Total Recall: recenze filmu

19. srpna 2012
Režisér prvních dvou dílů Underworld série na místo invenčního remaku uprgraduje původní verzi do podoby futuristického odvaru z již známých áčkových sci-fi.

Znáte Lena Wisemana? Amerického režiséra a řemeslného rutinéra, který pracuje s velkými rozpočty na snímcích bez jakýchkoliv uměleckých ambicí. Právě on stojí za vznikem prvních dvou dílů upírsko-vlkodlačí série Underworld, kde se představila v titulní roli jeho manželka Kate Beckinsaleová. Má na svědomí i čtyřku Smrtonosné pasti s Brucem Willisem a seriál Havaj 5-0. Právě jemu svěřilo studio Columbia Pictures úkol zhostit se remaku sci-fi klasiky Total Recall z roku 1990.

Oficiální plakát k filmu

V ní její režisér Paul Verhoeven nastínil svět konce 21. století a dvojitého agenta, stojícího mezi vládou a odbojem, v podání Arnolda Schwarzeneggera. Sebeparodicky si přitom vyhrál s estetikou končících osmdesátých let, jichž byl Arnie nekorunovaným testosteronovým králem. A jak si s námětem paranoidního vizionáře Philipa K. Dicka poradil jeho následník?

Supervýtah

Děj se oproti Verhoevenově originálu neodehrává na Marsu, ale na Zemi. Planeta Země budoucnosti se po chemické válce stala takřka neobyvatelnou. Nezamořený prostor se stal tou nejcennější komoditou. Osídleny jsou pouze dvě oblasti: Spojená federace Británie a australská Kolonie. Ty jsou skrze střed země propojeny jediným dostupným transportním prostředkem - Zeměpádem. Výtahem, převážejícím lidi tunelem napříč zeměkoulí.

Britské federaci vládne kancléř Cohaagen (Bryan Cranston) se svojí radou, jištěnou složkami androidní policie. Nezamořená Austrálie pak slouží britské smetánce jako zdroj levné pracovní síly. Každé ráno nastoupí 50 000 dělníků do „Zeměpádu“ a jsou převáženi za prací do Evropy. Kvůli změně gravitace při průjezdu jádrem země na pár vteřin nastane beztížný stav, během kterého se otočí vzhůru nohama kabiny cestujících.

Rychlostí 12 kilometrů za sekundu jsou pracovníci během 17 minut přepraveni, což se při znalosti fyzikálních zákonů jeví značně absurdně. Zvlášť když si uvědomíme, že ve filmu jsou scény, kdy hrdinové otevírají během této rychlosti poklop výtahu a bez problému lezou po jeho vnějším plášti. Tím ale logické lapsy, jež nové zpracování nabízí, zdaleka nekončí. V Austrálii i v Británii ukazují hodiny stejný čas, i když se každá oblast nachází na opačné straně zeměkoule.

Laboratoř na falešné vzpomínky

Jedním z továrních dělníků, kteří každé ráno a večer podstupují tuto cestu z Kolonie do Británie a zpět, je i Douglas Quaid (Colin Farrell). Má sice krásnou manželku Lori (Kate Beckinsaleová), ale jeho dosavadní život ho netěší a touží po nějakém, byť krátkodobém, vysvobození z jeho rutinního chodu. Dopřeje si proto výlet do firmy Rekall, kde je možno si nechat vložit vzpomínky na různé zážitky. Jako zpestření života či dovolenkový relax.

Doug nechce být ani bohatý a slavný, ani mít prožitky špičkového sportovce. Z nabízených možností si vybere identitu tajného agenta. Podmínka je jediná, tajná fantazie, již si vybral, nesmí mít nic společného s jeho skutečným životem. Doug zapřísahá obsluhující v laboratoři, že žádné tajemství nemá. V procesu implantace vzpomínek se ale něco zvrtne a z Quaida se stane muž na útěku, hledaný syntetickými federálními složkami. Jde o virtuální realitu, již si v rámci své dovolené dopřál nebo o skutečnost?

Agent bez minulosti

Doug na útěku vyhledá svou ženu, která se ale promění v nelítostnou terminátorku, která mu jde spolu s policejními sbory Federace po krku. Oporu naopak nachází u ženy ze snu, který se mu před vstupem do Rekallu často zdával. Povstalecká bojovnice z hnutí odporu Melina (Jessica Bielová) ho dovede k hlavě ilegálního odboje Matthiasovi (Bill Nighy). Quaid se během této mise dozvídá, že je ve skutečnosti Matthiasovou pravou rukou a že právě na něm závisí osud zbytku lidského světa, jenž se rozhodl Cohaagen zlikvidovat a nahradit ho tím umělým robotím.

