Takové to árenbíčko…

20. srpna 2008
TWEET SDÍLET
Takové to árenbíčko…
„Poslouchám árenbíčko“, můžeme občas zaslechnout z úst mladého člověka. R&b je zkratka pro rhythm&blues, hudební styl, který prožívá další ze svých mnoha šťastných období.

Pod označení rhythm&blues se dnes vejde několik hudebních žánrů, které vytvořili ve druhé polovině 20. století afroameričtí hudebníci. Základem je soul, který čerpal z gospelu, blues a jazzu. Vývojově mladší je rytmický funk, v současné době pak dochází k propojování původního r&b například s hiphopem, tedy dalším afroamerickým stylem. Ve Spojených státech se až do počátku 90. let pro tuto hudbu používalo označení „black music“.

Poté – z důvodu společenské korektnosti – převládlo označení rhythm&blues, ačkoli je zaměnitelné se stejnojmenným stylem elektrického blues či dřevní rockové hudby (u nás například Michal Prokop & Framus Five v 60. letech). V současné době se pro afroamerickou populární hudbu termín r&b stále používá, avšak některé prameny preferují pojmenování urban music – jako analogii k bělošské country. Já vám dnes představím tři zástupce mužského rhythm&blues, na jejichž příkladech si současně ukážeme pestrost tohoto žánru.

Klepněte pro větší obrázek

Ačkoli se devětadvacetiletý zpěvák Usher tváří na obalu svého alba Here I Stand jako drsný chlapík s neoholenou bradou, tmavými brýlemi a tetováním na ruce, jeho hudba je spíše uhlazená. Usherův hlasový projev osciluje mezi zajíkavým tenorem a rapem, hojně využívá výplňová citoslovce, pro soulovou hudbu typická, místy přechází do falsetu. I když se většina písní nese v klidnějším tempu, automatické bicí zvýrazňují rytmus. K nejzajímavějším momentům alba patří spolupráce s externisty, jako je například ve skladbě Best Thing rapper Jay-Z nebo ve What’s Your Name will.i.am z kapely Black Eyed Peas.

Ačkoli je Here I Stand album určené primárně ženám od mužů (viz obal a témata některých textů), najdeme zde i jednu spolupráci s přední soulovou zpěvačkou Beyoncé. Při svých více než 70 minutách je Usherovo album pro ty, kteří se se současném r&b teprve seznamují, příliš dlouhé a především – navzdory vyjmenovaným zajímavostem – monotónní. Kdo však má tento žánr rád, Usher jej nezklame, i když nic nového nepřináší.

Klepněte pro větší obrázek

Mnohem zajímavější poslouchání plné zvratů a překvapení přináší na své novince Carnival Vol. II rapper a zpěvák Wyclef Jean, kdysi člen velmi populárního hiphopového tria The Fugees. Haitský rodák pojal své šesté sólové CD jako hiphopovou operu s podtitulem Paměti přistěhovalce. Více než tematický záběr díla a jeho autobiografické rysy stojí za pozornost hudební koktejl, který Wyclef Jean namíchal.

I on si pozval několik zajímavých hostů, avšak na rozdíl od kolegy Ushera se zdaleka neomezil pouze na r&b. A tak tu vedle sebe slyšíme drsného rockera Serje Tankiana, popovou hvězdičku Shakiru, folkového veterána Paula Simona, popjazzovou princenzu Norah Jones nebo – abychom zmínili i někoho z domovského žánru – uznávanou soulovou zpěvačku Mary J. Blige. Výsledkem spolupráce autora a jeho hostů je vkusná směs moderního r&b, tvrdšího hiphopu a dalších stylů včetně rocku a elektronické taneční hudby. I toto album trvá téměř 70 minut, avšak v tomto případě se nudit rozhodně nebudete.

Klepněte pro větší obrázek

Na závěr vaší pozornosti doporučím album sice už tři roky staré, avšak u nás zatím bohužel nedoceněné. Nedávno zesnulý kytarista Hiram Bullock (52 let) několikrát koncertoval v České republice a v poslední době účinkoval také na albech slovenského zpěváka Richarda Müllera. Zůstalo však po něm – vedle mnoha dalších spoluprací – také 13 sólových desek, z nichž ta poslední, Too Funky 2 Ignore, je úplně jiným pohledem na současnou afroamerickou hudbu než oba výše zmíněné tituly.

Bullock, který měl v minulosti blízko k modernímu elektrifikovanému jazzu, tentokrát nechává jazzové prvky stranou a orientuje se na směs rocku a dalších stylů – klasického r&b, energičtějšího funku a v menší míře například latinskoamerických rytmů a reggae. Většina skladeb stojí na ostřejších kytarových rifech v kombinaci s hutnou basou. Volnější skladby evokují nejnovější alba Carlose Santany, dalšího nadžánrového kytaristy. Bullock jako zpěvák byl spíše méně výrazný, avšak i jeho albu prospívá účast hostů, například soulové zpěvačky Katreese Barnes.

  • Usher: Here I Stand. LaFace Records/Sony BMG 2008, celkový čas 72:11
  • Wyclef Jean: Carnival Vol. II./Memoirs Of An Immigrant. Sony BMG 2007, celkový čas: 69:12
  • Hiram Bullock: Too Funky 2 Ignore. BHM Production/2HP, celkový čas: 63:08

 

Témata článku: Filmy

Určitě si přečtěte

40 ženských erotických symbolů osmdesátých let

40 ženských erotických symbolů osmdesátých let

Kim Basinger, Kathleen Turner, Melanie Griffith, Bo Derek, Nastassja Kinski, Phoebe Cates, Rebecca De Mornay, Valérie Kaprisky, Sophie Marceau, Francesca Dellera, Isabelle Adjani a jejich smyslné scény ve filmech.

Marek Čech

40 sex symbolů italského filmu

40 sex symbolů italského filmu

Sophia Loren, Claudia Cardinale, Laura Antonelli, Ornella Muti nebo Monica Bellucci. Největší hvězdy italského filmu poodhalují závoj své nevšední krásy.

Marek Čech

Kde je moje tělo? – nejlepší animovaný film roku 2019 na Netflixu [recenze]

Kde je moje tělo? – nejlepší animovaný film roku 2019 na Netflixu [recenze]

Imaginativní poema o lásce, vyrovnání se s tíhou minulosti i nalezení sebe sama, oceněná francouzským Césarem.

2 Marek Čech

40 největších ženských hereckých sex symbolů 90. let

40 největších ženských hereckých sex symbolů 90. let

Sharon Stone, Gina Gershon, Salma Hayek, Cameron Diaz, Demi Moore, Pamela Anderson, Kate Winslet, Jennifer Lopez, Elizabeth Hurley nebo Nicole Kidman a jejich odhalené scény ve filmech.

13 Marek Čech

Vyproštění: Chris Hemsworth a jeho záchranná mise v Bangladéši na Netflixu [recenze]

Vyproštění: Chris Hemsworth a jeho záchranná mise v Bangladéši na Netflixu [recenze]

Debut Sama Hargravea se veze na wickovské vlně kaskadérské akční školy.

12 Marek Čech