lahůdky typu Nelítostného souboje Michaela Manna nebo Drive od Nicolase Windinga Refna.

maxresdefault.jpgsuburra_greta_scarano_foto_dal_film_5_mid.jpg

Suburra se k nim hrdě a sebevědomě přiřazuje, když režisér Sollima ukazuje, jak jde dokonale zvládnutá forma (kamera, hudba, lokace, výprava) ruku v ruce s uvěřitelnými hereckými výkony a propracovaným obsahem, který podává velmi komplexní zprávu o korupčním charakteru dnešní Itálie. Takhle kvalitní ukázka moderního mafiánského žánrového filmu už tu dlouho nebyla.

Suburra

  • Žánr: mafiánské drama
  • Původní název: Suburra
  • www.cinemart.cz/filmy/suburra/
  • Itálie / Francie, 2015
  • Scénář: Sandro Petraglia, Stefano Rulli
  • Režie: Stefano Sollima
  • Hrají: Pierfrancesco Favino, Elio Germano, Claudio Amendola, Greta Scarano, Antonello Fassari, Jean-Hugues Anglade, Adamo Dionisi, Alessandro Borghi, Giulia Gorietti
  • Distribuce: CinemArt CZ
  • Distribuční premiéra v ČR: 03. 03. 2016
Suburra
film   9

Určitě si přečtěte

Články odjinud