Tenkrát v Hollywoodu: Tarantinova pocta filmovému průmyslu na pozadí vraždy herečky Sharon Tate [recenze filmu]

16. srpna 2019
TWEET SDÍLET
Na pozadí případu vraždy herečky Sharon Tate píše Quentin Tarantino milostný dopis klasickému Hollywoodu a jeho hrdinům, žánrům a formátům, které se nestačily přizpůsobit požadavkům nového studiového systému.

Plusy

  • Tarantino si opět počíná jako kreativní cinefil, který si jen tentokrát nepohrává s konvencemi a stylistickými a vypravěčskými vzorci jednotlivých žánrů, ale rovnou se znaky celého období filmového průmyslu.

Minusy

  • Odkazy na seriálovou produkci z padesátých a šedesátých let, které režisér používá, nebudou domácímu publiku až tak známé.
8/10
Hodnocení

Šestapadesátiletý scenárista, režisér, herec a producent Quentin Tarantino před pár třemi lety prohlásil, že natočí ještě dva filmy a pak skončí. A že doufá, že po skončení své režijní kariéry bude považován nejen za jednoho z největších filmařů, který kdy žil, ale obecně za velkého umělce. Říkal to s velkou mírou nadsázky, ale pokud bychom mu věřili, tak tento jeho devátý celovečerní film je tedy jeho předposlední.

O to větší očekávání se s ním pojí, ale to vlastně s každým Tarantinovým filmem. Na festivalu v Cannes, kde ho s početnou hvězdnou hereckou delegací premiérově uvedl, si film vysloužil sedmiminutový potlesk a režisér při té příležitosti poprosil přítomné diváky a novináře, aby nevyzrazovali jeho pointu, protože na ní do velké míry stojí.

Milostný dopis klasickému Hollywoodu

Co se dlouho dopředu vědělo, že se vyprávění má odehrávat na pozadí strašlivé vraždy herečky a manželky Romana Polanského Sharon Tate (Margot Robbie) a jejích přátel, kterou spáchali následovníci kultu Charlese Mansona (Damon Herriman).

Tato linie zde má hned trojí funkci. Jednak slouží ke gradaci 162 minutového, spíše pomalu vyprávěného snímku, jehož tempo se z dosavadních Mistrových filmů nejvíc blíží Jackie Brown (1997). Za druhé v ní Tarantino pracuje s pointou, která svým charakterem navazuje na ladění jeho předchozích snímků Hanebný pancharti a Nespoutaný Django, v nichž si s historickými událostmi pohrával jako s puzzle, které si lze libovolně poskládat tak, aby vyhovovalo našim představám o spravedlnosti. Nebo v případě Tenkrát v Hollywoodu, aby v nich byl přítomný akt milosrdenství.

A za třetí skrze tuto událost z konce šedesátých let vzdává poctu období ve filmové historii, které jí předcházelo. Říká se, že s vraždou Sharon Tate éra hippies přišla o svou nevinnost a Tarantino podobně vidí i Hollywood té doby. Možná proto bývá jeho devátý film označován za milostný dopis Hollywoodu a režisérův nejosobnější film, v němž se vrací do období, které ho v dětství jako filmaře formovalo.

Tarantino je ročník 1963 a na přelomu šedesátých a sedmdesátých let mu bylo sedm let. Nástup Nového Hollywoodu a filmů jako Bonnie a Clyde začal s koncem šedesátých let, kdy hipísácká kontrakultura začala pomalu vytlačovat hrdiny klasického Hollywoodu, tedy toho dosavadního. A právě jim, hercům, žánrům a formátům původního studiového systému, je film věnován.

Snímek Tenkrát v Hollywoodu, jehož název odkazuje k legendárním filmům Sergia Leoneho Tenkrát na Západě a Tenkrát v Americe, které také tématizovaly dobu zániku něčeho starého a vzniku něčeho nového, se tak odehrává ve zlomovém období, v roce 1969, kdy se Hollywood měnil a ne všichni se tomu stačili přizpůsobit, přestože jistě chtěli.

Seriálový herec a jeho kaskadérský dublér

Takovými hrdiny jsou i Rick Dalton (Leonardo DiCaprio), herec z populárního westernového seriálu Bounty Law, který běžel v letech 1958 až 1963, a jeho parťák a nejlepší přítel Cliff Booth (Brad Pitt), který mu nejen v tomto seriálu dělal kaskadéra.