Hranice mezi fantazií a realitou se smazává a po celou dobu značně zmatený Doug objevuje svou pravou totožnost. Jaká ale je? Tvůrci nás nechávají v nejistotě, na které straně vlastně Doug stojí. Je agentem jedné ze stran konfliktu nebo rovnou dvojitým agentem? Nebo se mu vše jen zdá?

Oproti Verhoevenově originálu scenáristé remaku Kurt Wimmer (Equilibrium, Ultraviolet) a Mark Bomback (Smrtonosná past 4.0, Útok na Horu čarodějnic) mnohem průhledněji odhalují, jak je to ve skutečnosti s Quaidovou misí. Takže i pro ty, kteří třeba neviděli film s Arnoldem Schwarzeneggerem, který ponechával diváky do konce v nejistotě, bude někdy tak po třetině stopáže jasné, jaká je souvztažnost mezi Dougem Quaidem a Carlem Hauserem. Tajným vládním agentem s vymazanou pamětí a přeběhlíkem, který nyní pomáhá odboji.

Změněné kulisy

Scenáristé vůbec na novince odvádí tu nejméně invenční práci, která pak ale ve výsledku velmi výrazně ovlivňuje naše závěrečné hodnocení. Na místo toho, aby se obrátili k původní sci-fi povídce We Can Remember it for You Wholesale (Zapamatujeme si to za vás se slevou) od Philipa K. Dicka, jíž se inspiroval Verhoevenův snímek, a pokusili se ji nějak nově interpretovat, volí radši jednodušší cestu takřka doslovného přepisu již známého snímku.

Z něho převzali postavy, děj i dialogy. Pozměněn byl ústřední motiv s megakorporací. Absentují mutanti a vynechány byly i meziplanetární lety na Mars coby další kolonii lidstva. Ten je v letošní verzi sice zmíněn, ale jen jako destinace, kam by se Quaid chtěl podívat. Na Mars se už nelétá a bitva o svobodu a rovnoprávnost mezi Cohaagenem a podzemním hnutím proto probíhá na Zemi.

Změnily se kulisy, struktura vyprávění ale zůstává stejná. Scenáristé kopírují motivy z původní adaptace a současně na ni spiklenecky pomrkávají. Třeba ve chvíli, kdy se zde objeví korpulentní dáma ve žlutém, která by chtěla na Marsu strávit dva týdny nebo prostitutka s třemi ňadry.

Příliš vážně

Čeho ubylo oproti originálu, je náznaku erotiky a hlavně humoru a nadhledu. Colin Farrell si nevytahuje pingpongový míček z nosu a tvůrci se berou strašně vážně. Což se jeví jako značně problematické, zvlášť když si uvědomíme, že původní snímek v sobě obsahoval (podobně jako Verhoevenova Hvězdná pěchota) prvky parodie a odlehčené nadsázky, které jsou nyní nahrazeny jejich antitezí. Tedy seriózním přístupem, který původní více vrstevnaté vyznění posouvá do úrovně přímočaré přehlídky high-tech triků.

Znejišťujícího tázání, co je sen a co realita, jež vytvářelo napětí původního snímku, se tvůrci zbavují ve prospěch svižné akce, jež dobře odsýpá. Ta se sice zaštiťuje i v druhé polovině slovy o revoluční změně poměrů, ale režisér Len Wiseman chce především předvést co nejefektnější likvidaci robotické armády. Přitom, jak ukáže další z logických lapsů příběhu, si stačí díky implantovaným vzpomínkám rozpomenout na slabé místo těchto robotů v podobě vadného vodiče na hrudi.

Otázka původnosti

Velkorysý rozpočet 125 milionů dolarů filmu svědčí a je znát, že výtvarníci se opravdu činili. Problémem je ale opět otázka původnosti jejich scénických návrhů. Chudinská kolonie v Austrálii až příliš připomíná Blade Runnera. Čínskými nápisy, neustále přítomným smogovým deštěm nebo temným laděním interiérů bytů. Architektura Londýna budoucnosti vám zas připomene vizuální podobu Spielbergova Minority Report. Na hypermoderních dálnicích, které vytlačují původní zástavbu, probíhá automobilová honička létajících vznášedel, jak vystřižená právě z této další adaptace Dickovy povídky.

Výtvarníkům a trikařům nového Total Recallu se podařilo vytvořit sice ne původní, ale působivý cyberpunkový obraz moderní metropole i její zotročované kolonie, ale tvůrčí tým neumí tyto kulisy využít zajímavěji než k honičkám, střílečkám a bojovým choreografiím, poučeným na asijské akční škole.

