Tenkrát v Hollywoodu: Tarantinova pocta filmovému průmyslu na pozadí vraždy herečky Sharon Tate [recenze filmu]

16. srpna 2019
TWEET SDÍLET
Na pozadí případu vraždy herečky Sharon Tate píše Quentin Tarantino milostný dopis klasickému Hollywoodu a jeho hrdinům, žánrům a formátům, které se nestačily přizpůsobit požadavkům nového studiového systému.

Plusy

  • Tarantino si opět počíná jako kreativní cinefil, který si jen tentokrát nepohrává s konvencemi a stylistickými a vypravěčskými vzorci jednotlivých žánrů, ale rovnou se znaky celého období filmového průmyslu.

Minusy

  • Odkazy na seriálovou produkci z padesátých a šedesátých let, které režisér používá, nebudou domácímu publiku až tak známé.
8/10
Hodnocení

Šestapadesátiletý scenárista, režisér, herec a producent Quentin Tarantino před pár třemi lety prohlásil, že natočí ještě dva filmy a pak skončí. A že doufá, že po skončení své režijní kariéry bude považován nejen za jednoho z největších filmařů, který kdy žil, ale obecně za velkého umělce. Říkal to s velkou mírou nadsázky, ale pokud bychom mu věřili, tak tento jeho devátý celovečerní film je tedy jeho předposlední.

O to větší očekávání se s ním pojí, ale to vlastně s každým Tarantinovým filmem. Na festivalu v Cannes, kde ho s početnou hvězdnou hereckou delegací premiérově uvedl, si film vysloužil sedmiminutový potlesk a režisér při té příležitosti poprosil přítomné diváky a novináře, aby nevyzrazovali jeho pointu, protože na ní do velké míry stojí.

Milostný dopis klasickému Hollywoodu

Co se dlouho dopředu vědělo, že se vyprávění má odehrávat na pozadí strašlivé vraždy herečky a manželky Romana Polanského Sharon Tate (Margot Robbie) a jejích přátel, kterou spáchali následovníci kultu Charlese Mansona (Damon Herriman).

Tato linie zde má hned trojí funkci. Jednak slouží ke gradaci 162 minutového, spíše pomalu vyprávěného snímku, jehož tempo se z dosavadních Mistrových filmů nejvíc blíží Jackie Brown (1997). Za druhé v ní Tarantino pracuje s pointou, která svým charakterem navazuje na ladění jeho předchozích snímků Hanebný pancharti a Nespoutaný Django, v nichž si s historickými událostmi pohrával jako s puzzle, které si lze libovolně poskládat tak, aby vyhovovalo našim představám o spravedlnosti. Nebo v případě Tenkrát v Hollywoodu, aby v nich byl přítomný akt milosrdenství.

Hanebný pancharti: recenze filmu

Hanebný pancharti: recenze filmu

Quentin Tarantino v alternativní realitě druhé světové války s hanebnou drzostí reviduje lekce dějepisu.

A za třetí skrze tuto událost z konce šedesátých let vzdává poctu období ve filmové historii, které jí předcházelo. Říká se, že s vraždou Sharon Tate éra hippies přišla o svou nevinnost a Tarantino podobně vidí i Hollywood té doby. Možná proto bývá jeho devátý film označován za milostný dopis Hollywoodu a režisérův nejosobnější film, v němž se vrací do období, které ho v dětství jako filmaře formovalo.

Tarantino je ročník 1963 a na přelomu šedesátých a sedmdesátých let mu bylo sedm let. Nástup Nového Hollywoodu a filmů jako Bonnie a Clyde začal s koncem šedesátých let, kdy hipísácká kontrakultura začala pomalu vytlačovat hrdiny klasického Hollywoodu, tedy toho dosavadního. A právě jim, hercům, žánrům a formátům původního studiového systému, je film věnován.

Snímek Tenkrát v Hollywoodu, jehož název odkazuje k legendárním filmům Sergia Leoneho Tenkrát na Západě a Tenkrát v Americe, které také tématizovaly dobu zániku něčeho starého a vzniku něčeho nového, se tak odehrává ve zlomovém období, v roce 1969, kdy se Hollywood měnil a ne všichni se tomu stačili přizpůsobit, přestože jistě chtěli.