Role v tomto seriálu Rickovi získala věhlas, na základě něhož mu byla předvídána i zářná kariéra filmová. Ta se ale nedostavila a Rick se tak nyní v podmínkách měnícího se Hollywoodu pokouší o její znovu nastartování. Využít by k tomu mohl i svých nových sousedů na slavné adrese Cielo Drive s výhledem na Los Angeles, jimiž jsou režisér Roman Polanski (Rafał Zawierucha) a jeho manželka Sharon Tate. Tedy tvůrce a jeho múza, kteří jsou ztělesnění všeho toho, o čem on sní.

Aby toho dosáhl, na to musí mít herec štěstí, talent a také kontakty, jinak se bude muset jako Rick spokojit s rolemi ve westernových, válečných nebo policejních seriálech, nebo s občasným účinkováním v reklamách. Rick by to chtěl změnit, ale jeho agent Marvin Schwarz (Al Pacino) mu nenabízí nic jiného než natáčení spaghetti westernů v Itálii, k čemuž herec neochotně svolí, přestože na tento žánr pohlíží spíše s despektem.

To kariéra jeho parťáka a kaskadérského dubléra Cliffa je na tom ještě hůř, protože je do velké míry odvislá od té jeho. Cliff tak v jejich parťáctví sehrává úlohu řidiče, asistenta i důvěrníka, protože na rozdíl od emočně nestabilního Ricka se s ústupem ze slávy vyrovnává mnohem stoičtěji a bezstarostněji.

Cliff je bývalý válečný hrdina, ale také ranař a člověk, který v Hollywoodu nemá moc dobré jméno pro své násilnické sklony a problémy se sebekázní. Rick se za něho vždy přimluví, ale on svou šanci dost často díky svému chování zhatí.

Mužské parťáctví

Rick a Cliff jsou fiktivní dvojice, vymodelovaná ale podle hned několika skutečných herců. Rick podle Tye Hardina či Petea Duela, Cliff podle Garyho Kenta nebo Gene LeBella, ale i mnoha jiných. Od Tarantina je pak skvělý vtip, když do rolí outsiderů, kteří už neumí chytit nový vítr v měnícím se hollywoodském systému, obsadil dva nejžádanější idoly filmového plátna své generace, kteří se rozhodně nemusí trápit s vyhasínáním slávy ve středních letech jako jejich hrdinové.

Tarantino sliboval, že z Brada Pitta a Leonarda DiCapria udělá v tomto filmu dvojici srovnatelnou s Paulem Newmanem a Robertem Redfordem, mezi nimiž byl rovněž jedenáctiletý věkový rozdíl jako mezi Pittem a DiCapriem.

O srovnání nesrovnatelného se pokoušet nebudu, ale potvrdím, že herecká chemie mezi nimi funguje výborně, v duchu nejlepších buddy movie filmů. Navzájem si nahrávají a jejich souhra má nejen komediální potenciál, ale i ten lidský, protože ukazuje všechny odstíny takového mužského parťáctví od toho siláckého až po chápavé naslouchání a podporu, když ten druhý ztrácí půdu pod nohama a dosavadní jistoty.

Kreativní cinefil

Právě tato dvojka nás provází zlomovou dobou, která se pro ně samotné nese ve znamení očekávání i obav z toho, co přijde. Tarantino tuto dobu definuje měnící se podobou filmového průmyslu a žánrů, s ním spjatých. V Tenkrát v Hollywoodu je to především western v jeho televizní i filmové podobě. Pokud westerny z padesátých a šedesátých let znáte, užijete si každou narážku, odkaz či citát zde použitý.

Tarantino si opět počíná jako znalý kreativní cinefil, který si jen tentokrát nepohrává s konvencemi a stylistickými a vypravěčskými vzorci jednotlivých žánrů jako v jeho předchozích filmech, ale rovnou se znaky celého období filmového průmyslu. Podobu tehdejšího Hollywoodu let skládá z motivů, obrazů, vjemů, odkazů a propriet, spjatých s dobou konce šedesátých let.

Ukazuje, jak se střetává luxusní svět Hollywoodu s nevázanou érou hippies, pro jejíž projevy má méně pochopení než pro svět filmařů s jejich večírky, jako je ten v domě zakladatele Playboye Hugha Hefnera. Režisér nás bere do vil i na natáčení seriálů a mísí přitom skutečné osobnosti s těmi fiktivními, které ale mají také nějaký reálný předobraz.

Potkáváme zde tak nejen Romana Polanského, ale i Steve McQueena (Damian Lewis) nebo Bruce Leeho (Mike Moh), jehož osobnost režisér lehce ironizuje. K nelibosti jeho dcery, která si postěžovala, že se jí dotklo, že se jejímu otci lidé v kině smějí.