Do vymazleného CGI futuristického světa, který se trikařům opravdu povedl, jsou zasazeny akční sekvence, které potěší oko každého fanouška adrenalinových podívaných. Připravte se na honičku vzdušných aut, po střechách výtahů či přestřelku ve stavu beztíže. Chvílemi máme při jejich sledování pocit, že jsme se ocitli v nějaké prolézačkové PC hře nebo ve třetím Terminátorovi, kde šla hlavnímu hrdinovi po krku také žena.

Bourne a terminátorka

Wiseman servíruje jednu kinetickou akční pasáž za druhou. Zpočátku to působí zábavně, ale tak za polovinou filmu to začne být stále stejné. A vy si znovu uvědomujete, jak moc snímku škodí absence humoru. Ta se promítá i do způsobu, jakým Wiseman vede své herecké svěřence. Colin Farrell po většinu času působí jako udivený agent bez paměti bourneovského střihu, který se i poté, co ručně vyřídí armádu robotických zabijáků, stále tváří, že neví, kde ke svému speciálnímu výcviku přišel.

Kate Backinsaleová okouzluje svým pozadím v upnutém latexovém oblečku, ale její výraz neustále naštvané a žlučovité terminátorky vám po čase přijde k smíchu. Nebo vás začne rovnou otravovat. Zvlášť, když nejsou vůbec objasněny její motivace a není vysvětleno, proč jde tak zarputile svému manželovi krku. Ani to, proč se ho rozhodne sprovodit ze světa, když zadání od jejího nadřízeného znělo přivést ho živého.

Jessica Bielová jako Melina, suplující Rachel Ticotinovou z originálu, zas působí velmi matně a vzhledem k tomu, že má stejnou barvou vlasů jako její konkurentka i zaměnitelně. Při vzpomínce na sexappeal a vyzařování Sharon Stoneové z Verhoevenovy verze, kde měla hrdinka Základního instinktu neskonale menší prostor, než mají obě její následovnice nyní, je třeba říci, že je i po letech zastiňuje. Jejich vzájemné hádky se sice snaží vnést do vyprávění prvky humoru, ale takového, jaký bychom hledali spíš v telenovelách.

Upgrade původní verze

Při závěrečném hodnocení se nelze vyvarovat srovnání s dvaadvacet let starým originálem. Tam, kde si holandský režisér Paul Verhoeven sebeironicky utahoval z klišé osmdesátkových akčních sci-fi, nabízí Len Wiseman jen chladnou napodobeninu původního filmu, která se bere příliš vážně. Sází na přitažlivý vizuál a rychlé tempo akčních scén, jejichž sledování má diváka odvést od vkrádajících se otázek, týkajících se časté dějové nelogičnosti.

Vykrádá při tom Blade Runnera, Minority Report, Já, robot, Terminátora, Smrtihlava, bourneovky a samozřejmě hlavně první Total Recall. Spíše než o invenční remake jde o upgrade původní verze, stavící na mixu motivů a vizuální podoby z již zmíněných postarších sci-fi áček. Divák, těchto filmů znalý, se tak ve výsledném přijetí stává paradoxně tím, kdo si film užije méně než ten, kdo s nimi zatím není obeznámen. Otázkou zůstává, kolik takových je.

Total Recall

• Žánr: akční futuristický thriller
  • Původní název: Total Recall
  • Země: USA/Kanada 2012
  • Scénář: Kurt Wimmer, Mark Bomback (inspirováno předlohou Philipa K. Dicka)
  • Režie: Len Wiseman
  • Hrají: Colin Farrell, Bryan Cranston, Jessica Bielová, Kate Beckinsaleová, Bill Nighy, John Cho, Bokeem Woodbine, Steve Byers, Will Yun Lee, Currie Graham, James McGowan
  • Distribuční premiéra v ČR: 16. 08. 2012

Film 6

Startovní trailer na sbírku Uncharted: Legacy of Thieves láká do akce

Dáte si opáčko?

UnchartedVideo
Recenze hry GTFO. Napínavá týmová akce v podzemním chaosu

Když trestanec již nemá co ztratit, třeba vám kývne na nebezpečnou misi ve vesmíru. Po vzoru Vetřelce nabízí GTFO velmi napínavou atmosféru a klíčem k přežití je kooperace.

Vojtěch Matušinský
RecenzeMultiplayer
Velký srovnávací test 11 procesorových chladičů

Výběr chladiče na procesor se často podceňuje, přestože má přímý vliv na výkon a často bývá nejhlučnější komponentou sestavy. V tomto testu naleznete nejlepší a nejvýhodnější vzduchové chladiče současnosti.

ChladičSrovnáníTesty
Normálně za peníze, dnes zadarmo nebo se slevou: Video pauza, domácí rozpočet a SpongeBob v kalhotách

** V marketech se pravidelně objevují slevy na aplikace a hry ** Vybírejte pro platformy Android i iOS ** Na titulu můžete ušetřit desítky korun