Testy, testíky, recenze: profesionálové proti amatérům

20. července 2014
TWEET SDÍLET
Testy, testíky, recenze: profesionálové proti amatérům
Orientace v množství často protichůdných informací, které nabízí internet, následně dostává silný nádech nepřehlednosti. Čemu vlastně věřit? A čemu věříte vy?

Na jedné straně časopisy, e-časopisy a jejich internetové články a diskuze, odborná diskuzní fóra a na straně druhé uživatelské recenze, postřehy v rámci různých webových aktivit podobných Heureka.cz.

Na internetu najdeme spousty názorů, které se vydávají za fakta a mraky subjektivních postřehů, které se berou za bernou minci. Na straně druhé jsou testy, recenze a články, více či méně profesionálně zpracované, v časopisech a internetových magazínech, které se alespoň o objektivitu snaží. 

Marie, co to zase čteš?

Jak asi postupuje pomyslných devadesát procent recenzentů-uživatelů, kteří hodnotí výrobek, který si pořídili? Vždyť to přeci znáte. Koupím v e-shopu produkt a za pár dnů přijde na email požadavek s hodnocením. Většina lidí pak v prvotním návalu... a) radosti sepíše pozitivní hodnocení, b) vzteku sepíše negativní příspěvek. Pozitivní radost se však vůbec nemusí rovnat kvalitnímu výrobku. Negativní hodnocení, vůbec nemusí vypovídat o zakoupeném „šmejdu“.

Klepněte pro větší obrázek 

Co je špatně? V prvních chvílích soužití s (třeba) novým televizorem jsem ovlivňován základními faktory. Nehodnotím, pokud nejsem odborník anebo pokročilý uživatel vše a ještě do detailů. Jedná se o – povětšinou – první názor (!), nikoliv o hodnocení (alespoň trochu objektivní). Výrobku se pak přisuzují vlastnosti, které vůbec nemusí mít. A bude úplně jedno, jestli se jedná o pozitivní anebo negativní "recenzi". Jde o jeho „poselství“, které má předat ... a ono skutečně předává, dalším, potencionálním kupujícím. Jestliže se sejde navíc více podobně vyprodukovaných myšlenek, byť nejsou pravdivé, přichází drama v podobě, že... tisíckrát opakovaná „lež“ (ano, lež je zde silné slovo) se stává pravdou.

V žádném případě nekritizuji uživatele za sepsané prvotní postřehy (určitě mohou být užitečné), ale upozorňuji, že s přijatou informací musím adekvátně pracovat. Správně ji vyhodnotit. Neboť člověk stále často podléhá dojmu, že to někdo (kdokoliv) napsal, tak to musí být pravda.

Odborná recenze proti tomu popisuje testovanou věc při předem stanovených postupech, které jsou (nebo by měly být) u jedné kategorie podobné. Nesmí docházet k zásadním přehmatům u popisu skutečného obsahu, reálných vlastností. Recenzent vytvoří odborně viděný názor, nejlépe podložený měřením. Právě měření se stává jakousi formou objektivního vyhodnocení, při vždy stejném principu zjišťování jakosti. Oko se nechá zmást, ač oko trénované, „studená“ sonda však nikoliv. Z druhé strany platí – oko není sonda, zkrátka graf vám obrazový dojem nepopíše. Ideální recenzent je pak takový, který má zkušenosti s vícerem podobných produktů a cíleně (!!!) filtruje subjektivní, zaujatý pohled.

Třikrát měr, jednou řež

Které hodnocení preferujete vy? Hodnocení amatérů, či profesionálů?

Když člověk hledá informace před nákupem, by měl mít vždy na mysli výše uvedené, ale nejen to! I odborná recenze se dá samozřejmě záměrně zkreslit a vytvořit vhodným „vedením“, třeba v návaznosti na požadavky (někdo by možná uvedl nátlak) někoho (firma, agentura, majitel firmy), totálně jiný obraz testované věci. Stát se může, jak v případě internetového plátku, tak ve chvíli, kdy recenzi přinesl renomovaný časopis v papírové podobě (obecně tento postup je hodně krátkozraký, protože vždy je možnost si informace ověřit, případě výrobce platí nespokojeností napálených majitelů, což se v internetové době rychle roznese).

Jak tedy k testům přistupovat? Jak přistupovat k testujícím? S rozvahou, klidem a nadhledem. Nesmíme brát test, popis výrobku, jako jednoznačně určený stav. Vždyť přeci dobře víme, že u koncového běžného (nejpočetnějšího) uživatele nelze hovořit o potřebě totální „kvality“, nýbrž o preferencích. Jde o splnění hlavních cílů, které před nákupem byly - lépe či hůře - stanoveny.

Obecně lze ale říct, že zákazník není odborník a často není schopen či ochoten zkoumat výrobek zrakem profesionála, závěry měření technikou ho vlastně nezajímají. Daleko bližší mu je stav, popsaný běžným výrazivem - „lidskou formou“. A jsme zpět na začátku - u důvodu, proč je často člověku bližší subjektivní recenze vytvořená dalším obyčejným uživatelem, než odborníkem.

 

Témata článku: Průvodce nákupem, Test, Recenze

Určitě si přečtěte

OnePlus: Nový 4K HDR QD televizor ukazuje, kam TV technika kráčí

OnePlus: Nový 4K HDR QD televizor ukazuje, kam TV technika kráčí

Značka OnePlus je známá především svými telefony s dobrým poměrem cena/výkon a nyní rozšířila svoji nabídku o nový televizor. Má to však několik háčků a dá se na tom dobře demonstrovat, kam se trh s televizory posunuje.

12 Jaromír Puk

15 nejlepších komedií roku 2018

15 nejlepších komedií roku 2018

Ztratili jsme Stalina, BlacKkKlansman, Psí ostrov, Tři billboardy kousek za Ebbingem, Čtverec, Úžasňákovi 2, Oni a Silvio, Já, Simon, Pěkně blbě. Třetí letošní výběr se nese v uvolněném duchu silvestrovské zábavy.

15 Marek Čech

Bose Soundbar 700 a Bass Module: v malém těle opravdu velký zvuk [test]

Bose Soundbar 700 a Bass Module: v malém těle opravdu velký zvuk [test]

Chcete se s námi podívat, kam zvuk v malém těle bude schopen zajít? V testu máme Bose Soundbar 700. Ano Bose, o kterém se tvrdí, jak je schopen nadupat plnohodnotný kvalitní zvuk do malých bedýnek. Uvidíme.

15 Alexandr Bray

Viděli jsme nový Shield Android TV a víme, co nabídne

Viděli jsme nový Shield Android TV a víme, co nabídne

S novým Shieldem jsme mohli strávit pár hodin a získat tak nejen technické specifikace, ale i pár prvních dojmů. Na trh přichází právě nyní.

29 Tomáš Holčík