Sharon Tate navštíví v kině promítání filmu Dům sedmi rozkoší, který byl posledním uvedeným za jejího života a Tarantino toho využije nejen k zálibně fetišistické poctě jejím dlouhým nohám v kozačkách, ale i její kráse a komediálnímu talentu, když ukáže, jak si herečka obdiv k ní užívá z reakcí diváků v kině.

Milosrdná revize dějin

Režisér v Tenkrát v Hollywoodu tak kombinuje nejen skutečné osobnosti s těmi fiktivní, ale i reálné události s těmi vymyšlenými nebo takovými, u nichž realita režisérovi posloužila k jejímu posunu k variaci na skutečné události.

To je příklad Cliffovy návštěvy na farmě téměř slepého farmáře George Spahna (Bruce Dern), kterou si od něj pár měsíců před vraždou Sharon Tate a jejích tří přátel pronajal Charles Manson, aby tu mohl pobývat se svou „Rodinou“.

Tato návštěva, k níž Cliffa přivede to, že vezme stopařku Pussycat (Margaret Qualley), která patří k Mansonově hipísácké komunitě, se stává předzvěstí finále, jehož brutální ráz se stává posunutým odrazem vraždy, jež otřásla celou Amerikou i světem.

Způsob, jakým se s ní Tarantino vyrovnal, bude pro mnohé šokující, překvapivý, neotřelý, ale pořád pojatý v intencích jeho předchozí tvorby a jeho revizionistického pohledu na dějiny. Abyste si toto finále užili, pokud se tak o něm dá mluvit v souvislosti s tímto případem, je dobré znát okolnosti smrti Sharon Tate a jejich tří přátel, kteří s ní v té době byli v jejím a Polanského domě na 10050 Cielo Drive.

Jak se postavit hrůznému činu?

V tomto finále se naplňuje i to, jak k Hollywoodu jako diváci přistupujeme. A to jako k místu, kde se plní nejen naše sny, ale kam i utíkáme před realitou. Quentin Tarantino jako malý vnímal naivistický půvab tehdejších televizních westernů a rozhodl se této éře Hollywoodu, již v něčem ukončila právě smrt Sharon Tate, vzdát hold.

Jde o jeho první film, založený na skutečném příběhu, jehož hrůznost neumí Tarantino dodnes pochopit a tak se mu rozhodne postavit tvůrčím způsobem. Mansonově kultu se přitom vysmívá a snaží se ho tak znectít. S jeho zapojením pak vytváří svět, jaký by mohl být a ne důsledně jaký ve skutečnosti byl.

Podobně přistupuje i k Hollywoodu, jehož klasické éře píše tento dopis z lásky, naplněný odkazy a popkulturními narážkami, za pomocí nichž se vrací k filmům a seriálům, které jako malý hltal. A jako dospělý jim skládá tuto poctu, jež má všechno, co si s jeho režijními počiny spojujeme. Dobré herecké výkony, chytré dialogy i ten posun historické reality směrem k její větší snesitelnosti.

Tenkrát v Hollywoodu

  • Žánr: komedie/drama
  • Původní název: Once Upon a Time in Hollywood
  • www.onceuponatimemag.com/
  • USA, 2019
  • Scénář: Quentin Tarantino
  • Režie: Quentin Tarantino
  • Hrají: Leonardo DiCaprio, Brad Pitt, Margot Robbie, Al Pacino, Damon Herriman, Margaret Qualley, Austin Butler, Emile Hirsch, Kurt Russell, Damian Lewis, Bruce Dern, Rafał Zawierucha
  • Distribuce: Falcon
  • Distribuční premiéra v ČR: 15. 08. 2019

Témata článku: Filmy a seriály, Recenze filmů, Recenze, Trailer

Vybrali jsme 16 špičkových televizorů. Na Vánoce ty nejlepší z nejlepších

Vybrali jsme 16 špičkových televizorů. Na Vánoce ty nejlepší z nejlepších

I když ceny televizorů klesají a ani velké úhlopříčky už nejsou drahé, stále má smysl připlatit si za prémiové televizory. Vybrali jsme ty nejlepší, které vás překvapí kvalitním podáním obrazu i pokročilými funkcemi.

