„Poslouchám árenbíčko“, můžeme občas zaslechnout z úst mladého člověka. R&b je zkratka pro rhythm&blues, hudební styl, který prožívá další ze svých mnoha šťastných období.
Pod označení rhythm&blues se dnes vejde několik hudebních žánrů, které vytvořili ve druhé polovině 20. století afroameričtí hudebníci. Základem je soul, který čerpal z gospelu, blues a jazzu. Vývojově mladší je rytmický funk, v současné době pak dochází k propojování původního r&b například s hiphopem, tedy dalším afroamerickým stylem. Ve Spojených státech se až do počátku 90. let pro tuto hudbu používalo označení „black music“.
Poté – z důvodu společenské korektnosti – převládlo označení rhythm&blues, ačkoli je zaměnitelné se stejnojmenným stylem elektrického blues či dřevní rockové hudby (u nás například Michal Prokop & Framus Five v 60. letech). V současné době se pro afroamerickou populární hudbu termín r&b stále používá, avšak některé prameny preferují pojmenování urban music – jako analogii k bělošské country. Já vám dnes představím tři zástupce mužského rhythm&blues, na jejichž příkladech si současně ukážeme pestrost tohoto žánru.

Ačkoli se devětadvacetiletý zpěvák Usher tváří na obalu svého alba Here I Stand jako drsný chlapík s neoholenou bradou, tmavými brýlemi a tetováním na ruce, jeho hudba je spíše uhlazená. Usherův hlasový projev osciluje mezi zajíkavým tenorem a rapem, hojně využívá výplňová citoslovce, pro soulovou hudbu typická, místy přechází do falsetu. I když se většina písní nese v klidnějším tempu, automatické bicí zvýrazňují rytmus. K nejzajímavějším momentům alba patří spolupráce s externisty, jako je například ve skladbě Best Thing rapper Jay-Z nebo ve What’s Your Name will.i.am z kapely Black Eyed Peas.
Ačkoli je Here I Stand album určené primárně ženám od mužů (viz obal a témata některých textů), najdeme zde i jednu spolupráci s přední soulovou zpěvačkou Beyoncé. Při svých více než 70 minutách je Usherovo album pro ty, kteří se se současném r&b teprve seznamují, příliš dlouhé a především – navzdory vyjmenovaným zajímavostem – monotónní. Kdo však má tento žánr rád, Usher jej nezklame, i když nic nového nepřináší.

Mnohem zajímavější poslouchání plné zvratů a překvapení přináší na své novince Carnival Vol. II rapper a zpěvák Wyclef Jean, kdysi člen velmi populárního hiphopového tria The Fugees. Haitský rodák pojal své šesté sólové CD jako hiphopovou operu s podtitulem Paměti přistěhovalce. Více než tematický záběr díla a jeho autobiografické rysy stojí za pozornost hudební koktejl, který Wyclef Jean namíchal.
I on si pozval několik zajímavých hostů, avšak na rozdíl od kolegy Ushera se zdaleka neomezil pouze na r&b. A tak tu vedle sebe slyšíme drsného rockera Serje Tankiana, popovou hvězdičku Shakiru, folkového veterána Paula Simona, popjazzovou princenzu Norah Jones nebo – abychom zmínili i někoho z domovského žánru – uznávanou soulovou zpěvačku Mary J. Blige. Výsledkem spolupráce autora a jeho hostů je vkusná směs moderního r&b, tvrdšího hiphopu a dalších stylů včetně rocku a elektronické taneční hudby. I toto album trvá téměř 70 minut, avšak v tomto případě se nudit rozhodně nebudete.

Na závěr vaší pozornosti doporučím album sice už tři roky staré, avšak u nás zatím bohužel nedoceněné. Nedávno zesnulý kytarista Hiram Bullock (52 let) několikrát koncertoval v České republice a v poslední době účinkoval také na albech slovenského zpěváka Richarda Müllera. Zůstalo však po něm – vedle mnoha dalších spoluprací – také 13 sólových desek, z nichž ta poslední, Too Funky 2 Ignore, je úplně jiným pohledem na současnou afroamerickou hudbu než oba výše zmíněné tituly.
Bullock, který měl v minulosti blízko k modernímu elektrifikovanému jazzu, tentokrát nechává jazzové prvky stranou a orientuje se na směs rocku a dalších stylů – klasického r&b, energičtějšího funku a v menší míře například latinskoamerických rytmů a reggae. Většina skladeb stojí na ostřejších kytarových rifech v kombinaci s hutnou basou. Volnější skladby evokují nejnovější alba Carlose Santany, dalšího nadžánrového kytaristy. Bullock jako zpěvák byl spíše méně výrazný, avšak i jeho albu prospívá účast hostů, například soulové zpěvačky Katreese Barnes.
- Usher: Here I Stand. LaFace Records/Sony BMG 2008, celkový čas 72:11
- Wyclef Jean: Carnival Vol. II./Memoirs Of An Immigrant. Sony BMG 2007, celkový čas: 69:12
- Hiram Bullock: Too Funky 2 Ignore. BHM Production/2HP, celkový čas: 63:08