Seriálový herec a jeho kaskadérský dublér

Takovými hrdiny jsou i Rick Dalton (Leonardo DiCaprio), herec z populárního westernového seriálu Bounty Law, který běžel v letech 1958 až 1963, a jeho parťák a nejlepší přítel Cliff Booth (Brad Pitt), který mu nejen v tomto seriálu dělal kaskadéra.

Role v tomto seriálu Rickovi získala věhlas, na základě něhož mu byla předvídána i zářná kariéra filmová. Ta se ale nedostavila a Rick se tak nyní v podmínkách měnícího se Hollywoodu pokouší o její znovu nastartování. Využít by k tomu mohl i svých nových sousedů na slavné adrese Cielo Drive s výhledem na Los Angeles, jimiž jsou režisér Roman Polanski (Rafał Zawierucha) a jeho manželka Sharon Tate. Tedy tvůrce a jeho múza, kteří jsou ztělesnění všeho toho, o čem on sní.

Nespoutaný Django: recenze filmu

Nespoutaný Django: recenze filmu

Přizpůsobil se Quentin Tarantino westernovému žánru nebo žánr jemu? Druhá lekce z alternativní historie, v níž je vítězství na straně trpících, může začít.

Aby toho dosáhl, na to musí mít herec štěstí, talent a také kontakty, jinak se bude muset jako Rick spokojit s rolemi ve westernových, válečných nebo policejních seriálech, nebo s občasným účinkováním v reklamách. Rick by to chtěl změnit, ale jeho agent Marvin Schwarz (Al Pacino) mu nenabízí nic jiného než natáčení spaghetti westernů v Itálii, k čemuž herec neochotně svolí, přestože na tento žánr pohlíží spíše s despektem.

To kariéra jeho parťáka a kaskadérského dubléra Cliffa je na tom ještě hůř, protože je do velké míry odvislá od té jeho. Cliff tak v jejich parťáctví sehrává úlohu řidiče, asistenta i důvěrníka, protože na rozdíl od emočně nestabilního Ricka se s ústupem ze slávy vyrovnává mnohem stoičtěji a bezstarostněji.

Cliff je bývalý válečný hrdina, ale také ranař a člověk, který v Hollywoodu nemá moc dobré jméno pro své násilnické sklony a problémy se sebekázní. Rick se za něho vždy přimluví, ale on svou šanci dost často díky svému chování zhatí.

Mužské parťáctví

Rick a Cliff jsou fiktivní dvojice, vymodelovaná ale podle hned několika skutečných herců. Rick podle Tye Hardina či Petea Duela, Cliff podle Garyho Kenta nebo Gene LeBella, ale i mnoha jiných. Od Tarantina je pak skvělý vtip, když do rolí outsiderů, kteří už neumí chytit nový vítr v měnícím se hollywoodském systému, obsadil dva nejžádanější idoly filmového plátna své generace, kteří se rozhodně nemusí trápit s vyhasínáním slávy ve středních letech jako jejich hrdinové.

Tarantino sliboval, že z Brada Pitta a Leonarda DiCapria udělá v tomto filmu dvojici srovnatelnou s Paulem Newmanem a Robertem Redfordem, mezi nimiž byl rovněž jedenáctiletý věkový rozdíl jako mezi Pittem a DiCapriem.

10 nejlepších filmů, kde hrdina bere spravedlnost do svých rukou [video]

10 nejlepších filmů, kde hrdina bere spravedlnost do svých rukou [video]

Soudcova noc, Pokrevní bratři, Muž v ohni, Rozsudek smrti, Mé druhé já, 96 hodin, Gran Torino, Harry Brown, Ctihodný občan, Equalizer. Když selhává právní systém, přichází čas vzít spravedlnost do svých rukou.

O srovnání nesrovnatelného se pokoušet nebudu, ale potvrdím, že herecká chemie mezi nimi funguje výborně, v duchu nejlepších buddy movie filmů. Navzájem si nahrávají a jejich souhra má nejen komediální potenciál, ale i ten lidský, protože ukazuje všechny odstíny takového mužského parťáctví od toho siláckého až po chápavé naslouchání a podporu, když ten druhý ztrácí půdu pod nohama a dosavadní jistoty.

Kreativní cinefil

Právě tato dvojka nás provází zlomovou dobou, která se pro ně samotné nese ve znamení očekávání i obav z toho, co přijde. Tarantino tuto dobu definuje měnící se podobou filmového průmyslu a žánrů, s ním spjatých. V Tenkrát v Hollywoodu je to především western v jeho televizní i filmové podobě. Pokud westerny z padesátých a šedesátých let znáte, užijete si každou narážku, odkaz či citát zde použitý.