Jaromír Puk
Televizory
Nejlepší filmy na Netflixu v roce 2021. Všechny mají český dabing nebo titulky

Nejlepší filmy na Netflixu v roce 2021. Všechny mají český dabing nebo titulky

Tyto filmy byly v roce 2021 na českém Netflixu nejoblíbenější. Nerozlišujeme žánr, stáří ani hodnocení na filmových webech. Jde o oblíbenost, kterou sleduje web FlixPatrol a počítá z ní souhrnné žebříčky.

Ondřej Králík
Netflix
HBO Max a 25 nejoblíbenějších filmů a seriálů v listopadu 2022. Nejvíc zaujal Elvis, Batman a Dobrý boj

HBO Max a 25 nejoblíbenějších filmů a seriálů v listopadu 2022. Nejvíc zaujal Elvis, Batman a Dobrý boj

Tyto filmy a seriály jsou teď na českém HBO Max nejoblíbenější. Nerozlišujeme žánr, stáří ani hodnocení na filmových webech. Jde o souhrnnou oblíbenost za poslední týdny, kterou zjišťuje a počítá web FlixPatrol.

Ondřej Králík
HBO Max
Recenze televizoru TCL 65C835. Špičkový 4K HDR TV s miniLED podsvícením, takříkajíc pro každého

Recenze televizoru TCL 65C835. Špičkový 4K HDR TV s miniLED podsvícením, takříkajíc pro každého

Před zhruba rokem jsem měl v testu staršího bratra TCL 65C825. Vyčetl jsem mu pár chyb. Televizor mě přesto hodně oslovil. Dnes přichází nástupce. Dokáže porazit svého staršího sourozence?

Alexandr Bray
Google TVminiLEDTCLRecenzeTest4K TVLCD a LEDTestyTelevizory
Vybrali jsme 18 nejlepších bezdrátových reproduktorů. Pod vánoční stromek, na párty i na zahradu

Vybrali jsme 18 nejlepších bezdrátových reproduktorů. Pod vánoční stromek, na párty i na zahradu

Vybrali jsme ty nejzajímavější bezdrátové reproduktory. Od malých do kapsy až po větší do domácnosti, které nabízejí výborný poměr cena/výkon.

Jaromír Puk
Bluetooth reproduktor
Recenze televizoru TCL 65C935. Překrásný křižník s prostorovým burácením

Recenze televizoru TCL 65C935. Překrásný křižník s prostorovým burácením

Když jsem dopisoval článek o nižším modelu C835, vyřkl jsem myšlenku, že budu s napětím čekat na modely roku příštího, roku 2023. Proč? Abych zjistil, zda TCL byla schopna udržet mimořádnou kvalitu. Ale proč čekat tak dlouho?

Alexandr Bray
Google TVTCLRecenzeTestAndroid TVLCD a LEDTestyTelevizory
25 nejlepších hororů všech dob. Víme, kde je najdete on-line

25 nejlepších hororů všech dob. Víme, kde je najdete on-line

Průlet filmovým děsem od dvacátých let minulého století do současnosti. Nejstrašidelnější horory, které prověřil čas, i tituly, které se snaží tento žánr se všemi jeho odnožemi posouvat dál.

Marek Čech
Filmy on-line
23 nejlepších bezdrátových Bluetooth sluchátek. Od nejlevnějších za pár stovek až k Apple AirPods Max

23 nejlepších bezdrátových Bluetooth sluchátek. Od nejlevnějších za pár stovek až k Apple AirPods Max

Vybrali jsme nejlepší bezdrátová sluchátka. Pro běžné použití, pro sport, pro komfortní poslech a také modely s aktivním potlačením hluku.

Jaromír Puk
Bezdrátová sluchátka
12 tipů na levné televizory se skvělým poměrem cena/výkon. Třeba pod stromeček

12 tipů na levné televizory se skvělým poměrem cena/výkon. Třeba pod stromeček

Vybrali jsme nejzajímavější televizory s výborným poměrem cena/výkon. Od těch menších a velmi levných, po ty vybavenější a větší, které se však stále vyplatí.

Jaromír Puk
Televizory
19 nejlepších válečných filmů, kterým můžete věřit. Víme, kde je najdete online

19 nejlepších válečných filmů, kterým můžete věřit. Víme, kde je najdete online

Vybrali jsme 15 jedinečných filmů, které se věnují válkám ve 20. století. Vybrané snímky mají společné to, že válku neoslavují nebo nevzývají. Naopak kriticky a bolestně obnažují její zrůdnost a nesmyslnost. Jsou to válečné filmy, kterým můžete věřit.

Marek ČechVojtěch Malý
Filmy, které musíte vidět