Televizory v roce 2013: Novější nemusí být lepší

14. června 2013
TWEET SDÍLET
Nové modely televizorů jsou již na trhu. Nové menu, nový design, nové procesory, nové panely. Koupíme však kvalitnější, lepší, vybavenější televizor?

Obchody plné levných i drahých televizorů různých značek, velikostí, kvality – stačí si vybrat. Nákupní ráj, že? Podívejme se ale na odvrácenou stranu této bohaté a výhodné nabídky.

S nástupem plochých televizorů se otevřel obrovský trh, kdy se dalo přepokládat, že miliony zastaralých velkých a objemných televizorů budou lidé chtít vyměnit za nové, ploché zázraky. Konkurenční boje jak mezi technologiemi (LCD a plazma), tak mezi výrobci se rozhořely na plno. Důsledkem je aktuální situace, kdy až na jednoho, dva výrobce jsou všichni ve velkých ztrátách (Sharp, vyrábějící excelentní LCD panely, je v ještě větších). A obrazovky vyrábí externí dodavatelé a výrobci se snaží přesvědčit zákazníky, že ten jejich televizor je ten pravý.

Letošní modely ukazují, že následky na sebe nenechávají čekat. Tlak trhu na nižší ceny, nutnost každý rok uvádět nové modely vedou k tomu, že máme tenké rámečky a nádherný design televizorů; stojan televizoru už pomalu zůstal jediným viditelným designovým prvkem, na kterém se designéři vyřádí. Letos je vidět, že po letech se výrobci definitivně zaměřili na uživatelské rozhraní a Smart TV aplikace. Vestavěné kamery, uživatelské obrazovky, ovládání hlasem, vestavěné internetové prohlížeče, on-line videopůjčovny, podsvícení televizoru či loga, moderní dálkové ovladače, streamování videí z TV na tablety – to všechno jsou atributy, které se dají snadno změnit, kterými lze snadno zaujmout.

Klepněte pro větší obrázek

Samotná technika televizorů již přestává být tak důležitá. Ano, stále tu máme dvou či čtyřjádrové procesory, se kterými se výrobci mohou pochlubit, stále se dá vystavit na odiv úžasná hodnota dynamického kontrastu, ale ruku na srdce, koho to ve skutečnosti zajímá? Vývoj technologií tomu dává za pravdu. Plazma, která přes svá některé negativa stále dokáže večer poskytnout lepší filmový obraz, je na ústupu ze slávy a méně „konfliktní“ LCD technologie vítězí. Důsledkem konce konkurenčního boje vždy bývá stagnace a úpadek. Minimálně tam, kde to není tolik viditelné. To je pravidlo.

U některých letošních testů LCD televizorů jsme zjistili zajímavý trend. Pokles kvality použitých LCD panelů. Pokud porovnáme panely použité v loňském roce a v letošním roce u téže modelové řady, výsledky měření optickou sondou nám zatím dávají za pravdu. Slabší podání černé i statický kontrast jsou toho důkazem. Jsou ale rozdíly tak velké, aby si jich všiml běžný zákazník? Pokud nemá možnost přímého srovnání, tak se domnívám, že téměř nikoliv. Pouze oko filmového fanouška uvidí rozdíl, všimne si, že je něco jinak. Ano, i paní domácí, která má vedle sebe dva stejně drahé televizory uvidí rozdíl a správně ukáže na lepší televizor, ale má tuto možnost každý?

V obchodech možnost porovnání máte minimální. Obrazový režim pro prodejny se nastavuje jiný, než pro domácnosti, nemáte možnost zjistit, jak jsou televizory nastavené a upřímně, kdyby každý zákazník v prodejně požadoval od prodavačů totožné natavení vybraných televizorů, tak mládenci nedělají celé dny nic jiného.

Ale převádět se dají různé multimediální výbavy, on-line aplikace, zabudovaná kamera případně ovládání hlasem se dá jednoduše ukázat, daleko jednodušeji, než ukazovat na málo postřehnutelné obrazové detaily. Vždyť přece tenký rámeček je daleko viditelnější, ne?

Klepněte pro větší obrázek 

Potěšitelné je, že se výrobci za uplynulé roky poučili a věnují nastavení obrazu více péče. Filmové režimy jsou nastavené pečlivěji a korektněji, přibývají možnosti doladění obrazu pro náročné. A naopak laikům se výrobci snaží podbízet efektními, obrazově nekorektními režimy, které ale fungují na první signální velmi dobře. Líbí se, a to je důležité. To je, co zákazníci chtějí. Pokud ale chcete, můžete si vybrat.

Proto zde nebudu spílat výrobcům, že usnuli na vavřínech. Neusnuli. Jen ukazují, že nejdůležitější už není jen a pouze kvalita LCD panelu, ale o koupi a volbě rozhoduje to, co s objektivním přístupem a měřitelnými fakty nemá nic společného. Impuls, emoce, nálada, uchvácení designem, nízká cena, pověst značky a další špatně měřitelné položky. A pokud jim to pomůže k lepším výsledkům, aby nemuseli rušit další výrobní linky a propouštět tisíce lidí, díky za to.

Speciál: Televizory

Nový televizor vybírejte pečlivě. Potřebujete chytré funkce, nebo stačí televizor bez nich? Jaká bude nejvhodnější úhlopříčka, rozlišení a jaký typ zobrazovacího panelu? Určitě si přečtěte návod Jak dobře koupit televizor.

Doporučujeme také redakční výběry televizorů:

Témata článku: Televizory, Televize na Heureka.cz