Tarantino si opět počíná jako znalý kreativní cinefil, který si jen tentokrát nepohrává s konvencemi a stylistickými a vypravěčskými vzorci jednotlivých žánrů jako v jeho předchozích filmech, ale rovnou se znaky celého období filmového průmyslu. Podobu tehdejšího Hollywoodu let skládá z motivů, obrazů, vjemů, odkazů a propriet, spjatých s dobou konce šedesátých let.

100 nejlepších filmů 21. století podle BBC

100 nejlepších filmů 21. století podle BBC

Který z filmů 21. století má šanci postavit se po bok nesmrtelným klasikám? Mulholland Drive, Stvořeni pro lásku, Až na krev, Cesta do fantazie? Nejen podle žebříčku BBC, ale i podle vás?

Ukazuje, jak se střetává luxusní svět Hollywoodu s nevázanou érou hippies, pro jejíž projevy má méně pochopení než pro svět filmařů s jejich večírky, jako je ten v domě zakladatele Playboye Hugha Hefnera. Režisér nás bere do vil i na natáčení seriálů a mísí přitom skutečné osobnosti s těmi fiktivními, které ale mají také nějaký reálný předobraz.

Potkáváme zde tak nejen Romana Polanského, ale i Steve McQueena (Damian Lewis) nebo Bruce Leeho (Mike Moh), jehož osobnost režisér lehce ironizuje. K nelibosti jeho dcery, která si postěžovala, že se jí dotklo, že se jejímu otci lidé v kině smějí.

Sharon Tate navštíví v kině promítání filmu Dům sedmi rozkoší, který byl posledním uvedeným za jejího života a Tarantino toho využije nejen k zálibně fetišistické poctě jejím dlouhým nohám v kozačkách, ale i její kráse a komediálnímu talentu, když ukáže, jak si herečka obdiv k ní užívá z reakcí diváků v kině.

Milosrdná revize dějin

Režisér v Tenkrát v Hollywoodu tak kombinuje nejen skutečné osobnosti s těmi fiktivní, ale i reálné události s těmi vymyšlenými nebo takovými, u nichž realita režisérovi posloužila k jejímu posunu k variaci na skutečné události.

To je příklad Cliffovy návštěvy na farmě téměř slepého farmáře George Spahna (Bruce Dern), kterou si od něj pár měsíců před vraždou Sharon Tate a jejích tří přátel pronajal Charles Manson, aby tu mohl pobývat se svou „Rodinou“.

Tato návštěva, k níž Cliffa přivede to, že vezme stopařku Pussycat (Margaret Qualley), která patří k Mansonově hipísácké komunitě, se stává předzvěstí finále, jehož brutální ráz se stává posunutým odrazem vraždy, jež otřásla celou Amerikou i světem.

Způsob, jakým se s ní Tarantino vyrovnal, bude pro mnohé šokující, překvapivý, neotřelý, ale pořád pojatý v intencích jeho předchozí tvorby a jeho revizionistického pohledu na dějiny. Abyste si toto finále užili, pokud se tak o něm dá mluvit v souvislosti s tímto případem, je dobré znát okolnosti smrti Sharon Tate a jejich tří přátel, kteří s ní v té době byli v jejím a Polanského domě na 10050 Cielo Drive.

Jak se postavit hrůznému činu?

V tomto finále se naplňuje i to, jak k Hollywoodu jako diváci přistupujeme. A to jako k místu, kde se plní nejen naše sny, ale kam i utíkáme před realitou. Quentin Tarantino jako malý vnímal naivistický půvab tehdejších televizních westernů a rozhodl se této éře Hollywoodu, již v něčem ukončila právě smrt Sharon Tate, vzdát hold.

Jde o jeho první film, založený na skutečném příběhu, jehož hrůznost neumí Tarantino dodnes pochopit a tak se mu rozhodne postavit tvůrčím způsobem. Mansonově kultu se přitom vysmívá a snaží se ho tak znectít. S jeho zapojením pak vytváří svět, jaký by mohl být a ne důsledně jaký ve skutečnosti byl.

Podobně přistupuje i k Hollywoodu, jehož klasické éře píše tento dopis z lásky, naplněný odkazy a popkulturními narážkami, za pomocí nichž se vrací k filmům a seriálům, které jako malý hltal. A jako dospělý jim skládá tuto poctu, jež má všechno, co si s jeho režijními počiny spojujeme. Dobré herecké výkony, chytré dialogy i ten posun historické reality směrem k její větší snesitelnosti.

Tenkrát v Hollywoodu

  • Žánr: komedie/drama
  • Původní název: Once Upon a Time in Hollywood
  • www.onceuponatimemag.com/
  • USA, 2019
  • Scénář: Quentin Tarantino
  • Režie: Quentin Tarantino
  • Hrají: Leonardo DiCaprio, Brad Pitt, Margot Robbie, Al Pacino, Damon Herriman, Margaret Qualley, Austin Butler, Emile Hirsch, Kurt Russell, Damian Lewis, Bruce Dern, Rafał Zawierucha
  • Distribuce: Falcon
  • Distribuční premiéra v ČR: 15. 08. 2019

Témata článku: Filmy, Recenze filmů, Trailer, Recenze

Určitě si přečtěte

11 tipů na nejlepší mikrosystémy, Hi-Fi a domácí kino

11 tipů na nejlepší mikrosystémy, Hi-Fi a domácí kino

Vybrali jsme nejlepší produkty, které nabídnou kvalitní zvuk pro poslech hudby nebo vylepší zvuk při sledování filmů. Od mikrosystémů přes AV přijímače až po soundbar.

6 Jaromír Puk

Wharfedale D320: levné, solidní regálové Hi-Fi reprobedny [test]

Wharfedale D320: levné, solidní regálové Hi-Fi reprobedny [test]

Díky velkým objemům výroby a rozdělení vývojových nákladů mohou velké značky jako Wharfedale nabídnout důstojný zvuk i v kategorii, v níž byste disciplinované chování po zvukové stránce neočekávali.

4 Daniel Březina

13 tipů na nejlepší televizory, které si dnes můžete koupit

13 tipů na nejlepší televizory, které si dnes můžete koupit

Kvalitnější a prémiové televizory v cenové relaci od 20 000 Kč slibují lepší obraz i zvuk, pohlednější design a především ostřejší obraz a špičkové zpracování obrazu. Vybrali jsme ty nejzajímavější.

29 Jaromír Puk

15 filmů roku 2018, které musíte vidět: sci-fi, akční, horory a thrillery

15 filmů roku 2018, které musíte vidět: sci-fi, akční, horory a thrillery

Ready Player One: Hra začíná, Upgrade, Black Panther, Avengers: Infinity War, Mission: Impossible - Fallout, Tiché místo, Tísňové volání, Jack staví dům. První výběr toho nejlepšího, co se letos objevilo v kinech a na DVD a Blu-ray nosičích.

11 Marek Čech

Onkyo A-9110: dostupný a přitom velmi dobrý integrovaný Hi-Fi zesilovač [test]

Onkyo A-9110: dostupný a přitom velmi dobrý integrovaný Hi-Fi zesilovač [test]

Jeden z nejdostupnějších zesilovačů nabízí japonské Onkyo. I když je zvukově jednoduchý, není nepřiměřeně suchý nebo obyčejný a nese náznaky skutečného hi-fi světa. Navíc má i vstup pro gramofon a celkově jde o snaživě energický zesilovač, který za dané peníze jen stěží najde konkurenci.

14 Daniel Březina

15 nejlepších komedií roku 2018

15 nejlepších komedií roku 2018

Ztratili jsme Stalina, BlacKkKlansman, Psí ostrov, Tři billboardy kousek za Ebbingem, Čtverec, Úžasňákovi 2, Oni a Silvio, Já, Simon, Pěkně blbě. Třetí letošní výběr se nese v uvolněném duchu silvestrovské zábavy.

13 Marek Čech

13 nejlepších filmů o dobývání vesmíru. Víme, kde si je můžete pustit online

13 nejlepších filmů o dobývání vesmíru. Víme, kde si je můžete pustit online

Vybrali jsme nejlepší filmy s tematikou cest lidí do vesmíru. Takové, které nejlépe přiblíží zážitky astronautů a přitom vás dobře zabaví. Rovnou přidáme informaci, kde se na ně můžete legálně kouknout na internetu.

11 Ondřej Králík